Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

A jegestea, mint olyan - milyen is?

Érdekességek2020. május 20.

Közeledik a nyár, és vele a finom jegesteák időszaka. Íme, néhány szempont, amit érdemes megfontolni, hogy valóban a számodra legmegfelelőbb hűsítő ital kerüljön a bevásárlókosaradba.  

 Kép: Dirk Röpert / PixabayDe először is tisztázzuk, miből áll a jegestea. Ha jó minőségű termékről beszélünk, természetesen teából, vízből, gyümölcsből és általában valamilyen édesítő összetevőból (cukor, édesítőszer), a tea kesernyés ízének ellensúlyozására.

Ha a legjobbat szeretnénk választani, valamennyi összetevőt érdemes alaposan megvizsgálni.

1. Mennyi tea van benne?

A készen kapható jegesteákban nagyon különböző a tea mennyisége, sőt még ugyanazon márka különböző ízei is eltérhetnek ebben. Érdemes a lehető legmagasabb teatartalmú jegestát választani, és arra is figyeljetek, hogy ez valódi tea, természetes teakivonat legyen.

2. Mennyi gyümölcs van benne?

Legyen szó fekete, zöld vagy rooibos teáról, a jegestea finom ízét a gyümölcs adja meg. Olvassátok el figyelmesen a címkéket, nézzétek meg, hogy valódi gyümölcskoncentrátum van-e benne, és milyen arányban. A jegestea azonban nem gyümölcslé, így ez az arány nem fogja egyik termék esetében sem meghaladni az 1-2 százalékot. Jó példa erre, hogy itthon a legnagyobb mennyiségben vásárolt márka esetében a gyümölcstartalom csak 0,1%. De ha ez az arány már 1% körül mozog, gyümölcstartalom tekintetében jó helyen járunk.


3. Mitől lesz édes?

Olyan hűsítőt érdemes választani, amelynek 1 deciliterjében 8 gramm alatt van a cukortartalom, és a cukor természetes gyümölcscukor, azaz fruktóz, mert abból jóval kevesebb elég a megfelelően édes íz eléréséhez, mint a répacukorból. A sztíviával való édesítés a másik jó megoldás, hiszen a sztívia tulajdonképpen egy gyógynövény, melynek különböző kivonatait használják a különböző italokban. Nincs kalóriatartalma, így fogyókúrázók is bátran fogyaszthatják. Ha a teljesen cukormentes, azaz zéró jegesteákat szeretitek, nézzétek meg mivel édesítik, és inkább az aszpartám nélkül készülteket keressétek.
4. Tartósítószer- és adalékanyag-mentesség

Ha tudatosan táplálkoztok, már biztosan odafigyeltek arra, hogy mindenből adalékanyag- és tartósítószer-mentes változatot egyetek-igyatok. A jegesteák közül is ilyeneket érdemes leemelni a polcokról, hűtőkből.

5. Csomagolás

Ez az a szempont, amire fokozottan oda kell figyelnünk, ha a környezetünket is óvni szeretnénk. Ha a vásárláskor a PET palackos helyett a végtelenszer újrahasznosítható aludobozosat választjátok, a környezettudatosság mellett teszitek le a voksotokat. Érdemes a kisebb kiszereléseket venni, mert például 2,5 dl jegesteát egyszerre meg tudtok inni, egy fél literes vagy annál nagyobb palack viszont nagyobb helyet foglal, nehezebb magatokkal vinni, ráadásul, ha úton vagytok, fel is melegszik, és a jegesteából csak tea lesz hűsítő, frissítő hatás nélkül.

+1, a szerkesztő megjegyzése: a legeslegjobb jegestea otthon készül!

Lefőzöl egy nagy kancsónyit a kedvenc teádból, úgy édesíted, ahogy a legjobban szereted, jól behűtöd, citrom-, narancs- vagy limekarikákat dobsz bele, esetleg még pár mentalevelet vagy egy kis bodzaszörpöt. Ha ezt viszed magaddal a saját kulacsodban, az a legkörnyezetbarátabb megoldás!

Kép: Dirk Röpert / Pixabay


forrás: Harmonet.hu
hírek, aktualitások

Borozgatunk, iszogatunk?

2025. november 13.

Sorozatunkban kedves, mosolyogni való, humoros, netán túlzásokba eső régi reklámokból, szövegezésekből szemezgetünk.

A reklámok egyfajta korjelzők. Jellemzőek az adott korra, amikor azok készültek, mert a háttérben ott búvik egy adott szakma, hivatás általános története, fejlődésének pontjai. A reklámábrázolás fejlődése során nyomon követhetjük a betűvonás stílusjegyein, a nyomtatási technikák fejlődésén túl a szájhagyomány, a képi ábrázolás és az írásbeliség időbeli alakulását.

