Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

Diszkalkulia, a fejlesztés mostohagyereke

Érdekességek2023. október 08.

A diszkalkulia, a számolási zavar kevésbé közismert jelenség, mint a diszlexia, pedig összetett fejlődési zavarról van szó, amellyel ugyanolyan fontos foglalkozni, mint az olvasási zavarral. Milyen jelek utalhatnak diszkalkuliára és hogyan fejleszthetjük a számolási képességeket?  

Képforrás: Canva Pro adatbázis.Tudtad, hogy a számolási zavarokkal kapcsolatos kutatások száma kevesebb, mint az olvasási nehézségekkel foglalkozóké? Sokkal kevesebb a hozzáértő szakember is. Könnyen belátható, miért alakult így, ha áttekintjük, mennyire összetett problémakörről van szó.

A gyermek jövője, felnőttkori lehetőségei szempontjából döntő, hogy fejlődési számolási zavara van, vagy diszkalkuliája szerzett típusú. Az örökletes zavar nem szüntethető meg, de célzott segítő eljárásokkal segíteni tudjuk a rászorulókat.

A számolási zavarral küzdő gyermeknek nemcsak a számokkal való munka, feladatok okoznak különös nehézséget, megértési és emlékezeti problémáik is jelentkezhetnek.  Nehézséget jelent mennyiségek becslése, konkrét műveletek végzése. Mindezeken túl az időérzékelés és a térbeli tájékozódás képessége is zavart szenvedhet náluk. Fontos tudni, hogy akár örökletes, akár szerzett sérülés okozza a diszkalkuliát, az intelligenciától teljesen független zavarról van szó.

Nézzük, hogyan ismerkedik a gyermek a számok világával! Legelső élményként önmaga és az anya 1-ség élménye születik meg. Miközben saját testével ismerkedik, különböző relációkat tapasztal meg. Amikor a gyermek önmagára Én-t mond, megszületik önálló akarata, kialakul a 2 fogalma. A 3-at sem kell külön tanítani – létrejön a hármasság élménye az én-anya-apa kapcsolatban. A mindennapi élethelyzetek számos lehetőséget kínálnak a mennyiségek észlelésére, összehasonlítására.

Imádják a kisgyermekek a ki-bepakolást, szétválogatást, csoportokba rendezgetést – spontán módon, bármilyen tárggyal. Sőt, elsősorban azokkal a dolgokkal, amik anya-apa számára is fontosak, amikkel ők foglalatoskodnak. Így gyakran vonzóbbak a játékoknál az edények, felnőttek újságjai, könyvei, mobiltelefonja…

A tárgyakkal való kapcsolat során spontán összemérnek, számlálgatnak, hasonlítgatnak - mindezek lesznek  később a matematika-tanulás alappillérei. A sok, kevés, kicsi, nagy fogalma így alakul ki, és megismerkedik a gyermek a semmi fogalmával is. Egyre többféle rendszer szerint szortírozva (szín, forma, nagyság) fejlődik gondolkodásuk.
Mire az iskoláskort elérik, képesek nyelvi szinten is összehasonlítani: kisebb-nagyobb, több-kevesebb; sőt, akár egyszerre több szempontot is figyelembe tudnak venni.


Milyen jelek esetén gyanakodjunk óvodáskorban?

Ha a felsoroltak között akad olyan, ami a te gyerekednél is mutatkozik, feltétlenül kérd szakember segítségét, hogy megelőzzétek az iskolai problémákból fakadó kudarcokat. Ne feledkezz meg arról, hogy a JÁTÉK a legjobb eszköz ebben is.

Annak függvényében, hogy az agy mely területe érintett, más-más számolási nehézséggel kell megbirkóznunk. A legnagyobb gondot – életvezetés szempontjából - nem a számolási műveletek végzésének akadálya okozza.  A homloklebeny befolyásolja az elemzés műveletét, a lényeg megragadását, az elvonatkoztatás képességét, a következtetés lehetőségét, a mozgás szervezését. Ezek a mindennapi életben alapvetően fontos gondolkodási műveletek.
Ezért jó, ha különbséget tudnunk tenni, mi az, ami a részképesség zavarból eredeztethető, és mi az, ami lustaságból, nemtörődömségből, alulmotiváltságból fakad. Így nem alakítunk ki ok nélkül negatív képet egyetlen gyermekről sem. Az ok ismeretében magabiztosan, megfelelő segítséget biztosíthatunk a gond enyhítésére.

