Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

A gyógyszerészet szíve a gyógyszertárban dobog

Érdekességek2024. március 17.

Fotó: 123rf.com

A Magyar Gyógyszerészi Kamara (MGYK) egyike a 12 hivatásrendi köztestületnek, s mint ilyen, kötelessége, hogy a gyógyszerészi hivatás egészének szakmai, etikai, gazdasági és szociális érdekeit képviselje, és mindezt a közérdekkel összhangban, a társadalom – és kiemelten a betegek – jogos érdekeinek mentén érvényesítse.

A Magyar Gyógyszerészi Kamara 10 pontban fektette le azokat az alapvetéseket, amelyek mentén kívánja kifejteni a tevékenységét. A betegekkel kapcsolatos többek között így szól:

„A­ gyógyszerészet ­egyszerre ­tartozik­ a­ gazdálkodó­ és ­a ­segítő­ hivatások ­közé;­ egyszerre vagyunk ­tagjai ­a ­gyógyszerpiaci­ ellátási és ­az egészségügyi ­értékláncnak. ­Gazdasági ­tevékenységünk ­során ­sem ­feledhetjük,­ hogy ­a ­legfőbb­ érték ­a­ beteg ­üdve, ­amit csak ­betegeink objektív­ érdekeinek­ figyelembevételével,­ megfelelő­ felkészültséggel ­és­ empátiával­ képviselhetünk ­hitelesen. ­A két ­értéklánc ­közötti egyensúly­ feltételeinek­ megteremtése ­és ­fenntartása ­közös ­feladata­ a ­közhatalom ­gyakorlóinak ­és­ a­ kamarának.”


Dr. Hankó Zoltán

Dr. Hankó Zoltán, az MGYK negyedszerre újraválasztott elnöke is ezen gondolatok megerősítésével hangsúlyozta a gyógyszerésznek a betegek érdekében tett és teendő törekvéseit.

A cél az egészségben eltöltött életévek növelésén és a krónikus betegségek során kialakuló szövődmények megelőzésén túl iránymutatás az egészségtudatos életvitel kialakításához, az egészség megőrzéséhez.

A betegek érdekeinek védelme a cél

Nincs orvosi szakma, ami gyógyszer nélkül képes lenne gyógyítani –mondta az elnök. – Így a gyógyszerész e tekintetben a gyógyszerellátás középpontjában áll. Évente 60 millió gyógyszerész-beteg találkozásra kerül sor, ami óriási felelősség a szakember részéről, akár gyógyszerre, akár tanácsra van szüksége a betegnek, akár egészségtudatosságra nevelés a cél. Ez a felelősség csak tovább fokozódik, amikor a gyógyszerésznek meg kell találnia az optimális egyensúlyt a gyógyszerellátási és az egészségügyi értéklánc között. Hisz nem szabad, hogy a kereskedelmi szempontok túlnőjenek a lakossági gyógyszerellátáson. Mert a gyógyszerészet egy segítő hivatás, mely az egészségesek helyes életvitelét és a betegek gyógyulását célozza a gyógyszerész megfelelő szaktudásával és kellő empátiájával. Ugyanakkor a gyógyszerészet egy gazdálkodó hivatás is, hiszen a munka által kitermelt nyereségből tartja el magát a gazdasági vállalkozás. Mindenképpen harmóniát kell teremteni az etikai-szakmai normák és a gazdasági érdekek között – hangsúlyozta az elnök. – Ezért a Magyar Gyógyszerészi Kamarának egy olyan struktúra kialakításáért kell küzdeni, ahol megéri jónak lenni, és nem éri meg rosszat csinálni. Mert minden esetben a betegek objektív érdekeinek a védelméről van szó.

Jelenleg kétszer annyi gyógyszerész dolgozik az országban, mint három évtizeddel ezelőtt. Egyes régiókban mégis kevés a szakember. Pedig a gyógyszerbiztonság érdekében, a betegek megfelelő gyógyszerszedése érdekében, a betegekkel való foglalkozás, az ún. gyógyszerészi gondozás érdekében ezen szolgáltatások professzionális nyújtása, majd újabbak elindítása nyithatja meg a gyógyszerész-beteg kapcsolatrendszer új dimenzióit – fejezte be gondolatait dr. Hankó Zoltán elnök.

Dr. Zalai Károly

Dr. Zalai Károly, az MGYK főtitkára a következőkben fejtette ki, mi az a kulcsszó, amelynek mentén bezárul a kör a gyógyszerész-beteg kapcsolatában.

