Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

Az alkoholbetegség társas összetevőiről

Érdekességek2023. szeptember 25.

Egy idén tavasszal publikált felmérés szerint hazánk világelső az alkoholisták lakosságarányos számában, valamilyen mértékben lassan a népesség közel negyedét érinti a probléma. Olyan, hagyományosan nagyivónak gondolt nemzeteket előzünk meg, mint az oroszok vagy az írek. Ehhez képest sokszor nem úgy tűnik, hogy a magyarok a súlyának megfelelően foglalkoznának a kérdéssel, gyakran az alapvető ismeretek is hiányoznak az alkoholbetegséggel, de általában a függőségekkel kapcsolatban is.

Ez az írás elsősorban az alkoholizmus társas, társadalmi dimenzióival foglalkozik, főleg szociálpszichológiai szempontból, de először nem árt tisztázni néhány alapfogalmat.

– A témában a kiindulópontot a függőség fogalma jelenti. A függőség (szakszóval dependencia vagy addikció, ahol az utóbbi az előbbi súlyosabb formája) definíció szerint egy káros viselkedés szokássá válását jelenti, melyet a szenvedélybeteg az akarata ellenére ismétel. Vagyis a függő bizonyos területeken már nem ura önmagának, cselekvéseit és reakcióit függősége tárgya, azaz valamilyen kémiai szer vagy viselkedésminta alakítja. Az alkoholista sokszor nincs döntéshelyzetben, függősége szinte belekényszeríti az ivásba. Fontos megjegyezni, hogy a függőség nem az elfogyasztott ital mennyiségének kérdése, hanem az ivás rendszeressége, szokásszerűsége határozza meg. Azaz napi két pohár borral is lehet valaki függő, ha az nem nélkülözhető részévé válik a mindennapjainak.

– Az alkoholizmus esetében pontosabb alkoholbetegségről beszélni, mert a függőség betegség, akkor is, ha részben vagy egészben az egyén tehet annak kialakulásáról. Gyakori képzet, hogy ez nem betegség, egyszerűen csak abba kell hagyni az ivást, de az előző pont értelmében épp ez az, ami nem megy, a függő már nem maga irányít. (Egy tüdőrákost is kétség nélkül elfogadunk betegnek, akkor is, ha évtizedes láncdohányzásával ő maga idézte elő állapotát.)

– A betegség kialakulásában az egyéni, főképp pszichés sajátosságok mellett (a lehetséges genetikai alapokat most hagyjuk) kétségtelenül fontos szerepe van a társas hatásoknak. Az egyén mikrokörnyezete (családja, baráti köre, munkatársai) és az általános társadalmi-kulturális mintázatok egyaránt fontosak. Ha ugyanis az ivás, sőt a nagyivás is elfogadott, bevett szokás az adott társadalomban, az alkohol kézenfekvő megoldásként kínálkozik a legkülönbözőbb helyzetekben, akár a nehézségek miatti szorongások oldásában, akár a pozitív élmények fokozott megélésében.

A szocializáció színterei

Az alkoholbetegség kialakulásában tagadhatatlanul az egyik legfontosabb összetevő az egyén szocializációja, vagyis a folyamat, melynek révén csecsemőből egy társadalom felnőtt tagjává válunk, belenőve a számunkra adott társas közegbe. Valójában a szocializáció (vagy társadalmasodás) tesz minket emberré, túl a puszta biológiai léten. És e folyamat különböző szintjein egyaránt van lehetőségünk a függőség kialakulásához vezető viselkedésminták elsajátítására.

Család mint mintaadás

Az elsődleges szocializációs színtér a család. Ott már találkozhatunk a legkülönbözőbb ivási mintázatokkal és függőségi szintekkel, és sajnos sokszor találkozunk is, hisz az alkoholbetegek bevezetőben idézett nagy aránya mellett a magyar társadalom nagyobbik fele érintett lehet a problémában, függőként vagy egy függő hozzátartozójaként.


