Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

A lakótér pulzálás jelensége: Mennyi tárgy kell egy lakásba? - Bebútorozás télen és nyáron

Érdekességek2022. november 28.

Képforrás: Canva Pro adatbázis.Egyszer kevésnek tűnik, és kopárnak, máskor kifejezetten sok, és fullasztó a lakótér. Változhat igényed, na de naponta akár többször? Nem-nem, csupán hangulatingadozásról van szó. A tér pulzálása természetes jelenség. Ismerd meg, hogy helyesen kezeld!  

A lakberendezés meseszép tudomány, és akik igazán jól művelik, azt is tudják, a tér érzékelése pulzáló az ember számára. Egyszer sok, egyszer kevés. Még ha csupaszon is akarunk megvenni egy lakást, sajnos, vagy sem, de nem tudunk elvonatkoztatni az éppen ott lakó tulajdonos tárgyaitól, és személyiségétől, berendezésétől. Van, akinek sok az a holmi, van, akinek kevés, van, akinek fakó és kopár egy lakás teletömve is, míg másnak nagyon is sok az a pár elől hagyott tárgy.

Ez nem csak alapszemélyiség kérdése, hanem az időjárás, a színek, a hangok és fények függvénye is. Míg télen sokkal kongóbb minden, s általában melegségre vágyunk, addig nyáron a melegben levegőre, és térre van szükségünk. Elég csak megnézni a télikert lehetőségét. Ugyan ki az, aki nyáron 30 fokban, télikertben napozik, mindenki ugyanúgy lohol a strandra, vagy másik nyitott teraszt is építtet, mert a télikert, nevében is téli. Pusztán az a személyiség kérdése, hogy kicsit, vagy nagyon erősen van szükségünk a tér alakítására évente.

Milyen tehát a jó és otthonos lakótér?

Nem csak minden családtag személyiségéhez, az ősi térrendezési elvek rendszeréhez, hanem a téli-nyári pulzáláshoz is alkalmazkodik. Ezáltal a jó lakótér, picit mindig változik, és pakolós akár a ruhatár, van belőle nyári, és téli is. Persze van átfedés, de a télikabát szegény, májustól októberig biztosan a szekrényben lóg, hacsak nem síelni megyünk.

Ezért az a legfontosabb, hogy mozgatható legyen minden. Legyen könnyű berendezési tárgyak, masszív, nagydarab szekrénysorok mellett, amiket tudunk tologatni, átalakítani, sőt az sem árt ha magát a szekrényt át tudjuk néhanapján szerelni, ha nem is évente kétszer. Néhány apró ötlet és berendezési tárgy következzék most, téli és nyári verzióban.


Padlószőnyeg: Nyáron alaposan kisikálva, a felületét erősen szabadon hagyva érdemes tartani, télen viszont akár egy kisebb szőnyeget is alkalmazhatunk asztal alá, kanapé körül rajta.

Rongyszőnyegek: Nyáron összetekerve a garázsban, vagy szekrényben nyugodhat, télen a kőre, parkettára, és padlószőnyegre is jó lehet.
 
Kis csiptetős lámpatestek: Télen tükrökre, könyvespolcokra jó tenni fokozva a fénymennyiséget, nyáron egy igen nagy hányadukat elteheted egy dobozba, mert a rendes világításon kívül nem fogod használni.

Mécsesek, gyertyák: Nyáron egy-egy darabot érdemes elővenned romantikus estékre, télen alátétekre egész mécses költeményeket készíthetsz.
 
Dísztárgyak: Nyáron vizes hatású, kék, zöld, vagy tavaszi virágos díszeket alkalmazz, amik nincsenek útban!!! Télen akár az asztal közepén is állhat az adventi koszorú, ünnepi színek, meleg, őszi, téli, vörös, sárga és barna árnyalatok is lehetnek.

