Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

Az elfogadás művészete

Érdekességek2024. február 27.

Az elfogadás, a tolerancia természetesen nem művészet, hanem ma már egy bizonyos mértékig természetes emberi viselkedés, amely nélkül aligha tudnánk egymás mellett élni. Hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy ez valami modern dolog – ami részben igaz is –, miközben persze régóta része a nyugati kultúrának, elég csak a jézusi tanítás felebaráti szeretetére utalni. Hisz bizonyos mértékű tolerancia nélkül semmilyen emberi kapcsolat nem lehet működőképes, sem az egyén, sem a nagyobb közösség szintjén.

Fotó: pexels.comThomas Hobbes XVII. századi angol filozófus szerint az emberre természeti állapotában a „mindenki harca mindenki ellen” helyzete jellemző, azaz bárki bármit megtehet a másikkal, amit érdekében állónak gondol. De Hobbes szerint pont azért élünk társadalmakban, hogy ne ez legyen, hogy túllépjünk az állatvilágon, és megtanuljunk valóban együttműködni.

Ehhez kell a másik elfogadása, alapesetben valamiféle külső kényszer hatására (mint, mondjuk, az uralkodó törvényei), de a többiekkel szembeni tolerancia kisebb-nagyobb mértékben belsővé is válhat, mikor már kényszer nélkül is elfogadjuk a másikat.

Definíció szerint a tolerancia lényege épp a mások hitével, véleményével, viselkedésével szembeni türelem (hisz az eredeti latin szó is türelmességet jelent), annak belátása, hogy nem kell mindenkinek pont úgy élnie és gondolkodnia, mint nekünk. Illetve annak belátása, hogy ez eleve nem is lenne lehetséges.

Ez nem jelenti a másfajta gondolkodással való egyetértést vagy azonosulást, pusztán annak elfogadását. Ellentéte az intolerancia, amely nem feltétlen negatív fogalom, hisz pl. a náci eszmékkel szembeni intolerancia kifejezett elvárás a jelen társadalmaiban. Vagyis, hogy a tolerancia vagy az intolerancia kap pozitív töltetet, az helyzet- és kontextusfüggő.

Az elfogadás fontossága

Nyilvánvaló, hogy modern emberi közösségek és társadalmak működésképtelenek lennének a különböző területeken megjelenő tolerancia egy minimális szintje nélkül. Képzeljük el, milyen lenne, ha, mondjuk, katolikusok és protestánsok ma is vallásháborúkat vívnának egymással, ha a helyiek együttesen összevernék azt, aki a kocsmában idegen nyelven szólal meg, vagy általános gyakorlat lenne a gyengébbnek kinéző újszülötteket egy szakadékba hajítani. Pedig mindegyikre volt példa korábban, és egyik sem számít elfogadható viselkedésnek ma. Mert az erkölcsi normák részletszabályai is folyamatosan változnak, az elmúlt évtizedekben jellemzően épp a tolerancia irányába. Hiszen nagy többségünk már rég nem azokban a kicsi, személyes ismeretségeken alapuló (falu)közösségekben él, mint őseink, a mai társadalmak (társadalmak, és nem közösségek!) nagyok, tagoltak és sokszínűek, és már jó ideje az „elidegenedés” fogalmával írják le őket. Márpedig ezek tolerancia nélkül működésképtelenek lennének, miközben pl. egy-egy megmaradt őserdei törzs a mai napig épp az idegenek kiutálásával tudja megőrizni a maga sajátos világát, közösségi identitását.


A tolerancia hatásai

A toleráns hozzáállás általánossá válása többféle módon is hat egy-egy emberi közösségre vagy – nagyobb léptékben – társadalomra.

Először is csökken a konfliktusok száma és lehetősége, mert a toleráns hozzáállás növeli az egyének konfliktustűrő képességét. Azaz, bár lehet, hogy nem tetszik nekik a mások véleménye, viselkedése, de ezt az ellenérzést nem akarják feltétlenül nyílt konfliktusban lejátszani.