A kommunikáció titkos fegyvere

– Az évi 60 millió gyógyszerész-beteg találkozó egyrészt felelősséget jelent a gyógyszerész részéről, hogy a kulcsszót, a bizalmat fenntartsa, másrészről ez a betegeknek is a felelőssége, hogy a bizalmukkal erősítsék a gyógyszerészt a munkájában. Ez egy optimális „win-win” (győztes-győztes) helyzetet kell, hogy teremtsen állandóan – kezdte gondolatait a főtitkár. – A betegekkel való foglalkozás különösen ott nagyon fontos, ahol a gyógyszerész az egyetlen legközelebb és leghamarabb elérhető egészségügyi szakember. Ahol a gyógyszerész és a betegek szinte egy közösséget alkotnak.

A második gondolatom – folytatta a főtitkár –, hogy a gyógyszerész-szakma erőssége a tudás. Egy olyan tudomány áll mögötte, amelyet, ha Magyarországra vetítünk, akkor 120-140 éves a múltja, világviszonylatban 700 éves a gyógyszerészet története. Természetesen a gyógyszerésznek tennie is kell ezért a tudásért, mert folyamatosan képeznie kell magát, egy életen át.

Mert a bizalmat úgy lehet megerősíteni, hogy a gyógyszerész okos, és a tudásával is a betegeket szolgálja.

A harmadik gondolatom, hogy a beteg egészsége – legjobb kézben az orvosoknál, de ezenkívül – a gyógyszerésznél van, akkor, ha hallgat a szakemberre. A gyógyszerész a betegek terápiájának a követésével, a mellékhatások figyelésével, más oldalról tudja a betegeket figyelni és segíteni a gyógyulásukat, mint az orvos. A betegek két csoportba sorolhatók. Az egyik, akik megfogadják a gyógyszerész tanácsát, kíváncsiak arra, amit kérdez. Akik szeretik a tanácsadást, azok tudják, hogy ezzel a gyógyszerész segít nekik. De vannak, akik bemennek a patikába, és minél előbb túl akarnak lenni a vásárláson. A gyógyszerésznek ilyenkor is érdeklődést kell mutatnia a betegek felé, hogy érezzék a segítő szándékot, mert figyeli a terápiájukat és követi a gyógyulásukat. A betegek ne azt érezzék, hogy a gyógyszerész egy kereskedő, hanem azt, hogy értük van.

Magas színvonalú munkát akkor tud végezni a gyógyszerész, ha a betegek bizalmi hátterével rendelkezve tudja használni a szaktudását.

A betegek visszajönnek, konzultálnak, és „együtt élnek” a patikussal. És ezzel visszatértünk a legelső gondolathoz, a kulcsszóhoz, a bizalomhoz – fejezte be dr. Zalai Károly főtitkár.

Dr. Horváth-Sziklai Attila

Dr. Horváth-Sziklai Attila, a Magyar Gyógyszerészi Kamara hivataligazgatója elmagyarázta, miért olyan fontos az az egy perc is a betegtájékoztatásban.

Egy perc esély?

– Amikor a betegek a gyógyszerekkel kapcsolatban tájékozódnak, az szinte mindig leszűkül a kockázatok és mellékhatások körére. Még
a reklámok melletti kötelező szöveg is sajnos csak erre hívja fel a figyelmet. Pedig a gyógyszerek ismerete közel sem merülhet ki csupán ebben az információban. Ennél szinte fontosabb az a tudás, hogy a betegek megfelelően alkalmazzák a saját készítményeiket. Érdekelje az is a betegeket, hogyan kell jól és helyesen használni a gyógyszert. Mert ha nem így történik, az is okozhat súlyos mellékhatásokat. Hiszen, ha az adott gyógyszert az orvos elrendelte, akkor az az egyedi elbírálás szerinti megfelelő gyógyszer lesz. Természetesen tudni kell róla, hogy lehetnek nem várt mellékhatások, de ahhoz, hogy javuljon az állapot, a betegség, ahhoz megfelelően kell szedni az adott készítményt.

Tehát helyesen és jól kell használni, és ne csak azt higgyék a betegek, hogy jól használják. Mert bármilyen, bagatellnek tűnő dolog lehet nem megfelelő, a 2×1, a reggel, az este, az étkezés előtt vagy alatt stb. A betegek nyugodtan kérdezzenek, akár egyszerűnek tűnő dolgokat is, és ne lepődjenek meg, ha a gyógyszerész ez irányban kérdezi őket. A felmérések szerint a gyógyszerésznek kb. egy perce van arra, hogy a betegek öngyógyszerelését segítse. Ezalatt az idő alatt néhány kérdésből el kell döntenie, hogy abban az esetben melyik a megfelelő gyógyszer. Ezért különösen fontos, hogy a gyógyszerész által feltett kérdésekre tényleg valós válaszokat adjanak a betegek, és érezzék, hogy ez az ő érdekükben, a helyes gyógyszeralkalmazás érdekében történik. Egy perc erre az esély! – szögezte le a hivataligazgató.

