Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

Éhes gyomorral nehéz az ima

Érdekességek2023. május 07.

A vallásos gondolkodás lényege, hogy messze túlmutat az alapvető szükségleteken és sajátos távlatot, mélységet ad az emberi életnek. Hogyan lehet mégis Isten egy emberi élet alapja?  

Szükségletpiramis, avagy éhes gyomorral nehéz az ima

Abraham Maslow az 50-es években dolgozta ki szükségletpiramisát, amely nagy hatással volt a lélektan tudományára. Kutatása során az emberek tetteit, viselkedését mozgató motivációkat kereste. A piramis ábrája szinte mindenki számára ismert, noha logikusan végiggondolva ezen ábra nélkül is értjük, tudjuk, hogy életünk elemei milyen gyakorlati-fontossági sorrendben rétegződnek egymásra, a szükségletek erőssége szerint. Hívő embereknél a piramis szintjei között azonban kis csavart tapasztalhatunk. Isten csak az életünk csúcsán lenne érdekes?

Míg levegő nélkül csak néhány percig, víz nélkül néhány napig, élelem nélkül legfeljebb 1-2 hétig, addig szeretet és embertársak nélkül akár néhány hónapig vagy évig is eléldegélhetünk. A piramis alján a legfontosabb alapszükségleteink, ösztöneink és testi funkcióink állnak, melyeket képtelenség teljesen elnyomni, s melyeket részben kielégítve - akár egy csecsemő - békés, befogadó állapotba kerülünk. Ugyanakkor könnyen észrevehetjük, hogy ha mindössze ezen szükségletek kielégítése a célunk a mindennapok során - evés, ivás, nemzés - akkor ez nem különbözik az állatvilág élőlényeinek lététől. Gyakorlatilag vegetálunk. Az sem mindegy, hogy ezen a legalsó rétegen, amely jól láthatóan a legszélesebb, tehát tartja magán az egész építményt, a rajta szereplő igényeket milyen mértékben elégítjük ki.

A szélsőségek kerülése szükségleteinkben

A Krisna-tudat filozófiája, India több tízezer éves gondolkodásmódja, amelynek elvrendszere magától az Úrtól szállt alá, nagyon fontosnak tartja, hogy a piramis aljára eső késztetéseinket mértékkel elégítsük ki. Nem túl sok, de nem túl kevés ételt érdemes fogyasztanunk. Sem koplalást, sem pedig folyamatos habzsolást nem javasol nekünk. Nem túl sok, de nem is túl kevés alvás – az arany középút elvére érdemes törekedni. Nem utolsósorban, a nemi élet valódi céljának megértése, és ezért célirányos szabályzása a gyermeknemzés irányába – ez lenne a helyes út. A legalsó réteg a testi funkciókat és az ösztönén kielégítését foglalja magában. Amennyiben túl sok időt és erőfeszítést teszünk ennek kielégítésére, úgy a test kényelemben lehet, megkaphat mindent, de le is ragadhatunk általa a legalsó lépcsőfokon és nehezebben tekintünk a felsőbb szférákba. Ha viszont az alapszükségletek is hiányoznak életünkből, pl. az ember éhezik, akkor kétségkívül nagyon nehéz valamilyen nemes dolgon gondolkodnia, ösztönei ugyanis a táplálék megtalálására sarkallják minden másodpercben.


A feljebb eső réteg, a második szint a biztonság, és ezen elsősorban a testi biztonságot, hajlékot, menedéket értjük. A test egészségének megtartása is ide sorolható, valamint a lélek azon békéje, hogy nem kell menekülnie. A harmadik lépcső a szociális kapcsolatokat fedi le, a családi kapcsolatokat, barátságokat, szeretetet emberek és csoportok között. A következő szinten belép az érték fogalma és elvontabb fogalmakban, sémákban gondolkozhatunk. Önbecsülés, önbizalom, mások megbecsülése, siker, gondolkodás, tudás, önképzés lehet a cél. Elismerésre, kognitív szükségleteink kielégítésére vágyunk, de ide tartozik az esztétikai szükséglet is, hogy valami szép, jó legyen nekünk. Ez a szint elsősorban az önérvényesítés, önmegismerés területe, míg eggyel magasabban már az önmegvalósítás található.

