Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

Azt a fukar mindenit! Segítség, zsugori vagyok!

Érdekességek2023. szeptember 09.

Zsugori, fukar, fogához veri a garast, vagy csak éppen két fillérért a kecskét is...! Megannyi mondás arra, ha valaki számára túl fontosak az anyagi javak. S milyen rossz annak az embernek, aki ezt a kritikát az arcába kapja valamelyik barátjától. Ha egyáltalán a fukarnak még maradnak őszinte barátai, akik megmondják neki...  

Képforrás: Canva Pro adatbázis.A jelenség
Egy könyvárverésen járok. Idős ember érkezik, egy körülbelül 1968-as eredetű, a füleinél cukorspárgával már többször is javított, nem kissé elzsírosodott koszbarna PVC szatyorral. Mackónadrág van rajta, a klasszikus „öregszag” mellett egy erős dohánybűz keveredik. Ahogy ettől a gyomrom. Nem igazán kellemes mellette ülni. Ha az aulában kért volna egy százast kávéra, biztos adok neki. Aztán egy helytörténeti könyv ritkaság következik, a bácsika tartja a tétet. A végén, mikor fizetünk, a mocskos mackónacija zsebébe nyúl, egy köteg húszezresből leszámol több mint félmillát, majd a mesebeli könyvritkaságot a rémes szatyorba csúsztatja. „Megvan végre az első kiadás is” – motyogja, leginkább magának. Más társasága vélhetően rég nincs. (Vagyis a példányból már van odahaza, csak nem az első kiadásból!) És a tragikus lukas zoknijában, késő őszi idő ellenére alföldi papucsban kislattyog a teremből. Ő a fukar archetípusa. Kissé Dickens-i figura. Jellemzője, hogy egyetlen szeretetreméltó dolog van benne: az örökség, amit maga után hagy!

Zsugoriság – ha magadra ismersz!
Zsugori vagy? Sokan ezt mondják? Válaszolj őszintén! Mikor hívtad meg a legjobb barátnődet egy kávéra vagy teára? Akár csak a sarki talponállóba? Ahol te álltad a cehhet? Nem! Ne alkudozz, ha te főzted odahaza, olcsó zacskós teából vagy leértékelt kávéból, az nem számít meghívásnak! Sőt! Tovább megyek – van még legjobb barátod/barátnőd? Vagy csak gyűjtőtársak vannak? Esetleg mások az IQ klubban, az ásvány-bélyeg, vagy informatika szakkörön? A kapcsolataid jórészét kizárólag efféle témában, az interneten intézed? Nos, rossz hírem van: zsugori vagy!

A fukarság háttere: Aki fukar, elsősorban önmagát nem meri adni, kiadni, vagy átadni, ha úgy tetszik. Ezt vetíti át az anyagi javakra – ezért tárgyakat ad vagy már az sem, hiszen a többiek nem érdemlik meg. (Nem érdemlik meg őt!)



Önfelismerő teszt fukaroknak – ha az alábbi állítások többségére igennel felelsz, akkor nem csupán helyes takarékoskodásról, hanem kóros fukarságról van szó!

  1. Nehezen adsz ki pénzt – már-már vadászol az ingyenes dolgokra, amelyekben végül aztán sokszor csalódsz.
  2. Ha végre valamire pénzt adsz ki, vagy a legolcsóbbat veszed, amit csak kapni lehet, vagy a leghosszabb garanciával a legdrágábbat, amitől aztán azt várod, hogy halálodig kitartson.
  3. Gyűjtesz valamit, amire nem sajnálod a pénzt, vagy az időt. (Lehet, hogy tudást gyűjtesz, például diplomákat – az is gyűjtés!) A hobbi lehet költséges, vagy helyigényes is.
  4. Nem hívsz meg másokat magadhoz, vagy presszóban-étteremben erre-arra.
  5. Nem, vagy nehezen vásárolsz ajándékot, inkább készítesz valami jelentőségteljes apróságot, vagy vándoroltatod a hozzád befutó tárgyakat.
  6. Mély késztetésed van arra, hogy a dolgokat ára/haszna oldalról vizsgáld.
  7. Gyermekkorodban gyakran érezted úgy, hogy nem jut elegendő valamiből. (Lehet, hogy tényleg nem jutott, vagy csak te érezted úgy.)
  8. Az olcsóbbikat választod. Ha másvalakinek lesz, akkor pláne!
  9. Tele van a kamra valamiféle „gazdaságos” csomagolású dologgal, tartós élelmiszerrel.
  10. Törzsvendég vagy a turikban, ott is a leárazott polcot nézed! (Majd én megvarrom!)
  11. Nehezen válsz meg a régi tárgyaktól, mint mobiltelefon, laptop, vagy akár egy régi, kényelmes táska, vagy cipő.
  12. A szükséges kiadásokat is többször meggondolod, forintra pontosan tudod, mennyibe kerül egy köbméter gáz, vagy a mobilod percdíja, vagy a zsemle a sarki boltban.
  13. Vagy mindig van megtakarított pénzed (esetleg többféle biztosításod), vagy mindig éppen akkor történik veled valami, amikor beérkezik hozzád egy nagyobb összeg, ami aztán szépen ugyanazon a rémes anyagi szinten tart.
  14. Étterembe is szendvicset viszel, csak hogy ne kelljen költened.