– A gyógyszerész az a szakember, aki a betegek gyógyszeres terápiájára a legnagyobb rálátással lehet. Mert látja a számítógépben az orvosok által elrendelt összes gyógyszert, és amit még a betegek vény nélkül vesznek, plusz az étrend-kiegészítőket is. Tehát bátran kérdezzék a gyógyszerészt, sőt, jelezzék azokat a tapasztalatokat is, amiket esetleg a gyógyszerrel kapcsolatban éreztek. Ne csak a kockázatokról és a mellékhatásokról kérdezzék, hanem a helyes gyógyszerhasználatról is, mert az ugyanolyan fontos. Legyenek kíváncsiak a gyógyszerész javaslatára is, ne csak a konkrét, már otthon kiválasztott gyógyszerhez ragaszkodjanak feltétlenül, mert lehet olyan eset, hogy nem az a készítmény a megfelelő. Bízzanak a betegek a gyógyszerész tudásában, és engedjék meg, hogy segítse a gyógyszeres terápiájukat! – zárta gondolatait dr. Horváth-Sziklai Attila hivataligazgató.

„A gyógyszerészek pótolják azokat az emberi kapcsolatokat, amiket az egészségügy más területén nem kapunk meg.”
(N. Ernőné, Zalaegerszeg)

„Olyan bizalommal megyek a patikába, mintha családtagok lennénk.”
(V. Magdolna, Budapest)

„A gyógyszertárban kapunk néhány kedves szót, és máris enyhülnek a
gondjaink.”

(O. Jánosné, Berente)

„Miért kedvencem ez a patika? Mert jó ide betérni! Mindig kedvesek, és számíthatok problémáim szakértő megoldására.”
(Z.-né K. Katalin, Bodrogkeresztúr)

„Megértőek, segítőkészek a gyógyszerészek, és mindig van néhány kedves szavuk is.”
(Z.-né Török Ilona, Gödöllő)

„A patikában figyelmes, kedves, betegbarát ellátásban van részük a vásárlóknak.”
(L. Ildikó, Szolnok)

Dr. Szarvasházi Judit
főszerkesztő-gyógyszerész


forrás: Patika Magazin
hírek, aktualitások

10 évente 1 évet veszítenek az életükből az endometriózissal küzdő nők

2024. április 18.

Annak ellenére, hogy egyre több helyen lehet hallani az endometrózisról, még mindig sok nő csak hosszú évek alatt jut diagnózishoz. Miért? Mert sokan nem ismerik a tüneteket és azt gondolják, hogy a fájdalmas menstruáció normális. Nem az. Az Endometriózis Magyarország / „Együtt könnyebb” Női Egészségért Alapítvány egész évben azon dolgozik, hogy minél nagyobb figyelmet kapjon a betegség. 2024-ben egy országos roadshow keretében hívják fel az érintettek figyelmét az endometriózisra, és arra, hogy a fájdalom sohasem normális és panasz eseté mihamarabb orvoshoz kell fordulni.

Világszerte közel 200 millió, Magyarországon 200 000 reproduktív korban lévő nőt érint az endometriózis. Az Alapítvány célja, hogy hiteles, hasznos információkkal segítsen az érintetteknek, és támaszt nyújtson nekik a legnehezebb pillanatokban. A 2024-es kampányában ismét országos roadshow-t szervez három vidéki nagyvárosban, Győrben, Pécsett és Szegeden, valamint Budapesten, ahol szakemberek bevonásával az érdeklődők szakmai fórumokon vehetnek részt, előadásokat hallgathatnak, továbbá lehetőségük nyílik feltenni a témában kérdéseiket. 

Budapesten 2024. március 23-án rendezik meg az eseményt, ahol Salamon Adrienn, a Női Egészségért Alapítvány kuratóriumi elnöke mellett felszólal többek között Bábiné Szottfried Gabriella, Népegészségügyért és prevencióért felelős főigazgató-helyettes, Gitidiszné Gyetván Krisztina, a Magyar Védőnők Egyesületének elnöke, valamint Bokor Attila Ph.D., MSc, egyetemi docens, az Európai Endometriosis Liga alelnöke, a Magyar Nőgyógyászok Endoszkópos Társaságának elnöke. A reggeltől késő délutánig tartandó rendezvényen további számos szakember, együttműködő partner, orvos és nőgyógyász tájékoztatja a jelenlévőket a betegség kezeléséről, az életmódváltásról, a termékenység megőrzésének lehetőségeiről és az örökbefogadásról.