Hogy aztán a családban megtapasztalható minta vezet-e alkoholbetegséghez, az egyéni. Lehet, hogy valaki az otthon látott negatív mintát elutasítva tudja elkerülni a függőséget, de az is lehet, hogy jelentős részben épp e minta hatására lesz maga is alkoholbeteg. Vagy, mert követi a mintát, vagy, mert végül maga is az alkohol segítségével próbálja feldolgozni a családból hozott traumáit.

Ilyen értelemben a család szerepe elsősorban a mintaadás, és hogy aztán ki mit kezd ezzel a mintával, az már változó.

Ugyanakkor fontos megjegyezni, nem kell ahhoz a családban függőnek lennie, hogy az otthoni környezet szerepet játsszon a betegség kialakulásában. Sokszor elég az érzelmi elhanyagolás mint traumaforrás, mely aztán később valamilyen függőség, szenvedélybetegség alakjában üt vissza.

the father is an alcoholic drinks alcohol from a bottle. the child is closed from the problem of drunkenness in the family. mother comforting daughter Ogrody from drinking. difficulties in the family.

Kortárs csoportok mint konformitás

A másik legfontosabb színtere a társadalomba való beilleszkedésnek a kortárs csoport, azaz barátok, iskolatársak, srácok a térről. Náluk a legnagyobb szerepe a mintaadás mellett a konformitásnak van.

Azaz saját csoportunkban nem pusztán lehetséges viselkedésmintákkal találkozunk, de egy erős csoportnyomással is.

Viselkedjünk, kommunikáljunk úgy, képviseljük azokat a normákat, melyeket a többiek is.

Praktikusan ez úgy működik, hogyha pl. a baráti körünkben menőnek számít az ivás (dohányzás, füvezés stb.), akkor hajlamosak vagyunk átvenni ezt a mintát, mert nem akarunk kilógni a sorból. Tartozni akarunk valahová, és ha választott, vagy csak adott csoportunkban ennek ez az ára, akkor inkább megfizetjük, mint hogy körön kívülre kerüljünk, bármilyen mintát is hoztunk otthonról, ez esetben az alkoholfogyasztással kapcsolatban. Természetesen más csoportok másfajta normái éppenséggel meg is védhetnek minket a káros szenvedélyektől, vagy legalább attól, hogy azok esetünkben függőséggé váljanak. Ha pl. valamilyen vallásos vagy életmódcsoportban keressük, találjuk meg identitásunkat.

Ha viszont nem tartozunk egy valódi csoporthoz sem, akkor épp a magány, az elszigeteltség lehet az, melyet az ivással próbálunk kezelni, tünetileg és sikertelenül.

Kompenzáció

És a szocializációnak vannak olyan terepei is, ahol a függőséghez vezető viselkedés, esetünkben az ivás gyakran már kompenzációként, a megélt szorongás és stressz valamiféle kiegyenlítéseként jelentkezik. Itt elsősorban a szocializáció intézményes színtereiről van szó, mint az iskola, később a munkahely, de ilyen volt régebben a katonaság, vagy manapság is (igen szélsőséges esetként) a börtön. Tehát azok a helyek, ahol az egyén viselkedése jellemzően igen korlátozott, beszabályozott, ahol kevésnek érzi a számára adott szabadságot. Azaz lehet inni a munkahelyi stresszre, mikor szerintünk igazságtalanul szólt be a főnök, lehet inni a rosszul sikerült dolgozat vagy vizsga után, és lehet inni annak örömére, hogy végre a laktanya kapuján kívülre kerültünk, legalábbis egy időre.

Ezek a színterek tehát mind alkalmasak arra, hogy hozzájáruljanak az alkoholbetegség kialakulásához, miként egy részük arra is, hogy megvédjen tőle.

A mintaadás-konformitás-kompenzáció hármassága természetesen minden szocializációs színtéren működik, különbség mindössze abban van, hogy melyik mennyire erősen van jelen.

Ám az biztos, hogy egy olyan kultúrában, ahol minden alkalmat, szomorút, vidámat egyaránt ivással (is) „ünneplünk”, igazán nehéz elkerülni a kísértést annak, akinek már eleve kialakulófélben lévő problémái vannak a témában.

