Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

Te jó ég! Mindjárt ovis a gyerek!

Érdekességek2021. szeptember 02.

Szülőnek, gyereknek egyaránt óriási fordulat az óvoda megkezdése - hogy melyikünk izgul jobban, sokszor nehéz lenne megmondani, különösen, ha előtte nem járt bölcsibe a gyermekünk. Vajon hogyan fogja venni az első akadályokat az önállósodás, az otthon biztonságából való kilépés útján? Egyet leszögezhetünk: előbb-utóbb biztosan jól! De, hogy minél biztonságosabb legyen számára az átmenet, az alábbiakban adunk pár tippet az ovira hangolódáshoz.  

Képforrás: Canva Pro adatbázis.Keltsük fel az érdeklődését!

Időről időre beszélgessünk gyermekünkkel arról, hogy milyen is lesz az élet az óvodában - fessünk pozitív képet arról, hogy milyen jó lesz sok más kisgyerekkel együtt játszani, mennyi izgalmas játék van ott (az udvari játszótérről is meséljünk), hogyan fest egy nap az óvodában, és hogy milyen kedvesek az óvó nénik (mindig nevezzük őket nevükön). Hallgassuk meg azt is, ő milyennek képzeli az óvodai életet, és finoman korrigálva közelítsük fantáziáját a valósághoz.

Motiváljuk szerepjátékkal!

Játsszunk vele óvodásat: akár a plüssökkel, babákkal, akár bábokkal játsszunk el egy-egy apró életjelenetet az óvodából - először alakítsuk mi az óvó nénit vagy dadust, hogy gyermekünk megtapasztalja a kisóvodás szerepét, de aztán lehetünk egy kis barát, akivel mondjuk jót autózhat egy játék parkolóházban, máskor pedig szerepet is cserélhetünk: hadd élvezze ki a gyerekeket instruáló felnőtt pozícióját.

Motiváljuk készségfejlesztő feladatokkal!

Játsszunk olyan izgalmas kihívást jelentő feladatokkal, amelyekről tudjuk, hogy élvezetet okoznak neki, és helyezzük azt óvodai keretjátékba: adjunk neki mindig más típusú, élményszerű készségfejlesztő feladatot mondván, hogy az óvodai foglalkozáson most éppen ez a gyerekek feladata. Ez lehet a finommotorikát (precíziós kézügyességet), az egyensúlyt-koordinációt, memóriát és koncentrációt, logikai készséget stb. fejlesztő bármilyen játék vagy feladat. Ha úgy látjuk, hogy az nagyobb élmény neki, játsszuk ezeket együtt - és ne felejtsük el sokszor megdicsérni gyermekünket közben és a végén is! Mindenképpen legyen vidám, felszabadult és élményszerű ez a játék: csak ennyi a cél velük.

Ismerkedjünk az ovival!

Az ismeretlen a legfélelmetesebb mumus, ezért sokat oldhatunk gyermekünk esetleges szorongásán azzal, ha az óvodakezdésre minél jobban megismerkedik leendő óvodájával. Menjünk el többször is az ovihoz azon az útvonalon, amin majd rendszeresen közlekedni fogunk, figyeljünk meg mindent jól, és közben beszélgessünk a majdani óvodás életről. Hagyjuk, hogy főleg ő beszéljen, bármi is ragadja meg a figyelmét, az jó, hiszen személyes élmény. Ha lehet, menjünk be az épületbe, és nézzünk odabent is szét: gyönyörködjünk a gyerekek munkáiban, kukkantsunk be a leendő csoportszobába, nézzük meg az udvart.

Szerezzünk ismerősöket!

Ha van az ismerős gyerekek között leendő csoporttárs, hozzunk velük össze közös programokat, hogy kicsit összeszokjanak egymással – egy kis barát nagyon nagy segítség az első napok nehézségeinek leküzdésében, hiszen egyikük sem fogja annyira elveszettnek érezni magát. Szintén jó lehet, ha a leendő óvó nénivel is sikerül kontaktust teremteni; egyébként is mindig a nevével utaljunk rá, hogy már ezáltal is némiképp ismerőssé váljon gyermekünk számára.


Vegyük meg, készítsük el együtt!

Nagyon motiváló tud lenni, ha együtt vásároljuk meg az óvodához szükséges holmikat: az ágyneműt, tornafelszerelést, tisztálkodó felszerelést stb. Hagyjuk, hogy a kisgyerek válassza ki a neki tetsző dolgokat, és engedjük meg, hogy otthon máris birtokba vegye és felavassa őket, mintegy büszke óvodásnak képzelve máris magát.
Ha megvan már a gyermek ovis jele, barátkozzunk azzal is: rajzoljuk le, színezzük vagy vágjuk ki, és nagyon klassz elfoglaltság, ha együtt applikáljuk rá a felszerelésére. Minél közelebb állnak a szívéhez az óvodai „kellékek”, annál vonzóbb lesz maga az óvoda is.

