Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

10 tipp, hogyan neveljünk magabiztosabb gyerekeket

Érdekességek2024. április 23.

Képforrás: Canva Pro adatbázis.Gyorsan változó világunkban, ahol a gyerekekre nap mint nap számos kihívás vár és könnyen elfoghatja őket a bizonytalanság érzése, az önbizalom az egyik legnagyobb ajándék, amit egy szülő adhat. A saját képességekbe vetett bizalom, illetve a kudarccal történő megbirkózás alapvető feltétel a boldog, kiegyensúlyozott élethez.  

A gyerekek születésüktől fogva szédítő sebességgel sajátítanak el új készségeket, és ezekkel az új képességekkel együtt önbizalmat is szereznek ezek használatához, ami hosszú távon ugyanolyan fontos. Az önbizalomhiányos gyerek nem szeret új vagy kihívást jelentő dolgokat kipróbálni, mert fél attól, hogy elbukik vagy csalódást okoz másoknak, ami a lányokra még inkább igaz. Ez a félelem visszatarthatja őket, és megakadályozhatja, hogy sikeresen helyt álljanak későbbi életükben. De vajon hogyan segíthetünk gyermekeinknek, hogy magabiztosan szálljanak szembe a hétköznapok kihívásaival?

1. A tökéletesség helyett a fejlődésre koncentráljunk! – Sok gyerek érzi úgy, ha lehet a lányok még inkább, hogy tökéletesnek kell lennie a társadalom, a kultúra vagy épp a saját gondolatai miatt. De a megfogalmazás megváltoztatásával enyhíthetjük ezt a feszültséget. Ahelyett, hogy a hibátlan eredményekre összpontosítanánk, szurkoljunk a fejlődés apró lépéseinek. Például mondjuk azt, hogy: "Imádom a színeket, amiket választottál!"

2. Ünnepeljük a kudarcokat! – Ezek valójában nem kudarcok, hanem növekedési lehetőségek! Mutassuk meg a gyereknek, hogy milyen értékes a saját hibáinkból való tanulás, azzal, hogy megosztjuk őket. Csináljuk játékosan! Például készítsünk egy „Jutalomtáblázatot” akár LEGO kockákból és jelöljük rajta valahányszor egy családtag megoszt egy történetet, amelyben túljutott egy kudarcon.

3. Játsszunk a szavakkal! – Ügyeljünk a nemi sztereotípiákra, amikor kreatív ötletekről beszélünk! Mindannyian beleesünk ebbe a csapdába, és tudjuk, hogy a társadalom egésze is ezt teszi – amikor a fiúkat dicsérjük gyakrabban használunk olyan szavakat, mint a „zseni”, „okos” és „bátor”. Míg a „szép”, „aranyos” és „gyönyörű” szavakat nagyobb valószínűséggel használjuk a lányok esetében. Keverjük össze! Bátorítsuk arra a gyerekeket, hogy tegyenek fel kérdéseket, és vitassák meg ezeket a sztereotípiákat. Fontos, hogy nyíltan beszélgessünk arról, hogy a társadalom néha mást vár el a fiúktól és a lányoktól.

4. Tanítsuk meg megbirkózni a frusztrációval! – A magabiztos gyerekek, akik bíznak saját képességeikben könnyebben túllépnek a kudarcon. Találjunk ki egy szórakoztató kihívássorozatot, amely akár lehet akár egy építési kihívás is! Ha végeztünk, osszuk meg milyen nehézségekkel szembesültünk a feladat megoldása során, osszuk meg gondolatainkat és érzéseinket ezzel kapcsolatban, és részletezzük, hogy milyen stratégiákat alkalmaztunk a felmerülő meglepetések kiküszöbölésére!

5. A fejlődés fókuszú gondolkodásmód kialakítása – Ez a szemléletmód azt jelenti, hogy hiszünk abban, hogy kemény munkával, ha nem adjuk fel, képesek vagyunk a fejlődésre, ahelyett, hogy azt gondoljuk, hogy bizonyos képességekkel születünk, amelyen nem tudunk változtatni. Ha a gyerekekben sikerül elültetni ezt a gondolkodásmódot, könnyebben jutnak túl a nehézségeken és szívesebben tanulnak új dolgokat, még ha az bonyolultnak tűnik is.