Mi is az endometriózis?

Az endometriózis a termékeny életkorban lévő nők több, mint 10%-át érintő, krónikus, jóindulatú betegség. Méhnyálkahártyához hasonló – endometrium – szövet megjelenését és szaporodását jelenti a méh üregén kívül, leggyakrabban a kismedencében, a petefészkekben, illetve a hashártya felszínén. Ezek az endometriózis szigetek összhangban állnak a menstruációs ciklussal, ennek hatására belső szervi összenövések, immunológiai reakciók és sejtmediátor anyagok felszabadulása ciklikus fájdalmat és meddőséget okozhatnak. Az endometriózis döntően a fiatal, 25 és 35 év közötti nőket érinti, ugyanakkor már egészen fiatal lányoknál (már 10-12 éves kortól), illetve 35-40 év feletti nőknél is diagnosztizálták. A betegség a termékeny életkorban lévő, 15-45 év közötti nők 10%-át érinti ma Magyarországon, több mint 200.000 érintettről beszélhetünk.

Miért fontos beszélni a betegségről?

Sok nő nincs tisztában az endometriózisra jellemző tünetekkel, vagy azt gondolják, hogy a fájdalmas menstruáció teljesen természetes, így nem, vagy csak későn – amikor a betegség már előre haladott állapotban van – fordulnak orvoshoz. Az endometriózis gyakran jár olyan tünetekkel, mint például emésztés eredetű fájdalom, véres vizelet vagy széklet, így könnyen összetéveszthető más betegségekkel. Sőt az is lehetséges, hogy olyan helyen alakul ki endometriózis, például a beleken, ahol nincs, vagy csak kevés fájdalomreceptor található, így a betegség nem jár fájdalommal. Ezért fordulhat elő, hogy akár 8-10 év, hazánkban ennél kevesebb, akár 4 év is eltelhet a diagnózisig.

Mit adhatunk tej helyett tejallergia esetén, csecsemő- és kisgyermekkorban?

2024. április 18.

Tejallergia esetén minden tejtartalmú élelmiszer fogyasztását ki kell iktatni a gyermek étrendjéből. A kezdeti nehézségek leküzdéséhez és a teljes értékű tejmentes étrend kialakításához érdemes szakember segítségét kérni. A tejmentes diétával kapcsolatban Sarnyai Tünde gyermek dietetikust, a Budai Allergiaközpont szakemberét kérdeztük.

Anya és baba diétája

Tejallergia anyatejes csecsemőnél is jelentkezhet, ilyenkor az édesanyának kell tejmentesen étkeznie. A szoptatás időszakában a tehéntejből készült tejtermékek helyett növényi alapú készítményeket lehet fogyasztani. Ezek ma már széles választékban megtalálhatóak a boltok polcain, de a dietetikus az otthoni elkészítésükhöz is tud hasznos praktikákkal szolgálni, így akár a tejmentes étrend miatt növekvő kiadásainkat is csökkenteni tudjuk. 

Meglepő tejtartalmú élelmiszerek

A tejmentes diéta során nemcsak az ismert tejtermékeket, hanem minden olyan egyéb élelmiszert is kerülni kell, amely tejet tartalmaz. Tejszármazék előfordulhat például péksüteményekben, felvágottakban is. Fontos ezért mindig alaposan átolvasni az összetevőket, illetve tájékozódni az üzletben vagy vendéglátóhelyen arról, hogy az adott ételek tejet tartalmaznak-e.   

Az egyértelmű jelölések mellett, mint a tejpor, tej vagy joghurt olyan összetevőkkel is találkozhatunk bevásárlás során, amelyekről nem tudjuk elsőre egyértelműen eldönteni, hogy pontosan mit jelent – magyarázza Sarnyai Tünde. Tejszármazékot jelöl például az összetevőknél többek között a citopánpor, a kazein, a laktóz, a laktalbumin és a laktoferrin is. Fontos még ismerni a tejsav és a tejsavó közötti különbséget, a tejmentes diétában ugyanis csak az utóbbi az egyértelműen kerülendő. A tejsav nem minden esetben tiltólistás, csak ha vastagon szedett vagy dőlt betűvel jelölik a csomagoláson – ahogyan a többi allergént is – mert ez azt jelenti, hogy ez esetben tejszármazékot is felhasználtak az elkészítése során. 