A jövő pozitív alakulásához elengedhetetlen olyan mankók nyújtása, amelyek a hiányosságok áthidalását lehetővé teszik - mindennapi élethelyzetekben. Mit értek ez alatt? Például a folyamatábra megismertetését és olyan analógia-sor nyújtását, ami átsegít a tervezés nehézségén és lépésről lépésre vezet. Ehhez fontos, hogy az ellenőrzés folyamatát vezérlő segédanyag is társuljon.

Nézzünk néhány gyakorlati példát!

  1. A napi rutin cselekvések: fogmosás, kézmosás, fürdés
  2. Limonádé készítése
  3. Szendvics /melegszendvics készítés
  4. Hogy készül a főtt virsli?
  5. Így csinálunk rántottát!
  6. Mosogatás (az edények sorrendje is fontos elem: pohár, tányér, evőeszköz, lábas)
  7. Mit tegyek, ha sáros a cipőm? (annak függvényében, mit visel a gyerek: bőr, műbőr, velúr, edzőcipő)
  8. Takarítás (pakolás, portörlés, porszívózás, nedves törlés/felmosás)
  9. Virágöntözés

A folyamatábra készítés módja:

A számolászavarokat csoportosíthatjuk a hibák javíthatóságának szempontjából is. E szerint megkülönböztethetünk eredményesen javítható hibákat, részben enyhíthető és nehezen befolyásolható hibákat.
 
Tünetek:


eredményesen javítható hibák
részben enyhíthető hibák nehezen befolyásolható hibák
tanulási hiányosságok:
a. hiányos ismeretek
b. hiányos alapok a tanuláshoz
a vizuális tagolás és emlékezet gyengesége fogalmak strukturális nehézségei
gyenge akusztikus számemlékezet
kultúrtechnikai hiányosságok:
a. olvasás és szövegértési zavar
b. grafomotoros zavar
c. iránytévesztések
asszociatív kapcsolási nehézségek a matematikai szimbólumok, elvont fogalmak megértésének hibái
gyenge feladattudat, feladattartás
szorongás, koncentrációs zavar gyenge motiváció a tanulásra a megtanultak alkalmazásának nehezítettsége
a sikertelenség járulékos következményei fáradékonyság
Pinczésné dr. Palásthy Ildikó munkája nyomán készült a táblázat

Amint a táblázatból is kiderül, akkor a legnehezebb érdemben hatni a problémára, ha olyan neurológiai okok állnak a háttérben, melyek épp a számolási folyamat különböző részeit érintik. 
A hosszú időn keresztül, kitartóan végzett célirányos feladatokkal javulás érhető el ezeknél a gyerekeknél is: ám a gyakorlás felfüggesztésével az addig elért eredmények nem tarthatók meg! Folyamatos szintentartó gyakorlás szükséges!

Szülőként tudnod kell, hogy ezeken a foglalkozásokon nem a tananyag újra magyarázása, vagy a felzárkóztatás a cél: hanem az alapvető műveletekkel és fogalmakkal való tapasztalatszerzés. 
Megtévesztő lehet, hogy ami egyik nap nem jelent gondot, másnap megoldhatatlannak mutatkozik - akár egy összeadás 20-a számkörben sem hoz sikert.

Számos tényező befolyásolja a feladatvégzés sikerességét, vagy kudarcos voltát. Túl azon, hogy gyermeked aktuálisan mennyire motivált a tevékenységre, erősen meghatározó a tanulás sikeressége szempontjából, hogy

A részben enyhíthető hibák sorában olyan általános problémákkal találkozunk, amelyek feltehetőleg a számoláson túl más tanulási helyzetben is gondot jelentenek. Ebben a körben nem a konkrét matematikai műveletek és fogalmak elsajátíttatása a cél, hanem azon készségek fejlesztése, amelyek a látás-hallás-emlékezeti funkciókra irányulnak, továbbá a megfelelő lelki beállítottság kialakítása, támogatása, amely a feladathelyzetben maradást, a kitartást erősítik.