Kultúra és megbélyegzés

Bármiféle viselkedésmintánál, így az alkoholfogyasztás elterjedésében (aztán társadalmi problémává válásában) jelentős szerepe lehet annak, hogy az adott minta mennyire beágyazott kulturálisan, mennyire része a mindennapoknak, mennyire veszik az emberek természetesnek.

Kétségtelen, hogy minden általunk ismert civilizáció kultúrája tartalmazott valamilyen tudatmódosító szert/eljárást, a nyugati kultúrában ez már az ókorban, a görög-római világban is az alkohol, konkrétan a bor volt. Ráadásul a bort sokszor víz helyett vagy vízzel keverve fogyasztották ott, ahol nem volt megfelelő az ivóvíz minősége, és ez bizony a vezetékes víz elterjedéséig sok helyen volt így. E mellett a kereszténység is egyfajta szakrális tárgyként kezdte kezelni a bort, mikor a liturgiában mint Krisztus vére jelent meg.

Így aztán nem véletlen, hogy – szemben pl. a kannabisszal – legális, elfogadott és természetes része lett hétköznapjainknak. Az ivást egyáltalán nem tekintjük bűnnek, legfeljebb igen szélsőséges esetekben. (De gyakran még az árokparton eszméletlenül fekvő részegről is azt gondoljuk, hogy gyenge, hogy hibázott, de azt nem, hogy erkölcsi értelemben valami súlyos bűnt követett volna el.)

Mindennapi normáink szerint az ivás tehát elfogadott, a nagyivás kissé problémás, mondjuk, hogy hiba, az alkoholbetegséget pedig sokszor igyekszünk nem észrevenni.

Pontosabban a függőkre jellemző tagadás mellett a függő környezete is gyakran tagadásban van, azaz, hogy igen, megissza ő a magáét, de ettől még jó ember. És itt tűnik elő egy fontos pont, hogy az alkoholbetegség (szigorúan alkoholizmusnak nevezve) egy stigma, egy súlyosan negatív, dehonesztáló címke, melyet sokszor szimbolikus fegyverként használunk a társas érintkezésekben. Valakit alkoholistának nevezni komoly megbélyegzés, mely független az illető tényleges ivási szokásaitól, esetleges függőségétől, ill. annak mértékétől. (Ide illik az a bon mot, hogy „Alkoholista az, aki annyit iszik, mint mi, csak nem szeretjük!”.)

De a nyugati társadalmak, a magyar és általában a kelet-európaiak meg különösen, ezzel együtt alapvetően toleránsak, nem csak a nagyivással, de akár az alkoholbetegséggel kapcsolatban is, ami enyhén szólva nem használ a probléma kezelésének.

Miközben tényleg világelsők vagyunk, ha nem is az egy főre jutó fogyasztásban (ott még néhány ország előttünk jár), de az alkoholproblémákkal küzdők arányában.

Mert szinte mindig, tetszőleges élethelyzetekben találhatunk alkalmat az alkoholfogyasztásra. Ihatunk azért, mert valamilyen trauma ért minket, mert szorongást oldanánk, mert megünnepelnénk valamit, és a jó hangulatra még rátennénk egy lapáttal, de lehet, hogy csak egy kis ellazulásra, relaxációra vágyunk. És sok esetben egyszerűen csak a csoportnyomás miatt iszunk, hisz körülöttünk mindenki iszik. De bármi is az ok, a mennyiség itt nem csap át minőségbe (sőt, ellenkezőleg), a rendszeressé válás pedig már a komolyabb függőség előszobája. Ahová jobb nem bemenni.

Bácsván László
szociológus

HIVATKOZÁSOK
1. https://qubit.hu/2023/04/04/alkoholizmus-magyarorszag-vilagelso
2. Forsyth, M.: A részegség rövid története – Hogyan, miért, hol, mikor és mit ivott az emberiség az őskortól a jelenig? Lettero, 2021
3. Buda Béla: Szenvedélyeink. Sub Rosa Kiadó, 1995


forrás: Patika Magazin
hírek, aktualitások

A valóságban más a GLP-1 gyógyszeres fogyás, mint a kísérletekben

2025. július 12.