Analógiák a csakrák rendszerével

Maslow piramisának szintjeit sokan kapcsolatba hozzák a csakrák szintén indiai eredetű rendszerével is. A csakrák a testben található, a főbb szerveket finomfizikai energiával ellátó nagy energiaközpontok, amelyek megléte speciális műszerekkel is mérhető. Az egyes csakrák a gyökértől a korona csakráig megfelelnek a főbb életterületeknek és a szivárvány színeit hordozzák magukban a vöröstől a hófehérig. A csakrák színei és jelentéstartalmuk szerint egy-egy védikus mantrával is kapcsolatban állnak, e központokat félistenek uralják, vagyis megvan az adott témához tartozó rezgésük. Ahogy lentről haladunk felfelé a testet átható legnagyobb energiacsatornán, a Szusumnán úgy az ösztönös, állatias területekről felemelkedünk az érzelmi, majd intellektuális, és végül a spirituális szintekig.

Maslow piramisának alsó szintjei a fizikai szükségletek és a biztonság, a két alsó, a gyökér és a szakrális csakra területe, a legszűkebb körű önmegvalósítás; amikor szociális kapcsolatainkkal azonosítjuk magunkat, az az Egó, a gyomorszáj, vagyis a Solar Plexus, a központi idegköteg területe; az érzelmi megvalósítások a szívcsakrához; a kognitív szintek, a tudásszerzés és -művelés valamint a kommunikáció pedig a torokcsakrához köthető. A spirituális önmegvalósítás és a kapcsolódás Istenhez a legfelsőbb csakrák, a 3. szem, a korona és a közte található kisebb Szóma-csakra (vagy Hold) területe. Ezért látható bizonyos Maslow ábrákon, hogy az eredeti 5 szintes felosztás a 7 részre tagolódik – mert ez már egy analógia Abraham Maslow elmélete és a csakrák rendszere között.

Maslow ábrája és a csakrák rendszere is azt mondja el nekünk, hogy a testi, anyagi szükségleteket el kell fogadni és meg kell valósítani, mert anélkül nem tudunk továbblépni életünkben, azonban nem szabad ezeken a szinteken leragadni, mert akkor nagyon nehéz továbblépni az önmegvalósítás térségének irányába. Ez egybeesik a Krisna-tudat filozófiájának tanításával is. A Tanítások nektárja erről így ír:

"Az ember odaadó szolgálata megsemmisül, ha túlságosan belebonyolódik a következő hat cselekedetbe:
(1) a szükségesnél több evés vagy a szükségesnél több anyagi dolog felhalmozása;
(2) túlzott igyekezet nehezen megszerezhető anyagi dolgok eléréséért;
(3) szükségtelen beszéd világi témákról;
(4) az írások szabályozó elveinek gyakorlása pusztán követésük, nem pedig a lelki fejlődés kedvéért; vagy az írások szabályozó elveinek elvetése és a tőlük független, szeszélyes cselekvés;
(5) társulás olyan világi gondolkodású emberekkel, akiket nem érdekel a Krisna-tudat;
(6) mohó vágy anyagi eredményekre. (1.2.)"


