Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

A távolságot mint üveggolyót megkapod

Érdekességek2023. október 01.

A modern fogyasztói társadalom egyik alapélménye az utazás, a szabadidő eltöltésének az a speciális esete, mikor a máshol levés által igyekszünk kiszakadni a mindennapok rutinjából. Hisz közismert, hogy a környezetváltozás eleve segíthet eggyel hátrébb lépni az életünket amúgy nagyrészt meghatározó gondoktól, kihívásoktól. A térbeli, földrajzi távolság egyben szimbolikus távolság is lesz, még ebben a behálózott világban is. De ez korántsem volt mindig ennyire kézenfekvő.

A nem utazás természetessége

A tradicionális társadalmak tagjai számára az utazás, a nagyobb távolságok megtétele jobbára kényszerűség volt, mint pl. a kereskedők vagy a vándorló idénymunkások esetében, ritkábban pedig valamiféle belső útkeresés külső megnyilvánulása, ennek legegyszerűbb példája a zarándoklat. A szent helyek felkeresése az a fajta utazás, amely talán a leginkább rokonítható a mai turizmussal, amennyiben a zarándokok is a megszokottól eltérőt keresték, olyan élményeken keresztül, melyekhez életük bevett keretei közt nem férhettek hozzá.

De a többség, aki életét jellemzően egy szűk területen belül élte le, nem utazott, hisz sem lehetősége, sem szüksége, így aztán igénye sem volt rá, mert elérhető közelségben volt minden, ami csak kellhetett neki: lakhely, élelem, mindennapi szükségleti cikkek, és maga a közösség, melynek tagjaként biztonságban érezhette magát a világban. Ehhez képest kilépni ebből a kicsi, de védelmet nyújtó közegből eleve veszélyes műveletnek tűnhetett, melyre csak az igen nagy szükség vitte rá az embert, hisz messzire menni otthonról nem csak kényelmetlen és veszélyes volt, de szó szerint egy ugrás az ismeretlenbe. Arról nem is beszélve, hogy az ember két lábán, vagy néha egy-egy lovon kívül eszköz sem igen volt hozzá.

A modern ember azonban egyre inkább birtokba vette a távolságot, a régi korok zarándokainak profán utódjaként épp azt keresve, ami különbözik az általa addig megismert életvilágtól. A kulcsszó tehát ebben az esetben is az élmény, amit a civilizációs fejlődés nem csak lehetővé tett, de végül egyfajta kulturális elvárássá is. (Elvégre miféle beszűkült alak az, aki nem hajlandó kimozdulni a falujából, városából, megyéjéből, csak mert szerinte minden megvan helyben is, amire neki szüksége van. A világ nagy, és csak arra vár, hogy felfedezzük – ez lett a modernitás lapállása a kérdésben.)

Az élmények társadalma

Gerhard Schulze német szociológus már néhány évtizede úgy írta le a jelen nyugati társadalmait, mint ahol meghatározó erejűvé vált az élmények folyamatos hajszolása. A relatív jólét (ahol nem mindenki feltétlen gazdag, de a közösség összességében magasabb színvonalon él, mint pl. a 3. világ országainak lakosai) idején sokak számára már nem az a kérdés, hogy sikerül-e kielégíteni az alapvető szükségleteiket, azaz lesz-e mit enni, lesz-e hol lakni holnap is, hanem hogy mi az az egyedi dolog, ami csak részben vehető meg pénzért (persze az is kell hozzá). Ami igazán tartalmassá teheti az életét, főleg azt a részét, amit szabadidőnek nevezünk, és ami a régebbi korokban a többség számára jórészt ismeretlen volt.