Szabadulj meg a kóros spórolástól!
Beszélj róla! A kóros spórolás az önsorsrontás sajátos formája, melyben nagyon sok ember szenved. Egy különleges életválság, mely nem is olyan hosszútávon egzisztenciális krízishez vezet, hiszen az illető képtelen lesz saját magát értékén kezelni. Másfelől szociális elszigetelődéshez vezet, melyben kézenfekvő megoldásnak tűnik, hogy igazolja antiszociális magatartását: nekik sincs szükségük rám, nekem sincs rájuk. „A barátságok túl sokba kerülnek, pláne, ha vendégséggel járnak!” A túlzásba vitt spórolás nem vonatkozik azokra az élethelyzetekre, amiket a legtöbb ember átél – amikor össze kell húzni a nadrágszíjat. Akkor kell vele mélyebb szinten foglalkozni, ha egész életünket áthatja az önértékelés krízise és a pénzügyek, anyagi javak túlértékelésének problémaköre.

Játékos terápia – kipróbálásra!
Cseréljük ki a negatív állításokat! Az alábbiakhoz hasonlóan érjük tetten cselekedeteinkben a kicsinyességet, és helyettesítsük más kifejezésekkel, építsünk az életünkbe olyan programokat, amelyek szociális kapcsolatainkat helyre teszik.

Példák: Ez a csoki túl drága, nem vehetem meg magamnak. Helyette: A kedvenc csokimat veszem meg – legfeljebb kevesebbszer eszem csokit, az úgy is egészséges!

Ne a gyorsétteremben találkozzunk, nem adok ki annyit egy pocsék szendvicsre! – helyette: Találkozzunk inkább egy egészséges étteremben, ahol egészségesebben és olcsóbban jóllakunk! Meghívlak!

A gyakorlás nem lesz egyszerű, de hosszabb távon meghozza gyümölcsét. Aki nem tud kiszabadulni a csapdából, érdemes kineziológushoz vagy pszichológushoz fordulnia.

Képforrás: Canva Pro adatbázis.


forrás: Harmonet.hu
hírek, aktualitások

Laktulóz kilégzési teszttel igazolható a kontaminált vékonybél szindróma (SIBO)

2025. november 13.

A kontaminált vékonybél szindróma, vagyis a SIBO diagnosztizálásának egyik sarokpontja, hogy elkülöníthető legyen más betegségektől, elsősorban a hasonló tüneteket produkáló IBS-től, vagyis az irritábilis bél szindrómától. Ugyan mindkettő olyan funkcionális betegség, amely mögött nincs szervi eltérés, mégis fontos tudni, pontosan mi okozza a panaszokat.
– A SIBO diagnosztizálása az úgynevezett laktulóz kilégzési teszttel történik. Ez egy közel 3 órás vizsgálat, amelynél megfelelő előkészítés után éhgyomorra végez a páciens hidrogén kilégzési tesztet, majd egy laktulózzal elkevert pohár víz elfogyasztása után ezt 20 percenként megismétli. Ilyenkor azt elemezzük, milyen tüneteket produkál a páciens (főként hasfájásra, feszülésre, puffadásra számíthat) és mennyi idő alatt jut el az anyag a vastagbélbe. A vékonybélben kialakuló bakteriális túlnövekedést jelzi a kilélegzett levegőben körülbelül 90 percen belül megemelkedő hidrogéngáz-koncentráció.