A konfliktusok csökkenésével értelemszerűen csökken az általuk kiváltott stressz, ami viszont növeli az egyén komfortérzetét. Hisz ki ne szeretne nyugodtabb, feszültségmentesebb életet élni? Ennek pedig egyik eleme lehet, ha toleránsabbak vagyunk egymással. Ami nemcsak azt jelenti, hogy elfogadóbb hangulatban nem húzzuk fel magunkat mások másságán, hanem hogy nagyobb lesz a biztonság-érzetünk is, ha a többieket nem tekintjük potenciális veszélyforrásnak. Ha nem félünk attól, hogy mások intoleráns módon fognak viselkedni velünk. Egy toleráns közösségben, mondjuk, egy focimeccsen be lehet ülni a vendégszektorba a hazai csapat mezében is, mert legfeljebb furcsán néznek az emberre, de nem kell attól tartania, hogy a sürgősségin végzi. Tényleg csak arról van szó, hogy minél inkább általános mintává válik egy közösségben a kölcsönös elfogadás, annál kevésbé kell nekem magamnak szoronganom azzal kapcsolatban, hogy valami inzultus ér azért, aki, ill. amilyen vagyok.

Ráadásul a toleráns hozzáállás és viselkedés, mint minden ilyen, hatást gyakorolhat a környezetére a mintaadás által. A kortársak és a következő generáció számára is követendő minta lehet, ha valaki elfogadó módon viselkedik, mert legtöbbünk szeretne minél inkább konfliktusmentes módon létezni társas környezetében. Pont azért, mert ettől várható a stressz minimalizálása.

A lényeg egyszerűen annyi, hogy a tolerancia eleve egy tanult beállítottság, így aztán tanulható is, és nem feltétlenül csak gyerekkorban.

És mindez növelheti az empátiát az egyén, de a csoportok szintjén is, annak képességét, hogy legalább fejben belehelyezkedjünk a másik pozíciójába.

Ez egyfajta kölcsönhatás, hisz mondhatjuk, hogy mindeközben a tolerancia egyik alapja épp az empátia.

Legalábbis a belső kontrollos toleranciáé, hisz itt is többféle típust különböztethetünk meg.

Fotó: 123rf.com

Az elfogadás motívumai és típusai

Sokféle módon lehet osztályozni, kategorizálni a tolerancia jelenségét, ezek közül itt most csak néhányat emelnénk ki.

• A tolerancia lehet külső vagy belső kont-rollos. Azaz különbség van a között, hogy azért vagyunk-e elfogadóak a másikkal szemben, mert erre rákényszerít minket pl. a jog (nem pofozom fel az idegesítő szomszédot, pedig szeretném, de akkor jön a rendőrség), vagy belülről fakadóan vagyunk elfogadóak, sőt akár empatikusak azokkal is, akiket amúgy nem kedvelünk. Mert így érezzük helyesnek.

• Egyének vagy csoportok: csak egyes emberekkel szemben vagyunk toleránsak (pl. mert érdekünkben áll elviselni a főnökünk rigolyáit), vagy társadalmi szintű, pl. etnikai, vallási, szexuális csoportokkal szemben is, akiknek a tagjait nyilván nem ismerjük személyesen, de fontosnak gondoljuk, hogy ne legyen részük kirekesztésben, hátrányos megkülönböztetésben.

• A gondolt vagy gyakorlati tolerancia közötti különbségtétel arra utal, hogy valaki szimplán csak elfogadja-e a másság szabadságának gondolatát, vagy adott esetben hajlandó tenni is annak érdekében, hogy az érvényesülhessen. Például fokozati különbség, hogy valaki elméletben elítéli a gyerekmunkát (és ki nem?), tudatosan nem vásárol olcsó kelet-ázsiai, jó eséllyel gyerekmunkát is tartalmazó termékeket, vagy még ki is megy tüntetni ellene. Mindhárom esetben toleráns, csak más szinteken.

És van a toleranciának egy speciális esete, amely pont az utóbbi évtizedek nyugati kultúrájára jellemző: a represszív tolerancia.

A represszív tolerancia

A represszív, azaz elnyomó tolerancia fogalma Herbert Marcuse német filozófustól származik, aki, bár eredetileg politikai filozófiai fogalomként alkotta meg, de alkalmazható a közvetlen emberi kapcsolatok mindennapjaira is.