Számukra is fontos ismeret, hogyan lehet fizikai szinten segíteni a tanulásra való felkészülést: a folyadékszükséglet, a táplálkozás kiegyensúlyozottsága, a mozgás fontossága, a kellő alvásidő, pihenés szerepének ismertetésével, megtapasztaltatásával. A növekedéshez is szükséges vitaminforrások biztosítására naponta gyümölcsök-zöldségek fogyasztásával és esszenciális olajokkal a hatékonyabb agyműködés elősegítésére (omaga 3-6-9, búzacsíra olaj).

Az eredményesen javítható hibák körébe tartozik a felzárkóztatás, amit mindig az alapozó fejlesztésnek kell megelőznie.  Azok a problémák, amelyek nem a konkrét ismeretek hiányából adódnak, általános, globális fejlesztő hatást hordoznak. Ilyenek a térbeli tájékozódás, saját testséma, érzékelés-észlelés, figyelem, a gondolkodás és a beszéd fejlődését elősegítő játékos gyakorlatok.

A szorongásos tünetek enyhítésre jól alkalmazhatók viselkedésterápiás eljárások.  A tanulástechnikai ismeretekkel való munka komplex segítséget jelenthet: a konkrét trükkök elsajátításán túl önbizalom-növelő hatással is bír.

Búcsúzóul jó szívvel ajánlom nektek a klasszikus táblás játékokat, stratégiai játékokat, kártyákat a még mindig korán sötétedő délutánokra, estékre.

 

Képforrás: Canva Pro adatbázis.

forrás: Harmonet.hu
hírek, aktualitások

Cukorbetegség – Mit tehetünk magunkért a kánikulában?

2025. augusztus 31.

Maradjunk aktívak – a melegben is

A mozgás az egyik legfontosabb alappillére a cukorbetegség és az elhízás kontrolljának, sőt akár ellenszernek is nevezhetjük. A perzselő nyári nap megnehezítheti az edzést, de ez nem jelenti azt, hogy nem szabad tréningezni, csak változtatni kell a programon. Kora reggelre vagy estére időzítsük a kültéri edzést, bár ilyenkor biztonságosabb lehet egy légkondicionált edzőterem, és ha nagyon kimerültünk a meleg miatt, ajánlott alacsonyabb intenzitású, rövidebb programokat választani. A rendszeresség a lényeg: a mozgás serkenti a váráramlást, javítja az inzulinérzékenységet és segít a fogyásban.

Okosan építsük fel az étkezést

Az étkezés a cukorbetegség és az elhízás kezelésében is döntő jelentőségű.  Szerencsére a nyár rengeteg gyümölcsöt és zöldséget kínál, amelyek segítenek megkönnyíteni a tápanyagban gazdag étrend összeállítását. De nem minden nyári csemege egészséges! A fagylaltok, cukros italok és sült rágcsálnivalók gyakran csábítóak a melegben, de nem segítik a célok elérését. A vércukorszint kordában tartása és a fogyás érdekében fogyasszunk hidratáló ételeket, például uborkát, paradicsomot és spenótot, amelyek alacsony kalóriatartalmúak és rostban gazdagok. Üdítők és energiaitalok helyett pedig természetes hűsítőket, például citromos vizet vagy cukrozatlan jeges gyümölcsteát kortyoljunk. Az alkoholfogyasztást is tudatosan kell kezelni.  IR-esként, cukorbetegként kerülendők a tömény és a cukros italok, a likőrök, helyettük mértékkel fogyasztható jó minőségű száraz bor, vagy cukormentes sör. Ugyanakkor számoljunk a sör szénhidrát tartalmával, valamint azzal, hogy az alkoholok elősegítik a hipoglikémia kialakulását, így érdemes melléjük pl. teljes kiőrlésű kekszet, olajos magvakat, IR-barát szendvicseket enni.

Jótékony kamilla - napégésre is!

2025. augusztus 30.

Igen divatos manapság a bronzbarna bőr. Az óvatlan napozás azonban könnyen megbosszulhatja magát. A gyakori és intenzív vízparti napfürdőzés - különösen a mai környezeti ártalmak miatt - komoly veszélyeket rejt. Nemcsak az erős napon való leégés, hanem a szoláriumban való lesülés is veszélyes. 

Nemcsak az erős napon való leégés, hanem a szoláriumban való lesülés is veszélyes.Természetesen a fiatal anyukák is napozhatnak, járhatnak szoláriumba, de az erős lebarnulást, a leégést kerülniük kell!