Képforrás: Canva Pro adatbázis.

A mese itt is segít

Rengeteg könyvet találhatunk amelyek az óvodába szoktatást segítik, támogatják, az óvodai életről szólnak. Olvassunk néhány ilyen mesét gyermekünknek, nézegessük meg együtt a képeket, beszélgessünk a meséről, rajzoljunk belőle, esetleg játsszuk el a történetet.

Mesét nem csak olvasni lehet, de akár mi magunk is kitalálhatunk egy kedves történetet, amelynek főszereplője a gyermekünk. Mesélhetünk magunkról, amikor még mi voltunk óvodások. Így elmondhatjuk azt is, hogy mi is féltünk kicsit, ezzel nincs semmi baj, izgultunk, hogy találunk-e barátokat, hogy eleinte hiányzott az anyukánk, de aztán ott volt Tündi a barátnőnk és az óvónénik is kedvesek voltak.

Játsszuk el az ovis étkezést és alvást!

Ne feledjük, hogy néhány kisgyereknek stresszforrás idegen környezetben az evés és az alvás, ezért hasznos lehet, ha a napirendünkben olykor azt játsszuk, hogy most az óvodai tízórai/ebéd/uzsonna vagy az ottani alvás ideje van. Ebbe bevonhatjuk a babákat, plüssöket is: hasznos lehet, ha a gyermek is instruálja a képzeletbeli ovist. Kérjük meg a kicsit, hogy előtte és utána segédkezzen a terítéssel/előkészüléssel és az elpakolással, pont úgy, mint egy nagy óvodás.

Fontos, hogy ezekkel a játékokkal ne akarjunk konkrét teljesítményeket elérni, ne stresszeljük a gyereket: csak akkor és azt csináljuk, ami láthatóan felkelti az érdeklődését, és élményt jelent neki - hogy már alig tudja kivárni, amikor majd igazi óvodás lesz!

Képforrás: Canva Pro adatbázis.

forrás: Harmonet.hu
hírek, aktualitások

Az asztrológia múltja

2025. december 15.

Az emberiség történetét – így vagy úgy – végigkíséri ez a misztikus tudomány, bár ennek tudományos jellegéről mindig is viták folytak.

Az asztrológia eredetét nem ismerjük, de tudjuk, hogy Babilóniából kiindulva már profi módon készítettek horoszkópokat kaldeusok, arabok, kínaiak – igaz, hogy csak az uralkodóknak. Napkeleten ma is látható néhány, ásatáskor előkerült palota kövezete, ami az ott élő magas rangú úr horoszkópját ábrázolja – mozaikkőből kirakva. A csillagismereteket később átvették a görögök (Arisztotelész 39 könyvet írt), majd tőlük a rómaiak.

Mátyás király korának természettudománya Arisztotelész tanaira épült, és talán meglepő, de elsősorban a csillagok egészségre vonatkozó hatásait vizsgálták. Jól tudták, mit jelentenek a bolygók és a jegyek, és milyen hatással vannak az emberi szervezetre. Regiomontanus 1473-ban kalendáriumot készített, hogy mikor alkalmas érvágást és purgálást végeznie a felcsereknek, mert az ilyen beavatkozás nem volt mindig ajánlatos. Figyelték a Hold állását, a jegyeket és a bolygókat, amelyek uralkodnak az emberi természet, a testrészek és a belső szervek fölött. lássunk hát egy kis ízelítőt a reneszánsz asztrológiájából, a Mátyás király Emlékkönyvből idézve, melyet születésének ötszázadik évfordulójára adtak ki.