A szakemberek szerint a reklám csírái már az ókorban fellelhetők. Kialakulását és a reklámeszközök használatát jól végigkísérhetjük a gyógyszerészet fejlődésének mezsgyéjén. Szinte a gyógyszertárak létrejöttének pillanatától megfigyelhetőek azok a jelek, amelyekkel az orvosgyógyszerész, majd később az önállóvá vált patikus felhívta a betegek figyelmét a szolgáltatása iránt. A bútorzat, az edényzet, a csomagolóanyagok, az ajándék- és reklámtárgyak mind-mind az adott gyógyszertár ismertségét voltak hivatottak fokozni és terjeszteni. A gyógyszerészet – kialakulása és története során – élen járt a reklám fejlesztésében és a reklámeszközök kialakításában.

Régen is a különböző reklámok közül a termékreklám volt a legmarkánsabb. A termékreklám a kommunikáció része. Reményt ad és ígéretet tolmácsol, leginkább, hogy döntésre, vásárlásra ösztönözzön. Így volt ez régen is, és így van ez ma is.

Lelki egészség megőrzése könyvek segítségével

2025. november 12.

Szórakoztató olvasmányok, önismereti és pszichológiai könyvek, valamint klasszikus és szépirodalmi alkotások – ezeket olvassák leggyakrabban a Libri olvasói stresszes vagy nehéz élethelyzetekben. A könyvkereskedő az olvasás és a mentális egészség kapcsolatát vizsgáló, több mint 700 fős, nem reprezentatív felméréséből kiderült, hogy a válaszadókat leginkább a saját nehézségeiktől való eltávolodás, a hétköznapokból való kizökkenés segíti a problémás élethelyzetekkel való megküzdésben.

Ma világszerte több mint 1 milliárd ember küzd valamiféle mentális betegséggel – vagyis a lelki problémák minden 8. ember életét megnehezítik. A Libri arra volt kíváncsi, hogy milyen szerepet játszanak az olvasók életében a könyvek – éppen ezért a könyvkereskedő egy a könyvek és a lelki egészség kapcsolatát vizsgáló online felmérést végzett, amelyet több mint 700-an töltöttek ki.  

A kutatásból kiderült: az olvasók csaknem 98 százaléka szerint a könyveknek szerepük van a lelki egészség megőrzésében, és mintegy 94 százalékuk szerint segítenek a nehéz, stresszes vagy kritikus élethelyzetek átvészelésében is. A kérdőív válaszai alapján úgy tűnik, a legtöbb olvasónak saját tapasztalata is van ezen a téren: 53 százalékuk gyakran, egyharmaduk (29,4%) mindig, majdnem 16 százalékuk pedig alkalmanként olvas, ha lelki nehézsége adódik.  

A felmérésben a Libri az olvasmányok típusára is rákérdezett: a nehéz, stresszes helyzetekben válaszadók háromnegyede (74,5%) kifejezetten könnyed, szórakoztató irodalmat keres, ugyanakkor több mint harmaduk (37,6%) önismereti, önsegítő vagy pszichológiai témájú könyvekhez is szívesen fordul, míg 34 százalékuk klasszikus vagy kortárs szépirodalmat olvas.

Miért lényeges a megfelelő fehérjebevitel?

2025. november 12.

A Danone Magyarország és a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége (MDOSZ) közös, 320 dietetikus szakembert bevonó felmérése rámutatott: bár a szakemberek szerint a fehérje az egészséges étrend egyik kulcseleme, a magyar lakosság tudatossága ezen a téren továbbra is hiányos. A dietetikusok 70%-a úgy véli, hogy csupán kisebb hányad ismeri a fehérjék valódi szerepét a kiegyensúlyozott táplálkozásban.

A felmérés* szerint a fehérjebevitel a dietetikai tanácsadás egyik leggyakrabban felmerülő témája: a szakemberek több mint 80%-a rendszeresen vagy alkalmanként kap kérdéseket páciensektől. Leggyakrabban az egyes ételek fehérjetartalma, a különböző diétákhoz kapcsolódó szükségletek és a sportoláshoz kötődő fehérjebevitel érdekli az embereket.

A dietetikusok elsősorban a változatos, állati és növényi forrásokra egyaránt építő fehérjefogyasztást javasolják, ugyanakkor tapasztalataik szerint a páciensek inkább az állati eredetű fehérjékre – húsokra, tejtermékekre, tojásra – építik az étrendjüket, míg a növényi források fogyasztása háttérbe szorul. A szakemberek szerint az optimális fehérjebevitelre különösen nagy figyelmet kell fordítani többek között műtétek után, vegetáriánus és vegán étrend követésénél, időskorban, több betegséggel együtt élő pácienseknél, valamint emésztési problémák esetén.

A fehérje legfontosabb élettani előnyeként a dietetikusok 87%-a az izomtömeg fenntartását emelte ki, de sokan hangsúlyozták az immunrendszer támogatását (68%) és a testtömeg-karbantartásban betöltött szerepét (65%) is. Ugyanakkor megosztottak abban, hogy a lakosság inkább túl kevés vagy túl sok fehérjét fogyaszt: 40% alul fogyasztást, 43% túlfogyasztást tapasztal a praxisában.