Elrendezés: Télen a bútorokat told közelebb egymáshoz, és a teret igyekezz megtölteni, nyáron ugyanezt a teret tágítsd ki. Kiváló lehetőség erre télen a textilkendők falra szerelése, nyáron ezeket érdemes leszedni, és egy alapos átmosás után eltenni pihenőre.

Szekrénysor: ha változtatható könyvespolc, illetve szekrénysor magassága és alakja, akkor nyáron lazábbra szervezd, középtájon hagyj űrt benne virágoknak, díszeknek, apróságoknak, télen viszont lehet tömörebb, teljesen akár téglalap alakú is, a falnézetet tekintve.

Étkezés: Nyáron az étkezés és étkező jó, ha szeparálva van, és nagyon külön függetlenítve érezzük az étkezési lehetőséget, télen ezt nem baj, ha összefogjuk, összevonjuk. Vagyis télen kialakíthatunk egy kis étkező sarkot a szobában, ha az esti nassolást már nem szeretnénk a forró zuhany után a hűvös konyhában megtenni.

Könyvek és újságok helye: Nyitott polcokon, ideiglenes komódokon is megfér télen, vagy akár elöl hagyva, nyáron apró rendetlenség is dühítő lesz, még az újságokat is külön tárolóba érdemes helyezni.

Faliképek: Nyáron jobb, ha megválunk a fölösleges képeinktől, és csak a legszebbeket hagyjuk meg, főként a nem keretezett, ideiglenes műalkotásokat érdemes ilyenkor emlékdobozba rendezni, télen viszont bátran kitehetünk több képet is a melegség kedvéért.

Ehhez hasonlóan tudod rendezni a saját otthonodat is. Télre felhalmozhatsz, és jó, ha minden elől van, nyáron azonban szükségünk van helyre, térre, lélegzetvételre, a kopárság és kevesebb tárgy, ugyanis hűtő érzést kelt, míg az egymáshoz való kis távolság, szűkebb elrendezés, a családiasság és melegség érzetét kelti.

Kellemes rendezkedést!

Képforrás: Canva Pro adatbázis.


forrás: Harmonet.hu
hírek, aktualitások

A várandósság alatti stressz személyiségzavart okozhat

2023. január 28.



A várandósság alatti súlyos stressz majdnem 10 százalékkal növeli a gyerek későbbi személyiségzavarának kockázatát – derült ki egy 30 évet felölelő, nagyszabású finn kutatásból.

A British Journal of Psychiatry című szaklap friss számában megjelent tanulmány szerzői több mint 3600 várandós nőt kérdeztek meg havona arról, hogy éltek-e át stressz, ha igen, kisebb vagy nagyobb jelentőségűt – számolt be róla a BBC hírportálja.

A résztvevők Helsinki környékén laktak, a gyerekeik 1975-1976-ban születtek.

Amikor a gyerekek 30 évesek lettek, megvizsgálták, hánynál diagnosztizáltak személyiségzavart. Negyven olyan esetet találtak, ahol kórházi kezelésre is szükség volt.

A tanulmány azt állapította meg, hogy a várandósság alatti súlyos stressznek hosszú távú hatása lehet a gyerekekre.

Akiknek az édesanyja súlyos stresszt élt át terhesen, azok 9,53-szor nagyobb eséllyel lettek személyiségzavarosak, mint akiket nem ért stressz magzatként. Akik enyhe stresszt éltek át, négyszer akkora kockázatnak voltak kitéve.


Az anyákat sújtó stressz forrása lehetett többek között a párkapcsolati, szociális vagy lelki problémáknak.


A személyiségzavar azt jelenti, hogy a beteg személyisége megnehezíti a saját és környezete életét: vannak, akik túlzottan szoronganak, érzelmileg labilisak vagy antiszociálisak, a tünetek széles skálán helyezkednek el. A tudósok úgy tartják, minden huszadik ember szenved személyiségzavartól.