„A sápadt Szaturnusz hideg és száraz természetű. A Szaturnusz órájában született gyermek hideg, száraz, melankóliára hajlamos. Szaturnusz irányítja az emberben a lép működését. Szaturnusz órájában nem szabad gyógyítani, eret vágni, köpölyözni, purgálni. Aki Szaturnusz órájában megbetegszik, sokáig lesz beteg – ma azt mondjuk, hogy krónikus…
A derült fényű Jupiter meleg és nedves természetű. Az ő órájában született gyermek szangvinikus és bölcs lesz. Az emberben a máj felett uralkodik. A bölcsek és a békés földművelők csillaga.
A vörös színű Mars meleg és száraz természetű. A gyermeket kolerikussá és meleggé teszi. A vérontás csillaga. Szintén a máj felett uralkodik. Hozzá tartoznak a katonák, orvosok, szakácsok, továbbá akik fémmel és tűzzel bánnak: kovácsok, lakatosok, ötvösök.
A Nap meleg és száraz. Az ő órájában született gyermek heves és száraz, kolerikus természetű lesz. A szív és a gyomor egy része fölött uralkodik. A Vénus hideg és nedves természetű. Az ő idejében született gyermek parázna lesz. Az emberben a vese felett uralkodik. Aki az ő órájában megbetegszik, azt a szerelem gyötri.
A Mercur hideg és nedves természetű. Az ő idejében született gyermek mértékletes, józan életű lesz. A Mercur órájában jó gyógykezelni a beteget, de fürdetni, köpölyözni, eret vágni rajta nem szabad. Alája tartoznak a tudósok, művészek, asztrológusok.
A Hold hideg és nedves természetű. Az ő idejében született gyermek flegmatikus lesz, rossz nedvekben és nyálban bővelkedik. Az ember fejére van hatással. Alája tartoznak az éjjeli foglalkozást űzők, színészek, kocsmárosok.”

Mit érdemes tudni a köhögésről?

2025. december 15.

Az ingerköhögés (száraz, improduktív) és a hurutos köhögés (produktív, váladéktermeléssel járó) egymástól eltérő kezelést igényel, amire a gyógyszerész ad tanácsot.

Köhögéshez (akut bronchitis) többnyire a légutak vírusfertőzés okozta akut gyulladásai vezetnek. A betegség szinte mindig az orr-garat tájék gyulladásával együtt jelenik meg. Kezdetben rendszerint száraz ingerköhögés jelentkezik, ami két-három napig tart, majd hurutos köhögéssé alakul. A köhögés „le is húzódhat”, mellcsonti fájdalmat okozhat – ami egyben a légcső gyulladását is jelzi. Vírusfertőzésre utal, ha a váladék átlátszó és tiszta. A sárgás vagy zöldes váladék oka bakteriális felülfertőződés lehet. A köhögés terápiájában hatékony lehet az inhalálás, ami főként növényi illóolajokkal történik, de az orvos más hatóanyag alkalmazását is rendelheti inhalációs módszerrel.

Az inhalálás helyes módja


Az inhalálás már nem azt jelenti, mint a korábban bevett módszer – azaz kendővel letakart fejjel a forró víz fölé hajolás. Ez a módszer ugyanis ingerli a szem nyálkahártyáját, így az inhalálás túl korai megszakításához vezet.
Olyan inhalátorok használata javasolt, amelyek az orrot és a szájat összeszorító (hámhoz hasonló) szerkezettel rendelkeznek.
A tüdő eléréséhez hatékonyabb a szipka alkalmazása. Forró vízbe cseppentett illóolajjal történő inhaláláshoz nyálkaoldó és hörgőgörcsoldó hatás is társul, emiatt az inhalálás hatékonyabb, mint a mellkasi bedörzsölő alkalmazása.
A legfontosabb, hogy elég hosszú ideig tartson az inhalálás (legalább 15 percig), valamint, hogy azt napi több alkalommal célszerű megismételni.

Mit fogyasszunk, ha vesekövünk van?

2025. december 14.

A cél a kövek növekedésének és az új kő képződésének a megakadályozása.

A vesekő esetében fontos szempont a bőséges folyadékbevitel (2,5–3,0 liter/nap), legalább 2 liter/nap. Ez elősegíti, hogy a vizelet kellően híg legyen, így az nem koncentrálódik be, nem csapódik ki kristály belőle. A bőséges folyadékbevitel mellett a vizelet fiziológiásan enyhén savas vegyhatásának lúgos irányba (6,0–6,5 pH között) történő változtatása is fontos. Az étrendbe így lúgos vegyhatást eredményező összetevőket kell beiktatni. Csökkenteni kell a savas vegyhatást eredményező nyersanyagokat, élelmiszereket.

Nem mindegy, milyen italokkal pótoljuk a folyadékot: a folyadékpótlásnak a vízfogyasztáson kell alapulnia. Az üdítőitalok növelik a vesekőképződés kockázatát. A közkedvelt jeges tea szintén nem előnyös választás: nagy az oxálsavtartalma, aminek a sói (oxalátok) kicsapódnak és kisebb-nagyobb kövecskékké állhatnak össze.

Oxalát minden teában jelen van, akár hideg, akár meleg, azonban a jeges változata több veszélyt rejt, ha a vesekő kialakulásáról van szó. A nagy teakedvelők válasszanak inkább – a fekete helyett – zöld teát, és adjanak hozzá citromlevet, ami (a citrát miatt) ellensúlyozza az oxalátok hatását. Az alkoholfogyasztás szintén növeli a vesekőképződés kockázatát.