Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

A sokszínű kisebbség: fogyatékosság és társadalmi helyzet

Érdekességek2025. január 04.

Az emberi társadalmak, jóformán korszakoktól függetlenül, mindig valamilyen egyértelműnek gondolt többségre vannak szabva, arra az „ép” vagy „normális” emberre, aki a többiekhez képest hasonló módon tud működni az élet legkülönbözőbb területein. Pedig valójában mindannyian eltérünk ettől az ideáltipikus „normalitástól” egy vagy több területen, kisebb vagy nagyobb mértékben.

Fotó: 123rf.comAlapvető meghatározása szerint a fogyatékosság olyan hosszan tartó fizikai, értelmi, pszichoszociális vagy érzékszervi károsodás, amely számos egyéb akadállyal együtt korlátozhatja egy adott személy teljes társas működését, szerepvállalását. Nem feltétlen azért, mert aki valamely képességében korlátozott, az ne lenne képes más területeken teljes értékű, akár átlag feletti teljesítményre, hanem mert az egész civilizációnk az általánosan elterjedtet tekinti (sokszor még mostanában is) normálisnak. És bár ez a leegyszerűsítés ma már megdőlni látszik.

A fogyatékkal élőkhöz a jelenben is sok tévképzet, előítélet, és az ezekből adódó társadalmi hátrány kapcsolódik.

Legyen szó fizikai vagy mentális korlátozottságról, bár, mint látni fogjuk, a fizikai-érzékszervi fogyatékok (pl. vakság, siketség, mozgáskorlátozottság) azok, melyeket a közösség elsősorban annak tekint, miközben az értelmi fogyatékosságot, vagy, mondjuk, az autizmust gyakran már kevésbé. Mintha azok már (kisebb-nagyobb részben) az egyénen múlnának…

Régen sem volt jobb

A nyugati világban már az ókorban sem tekintették a közösség teljes jogú tagjának a fogyatékkal élőket, sőt a rabszolgatartó társadalmakban gyakori volt, hogy büntetésből okoztak fizikai fogyatékokat az engedetlen rabszolgáknak, megcsonkítva vagy épp megvakítva őket.

És bár azt gondolnánk, hogy a keresztény Európában javult a helyezet, az isteni elrendelés által létrejött társadalmi rend eszméje legtöbbször oda vezetett, hogy a fogyatékosokat egyben bűnösöknek is tekintették, akikre nem véletlenül mérte ezt a sorsot a felsőbb hatalom.

A reneszánsztól kezdve aztán – bár megmaradt ez a szemlélet – a fogyatékos ember már nem mint megvetésre, inkább mint szánalomra szoruló, elesett személy jelent meg. Ez persze nem jelentett valamiféle feltétlen elfogadást, hisz az 1600-as évek elejétől megjelenő intézetek gyakran inkább a fogyatékosoknak az ép többségtől való elkülönítését szolgálták, mint (az ehhez képest másodlagos) a gondoskodást.

És ahhoz már tényleg a XX. század második fele kellett, hogy megjelenjen az ún. szociális modell (főleg angolszász területen), melynek lényege az volt, hogy a fogyatékosság olyan állapot, mely nem vagy csak részlegesen gyógyítható. Úgyhogy ne a fogyatékosok alkalmazkodjanak a többséghez, hanem fordítva, hisz az előbbiek – helyzetükből adódóan – sokkal kevésbé képesek erre az alkalmazkodásra. (Ha, mondjuk, mindenhol lépcsők vannak, egy kerekesszékes nem képes közlekedni, és nem azért, mert nem akar.) És a szociális modell már alapvetően a társadalmi szerepekről, a többség kisebbséggel szembeni felelősségvállalásáról szól.


A fogyatékosság mint társadalmi hátrány

Nyilvánvaló, hogy akár fizikai, akár szellemi fogyatékosságról (vagy ezek valamely kombinációjáról) van szó, a hátrányok elsősorban a fogyatékos egyén, illetve közvetlen környezete, elsősorban a családja számára jelentkeznek. Ám korántsem pusztán a közvetlen család és a személyes élettér szintjén, hanem a társadalom egészének oldaláról is.

A fogyatékosok egy társadalmi kisebbséget alkotnak.

Nem pusztán azért, mert számszerűen kevesebben vannak, hanem mert (Anthony Giddens brit szociológus szerint) a kisebbség az a csoport vagy réteg, ami valamely meghatározó sajátossága szerint hátrányt szenved el.