Ezeknek az embereknek nagyobb eséllyel alakul ki egyéb mentális zavaruk, többek között depresszió, alkohol- vagy drogproblémák.

A neveltetés, agyi problémák és a genetikai örökség is szerepet játszhat a kialakulásában, mint minden mentális kór esetében is.

Jön a baba! Mit egyek?

2023. január 28.

Megtudtad, hogy gyermeket vársz? Életed legszebb feladatára vállalkoztál, ami azonban felelősséggel is jár. Ez pedig már most elkezdődött. Az ételeidből nyeri a gyermeked a fejlődéséhez szükséges tápanyagokat. Ha hiányt szenved, akkor tőled veszi el a szükséges dolgokat. A magad és magzatod egészsége érdekében egyáltalán nem mindegy, mi kerül a tányérodra.  

A várandósok étrendje nem a mennyiségi, hanem a minőségi étkezésről szól. Nem kettő helyett kell enni, csupán a tápanyagok mennyiségét kell növelnünk, és formálnunk úgy, hogy a babánk minél egészségesebbé váljon.

A várandósság alatt az „ideális” súlygyarapodás mértéke 10-12 kg. Ha a terhesség kezdetén a kismama túlsúllyal rendelkezett, akkor ez a súlygyarapodás csak 9-10 kg legyen.  A súlygyarapodás mértéke kezdetben lassú, 1-10 hétig heti kb. 115 g, majd ezt követően 30 héten át heti 300 g.

Mi teszi ki ezt a súlygyarapodást?


A méhben fejlődő magzat súlya
Méhlepény
Magzatburok, magzatvíz
A méh és az emlő mirigyállományának megnövekedése
Vérmennyiség megszaporodása
Zsírlerakódás


A várandósság idején kb. 300 kcal-val kell többet fogyasztania naponta a kismamának. Ez kb. 2 zsemle energiatartalma. Ebből is látszik, hogy nem kétszer annyi mennyiségre van szükség, inkább bizonyos tápanyagok megnövelt bevitele szükséges.

Megoldások a torokfájás enyhítése

2023. január 27.



Kapar vagy ég a torok, enni is nehezünkre esik… A fájdalmat gyakran a meghűlést kísérő torokgyulladás, garathurut okozhatja. Felnőtteknél általában légúti vírusok okozzák, de olykor bakteriális fertőzés is kiválthatja.

Az öngyógyítás lehetséges a torokfájás esetén is, de hogyan kezdjünk hozzá, és mit tegyünk?

Amikor a torokfájás fokozatosan halad előre, vagy meghűlés után lép fel, láz nélkül, illetve kevés lázzal, különböző módokon enyhíthetünk a bajon:

Kezdetben homeopátiás szerek

Ajánlott: Belladonna 5CH, Mercurius solubilis 9CH, ha fehér lepedékes a nyelv és rossz a lehelet, társítva Phytolacca 9CH golyócskákkal, ha a fájdalom kisugárzik a fül irányában (5 golyócska javasolt 3-szor naponta).

Igyunk zsályateát!

Ez a gyógytea gyulladásgátló és fertőtlenítő hatású. Egy leveseskanálnyi teafüvet áztassunk egy csésze forró vízben, majd kb. 10 perc után szűrjük le. Adhatunk hozzá kevés mézet. Reggel és este igyunk egy-egy csészével.

Hasznosak a helyi gyógymódok

Ajánlott a sóoldatos toroköblögetés (enyhe, 1%-os sóoldattal), amely fertőtlenít, és csillapítja a fájdalmat. Szintén használ a fájó toroknak, ha erdei szederlevél forrázatával gargarizálunk.

Paracetamol 

Ezt a gyógyszert javasolt szedni a láz és a fájdalom csillapítására. Felnőtteknek 1 g ajánlott, max. 3-szor naponta; gyerekeknek 60 mg kilónként, naponta 4-6 alkalommal.