A ma embere azonban minden korábbinál hajlamosabb az élményracionalitásra, azaz, hogy viselkedését, egyes cselekedeteit ne az alapján szervezze meg, hogy azok anyagilag mennyire lehetnek hasznosak számára, hogyan viszik közelebb a jól meghatározható célok eléréséhez, vagy hogy hosszabb távon hogyan hathatnak ki életvitelére. Egyszerűen szólva megengedi magának a pillanatnak élés luxusát, függetlenül attól, hogy származik-e abból bármi közvetlen haszna.


A fotó illusztráció: pixabay.com

Mert nem elsősorban jól akar élni (az többé-kevésbé adott), hanem szépen, szubjektív élményekben gazdagon. És ez a törekvése nem pusztán belső eredetű, de egyre inkább társadalmi norma is, a szép élet az élménytársadalom alapja. Ahol persze nemcsak a luxusnyaralás vagy a saját páholy az Operában lehet a másoknak is bemutatható élmények forrása, hanem egy jó vacsora, egy céltalan séta az őszi parkban, vagy találkozás egy rég nem látott baráttal – a lényeg, hogy valódi élményként keretezzük a magunk és környezetünk számára is.

Egyéni szinten ez azt jelenti, hogy igyekszünk átélni, jelenvalóvá tenni élményeinket, figyelünk arra, hogy amit teszünk, az a lehetőségeinkhez képest jólessen, társas szinten pedig értékké válik az élményracionalitás, követendő mintává. Azaz, egyre inkább elvárás lesz a minőségi élet, és nem elsősorban anyagi értelemben. (Nem véletlenül lett egyre elterjedtebb a minőségi idő kifejezés sem, épp erre a váltásra utalva.)

Az élménykeresés dimenziói

Az élményracionális utazás (ahol tehát nem valami közvetlen anyagi haszon vagy praktikus ok áll a háttérben) természetesen számos dimenzió, számos, különböző súllyal jelen lévő motiváció mentén értelmezhető. Csak néhány ezekből, a teljesség igénye nélkül:

– Az élmény közvetlensége: a technikai közvetítettség korában élünk, egyre kevesebb olyan szeglete van a Földnek, ahová ne juthatnánk el virtuálisan, ami ráadásul jóval olcsóbb és egyszerűbb, mint ténylegesen átszelni kontinensnyi távolságokat. Ugyanakkor a virtuális túrák jóval kevésbé vonzóak, hisz valójában nem teszik lehetővé a jelen megélését, az „itt és most” élmény megtapasztalását. Márpedig ez olyan igényünk, melytől eddig még a technológiai fejlődés sem tudta teljesen megfosztani az embert. (Egy egyszerű példával élve: jó szórakozás lehet egy versenyautó-szimulátorral játszani, de igazi versenyautó vezetéséhez nem fogható az élmény.)

A külvilág birtokba vétele: ha elutazunk valahová, akkor onnantól az a hely egy kicsit hozzánk is tartozik már. Az utazás által kilépünk a komfortzónánkból, tapasztalatokat szerzünk, új dolgokat tanulunk, új helyzetekhez alkalmazkodva, és ez – legalábbis reményeink szerint – beépül a személyiségünkbe is, gazdagabbá téve azt. Hogy a modern turizmusipar termékeire ez mennyire jellemző, az persze kétséges, de ettől még kialakulhat bennünk az érzés, hogy a kedvenc városunk, üdülőhelyünk a részünkké vált, miként mi annak a részévé. Épp ezért szeretnek sokan – amellett, hogy időnként felfedeznek új helyeket – vissza-visszatérni a régiekhez, aminek lényege, hogy bizonyos mértékig már azok a helyek is a komfortzónájuk részei, ha a mindennapjaiké nem is. Akinek van kedvenc londoni kocsmája vagy római kávézója, az oda egy kicsit hazamegy, mint mikor valami távoli rokont látogat meg, egy ismerős, de ritkán átélhető (és ezért értékes) helyzetbe lépve.