Van ugyanis az a helyzet, mikor a másik annyira toleráns velünk, hogy ezzel lehetetlenné teszi a konfliktusokat, azokat is, melyeket esetleg tényleg le kellene játszanunk egymás közt. Mondjuk meg akarom győzni a barátomat, hogy nem kellene beszállnia egy induló vállalkozásba, mert legalábbis gyanús, hogy nem teljesen legális az ügylet. De ő minden érvet azzal pattint le, hogy persze, persze, pontosan érti, sőt megérti az én álláspontomat, de hát különbözőek vagyunk, és az ő nézőpontja más. Hát istenem, nem vagyunk egyformák! Ezzel együtt igenis tiszteletben tartja az enyémet, sőt számára is fontos, hogy elmondhassam. Csak épp nem igazán hallgatja meg a mondandómat, legalábbis nem az érvek szintjén. Azaz eleve lehetetlenné teszi a vitát, pedig ez esetben az fontos lenne, ezt a konfliktust érdemes lenne lejátszani, hisz nem romboló (destruktív), hanem inkább építő (konstruktív) jellegű lehetne.

Marcuse szerint a tolerancia öncél, és egyúttal előfeltétele egy humánus társadalomnak, az emberek kulturált együttélésének.

De épp, mert öncél, könnyű túlzásba esni vele, könnyű az összes konfliktus elkerülésének eszközévé tenni. Illetve a másik oldalról nézve könnyű egyfajta szimbolikus elnyomás részévé tenni, mikor valaki nagy toleranciájában lehetőséget sem ad a másiknak egy számára nem szimpatikus álláspont érdemi képviseletére, mint a fenti hevenyészett példában.

Röviden fogalmazva: az elfogadás, a tolerancia is kétélű fegyver, még ha elsőre ez képtelenségnek tűnik is.

Összegezve

A tolerancia nem azt jelenti, hogy mindig és minden körülmények között szeretnünk kell a másikat (a bármelyik másikat), csak azt, hogy el kell őt fogadni olyannak, amilyen, legalábbis azokon a határokon belül, amíg a viselkedése nem sért másokat, nem árt másoknak, nem irányul mások ellen. Ez bizonyos szempontból nem más, mint az „élni és élni hagyni” elve, amely a mindennapi életben sok feszült helyzet megoldásának kulcsa lehet, hiszen ha tiszteletben tartjuk egymás határait, nem gázolunk a másikba, nem is olyan nehéz tolerálnunk egymást. Mert lehet, hogy az élet harc, de ne egymás között játsszuk le a nagyját, mint az elején idézett Hobbes természeti emberei.

Bácsván László
szociológus


forrás: Patika Magazin
hírek, aktualitások

Élelmiszerbiztonság nyáron

2025. szeptember 03.

Ételfertőzés vagy ételmérgezés?

A nyári meleg kedvez a szabadtéri sütögetéseknek, piknikeknek, de sajnos a kórokozóknak is. Ilyenkor különösen figyelni kell az ételek helyes tárolására, mivel könnyen kialakulhat ételfertőzés vagy ételmérgezés. Bár a két fogalom hasonlónak tűnik, nem teljesen ugyanazt jelenti. (1) Ételfertőzésről akkor beszélünk, ha élő kórokozók – például baktériumok, vírusok vagy paraziták – jutnak a szervezetbe a táplálékkal, és ott elszaporodva betegséget okoznak. Ezzel szemben az ételmérgezést mérgező anyagok, például baktériumok által termelt toxinok váltják ki, vagyis nem mindig a kórokozó, hanem annak „terméke” a baj forrása.

A panaszok mindkét esetben hasonlóak lehetnek: hasmenés, hányás, gyomorfájdalom, láz, rossz közérzet, levertség. A tünetek akár néhány órával az étel elfogyasztása után is jelentkezhetnek, de néha csak 1-2 nap elteltével válnak észrevehetővé.

A leggyakoribb, élelmiszer-eredetű megbetegedést okozó baktériumok közé tartozik a Salmonella, amely elsősorban nyers tojásban, nem megfelelően hőkezelt baromfihúsban fordul elő, különösen kisgyermekeknél és időseknél veszélyes. Szintén gyakori a Campylobacter, amely a szárnyas húsokkal kerülhet a szervezetbe, ha nem sütjük át azokat megfelelően. A Listeria monocytogenes különösen veszélyes lehet a várandós nőkre, idősekre és legyengült immunrendszerű emberekre. Hűtőben tárolt, de nem kellően hőkezelt ételek – például lágy sajtok vagy felvágottak – is hordozhatják ezt a kórokozót. Az E. coli baktérium egyes törzsei szintén súlyos megbetegedést okozhatnak. Gyakran darált húsban vagy nyersen fogyasztott zöldségekben (például levélzöldségek, salátafélék) található meg, ha azok szennyezett vízzel kerültek kapcsolatba.