Vagyis a kisebbségi státusz társadalmilag független az adott csoport lélekszámától, arányától. Így a modern társadalmakban a testi és szellemi fogyatékosok (az etnikai, vallási, kulturális kisebbségek mellett) szintén ebbe a kategóriába tartoznak.

Ezért is fontosak a hozzájuk kapcsolódó sztereotípiák és előítéletek.

A fogyatékosokkal kapcsolatos előítéletek kutatása ugyanakkor viszonylag későn kezdődött meg a szociálpszichológiában, leginkább azért, mert az efféle vizsgálódások elsősorban a politikai-etnikai szférára koncentrálódtak. Azaz a más bőrszínűekkel, a bevándorlókkal, később a nőkkel kapcsolatos előítéleteket kutatták, szinte kizárólagosan. De az utóbbi évtizedekben a fogyatékkal élőkkel mint kisebbségiekkel kapcsolatos társadalmi képzetek is az érdeklődés homlokterébe kerültek.

A fogyatékosok társadalmi helyzete

A kiindulópontot olyan klasszikus elméletek alapozták meg, mint pl. Erwing Goffman amerikai pszichológus elképzelése arról, hogy a fogyatékosság egyfajta stigma, azaz jól látható sajátosság, mely lehet testi hiba, lehet „jellembeli torzulás” vagy valamely nem tolerált faji, nemzeti, vallási kisebbség kívülről is nyilvánvaló jegye.

Az ő stigmaelmélete és Gordon Allport előítélet-fogalma mentén született meg aztán az 1960-as években az ún. ATDP-skála, mely a fogyatékokhoz és a fogyatékosokhoz kapcsolódó attitűdöket, azaz beállítódásokat mérte, alapvetően kérdőíves formában.

Továbbá, szintén kérdőívekkel igyekeztek mérni, mennyire engedi közel magához a többség a fogyatékosokat. Ezt a már máshol is használt Bogardus-féle társadalmi távolságskálával vizsgálták, ahol olyan kérdésekre kellett válaszolni, hogy pl. a válaszadó lakna-e egy városban, esetleg egy utcában egy mozgássérülttel, elfogadná-e szomszédjának, munkatársának, gyermeke vagy saját házastársának? A válaszai pedig azt mutatják meg, mekkora távolságot tartana a tőle fogyatékosságában különböző másiktól, mennyire engedné őt közel magához?

Az 1970-es évektől a nemzetközi és a hazai kutatások is nagyjából arra a konklúzióra jutottak, hogy a fogyatékosság nem elsősorban az előítéletek miatt jelent hátrányt.

Egyszerűen arról van szó, hogy hiányoznak azok a közös megoldások, melyekkel ők is teljes jogú tagjai lehetnének a társadalomnak.

Nincs akadálymenetesítés (ill. sokáig nem volt), a speciális intézmények csak kizárják őket a tágabb közösségből, ily módon egyfajta párhuzamos világ jön létre a fizikai vagy az értelmi fogyatékosok igényeire szabva, akik így a többség számára gyakorlatilag „láthatatlanok” maradnak.

Vagyis társadalmi kirekesztődésük nem elsősorban a többségi előítéletek következménye, mert az önmagában nem is előítélet, ha valaki nem tudja, hogyan közelítsen meg egy vakot, egy kerekesszékest vagy egy értelmi fogyatékost. Egyszerűen csak nem találkozik velük, így nincsenek meg a kommunikációs-interakciós mintái, ezért jobb híján marad a félrenézés.

Vagyis az volt a kutatások legfontosabb következtetése, hogy a fogyatékkal élőknek először is láthatóvá kell válniuk, hogy aztán egyáltalán legyen esély a már említett szociális modell, a közösségi felelősségvállalás kialakítására.

A láthatóság fontossága

Nem véletlen, hogy a különböző típusok közül a legtöbb ember először is a testi fogyatékosságokat tekintette egyáltalán annak. A test a legmegragadhatóbb sajátossága egy ismeretlen másik embernek, persze nem csak szó szerinti, de szimbolikus értelemben is. Hiszen ha valaki mankó vagy kerekesszék segítségével közlekedik, esetleg végtaghiányos, az olyasmi, amit nem lehet nem észrevenni. Így lesz elsődleges a fogyatékosságok észlelési sorrendjében a testi korlátozottság, mely egyúttal emlékeztet is minket a saját, épebb állapotunkra. És úgyszintén a fogyatékosság lehetőségére is, ahogy Michel Foucault francia filozófus megfogalmazta: a test és a nem test különbségére.