Kapcsolatok építése/erősítése: az utazás révén nemcsak közvetlen új kapcsolatokra tehetünk szert a helyiek, de főleg az útitársak révén, hanem általában is jelezhetjük saját közösségünk (azaz rokonaik, barátaink, kollégáink) felé, a saját fontosságunkat, azaz, hogy érdemes velünk kapcsolatot ápolni. Hisz mi világlátott, tapasztalt, és mindenekelőtt érdekes emberek vagyunk, s lám, mennyi minden történt velünk legutóbb is!

Hasonulás és különböződés: paradox módon az utazás (miként például a divat, hisz sokszor maga is egy divatjelenség) egyszerre szolgálhatja azt, hogy megkülönböztessük magunkat másoktól (hisz olyan egzotikusnak vélt helyeken járunk, ahol csak kevesek, legalábbis azok közül, akik számunkra fontosak), és egyúttal hasonlítsunk általa a többiekhez. Hisz ha utazunk, a fogyasztói viselkedésnek egy tipikus példáját mutatjuk be, pl. egy felkapott tengerparti üdülőhely strandján több ezer emberrel együtt próbálunk nagyon hasonló módon megélni egyéni élményeket. Mondhatni, nagyjából egyformán igyekszünk különbözni, és nemcsak vagy nem elsősorban másoktól, hanem a saját mindennapi rutinjainktól is. Ez esetben, mondjuk, mások szintén nem mindennapi rutinjait, viselkedésmintáit átvéve.

Presztízs: mert ez az egész abból a szempontból is fontos, hogy az utazás elég pontosan jelezheti azt, hogy milyen anyagi-egzisztenciális helyzetben vagyunk, vagy legalábbis, hogy milyet szeretnénk mutatni a külvilág felé. Épp ezért sokan és sokszor erejükön felül is hajlandóak áldozni az utazásra, nem csak saját élményéhségük okán, de azért is, amit az egzotikus helyekről posztolt képek és beszámolók mutatnak majd róluk közösségük, ill. a közösségi médiában megjelenő közönségük felé. Az efféle presztízsalapú önmegjelenítés szélsőséges példája, mikor valaki egyszer, úgy három éve eltöltött két hetet, mondjuk, a Kanári-szigeteken, de azóta is újabb és újabb képekkel, sztorikkal áll elő. Mintha folyton ott lenne, vagy azóta is gyakran utazna oda. Ennél már csak az radikálisabb, mikor valaki nem is járt ott, ahol a profilja szerint pedig de, viszont egy-egy ilyen példa jól mutatja, mekkora szerepe lehet a magunkról kialakítani szándékozott képben az utazás reprezentálta jólétnek és/vagy kifinomultságnak.

Vagyis sok minden miatt utazunk, de elsősorban magunk miatt. Élményekre és elismerésre is vágyunk az utazás által, az persze már esetenként változó, hogy kinek épp melyik szempont a fontosabb. De az biztos, hogy az élmények értékké váltak, azok megléte vagy hiánya egyfajta szociális szegénységet vagy gazdagságot jelenthet, amely nem feltétlenül vagy legfeljebb csak részben lehet pénzben (is) kifejezhető.

Van az a mondás, hogy amit megeszel, azt már nem veheti el tőled senki, és egy ideje már ez az élmények világára is igaz. A tárgyak, melyeket az évek, évtizedek során összegyűjtünk, elveszhetnek, eltűnhetnek, de az élményeinket a legdörzsöltebb tolvajok sem lophatják el tőlünk. Talán ez az egyik fő oka annak, hogy manapság már legalább olyan trendi élményeket gyűjteni, mint, mondjuk, műtárgyakat, az utazás pedig épp ennek a gyűjtésnek egy kézenfekvő formája. Amire, persze, ma már egy komplett élményipar épül rá, de hát ez a fogyasztó társadalom: már régóta nem elsősorban tárgyakat, inkább élményeket, életérzéseket adnak el nekünk, akár üdítőt, akár tengerparti nyaralást veszünk.

