Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

Dilemma, kihívás avagy „terhes” nyári vakáció

Érdekességek2018. június 30.

Ami a gyerekeknek maga a mennyország, szüleiknek csupa gond és fejtörés? Mit csináljanak a gyermekeinkkel két és fél hónapon keresztül? Ennyi szabadsága senkinek nincs, jó hír viszont, hogy mindig volt és van megoldás, ha előre tervezünk és nem az utolsó pillanatban kapunk a fejünkhöz.

Áció, káció…vakáció, és igen, kicsengetnek lassan…

A gyermek olyan extázisban él már az utolsó napokban, amit tanár és szülő csak nehezen tud kezelni. Lényegében mi felnőttek is ezt éljük meg a szabadságolásunk előtt, tehát az érzés ismerős, talán abban van különbség, hogy egy felnőtt ember jobban tudja kontrollálni vágyait és nem engedi azt ily módon szabadjára. A gyermek önfeledt módon örül, amit ki is fejez. Abba viszont bele se gondolnak, hozzá teszem, nem is feladatuk, hogy “gondot” okoznak. Azért teszem idézőjelbe a gond szót, mert első blikkre a szülő tehernek élheti meg a több hónapos szünidőt, azonban valójában ez egy helyzet, amit meg kell oldani. Még ha nehéz is, megoldható, így nincs ok pánikra. Az is érdekes, hogy rengeteg engedményt kérnek a gyerekek, aminek gátat is kell szabni.

Célszerű a szülőnek a gyerekkel közösen átgondolni, együtt újra keretezni a szünet alatti időszakot. A gyerek akkor tud azonosulni a szabályokkal, ha a szülő bevonja gyerekét a döntésbe, értelmi szintjének megfelelően magyarázzák el számukra. Az izgalom nagy, és egyre nagyobb, amikor kitör a nyári vakáció. Eddig korán kellett lefeküdni, hétvégén is tanulni kellett, azonban most megérzik a szabadság élményét. Érdemes engedni ilyenkor, hagyni, hogy tanulják meg ésszerű határokon belül strukturálni saját napjukat: ez az egyik főpróbája a későbbi önállóság felé vezető útnak. A szülőt úgy kell elképzelni ebben a helyzetben, mint egy „partjelző” a focipálya szélén, aki ott van, nyomon követi, akár szabályoz, de szabad kezet ad a „játékosnak”, vagyis a gyereknek.


Napközis szakkör és  ott alvós tábor mint az önállóság mércéi

A kisiskolások az a korosztály, ahol a tábor is szóba jöhet. Itt amellett, hogy lefoglalják őket, és tehermentesítik a szülőket, új élményeket, tapasztalatokat, barátokat szerezhetnek a gyerekek. A választásnál érdemes figyelembe venni a gyerek érdeklődési körét, személyiségét.

Másodikos-harmadikos korukban jön el az az idő, amikor a gyerekek már kortársaikkal vannak együtt legszívesebben. A tábor kiválasztásánál ajánlott figyelembe venni az életkori sajátosságokat, de legfőképp a személyiségjegyeket. A temperamentumosabb, könnyen kapcsolatot teremtő gyerekeket, akik igénylik az új ingereket, és nem bírják a monotóniát, nyugodtabb lélekkel engedhetjük el, mint zárkózottabb társaikat. De ez nem azt jelenti, hogy azok maradjanak otthon, akik nehezebben oldódnak. Azonban tény, hogy nagyobb körültekintést és szervezést igényel, ha valóban táborba adjuk a visszahúzódó gyermekünket.

A gyerekkel együtt tervezzék a tábort, keltse fel a gyermeke érdeklődését és válasszanak közösen. Lássuk, hogy a egy jól megszervezett tábor nem a gyermek lepattintása, hanem egy hasznos, személyiségét fejlesztő esemény tud lenni.

Gyorsan megjegyzem, hogy nem a tanulásra gondolok, amikor kiemelem, hogy épül, fejlődik a gyerek! A szülőnek tudatosítania kell, hogy a szünidő nem a tanulásról kell, hogy szóljon, vagyis semmilyen lemaradást nem lehet behozni, még ha odaparancsolja gyermekét a könyvekhez, akkor sem.

Visszatérve a táborozásra, ott alvós nyári programokra, azt ki lehet jelenteni, hogy a gyerek jogos igénye. Ha ez az igény megjelenik, akkor készen áll arra, hogy „elviselje” a szülő távolságát. Az önállóság kezdete mindez, amikor a gyermek, akkor is biztonságban érzi magát, ha nem látja, nincs a szülő fennhatósága alatt. Sőt nem is igényli. De ezzel együtt még nem áll készen arra, hogy felügyelet nélkül maradjon, hogy „kulcsot” adjunk a kezébe, majd azt mondjuk, hogy „vigyázz magadra, délután jövök a munka után…”.