A valóságban a szemaglutid és a tirzepatid hatóanyagú gyógyszerek alkalmazása sokkal kisebb súlycsökkenést eredményez, mint a klinikai vizsgálatokban, derült ki egy új kutatásból. Ennek nagyrészt az az oka, hogy a páciensek korán abbahagyják a gyógyszerszedést, vagy alacsonyabb fenntartó adagokat alkalmaznak az előírtnál. Dr. Mutnéfalvy Zoltán, az Endokrinközpont – Prima Medica endokrinológusa, kóros elhízásra szakosodott specialista mutatta be az új eredményeket és felhívta a figyelmet a tartós fogyás kulcsmozzanataira.

A fogyókúrás gyógyszereket sokan túl korán abbahagyják

Nemrégiben jelent meg az Obesity című szaklapban egy kutatás, amely meglepő eredményt hozott. A betegek több mint 80%-a jóval kevesebbet fogyott a való életben a GLP-1 típusú gyógyszerek hatására, mint amit a randomizált klinikai kutatásokban mértek. A kutatók arról beszéltek, hogy bár azzal tisztában voltak, hogy a fogyókúrás céllal szedett gyógyszerek abbahagyása után a betegek hajlamosak visszaszedni a leadott kilókat, arra nem volt rálátásuk, hogy valójában mikor is történik ez a leállás. Vagyis nem ismerték pontosan, hogy a valóságban mire számíthatnak a páciensek a testsúlyuk változása és ha prediabéteszben szenvedtek, akkor a glikémiás kontrolljuk változásának szempontjából.  
Az adatok alapján úgy találták, hogy nagyon sokan túl korán térnek át az alacsony fenntartó dózisokra, sőt a felírástól számított egy éven belül a páciensek fele már egyáltalán nem szedi a gyógyszert. A vizsgálat eredményei szerint a fogyókúrás gyógyszert korán abbahagyók (vagyis akik 3 hónapon belül abbahagyták azt) 3,6%-os testsúlycsökkenést értek el, akik később fejezték azt be, 6,8%-ot fogytak és akik nem hagyták abba addig, amíg az orvos azt nem javasolta, 11,9%-nyit adtak le a súlyukból. Azok pedig, akik tartósan szedték a gyógyszert az előírt dózisban, tehát nem csökkentették azt, 1 év alatt átlagosan 14,7%-nyit fogytak. (Érdekes azonban, hogy a való életben sokkal kevésbé volt jellemző a jojó-effektus, mint a kísérletekben.)
Ugyanilyen összefüggés volt megfigyelhetők a prediabétesz alakulásában is, ugyanis akik tartósan, az előírt mennyiségben szedték a gyógyszert, azoknak 67,9%-ánál állt vissza a normál vércukorszint, míg a korai lemorzsolódóknál csak 33,1%-ban. 

Lelki töltődés madárdallal

2025. július 12.

Amióta hét ágra süt a nap és meleg van, azt vettem észre, hogy akárhányszor madárcsicsergést hallok, gondolkodás nélkül megállok egy pillanatra, és minden figyelmemet a hangra összpontosítom. „Beszívom” a füttyszót. Nem ritkán még el is mosolyodok tőle – ösztönösen.

Így hat rám a madárdal, amit városi emberként különösen értékelek a budapesti „betondzsungelen” áthaladva. Nem csak én derülök fel egy pillanat alatt a madárszótól. Eszembe jutott egy kedves ismerősöm története, aki a Covid-világjárvány alatt a városi kórház intenzív osztályán dolgozott ápolóként. Talán nem is kell magyarázni, hogy miért, de hatalmas stresszt élt meg a munkájában akkoriban. Az segítette őt a mindennapokban, hogy a dolgozói pihenőben megpihent pár szabad percében, ami hogy, hogynem, madárdaltól volt hangos. Az a pár perc aranyat ért számára, a madarak éneke feltöltötte, megnyugtatta, sőt furcsán reménytelivé is tette őt. Később derült ki számára, hogy nem a környékbeli parkban lakó madarak énekét hallotta, hanem a kórház rádiójából szólt a madárfütty: az igazgatóság azt gondolta, hogy ez jól fog esni az egészségügyi dolgozóknak abban a különösen embert próbáló időszakban. És milyen igazuk volt! Elgondolkodtatott ez a történet, és a saját tapasztalatom.