Bácsván László
szociológus


forrás: Patika Magazin
hírek, aktualitások

Lelki töltődés madárdallal

2025. július 12.

Amióta hét ágra süt a nap és meleg van, azt vettem észre, hogy akárhányszor madárcsicsergést hallok, gondolkodás nélkül megállok egy pillanatra, és minden figyelmemet a hangra összpontosítom. „Beszívom” a füttyszót. Nem ritkán még el is mosolyodok tőle – ösztönösen.

Így hat rám a madárdal, amit városi emberként különösen értékelek a budapesti „betondzsungelen” áthaladva. Nem csak én derülök fel egy pillanat alatt a madárszótól. Eszembe jutott egy kedves ismerősöm története, aki a Covid-világjárvány alatt a városi kórház intenzív osztályán dolgozott ápolóként. Talán nem is kell magyarázni, hogy miért, de hatalmas stresszt élt meg a munkájában akkoriban. Az segítette őt a mindennapokban, hogy a dolgozói pihenőben megpihent pár szabad percében, ami hogy, hogynem, madárdaltól volt hangos. Az a pár perc aranyat ért számára, a madarak éneke feltöltötte, megnyugtatta, sőt furcsán reménytelivé is tette őt. Később derült ki számára, hogy nem a környékbeli parkban lakó madarak énekét hallotta, hanem a kórház rádiójából szólt a madárfütty: az igazgatóság azt gondolta, hogy ez jól fog esni az egészségügyi dolgozóknak abban a különösen embert próbáló időszakban. És milyen igazuk volt! Elgondolkodtatott ez a történet, és a saját tapasztalatom.

Vajon tényleg ekkora hatással lenne a pszichés jóllétünkre, hangulatunkra a madarak éneke?

Olyannyira, hogy egy ilyen világszintű krízis alatt tulajdonképpen pszichológiai beavatkozásként használják a stresszes és a kimerült egészségügyi dolgozók számára?

Persze, azt ma már tudjuk, hogy a természetben eltöltött idő jelentősen hozzájárul a testi-lelki egészségünkhöz is (pl. növeli a boldogságérzetet, javítja az alvásunkat, csökkenti a vérnyomásunkat és még sorolhatnánk). De vajon tényleg az is ekkora hatással van ránk, ha ki se tesszük a lábunkat az erdőbe, ám az ablakon kidugva a fejünket hallgatjuk a fekete rigó énekét?

Mire figyeljen, aki Rómába utazik a 2025-ös Szentévben?

2025. július 11.

Előzetes regisztráció és szigorúbb szabályok érvényesek a turistákra

Róma a 2025-ös katolikus Szentév és XIV. Leó pápa megválasztása miatt zarándokok millióit fogadja. A jubileumi esemény 2026. január 6-ig tart, ez idő alatt a négy pápai bazilika szent kapuin való áthaladással teljes búcsú nyerhető. A Vatikán és környéke zsúfolt, a belépés regisztrációhoz kötött, a szállások gyorsan betelnek. Nagy Szilvia, a Vár a Világ utazási iroda ügyvezetője figyelmeztet: már öt hónappal előre tervezni kell egy ilyen utazással, a biztonsági intézkedések szigorúak, a zsebtolvajok pedig aktívak. A szakemberek a hőség miatt inkább tavaszi és őszi látogatást javasolnak.

Róma különleges időszakot él meg 2025-ben, mivel jubileumi Szentévet hirdetett a katolikus egyház, és új pápát is választottak. A „Spes non confundit” – A remény nem csal meg – mottóval meghirdetett jubileumi év zarándokok millióit vonzza a városba, miközben Robert Francis Prevost bíborost májusban XIV. Leó néven pápa rangjára emelték, miután Ferenc pápa 88 éves korában elhunyt. A szent kapuk 2024 karácsonyán nyíltak meg, és a szentév 2026. január 6-án, vízkeresztkor zárul.