Az önállóság magasabb szintje

Gyakran ismételt kérdés, főleg a nyári szünidő miatt, hogy hány éves kortól hagyhatjuk otthon, mikortól érik meg arra, hogy felügyelet nélkül maradhasson. Van egy relatíve rossz hírem: mindig egyéni szinten dől el az előbb feltett kérdés. Vagyis a gyermek érettségétől függ, azonban 10 éves kor alatt nem célszerű, még, ha azt feltételeznénk, hogy elég „felnőttes”.

Makai Gábor
klinikai szakpszichológus


forrás: Bébik.hu
hírek, aktualitások

Természetes segítség migrén esetén

2025. december 05.

A gyógyszerszedésen kívül sokféle módon lehet próbálkozni a fájdalom csökkentésével, sőt megelőzésével.

Elsősorban a kiváltó ok megszüntetésével, például a tenziós (vérnyomás-rendellenesség miatti) fejfájást kiváltó stresszhelyzetek oldásával vagy a migrénes folyamatot beindító, provokáló ételek, italok fogyasztásának elkerülésével.

A legfontosabb a fájdalom eredetét képező feszültség feloldása. Ha a probléma oka izomfeszültség, 1-2 óránként 10 percig nyújtó, lazító gyakorlatokat kell végezni. Lehetséges, hogy a testtartás a bűnös, vagy az a póz, ami a munkavégzéshez szükséges.

Egyszerű gyakorlatok segítségével megőrizhető a nyak és a váll lazasága, helyes tartása. Ha a fejben feszítő a fájdalom, hátra kell dőlni egy kicsit és néhány lassú fejkörzést végezni. Az állat leengedni a mellre, majd lassan forgatni a fejet balra, majd hátra ejteni, azután körözni jobbra és visszaejteni a mellre. Legjobb öt körzést végezni az egyik irányba és még ötöt a másik irányba. Ugyanúgy megmozgathatók a vállak és a törzs is. A legegyszerűbb gyakorlatok rendszeres ismétlése csodákra képes.

Fejtetvesség – mit érdemes tudnunk róla?

2025. december 05.

A rendszeres higiéniára, ruhák tisztán tartására, tisztálkodásra odafigyelő családokban, háztartásokban is előfordulhat a fejtetű megjelenése. Valahol mindenki reménykedik abban, hogy ezzel a problémával nem kell szembe néznie élete során.

Az emberen élősködő vérszívó tetvek az egész világon előfordulnak, így Magyarországon is. Előfordulását tekintve, nem lehet már kimondottan különbséget tenni és összefüggésbe hozni a higiéniai viszonyokkal. Jellemzően a gyermekközösségekben fordul elő, főleg óvodás korban és általános iskola alsó tagozatában. Ennek oka a közvetlen hajjal való érintkezés, amikor a gyerekek játék közben összedugják a fejüket vagy használati tárgyakat (pl. fésű, sapka, hajgumi) osztanak meg egymással.

Mi jellemző a fejtetűre?

Össze lehet téveszteni a korpával, ami a fejbőr viszketését okozhatja ugyan, de amíg a korpát könnyen le lehet söpörni a hajról, addig a serke (pete) nehezen eltávolítható. A fejtetű a petéit (serkéit) a hajas fejbőrön a hajszálak tövében helyezi el, jellemzően a halánték, a fül mögötti és a tarkó tájék területén és egy nehezen eltávolítható cementszerű anyaggal rögzíti. Rendkívül gyorsan szaporodik így a tetvesedés hamar bekövetkezhet.

A haj tövénél, pár mm-es szürkés vagy ezüst színű ovális alakú serke (pete) látható. Szabad szemmel nehezebben észrevehető, inkább az adott területet jól megvilágítva, vagy nagyító segítségével lehet látni. A sötét hajúak esetében jobban, míg a világos hajban nehezebben lehet észrevenni.

Miért érdemes olvasnunk?

2025. december 04.

Krasznahorkai László irodalmi Nobel-díjának fantasztikumához – amihez gratulálunk – mindnyájan hozzá tudunk tenni valamit a magunk lehetőségeivel. Vásárolunk egy könyvet, és leülünk olvasni. Mi is mutassuk meg humán műveltségünk erejét.

Próbáljuk meg – a magunk módján – a díjazottakat „követni”, hogy saját, egyéni kultúránkat fejlesszük, szélesítsük, ezzel segítve nemzetünk fejlődését is. Tehát kinyitjuk azt a könyvet. Kipróbáljuk, hogy milyen az, amikor a vibráló impulzusoktól, a folyamatosan, mindenhonnan áramló reklámoktól mentesen, kényelmesen leülünk egy fotelba, elcsendesítjük az elménket, és olvasunk. Amikor a rohanó világ zaját kizárjuk, csak csend és nyugalom vesz körül minket. A könyv szövege, a fizikai valósága, a kézzel foghatósága teljesen más érzelmi kötődést alakít ki bennünk, mint az online betűk görgetése. Jobban emlékszünk arra, hogy mit is olvastunk „ott a lap alján”, mint az online világ határtalan mezejében.