A Krisna-tudat tanításai azonban túlmutatnak az első szint átlépésének lehetőségén. A Krisna-tudat szempontjából a legfontosabb a csúcs elérése, vagyis az önmegvalósítás lehetősége. Önmegvalósítás abban az értelemben, hogy egy élőlény, amikor emberi testbe kerül, felismerve ennek a helyzetnek a nagyszerűségét, és a ritka lehetőséget, az emberi életformához méltó módon él. Felismeri, hogy ebben a testben szépen lehet szolgálni forrását, az Istenség Legfelsőbb Személyiségét és ezért a szanátana-dharma szerint él. Vagyis örök feladatát végzi, szolgál, e fogalom legpozitívabb értelmezésében. Ez az örök szolgálat az örök kapcsolatból jön létre, hiszen az élőlény, az Úr szerves része, teremtménye, nagyjából ahhoz hasonlóan, ahogy egy falevél vagy egy gyökér szolgálja az egész fát. Nem akar önállósulni, hanem az egész együttműködő aktív része – egyedi funkcióval, jelleggel, de együttműködően. (Itt érdemes elgondolkodni azon, hogy a modern orvostudomány szerint az emberi testben a rákos sejtek valójában olyan, önmaguk szempontjából egészséges részeink, amelyek önfejűen, önállóan, az egész, a teljes emberi test céljától eltérő módon kívánnak működni. Mi lenne, ha mindannyian ilyen önfejűen cselekednénk világunkban…?)

Csúcsára állított piramis?

A Krisna-tudatos látásmód szerint ezért azok az emberek, akik már végigjárták Maslow piramisát és elkezdtek az önmegvalósítással foglalatoskodni, végül az életük alapjává, végső céljává teszik Istent. Vagyis a piramis csúcsa a piramis legalsó rétegévé válik. Ennél fogva azt mondhatjuk, hogy mindennemű alapszükséglet megkapása is már az önmegvalósításra, az Úrral való kapcsolatra rétegződik. A piramis nem áll a feje tetejére, inkább csak a csúcsa, amint „aktiválódik”, minden lejjebb eső réteget is áthat. Végső soron ez lesz a legalsó réteg, amely ugyanúgy megtartja a szükségletpiramis szintjeit, de minőségileg felülírja az abban találhatókat.

Így pl. még egy szerzetes számára is fontos a megfelelő táplálék elfogyasztása, de csak tiszta, erőszakmentes ételeket fog fogyasztani. Egy lemondott személynek is szüksége lehet legalább valamilyen egyszerű hajlékra, de az mentes lesz a felesleges kényelemtől.

A vallásos, Isten-tudatos gondolkodásban a hívő felismeri, hogy a piramis csúcsa valójában az alapja és mozgatórugója is életének. A szükségletei, ételei, a víz, a környezet hatásai az Úrtól származnak. A menedékhez szükséges javakat Ő adja számunkra, és a szociális kapcsolatok is ennek megfelelően alakulnak. A gondolkodást áthatja az istentudatos világlátás.

Végső soron azt mondhatjuk, hogy a vallásos-teista világlátásban az élőlény megérti forrását, eredeti helyzetét és ennélfogva az önmegvalósítást és az Úr szolgálatát helyezi le alapkőként életébe. Isten szolgálata pedig nem valami végső szellemi luxus lesz, egy hobbi-cél egy lineáris folyamat tűhegyén, hanem a mindent átható erő a hétköznapi teendőkben is. Míg elérjük ezt az állapotot, addig Maslow szintjei szerint, bátran fogyasszunk felajánlott ételeket (praszádamot), vegyünk menedéket a bhakták (hívők) között, társuljunk, beszélgessünk velük, képezzük magunkat ebben az irányban, és találjuk meg azt a személyes tehetséget, illetve képességet, amelyen keresztül a legszebben, legjobban szolgálhatjuk majd mi személyesen Krisnát.


forrás: Harmonet.hu
hírek, aktualitások

Napégés – A bőre sosem felejti el

2025. június 05.

A családi nyaralás nem képzelhető el napozás, úszás és pihenés nélkül. Mégis, mi az, ami a nyaralást gyakran tönkreteszi? Többek között a leégés a napon.

Miért ég le a bőr?