Ugyanakkor az érzékszervi fogyatékosság (pl. a siketség) nehezebben észlelhető, így ezek láthatósága már eleve kisebb, pont, mint, mondjuk, az enyhébb fokú értelmi fogyatékosságé. 

És mindeközben sajátos helyzet, hogy minél komolyabb mértékű valaki fogyatékossága, azaz minél láthatóbb lenne, annál nagyobb az esély arra, hogy a többség elől elzárva éljen, akár saját kis életterében, akár egy speciális intézményben.

Ha pedig az emberek nagy része nem vagy csak igen ritkán találkozik a fogyatékosság konkrét megjelenéseivel, hajlamos úgy érzékelni, hogy ez a jelenség vagy nincs, vagy elhanyagolhatóan csekély mértékű.

És amit nem látunk, arról nem kell tudomást vennünk, és pláne nem kell kapcsolódnunk hozzá. Így a kisebbségek (mint ez esetben a fogyatékkal élők) láthatósága az egyik legfontosabb lépés ahhoz, hogy valóban integráltak lehessenek a tágabb társadalomba is.

Mert a szociálpszichológia egyik legfontosabb válasza a hátrányos helyzetű csoportok integrációjának kérdésére a kontaktus-hipotézis, vagyis, hogy először is találkozni és kommunikálni kell, minden közös cselekvésnek csak ez lehet az alapja.

A láthatóságból lesz a találkozás lehetősége, és a találkozás lehetősége hozza el az elfogadás esélyét. Az elfogadás pedig az integrációét.

Nem automatikusan persze, ebben sok munka van, a fogyatékosság esetében is, de az első lépés az, hogy a többség tudomást vesz a kisebbségről (ez nálunk talán már megvan), és felelősséget érez iránta (ez is folyamatban), hogy aztán ez a felelősség forduljon át cselekvésbe. Nos, ez utóbbiban van még tennivaló, bár már nagyjából egész Európa ebbe az irányba halad. Mondjuk, hogy a nyomorékság büntetésétől a fogyatékkal élés méltósága felé.

Bácsván László


forrás: Patika Magazin
hírek, aktualitások

20 éve szolgálnak a leggyorsabb életmentők

2025. június 06.

Az Országos Mentőszolgálat Alapítvány továbbra is kiemelten támogatja a mentőmotorosokat

Idén húszéves a magyar Mentőmotoros Szolgálat, amely május és október között minden évben biztosítja a leggyorsabb földi életmentést. Az Országos Mentőszolgálat Alapítvány az elmúlt években kiemelt támogatást nyújtott a motoros mentők számára – új mentőmotorokat, életmentő eszközöket, valamint speciális felszereléseket biztosítva, hogy a „kétkerekű őrangyalok” még hatékonyabban segíthessék a bajbajutottakat.

A mentőmotorosok a hazai sürgősségi ellátás egyik nélkülözhetetlen egységét képezik. Gyorsaságuk – különösen városi forgalomban vagy autópályákon – sokszor életmentő lehet, hiszen gyakran ők érnek elsőként a baleset helyszínére, stabilizálják a sérülteket, és felkészítik őket a mentőautós szállításra. Motorjaikkal olyan helyekre is eljutnak, ahol a mentőautók nehezen tudnak közlekedni – legyen szó mélygarázsról, álló kocsisorról, erdei útról vagy egy zsúfolt pályaudvarról.

A mentőmotoros lét nemcsak izgalmas, hanem óriási felelősség is. Az ellátás egyedül zajlik, gyors döntésekkel és precíz mozdulatokkal. „A 7500 bajtársunk közül alig több mint 80-an dolgozunk ilyen formában, teljesen egyedül.” – mondja Nagy Norbert mentőtechnikus, aki 2017 óta szolgál mentőmotorosként is. „Az érzés, amikor segíteni tudsz egy betegen, olyan sikerélményt ad, amitől aztán napokig, hetekig más világban jársz. Tavaly például 800 alkalommal riasztottak bennünket belgyógyászati, traumatológiai esetekhez, allergiás reakciókhoz, és hat sikeres újraélesztést hajtottunk végre.”