Vajon tényleg ekkora hatással lenne a pszichés jóllétünkre, hangulatunkra a madarak éneke?

Olyannyira, hogy egy ilyen világszintű krízis alatt tulajdonképpen pszichológiai beavatkozásként használják a stresszes és a kimerült egészségügyi dolgozók számára?

Persze, azt ma már tudjuk, hogy a természetben eltöltött idő jelentősen hozzájárul a testi-lelki egészségünkhöz is (pl. növeli a boldogságérzetet, javítja az alvásunkat, csökkenti a vérnyomásunkat és még sorolhatnánk). De vajon tényleg az is ekkora hatással van ránk, ha ki se tesszük a lábunkat az erdőbe, ám az ablakon kidugva a fejünket hallgatjuk a fekete rigó énekét?

Mire figyeljen, aki Rómába utazik a 2025-ös Szentévben?

2025. július 11.

Előzetes regisztráció és szigorúbb szabályok érvényesek a turistákra

Róma a 2025-ös katolikus Szentév és XIV. Leó pápa megválasztása miatt zarándokok millióit fogadja. A jubileumi esemény 2026. január 6-ig tart, ez idő alatt a négy pápai bazilika szent kapuin való áthaladással teljes búcsú nyerhető. A Vatikán és környéke zsúfolt, a belépés regisztrációhoz kötött, a szállások gyorsan betelnek. Nagy Szilvia, a Vár a Világ utazási iroda ügyvezetője figyelmeztet: már öt hónappal előre tervezni kell egy ilyen utazással, a biztonsági intézkedések szigorúak, a zsebtolvajok pedig aktívak. A szakemberek a hőség miatt inkább tavaszi és őszi látogatást javasolnak.

Róma különleges időszakot él meg 2025-ben, mivel jubileumi Szentévet hirdetett a katolikus egyház, és új pápát is választottak. A „Spes non confundit” – A remény nem csal meg – mottóval meghirdetett jubileumi év zarándokok millióit vonzza a városba, miközben Robert Francis Prevost bíborost májusban XIV. Leó néven pápa rangjára emelték, miután Ferenc pápa 88 éves korában elhunyt. A szent kapuk 2024 karácsonyán nyíltak meg, és a szentév 2026. január 6-án, vízkeresztkor zárul.

A szentév során azok a hívők, akik átlépnek a négy pápai bazilika – a Szent Péter-, a Lateráni Szent János-, a Santa Maria Maggiore- és a Falakon kívüli Szent Pál-bazilika – szent kapuin, teljes búcsút nyerhetnek, ha szentgyónást végeznek, áldoznak, és imádkoznak a pápa szándékaira. Ehhez kapcsolódva egész évben tematikus zarándoklatokat szerveznek különböző hivatáscsoportok és közösségek számára.

A Szentév – valamint az új pápa személye – nagymértékben megnövelte a Rómába utazók számát. Nagy Szilvia, a Vár a Világ utazási iroda ügyvezetője szerint a város turisztikai leterheltsége jelentősen megnőtt:

„Valójában azzal a várakozással indult ez az év, hogy majd olyan mennyiségű turistát kell, hogy kezeljen Róma, amit esetlegesen nem fog tudni. Aztán ez fokozódott még az új pápa személye és az e körüli eseményeknek köszönhetően. Ami biztos, hogy idén sokkal több lesz az ide zarándokló, akik a turisták mellett jelennek meg Rómában ebben az évben. A Vatikán és környéke különösen zsúfolttá vált, ez a tömeg az utazástól kezdve az étkezéseken át a szállásfoglalásig mindenre hatással van.”