Beszélgessünk! - Játékos beszédfejlesztés gyerekeknek
Érdekességek2017. július 27.
Napjainkban egyre kevesebb idő jut a gyerekek otthoni szókincs- és beszédfejlesztésére. Erre a problémára próbálunk most megoldást kínálni. A gyermekeinkkel töltött idő oly kevés és hamar elszalad, de érdemes velük foglalkozni, hiszen a későbbi kommunikációs helyzetekre előre adhatunk egy biztos alapot.
A nyári szünet lehetőséget ad az együttjátszásra és ezt érdemes kihasználnunk. A ritmusfejlesztés, mondókára lépegetés, taps, ritmus tapsolása, ritmus kopogása, kirakása, mondóka elmondása, egy sor hangosan egy sor magukban, tempóváltáso - ezek a gyerekek számára is érdekes játékok.
Beszédszervek ügyesítése
Szájjal csipegetés tenyérből pl. mazsolát, puszi küldése egymásnak, halak beszélgetésének utánzása, bohóc játék tükörrel, különféle grimaszok mutatása, papagáj játék, szótagok ismétlése (la-lalu), cica játék: tej lefetyelése, lenyalja az orrát, szája szélét, lovacskázás: csettintget a nyelvével, cukor szopogatás utánzása.
A logopédia
Gyógypedagógiai tudomány, a beszédzavarok felismerésével és korrekciójával foglalkozik. Célja a beszédhibák megelőzésével, a kialakult beszédhibák és azok következtében fellépő másodlagos elváltozások korrigálásával ép beszéd létrehozása. Beszédzavarok kutatásával, megelőzésével, diagnosztizálásával, korrekciójával foglalkozó tudomány. Feladata: írás olvasás zavarai, beszédindítás, beszéd tisztítás, ösztönzés, elveszett beszéd vissza állítása, orrhangzósság, disfonia rekedtség.
A gyermek hallásfigyelmét fejlesztő gyakorlatok
Megértés, meghallás fejlesztése, szerialitás sorrendiség fejlesztése: hangforrás felismertetés dobozban megzörgetett babbal, pénz hangjának felismertetése, hangzódifferenciálás (melyik hangot hallod), hanganalízis (hol hallod? Vonatos házas 3 ablakkal), hallási emlékezet (akusztikus szint, zörejek megkülönböztetése, sorrend). Fonetikai szint: hangok visszamondása, fonológiai szint: szótagismétlés, szótagolás, szóalkotás hangokból.
Erre csörög a dió: több edényben elhelyezek 1-2 szem diót, a gyerek háttal áll, azt a kezét emeli fel, amelyik oldalról hallja a hangot. Ha lentről hallja akkor leguggol, és ezt mondja: ki szól a paraván mögül?
A beszéd elsajátításának feltételei
A gyerek megismerő kognitív folyamatok kölcsönhatásában sajátítja el a beszédet. Fontos az ép idegrendszer, ép érzékszervek, észlelés (észlelés az ingerek centrális felosztása).
Beszédfejlődési szakaszok: Akusztikus hangreakció születéskor, gagyogás, echolália - után mondás, látszatmegértés - a szituációt érti, beszéd megértése. Feltételes reflex alakul ki gesztusok és mimika kíséretében, majd elhangzanak az első szavak, első mondatok.
Akadályozott beszédfejlődésnek nevezzük, amikor a beszéd nyelvtani, értelmi, hallási, látási motoros problémákhoz kötődik. A folyamat megkésett, de csak időbeli késésről van szó, a gyerek ugyanazokat a lépcsőket használja, mint az átlag.
Echolália: az első életév végén kezdi ismételni környezete szavait anélkül, hogy megértené mit mond. Akaratlagosan csak az anyanyelv szavai szerepelnek benne, értelmi fogyatékos gyerekek gyakran elakadnak ezen a szinten.
Gagyogás: második szakasza az utánzás, önutánzás jelenik meg a 2-3. hónapban, majd a 6-8. hónapban mások utánzása. Optikus elemek: amit lát, azt utánozza, akusztikus elemek: amit hall azt utánozza.
A siket gyerek az akusztikus elemek elsajátításánál megreked, lemarad. Mivel látása ép, az optikus elemeket még tudja utánozni. Pl. emeld fel a kezed, ha a vonat hangját hallod – sssss.
Játékos gyakorlatok
sz-z-c
antanténusz szórakaténusz szóraka tikitaka bilinbalanbusz
szita szita péntek szerelem csütörtök dob szerda
bibici panka rákezdi vince akit ér akit ér majd elviszi a nagy szél
szegény bagoly nappal vak, dőlt falak közt fészket rak, éjjel jár ki vadászni, egereket hajhászni
mit sütsz kis szűcs, sós húst sütsz kis szűcs
ez a szarka tarkabarka mégis tarka ez a szarka
s-zs-cs
mese mese mátka pillangósmadárka ingó bingó rózsa te vagy a fogócska
kovács kovács kalapács kisült e már a kalács
hátamon a zsákom, zsákomban a mákom, mákomban a rákom, kirágta a rákom, kihullott a mákom, elszaladt a rákom
öt csökönyös kölyöktücsök
l-j-r
ring a bölcső ringadoz hajló nádszál ingadoz jó leányka szunyadoz
bujj bujj itt megyek tüzes lapátot viszek egyet szólok kettőt szólok harmadikra rátalálok
biri biri bárány alig áll a lábán kiviszik a zöld mezőre édes fűre legelőre
k-g-t-d
kerekecske gombocska itt szalad a nyulacska erdőbe fák alá teneked a hónod alá
fecskét látok szeplőt hányok selymet gombolyítok
Csoóri Sándor: DIóbél bácsi
ty-gy-ny
erre kakas erre tyúk erre van a gyalog út taréja taréja ugorj a fazékba
egyedem begyedem vaskampó, alatta volt ki Jankó egyet gondolt magába elszaladt a világba
Weöres Sándor: Pletykázó asszonyok
f-v
fű fű fű szép zöld fű eredj ki te zöld fülű // túrót vettem el is vittem már nem tudom hová tettem
Weöres Sándor: Vásár
forrás: Harmonet