Az idei évben a mentőmotoros csapat 14 fővel bővült. A különlegesen képzett szakemberek mentés- és vezetéstechnikai tréningek során fejlesztik tudásukat, hogy minden körülmények között biztonságosan tudjanak segítséget nyújtani. A gyors kiérkezés azonban önmagában nem elég, a hatékony segítséghez elengedhetetlen a korszerű felszerelés is. A Mentőalapítvány által biztosított defibrillátorok, teljesen felszerelt új mentőmotorok, valamint speciális mentéstechnikai eszközök – például mini motoros szívó – jelentős mértékben növelik a beavatkozások hatékonyságát.

A Mentőalapítvány online kampánnyal hívja fel a figyelmet a biztonságos közlekedés fontosságára, hogy minél több baleset megelőzhető legyen. Nagy Norbert szerint kulcsfontosságú a tudatosság és a fegyelem, főleg nyáron, amikor megnő a motoros forgalom. „A sisak nem divatkiegészítő, hanem életet menthet. Nem számít, milyen rövid az út, a baleset bárhol megtörténhet.” – nyomatékosítja a mentőtechnikus. A jól látható, élénk színű védőruházat ugyancsak jelentősen csökkenti a baleset kockázatát. A motorosnak mindig figyelnie kell: tükör, váll, irányjelző – minden mozdulat előtt. A gyors helyzetfelismerés és reakcióképesség létfontosságú.

A napsugárzás csak a napsütéskor árthat?

2025. június 06.



Sokakat megtéveszt, ha felhős az idő, mert akkor nem süt a nap, ezért nem is számítanak arra, hogy a bőr leéghet. Sajnos, ez nem így van. A felhők az ultraviola sugárzás nagy részét áteresztik. Az áteresztett sugarakat a világos felületek (fehér homok, hó) jól visszaverik, és a visszavert sugarak is a testet érik.

A vízparton – a direkt napsugárzást nem számítva – a testet a vízről, a homokról visszaverődő UV-sugarak is érik. A sugárzásra jellemző, hogy még a vízfelszín alatt is érvényesül a hatása. Az árnyékban viszont csak az UV-sugárzás fele éri a testet.

Mivel az UV-sugarak jó részét a légkör ózonrétege kiszűri (ezért is veszélyes az „ózonlyuk” növekedése) kézenfekvő, hogy a magas hegyeken a sugárzás mértéke nagyobb. Ezért a hegymászókat és a síelőket is éppen úgy fenyegeti a leégés veszélye, mint a tengerparti napozókat. (Erről „A téli sportok veszélyei” című részben olvashat a kiadványban.)

A közönséges égéssel ellentétben a bőrbe hatoló UV-sugarak a sejtek örökítőanyagát, a DNS-készletet károsítják. Bőrünk nem felejt, az ismételt sugárártalmak összeadódnak és az esetleges késői károsodások évtizedek múlva jelentkeznek pl. bőrrák formájában.

Napégés – A bőre sosem felejti el

2025. június 05.

A családi nyaralás nem képzelhető el napozás, úszás és pihenés nélkül. Mégis, mi az, ami a nyaralást gyakran tönkreteszi? Többek között a leégés a napon.

Miért ég le a bőr?

A napsugárzás hőhatását a nem látható elektromágneses sugárzás infravörös tartományba eső hullámai okozzák. A sugárzás egy másik összetevője a látható fény, de a nap ezen kívül a szem számára érzékelhetetlen, ultraibolya (UV) fényt is kibocsát. Az ultraibolya sugárzásnak több tartománya van, a rövidebb hullámhosszú UV-B túlzott expozíciója felel a bőrsejtek leégéséért, a hosszabb hullámhosszú UV-A felelős a bőr pigmenttartalmának (barnulás) fokozódásáért, de a rákos folyamatok elindításáért is. A köznyelvben csak „leégés”-nek nevezett ártalmat a bőr fájdalmas kivörösödése, majd hámlása mellett általános tünetek is kísérhetik: hányás, láz, fejfájás. Régebben szokás volt tejfellel bekenni az égett bőrt. Ma ez nem ajánlott, mert a sérült bőr nyitott kapu a fertőzéseknek, és a tejfel, valamint más szerves anyagok ideális táptalajai a baktériumoknak. A helyes kezelés a szervezet folyadékpótlása, bőrnyugtató készítmények (lidocain- vagy panthenoltartalmú spray, cickafarktartalmú kenőcs) alkalmazása az égett felületre és a bőr hűtése, a további napozás elkerülése és könnyű ruha viselése.