A napsugárzás hőhatását a nem látható elektromágneses sugárzás infravörös tartományba eső hullámai okozzák. A sugárzás egy másik összetevője a látható fény, de a nap ezen kívül a szem számára érzékelhetetlen, ultraibolya (UV) fényt is kibocsát. Az ultraibolya sugárzásnak több tartománya van, a rövidebb hullámhosszú UV-B túlzott expozíciója felel a bőrsejtek leégéséért, a hosszabb hullámhosszú UV-A felelős a bőr pigmenttartalmának (barnulás) fokozódásáért, de a rákos folyamatok elindításáért is. A köznyelvben csak „leégés”-nek nevezett ártalmat a bőr fájdalmas kivörösödése, majd hámlása mellett általános tünetek is kísérhetik: hányás, láz, fejfájás. Régebben szokás volt tejfellel bekenni az égett bőrt. Ma ez nem ajánlott, mert a sérült bőr nyitott kapu a fertőzéseknek, és a tejfel, valamint más szerves anyagok ideális táptalajai a baktériumoknak. A helyes kezelés a szervezet folyadékpótlása, bőrnyugtató készítmények (lidocain- vagy panthenoltartalmú spray, cickafarktartalmú kenőcs) alkalmazása az égett felületre és a bőr hűtése, a további napozás elkerülése és könnyű ruha viselése.

Jótékony kamilla - napégése is!

2025. június 05.

Igen divatos manapság a bronzbarna bőr. Az óvatlan napozás azonban könnyen megbosszulhatja magát. A gyakori és intenzív vízparti napfürdőzés - különösen a mai környezeti ártalmak miatt - komoly veszélyeket rejt. Nemcsak az erős napon való leégés, hanem a szoláriumban való lesülés is veszélyes.   

Igen divatos manapság a bronzbarna bőr. Az óvatlan napozás azonban könnyen megbosszulhatja magát. A gyakori és intenzív vízparti napfürdőzés - különösen a mai környezeti ártalmak miatt - komoly veszélyeket rejt.

Nemcsak az erős napon való leégés, hanem a szoláriumban való lesülés is veszélyes.Természetesen a fiatal anyukák is napozhatnak, járhatnak szoláriumba, de az erős lebarnulást, a leégést kerülniük kell!

A mértéktelen napozás következtében bőrünk hámrétege megvastagszik, majd burjánzani kezd, s tumor lehet belőle az ultraibolya sugárzás miatt. Nagyobb veszélynek vannak kitéve a szőke, fehér bőrű emberek, akik nehezen vagy egyáltalán nem tudnak lebarnulni. Kisgyermekeknek még kockázatosabb a napon való tartózkodás, mivel bőrük vékonyabb, s a pigmentképződésük még csak ebben a korban alakul ki. Ezért ők sokkal könynyebben és hamarabb égnek le. Délelőtt 11 órától déli 14 óráig egyáltalán ne engedjük kisgyermekünket a napon játszani, az UV-sugárzás ebben az időben a legerősebb. A fürdés és a napozás alkalmával különösen ajánlatos a folyamatos és gondos bőrápolás.

Krémvédelem

Alkalmazzunk napozóolajokat, krémeket, folyékony testápolókat, amelyek biztosítják a bőr megfelelő zsír- és víztartalmát. Minden szakember inkább a többszöri, rövid ideig - 15-20 percig - tartó napfürdőt ajánlja.

Kismamáknak az "előkelő sápadtság" egészségesebb! A bőrápolás során célszerű gondot fordítani az igen fájdalmas, kisebesedett, megrepedezett mellbimbókra. Jót tesz, ha rendszeresen, de nagyon rövid ideig napoztatjuk a melleket, az etetések között pedig bekenjük E-vitaminos olajjal (pl. búzacsíraolaj).

Nem csak az aktuális COVID okozhat szaglásvesztést

2025. június 04.