6. Csökkentsük a nyomást! – Ezt legkönnyebben úgy érhetjük el, ha a képességekkel szemben az erőfeszítést dicsérjük. Például ahelyett, hogy azt mondanák: „Remek művész vagy”, mondjuk inkább azt, hogy „Olyan érdekes színeket és mintákat választottál”, vagy „Szeretem nézni, ahogy beleviszed az egyéniséged a munkáidba”.

7. Legyen a játék a szupererőnk! – Használjuk ki a játékidőt és tegyünk fel nyílt kérdéseket, amivel arra biztatjuk a gyerekeket, hogy többet osszanak meg, és bátrabbak legyenek! Például egy szerepjáték során megkérdezhetjük: „Elmeséled a történetet, amelyet most játszol?”, vagy „Mit szeretsz a legjobban ebben a játékban?”

8. Mutassunk inspiráló példaképeket! – Segítsünk gyermekeinek példaképet találni, aki felkelti az érdeklődésüket és inspirálja őket! Beszélgessünk a gyerekekkel saját példaképeinkről! Legyen barát, családtag vagy valaki, akit messziről csodálunk, magyarázzuk el, hogy az eredményeik miként bizonyítják, hogy mindannyian képesek vagyunk nagy dolgokat elérni.

9. Mozduljunk ki a komfortzónánkból! – A gyerekek abból tanulnak legtöbbet, ha figyelik, mit csinálnak a felnőttek. Amikor azt látják, hogy új dolgokat próbálunk ki, még akkor is, ha nehéz, ez megtanítja nekik, hogy gyakorlással idővel jobbá válhatunk a dolgokban. Szóval miért ne próbálhatnánk ki valami újat közösen? Például az akvarellfestést? Nézzünk meg közösen egy oktatóprogramot, és ha a dolgok bonyolulttá válnak, mutassuk meg, hogyan fókuszálunk a fejlődésre, például: "Még nem vagyok jó ebben." Vagy poroljuk le a görkorcsolyánkat, és próbáljuk ki, még akkor is, ha évek óta nem volt a lábunkon. Hadd lássák a gyerekek, hogy kockázatot vállalunk, tanulunk, és ami a legfontosabb, mindeközben milyen jól érzzük magunkat!

10. Kövessük nyomon a fejlődést! – A tanácsok megvalósítását ültessük be a mindennapokba, tudatosítsunk

minden apró előrelépést és ünnepeljünk meg a sikert! Az önbizalom megerősítését és a kudarc megismerését támogatja most a LEGO Csoport felhívása is, amely során a gyerekek megmutathatják, ők hogyan látják a kudarcot. Ha pedig feltöltik az alkotásukat, esélyük van megnyeri áprilisban a 30 db LEGO készlet egyikét! További információ: www.lego.hu/playunstoppable

 

Képforrás: Canva Pro adatbázis.

forrás: Harmonet.hu
hírek, aktualitások

Mit érdemes tenni a szájüreg és a fogak egészsége érdekében?

2025. november 01.

1., Hidratálás

A hidratálás elősegíti a nyáltermelést, ami kulcsfontosságú a fogszuvasodás és az ínybetegségek megelőzésében. A megfelelő hidratáltság csökkenti a szájszárazságot és elősegíti a szájflóra egyensúlyát.

2., Rendszeres fizikai aktivitás

A testmozgás nemcsak a szívnek és az izmoknak tesz jót, hanem a szájüreg egészségét is támogatja. A rendszeres fizikai aktivitás pozitív hatással van a szájüregi egészségre, beleértve az egészségesebb ínyt és fogakat, valamint csökkenti a szájüregi gyulladásokat. A BioMed Central 2024-es felmérése szerint a mérsékelt fizikai aktivitás csökkentheti a fogvesztés kockázatát, míg a túlzott aktivitás növelheti azt.