Nagyon lényeges még ismerni a különbséget a laktózmentes és a tejmentes termékek között, tejallergia esetén ugyanis csak az utóbbi a megfelelő. A laktóz tejcukor, vagyis a laktózmentes termékek laktózintolerancia esetén, tejcukor érzékenyek számára megfelelőek. Tejallergia esetén nem fogyaszthatók.

Tápszerek és növényi tejpótlók

Tejallergiás csecsemőnek a gyermekorvos speciális, tejfehérjementes tápszert ír fel receptre, mely fedezi a gyermek fejlődéséhez szükséges tápanyag, fehérje és vitamin mennyiséget. Sütéshez és főzéshez használhatunk növényi italokat tej helyett, de ügyeljünk rá, hogy a mandula és a szója erős allergének, ezért gyerekek számára fogyasztásuk nem javasolt. A zabtej vagy zabtejszín ideális választás: magas a fehérje és a rosttartalma is, azonban kalciumot csak hozzáadva tartalmaz.

Mosolytervezés felsőfokon: már a fogászatban is hódít az AI

2024. április 17.

A mesterséges intelligencia a mosolytervezésben is utat tört magának, és egy olyan forradalmi technológiát alkalmaz, amivel a tervezés nem csak egyszerű és gyors, de a leghatékonyabbnak is bizonyul. De mit is jelent mindez?

Egy kutatás azt mutatja, hogy a nők átlagosan 62 alkalommal mosolyognak naponta, míg a férfiak átlagosan csak nyolcszor. Pedig az emberek több mint 37%-a számára az első dolog, amit észrevesznek egy személyen, a mosolya – derül ki a Today’s Dental cikkéből.  A mosoly tehát fontos, a fogak állapota azonban nem csak esztétikai kérdés. A szájüregi megbetegedések világszerte a leggyakoribb nem fertőző betegségek közé tartoznak, és a WHO szerint 466 millió embert érintenek az európai régióban.

Áttörés a fogászati esztétikában: mosolytervezés mesterséges intelligencia segítségével

A mosolytervezés során a fogorvos és a páciens együttműködik annak érdekében, hogy feltérképezzék, milyen változtatásokat és beavatkozásokat szükséges alkalmazni a szebb mosoly érdekében. Kezdetben a mosolytervezés a fogorvosi tapasztalaton és a pácienssel való konzultáción alapult, majd a digitális technológia megjelenése forradalmasította az eljárást korszerű digitális eszközökkel és szoftverekkel. A digitális mosolytervezési programok (DSD) legújabb innovációja pedig a mesterséges intelligencia (AI) integrálása. 

Egy törökországi tanulmány összehasonlította a fogorvosok, fogorvostanhallgatók és laikusok esztétikai preferenciáit a kézzel és az AI segítségével készített mosolytervek tekintetében, figyelembe véve olyan tényezőket, mint a nem, a szakmai tapasztalat és a szakterület. A felmérés általános észlelési különbséget mutatott ki a fogorvosok és a laikusok között, azonban a szimmetrikus arcok esetében a mesterséges intelligencia által generált minták mind a fogorvosok, mind a laikusok számára elfogadhatóak voltak. Az AI matematikai modellekre támaszkodik a szimmetrikus mosolyok létrehozásához.

Mivel azonban az arcáramlás, azaz az arc vonalainak és kontúrjainak természetes áramlása figyelembe veszi az emberi érzékelést, természetesebb mosolytervezést tesz lehetővé mind a szimmetrikus, mind az aszimmetrikus arcok esetében. Míg a mesterséges intelligencia által vezérelt DSD jól működik szimmetrikus arcok esetében, a manuális technikák jobbak lehetnek aszimmetrikus esetekben. Mivel a mesterséges intelligencia még gyerekcipőben jár az egészségügyben, az algoritmikus korlátok miatt előfordulhatnak félreértelmezések, de az jól látható volt az eredményekből, hogy a digitális mosolytervezés a legtöbb esetben a mesterséges intelligencia segítségével is használható.

“A beszélgetések 49%-ában egymás száját figyeljük, a fogak állapota tehát rövid időn belül a másikról alkotott kép meghatározó elemévé válik. Míg egy évtizeddel ezelőtt csak a fogtechnika számára volt adott a digitális technológia, addig manapság már segítségül hívhatjuk a mosolytervezést végző programokat és azonnali mosoly szimulációt mutathatunk a pácienseknek” – mondja Dr. Czigler Péter, a Clinident Fogászati Centrum tulajdonosa, aki szerint láthatóan nő azok száma, akik a mosolyukat “terveztetni” szeretnék.