A mértéktelen napozás következtében bőrünk hámrétege megvastagszik, majd burjánzani kezd, s tumor lehet belőle az ultraibolya sugárzás miatt. Nagyobb veszélynek vannak kitéve a szőke, fehér bőrű emberek, akik nehezen vagy egyáltalán nem tudnak lebarnulni. Kisgyermekeknek még kockázatosabb a napon való tartózkodás, mivel bőrük vékonyabb, s a pigmentképződésük még csak ebben a korban alakul ki. Ezért ők sokkal könynyebben és hamarabb égnek le. Délelőtt 11 órától déli 14 óráig egyáltalán ne engedjük kisgyermekünket a napon játszani, az UV-sugárzás ebben az időben a legerősebb. A fürdés és a napozás alkalmával különösen ajánlatos a folyamatos és gondos bőrápolás.

Krémvédelem

Alkalmazzunk napozóolajokat, krémeket, folyékony testápolókat, amelyek biztosítják a bőr megfelelő zsír- és víztartalmát. Minden szakember inkább a többszöri, rövid ideig - 15-20 percig - tartó napfürdőt ajánlja.

Kismamáknak az "előkelő sápadtság" egészségesebb! A bőrápolás során célszerű gondot fordítani az igen fájdalmas, kisebesedett, megrepedezett mellbimbókra. Jót tesz, ha rendszeresen, de nagyon rövid ideig napoztatjuk a melleket, az etetések között pedig bekenjük E-vitaminos olajjal (pl. búzacsíraolaj).

Ezzel egy időben a terhességi csíkok kialakulásának megelőzésére búzacsíraolajjal masszírozzuk be a hasat és a csípőt is. Ha az óvatos napozás során mégis leégtünk kicsit, akkor este kenegessük bőrünket aloe vera krémmel.

A hideg és a meleg víz sok piszkot leold a bőrről, s egyben fokozza a szaruréteg felső, elhalt szakaszának leválását. Ez a mosakodás lényege.

Mellkasi fájdalom: Jelek, amelyek szív- és érrendszeri eredetre utalhatnak

2025. augusztus 30.

A legfontosabb szabály, hogy a mellkasi fájdalom, szorítás vagy bármilyen panasz eredetének tisztázása kizárólag orvosi feladat, az öndiagnózis veszélyes és félrevezető lehet. Ugyanakkor vannak bizonyos tényezők, amelyek megléte valószínűsítheti, hogy a probléma szív eredetű. Ezek többek közt:


meglévő szív-érrendszeri rizikófaktorok (elhízás, mozgáshiány, magas vérnyomás, koleszterinszint, dohányzás),
szívbetegségek a családban,
légszomj, hidegrázás jelentkezése,
mellkasi fájdalom erősödése, illetve, ha nem múlik gyógyszer vagy masszázs hatására sem.


Ha viszont a fájdalom enyhül, hatékonyan csökkenti a gyógyszer vagy a masszázs, illetve, ha már korábban jelentkezett ilyen fájdalom, aminek más jellegű eredete volt, valószínűleg nem a szívben keresendő a kiindulópont.

Ilyen vizsgálatok lehetnek szükségesek

Kardiológiai vizit

Elsődlegesen egy kardiológiai vizit ajánlott, bármilyen mellkasi panasz esetén. Ugyanakkor a betegnek ajánlatos tájékoztatnia az első találkozáskor az orvost, hogy milyen gyógyszert szed. Ez nagyon fontos, ugyanis a nyugalmi, de különösen a terheléses EKG-t módosíthatja, bétablokkoló szedése esetén például ezt a vizsgálatot nem is lehet elvégezni. Már az elmondott panaszok és a kórtörténet alapján is el lehet indulni valamilyen irányban, de valószínűleg szükség lehet további vizsgálatokra is.

Nagylabor vizsgálat

A vérkép- és vizeletelemzés számos olyan problémára fényt deríthet, amely a tünetek hátterében állhat. A laboreredmények megfelelő értelmezése egy irányvonalat rajzol ki az orvosnak a páciens állapotáról, így elkerülhetőek a felesleges vizsgálatok, sokkal pontosabban, céltudatosabban lehet kiegészítő vizsgálatokat elvégezni.