A szentév során azok a hívők, akik átlépnek a négy pápai bazilika – a Szent Péter-, a Lateráni Szent János-, a Santa Maria Maggiore- és a Falakon kívüli Szent Pál-bazilika – szent kapuin, teljes búcsút nyerhetnek, ha szentgyónást végeznek, áldoznak, és imádkoznak a pápa szándékaira. Ehhez kapcsolódva egész évben tematikus zarándoklatokat szerveznek különböző hivatáscsoportok és közösségek számára.

A Szentév – valamint az új pápa személye – nagymértékben megnövelte a Rómába utazók számát. Nagy Szilvia, a Vár a Világ utazási iroda ügyvezetője szerint a város turisztikai leterheltsége jelentősen megnőtt:

„Valójában azzal a várakozással indult ez az év, hogy majd olyan mennyiségű turistát kell, hogy kezeljen Róma, amit esetlegesen nem fog tudni. Aztán ez fokozódott még az új pápa személye és az e körüli eseményeknek köszönhetően. Ami biztos, hogy idén sokkal több lesz az ide zarándokló, akik a turisták mellett jelennek meg Rómában ebben az évben. A Vatikán és környéke különösen zsúfolttá vált, ez a tömeg az utazástól kezdve az étkezéseken át a szállásfoglalásig mindenre hatással van.”

Elhízással összefüggő magas vérnyomás – mit lehet tenni?

2025. július 11.

Az elhízás nem csak önálló betegség, de számos más kórkép rizikófaktora is, így például a cukorbetegségé, a szív-érrendszeri betegségeké és a magas vérnyomásé. Ugyanakkor nem lenne szabad bűnösként tekinteni a túlsúllyal küzdőkre, hiszen egyrészt nagyon komplex okai lehetnek az elhízásnak, másrészt a megbélyegzés csak további negatív hatásokat gerjeszt. Dr. Jenei Zsigmond Máté, a KardioKözpont – Prima Medica kardiológusa mondta el, milyen kezelési lehetőségeket érdemes megfontolni.

Az elhízás és a magas vérnyomás gyakran együtt jár

Az elhízás egy összetett probléma, ami egyre nagyobb gondot okoz a fejlett világban. Az okai közt vizsgálni kell az elfogyasztott ételek mennyiségét és minőségét, a fizikai aktivitás mennyiségét, a genetikai adottságokat, a családi hátteret és még az alvás mennyiségét és minőségét is. (Fontos megkülönböztetni a túlsúlyt az elhízástól, amelynek legismertebb – bár nem egészen pontos mutatója – a BMI, a testtömeg-index.)
Magas vérnyomásról akkor lehet beszélni, ha a normálisnál nagyobb nyomással folyik a vér az artériákon keresztül. Az önállóan és komplexitásában is kezelendő magas vérnyomás betegség olyan további kórképekhez vezethet például, mint a szívbetegségek, a stroke, a vesebetegség és bizonyos daganatok. Miközben pedig amerikai adatok szerint a felnőttek 47%-a él magas vérnyomással, egyharmaduk nem is tud róla, és csak egynegyedüknél van az orvosi kontroll alatt.
– Az elhízás talaján nagyobb eséllyel alakul ki magas vérnyomás, illetve a már meglévő betegség is romolhat a plusz kilók hatására – hangsúlyozza Jenei doktor. – Az összefüggés megértéséhez látni kell, hogy a nagyobb mennyiségű zsírszövet komplex változásokat hoz létre a szervezetben. Többek közt túlaktiválja a szimpatikus idegrendszert, stimulálja a vérnyomás szabályozásában szerepet játszó RAS rendszert, változásokat indukál a zsírszövetből származó hormonokban, inzulin rezisztenciát és leptin rezisztenciát eredményez és a vesefunkcióra is kihat. Mindezek a hatások együttesen vezetnek a magas vérnyomás kialakulásához.