A SIBO kezelése nem csak az antibiotikumot jelenti


A mikrobióta összetett rendszer, működése és felépítése elválaszthatatlan a bél ideg-hormon-és immunrendszerétől – hangsúlyozza dr. Pászthory Erzsébet, a Gasztroenterológiai Központ – Prima Medica belgyógyásza, gasztroenterológus. – Mindig figyelembe kell vennünk, hogy a bél-agy tengelyt érő stressz-hatások, étrend és életmód egyaránt befolyással vannak a bél állapotára, ezért a mikrobióta elváltozásainak kezelése sem épülhet csupán gyógyszerre.

Borozgatunk, iszogatunk?

2025. november 13.

Sorozatunkban kedves, mosolyogni való, humoros, netán túlzásokba eső régi reklámokból, szövegezésekből szemezgetünk.

A reklámok egyfajta korjelzők. Jellemzőek az adott korra, amikor azok készültek, mert a háttérben ott búvik egy adott szakma, hivatás általános története, fejlődésének pontjai. A reklámábrázolás fejlődése során nyomon követhetjük a betűvonás stílusjegyein, a nyomtatási technikák fejlődésén túl a szájhagyomány, a képi ábrázolás és az írásbeliség időbeli alakulását.

A szakemberek szerint a reklám csírái már az ókorban fellelhetők. Kialakulását és a reklámeszközök használatát jól végigkísérhetjük a gyógyszerészet fejlődésének mezsgyéjén. Szinte a gyógyszertárak létrejöttének pillanatától megfigyelhetőek azok a jelek, amelyekkel az orvosgyógyszerész, majd később az önállóvá vált patikus felhívta a betegek figyelmét a szolgáltatása iránt. A bútorzat, az edényzet, a csomagolóanyagok, az ajándék- és reklámtárgyak mind-mind az adott gyógyszertár ismertségét voltak hivatottak fokozni és terjeszteni. A gyógyszerészet – kialakulása és története során – élen járt a reklám fejlesztésében és a reklámeszközök kialakításában.

Régen is a különböző reklámok közül a termékreklám volt a legmarkánsabb. A termékreklám a kommunikáció része. Reményt ad és ígéretet tolmácsol, leginkább, hogy döntésre, vásárlásra ösztönözzön. Így volt ez régen is, és így van ez ma is.

Lelki egészség megőrzése könyvek segítségével

2025. november 12.

Szórakoztató olvasmányok, önismereti és pszichológiai könyvek, valamint klasszikus és szépirodalmi alkotások – ezeket olvassák leggyakrabban a Libri olvasói stresszes vagy nehéz élethelyzetekben. A könyvkereskedő az olvasás és a mentális egészség kapcsolatát vizsgáló, több mint 700 fős, nem reprezentatív felméréséből kiderült, hogy a válaszadókat leginkább a saját nehézségeiktől való eltávolodás, a hétköznapokból való kizökkenés segíti a problémás élethelyzetekkel való megküzdésben.

Ma világszerte több mint 1 milliárd ember küzd valamiféle mentális betegséggel – vagyis a lelki problémák minden 8. ember életét megnehezítik. A Libri arra volt kíváncsi, hogy milyen szerepet játszanak az olvasók életében a könyvek – éppen ezért a könyvkereskedő egy a könyvek és a lelki egészség kapcsolatát vizsgáló online felmérést végzett, amelyet több mint 700-an töltöttek ki.  

A kutatásból kiderült: az olvasók csaknem 98 százaléka szerint a könyveknek szerepük van a lelki egészség megőrzésében, és mintegy 94 százalékuk szerint segítenek a nehéz, stresszes vagy kritikus élethelyzetek átvészelésében is. A kérdőív válaszai alapján úgy tűnik, a legtöbb olvasónak saját tapasztalata is van ezen a téren: 53 százalékuk gyakran, egyharmaduk (29,4%) mindig, majdnem 16 százalékuk pedig alkalmanként olvas, ha lelki nehézsége adódik.  

A felmérésben a Libri az olvasmányok típusára is rákérdezett: a nehéz, stresszes helyzetekben válaszadók háromnegyede (74,5%) kifejezetten könnyed, szórakoztató irodalmat keres, ugyanakkor több mint harmaduk (37,6%) önismereti, önsegítő vagy pszichológiai témájú könyvekhez is szívesen fordul, míg 34 százalékuk klasszikus vagy kortárs szépirodalmat olvas.