A szaglásvesztés egy nagyon kellemetlen jelenség, amelynek lehet olyan banális oka, mint egy megfázás, de akár egy súlyosabb kórkép, például Parkinson- és Alzheimer-kór egyik tünete is lehet az anosmia, mások mellett. Dr. Prinz Géza, a Neurológiai Központ neurológusa arról beszélt, mi lehet a kivizsgálás menete, és mikor érdemes a fül-orr-gégészeti kivizsgálás után neurológushoz fordulni.

Állandó vagy átmeneti a szaglásvesztés?

A szaglásvesztést vagy szagvakságot (anosmia) két nagy csoportra lehet osztani. Az egyik az állandó szagláshiány, ami lehet veleszületett rendellenesség (ez egy nagyon ritka állapot), és főként azért érdemes róla tudni, mert veszélyes lehet, ha valaki nem érzi például a gázszagot. Ennek egyik sajátos példája a Kallmann szindróma, ami többek közt ún. hipogonodizmussal, tehát a szexuális szerepekben fontos részt jelentő szervek alulműködésével és szagláshiánnyal jár. Ez utóbbi is jelzi, hogy a szagok, illatok és a szexuális késztetés közt szoros összefüggés van. 
A másik csoportba tartozik a részleges és átmeneti szaglásvesztés, ami sokszor a COVID első tünete volt, még a köhögés, légúti panaszok, láz előtt. Ebből úgy látszik, hogy a vírus először valószínűleg a szaglási központokat, szaglóhámot támadta meg. Sajnos a COVID okozta szaglásvesztés meglehetősen elhúzódó jelleggel bírt, volt, akinek csak részlegesen tért vissza a szaglása. Ennél a jelenségnél nincs gyógyszeres beavatkozási lehetőség.
A COVID még ma is sokaknál diagnosztizálható, azonban már gyakoribb, hogy bármilyen banális, orrnyálkahártyát érintő gyulladás jár a szaglás elvesztésével. Ez azonban átmeneti és spontán rendeződik. Ezzel kapcsolatos megfigyelés, hogy ha sok orrdugulás elleni, vagyis érösszehúzó spray-t használ valaki, az is okozhatja az anosmiát.
Szaglásvesztés esetén a fül-orr-gégészt feltétlenül érdemes felkeresni, hiszen például polipok miatt is kialakulhat ilyen tünet. A polipok gyakran az orr nyálkahártyán és az orrmelléküregekben jelennek meg, és ha nagyon sok van belőlük vagy problémát okoznak, akkor érdemes azok eltávolításáról gondolkodni.

Neurológiai okok: agytumortól az Alzheimer-kórig

Neurológiai szempontból az a probléma, hogy a szaglás elődleges központja közvetlen az orrüreg teteje fölött van, és elég sérülékeny. Koponyatraumák esetén például éppen amiatt merülhet fel a koponyaalap törésének gyanúja, ha valaki fejsérülés után nem érez szagokat – ismerteti dr. Prinz Géza, a Neurológiai Központ neurológusa. – A szaglásvesztés lehet féloldali is, ha például csak az egyik oldalon sérül a szaglóideg. Ez esetleg nem is feltűnő, de a traumás következmény kimutatásának természetesen van jelentősége. Ugyancsak sajátos szaglásvesztéssel jár a ritkán előforduló Foster-Kennedy szindróma, amelynek az a lényege, hogy egyik oldalon látóideg sorvadás, a másik oldalon papilla pangás lép fel, ami gyakran jár a szaglás elvesztésével. Ez a homloklebenyi agytumoroknak egy jellegzetes szindrómája. Nem alapvetően jellemző, de az Alzheimer-kórnál és a Parkinson-kórnál is felléphet szaglásvesztés, és számos más oka is lehet még ennek a tünetnek a myastenia gravistól a cinkhiányig, de legtöbbször más panaszok is csatlakoznak az anosmia mellé.