3., Alkoholos italok mellőzése

Az RDH magazine 2024-es narratív áttekintése szerint az alkoholos italok csökkenthetik a nyáltermelést, ami szájszárazsághoz vezethet. A szájszárazság növeli a fogszuvasodás és az ínybetegségek kockázatát. A kutatás a megfelelő hidratálás fontosságát is hangsúlyozza az alkohol fogyasztása mellett.

Új korszak a szemsebészetben

2025. november 01.

Magyar fejlesztés adhat reményt a látásukat vesztőknek

Az elmúlt évtizedekben forradalmi változások zajlottak a szemsebészetben: a manuális beavatkozásokat egyre precízebb, informatikával digitális képalkotással és modern technológiával – ultrahang és lézer – támogatott technológiák váltották fel, miközben a páciensek igényei is megváltoztak. Ma már nemcsak a látás megőrzése, hanem az életminőség javítása is kulcskérdés, különösen olyan betegségek esetén, mint az időskori makuladegeneráció vagy a súlyos szürkehályog. Ebben a fejlődésben magyar szakemberek is meghatározó szerepet játszanak – köztük egy nemzetközileg elismert szemészprofesszor, aki több, világszerte alkalmazott találmánnyal segíti a látásukat vesztő betegeket.

Prof. Dr. Scharioth Gábor neve fogalom a nemzetközi szemészetben. A Nagyrédén működő Aurelios Magánszemészet alapítója, aki kilenc országban végez műtéteket, több mint három évtizedes karrierje során több, világszerte használt találmány megalkotója lett.

„A 90-es évek elejétől máig óriási változások történtek a szemsebészetben. A manuális technikáktól eljutottunk a precíz gépesített, informatikával támogatott beavatkozásokig. Egy ilyen forradalmi időszakban kezdtem, és ez rengeteg új ötletet hívott életre” – emlékszik vissza a professzor.

Világszerte alkalmazott megoldások a látás megőrzésére

Scharioth professzor neve nemcsak a szakmai körökben cseng ismerősen. Az általa fejlesztett módszerek közül az egyik legismertebb a varratmentes műlencse-rögzítés, amely szürkehályog-műtétek bonyolult eseteiben teszi lehetővé a lencse élethosszig tartó, stabil elhelyezését.
„Amikor a helyzet nem stabil, és a műlencsét nem tudjuk a szokásos módon beültetni, új megoldások kellenek. A cél mindig az, hogy a beteg élete végéig biztonságosan, komplikációk nélkül viselje a beültetett lencsét” – mondja a professzor.

Okoseszközök és mesterséges intelligencia a mellrák diagnosztikájában

2025. október 31.

Az okoseszközök (pl. okosórák, okosgyűrűk) egyre nagyobb szerepet kapnak az egészségmegőrzésben: bár közvetlen daganatfelismerésre nem alkalmasak, segíthetnek a kockázatok figyelésében és az életmódváltásban (testsúly, aktivitás, anyagcsere-kontroll) is támogathatják a felhasználót, ami a kockázatcsökkentés fontos eleme. A mammográfiában pedig a mesterséges intelligencia ígéretes a képelemzés támogatásában és a korai felismerésben: a radiológusok munkáját kiegészítve teheti pontosabbá a diagnosztikát, így hozzájárulhatnak a gyorsabb, megbízhatóbb szűréshez. „Az AI nem veszi át az orvos szerepét, de egyre több segítséget nyújt majd a mindennapi munkában” – mondja a Budai Egészségközpont szakorvosa.

„A mellrák ma már messze nem egyenlő a halálos ítélettel. A korai felismerés, a modern diagnosztikai eszközök és a személyre szabott kezelések óriási esélyt adnak a gyógyulásra. Ehhez azonban az első lépést mindenkinek magának kell megtennie: elmenni a szűrésre. Ne halogassuk a vizsgálatot – saját magunkért és a szeretteinkért” – teszi hozzá dr. Kocsis Judit.