Egyszerű technikák a mindennapos lelki feltöltődéshez

2025. szeptember 02.

"Nem is volt semmi baj, mégis rámtört…" – sokan így írják le az első pánikroham élményét. A szorongás egyik leglátványosabb megjelenési formája, mégis gyakran évekig rejtve marad a háttérben. A felgyorsult tempó, az állandó készenlét és a belső elvárások fokozatosan merítik ki a mentális energiatartalékokat – míg a test végül jelez. 

A jó hír: amíg nincs nagy baj, addig a lelki feltöltődés nem nagy dolgokon múlik. Kis, ismétlődő gesztusokon, figyelmi pontokon, amelyek napról napra visszahoznak önmagadhoz.



A rohanó mindennapokban gyakran elfelejtjük, hogy nemcsak testünknek, hanem lelkünknek is szüksége van töltődésre. A mentális energiaszint fenntartása nem luxus, hanem alapfeltétel ahhoz, hogy kiegyensúlyozottan működjünk a kapcsolatainkban, a munkánkban és a saját magunkkal való viszonyunkban.

Ehhez nem kell sem sok idő, sem drága eszközök. Csak tudatosság, figyelem, és néhány egyszerű szokás, amit bármikor beemelhetsz a napjaidba.

1. Mini-pihenő: 5 perc némaság

Napi többször érdemes beiktatni egy olyan időszakot, amikor csak csöndben vagy. Telefon nélkül, zene nélkül, beszéd nélkül. Nem meditáció, nem relaxáció – csak csend. A némaság csökkenti a mentális zajt, segít észrevenni, mi zajlik benned, és lelassítja az árnyékban működő stressz folyamatokat.

Ez az egyszerű gyakorlat különösen hatékony, ha egy-egy érzelmileg telített helyzet után alkalmazod: egy megbeszélés, családi vita vagy zsúfolt nap közben. A csönd térként szolgál az érzelmek leülepedéséhez, és segíthet abban is, hogy a tested újra biztonságban érezze magát. Már napi 2–3 ilyen kis csend-zóna is érezhető változást hozhat.


Bizonyos kórképek és a betegségek miatti immobilitás

2025. szeptember 02.

Vannak olyan betegségek, melyek megléte megnöveli a trombózis rizikóját, így nem ritka, amikor már eleve véralvadásgátlót kapnak prevenció gyanánt, főleg, ha mellette más alvadást fokozó tényező is jelen van. Ilyen betegség többek közt a cukorbetegség, a pitvarfibrilláció, bizonyos daganatok, a súlyos visszértágulatok és a magas vérnyomás, a gyulladásos bélbetegségek, a vesebetegségek. Más betegségek azért kockázatosak ebből a szempontból, mert ágyhoz kötik a beteget, és az immobilitás önmagában is rizikófaktor. Ilyen lehet például egy törés utáni gipszelés vagy egyes neurológiai betegségek.

Korábbi trombózis és/vagy trombofília

Amennyiben valaki átesett már trombózison, úgy sajnos fennáll a veszélye annak, hogy megismétlődik a baj, főleg akkor, ha a kezelési tartományon alatt van az INR szint. Ekkor ugyanis poszttrombotikus szindróma léphet fel, amikor nagyobb eséllyel keletkeznek újra vérrögök. Fontos, hogy ha az illető valamilyen trombofíliával küzd, akkor is megnő a kockázat. Éppen ezért a trombofília súlyosabb formáinál megelőzésképpen szükséges a véralvadásgátló terápia – mondja Blaskó professzor. – Nagyon fontos, hogy az orvos felvilágosítsa a beteget a trombofília típusáról, annak súlyosságáról. Ugyanis kezelés vagy prevenciós terápia tekintetében ez nem mindegy, hiszen míg enyhe esetben elég lehet csupán az életmódra odafigyelni, rendszeresen sportolni, addig súlyos formában gyógyszeres kezelés is indokolt lehet, még akkor is, ha az érintettnek még nem volt trombózisa.