Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

Emlékkel élünk

Érdekességek2025. július 13.

A közös múlt jelentősége, avagy a kollektív emlékezetről

A kollektív emlékezet egy igazán széles körben használt kifejezés, mégis sok félreértés és ellentmondás létezik vele kapcsolatban. Ami biztos, az annyi, hogy legfontosabb összetevőit a közös tudás és a szélesebb értelemben vett kultúra, valamint az ezeket átszövő mintázatok és szimbólumrendszerek alkotják. Minden emberi közösség ezek alapján formálja meg saját identitását, mely aztán meghatározó lesz az egyének önmeghatározásában is.

Fotó: tassev © 123RF.comA kollektív emlékezet fogalma az 1920-as években jelent meg a tudományos nyilvánosságban, elsősorban Maurice Halbwachs francia szociológus témába vágó művei kapcsán.

És bár igazán pontos, mindenki által elfogadott definíciója máig sincs, nagy vonalakban úgy határozható meg, mint az emberi emlékezet azon formája, amely túllép az egyéneken. Mert hordozója eleve a közösség, és tartalmait az egyén „készen” találja a szocializációja, a közösségbe való belenövése során. Elemei pedig mindazok a tudások, amelyek alapján a közösség létrehozza történeteit a múltról. vagyis a kollektív emlékezet nem cáfolhatatlan tényekkel operál, mert igazából egy konstrukció, ami a közösség tagjainak együvé tartozását hivatott erősíteni. Például egy-egy nép eredetmítosza (mint nálunk Hunor és Magor esete a csodaszarvassal) nyilván nem történelmi tény, miként a forradalmak történetét is jellemzően idealizálva mesélik bárhol, mert ennek a tudásnak a közös identitás kialakításában van kulcsszerepe.

Az emlékek meghatároznak minket?

Abban, hogy mi, emberek képesek vagyunk egyáltalán kisebb közösségekben és nagyobb társadalmakban együtt élni, meghatározó szerepe van a csoportidentitásnak. Azaz egy közös azonosságtudatnak, az elképzelésnek, hogy egy közösségen belül több közünk van egymáshoz, mint a közösségen kívüli idegenekhez. És ez a közös identitás aztán jelentős részben befolyásolja az egyes ember saját önazonosság-tudatát is, a kollektív emlékezet ezért egyéni szinten is megkerülhetetlen. Hiszen az, hogy pont magyarok vagyunk, nem csak azt jelenti, hogy nem vagyunk például franciák (miközben lehetünk akár franciák is), hanem azt is, hogy hallottunk már Mátyás királyról vagy a trianoni döntésről, azaz megvannak a közös történeteink elődeinkről.


Hol „őrzik” az emlékeinket?

Sokféle módon és formában őrizzük meg és adjuk tovább közös, identitásformáló történeteinket és szimbólumainkat. A történelem során megjelentek a spontán formák, de az intézményesek is. A spontán színterek vagy felületek elsősorban a népi kultúrára jellemzőek, de a modern társadalomban is jelen vannak, főleg kisközösségi és családi szinten.

A spontán altípus két fő kategóriára osztható tovább.

Mítoszok, legendák, mondák: a mítoszok minden kultúrában jelen lévő „nagy elbeszélések”, jellemzően az élet és a világ alapvető kérdéseire válaszolnak, mint, mondjuk, a teremtéstörténetek vagy egy-egy nép eredetéről szóló, sokszor mágikus magyarázatok. A mítoszok (akárcsak a legendák) sokszor vallási keretben, a papság által is közvetítetten jelennek meg, míg a mondák inkább a népköltészet körébe tartoznak, és szintén fontos részei a kollektív emlékezetnek. Az ókori birodalmak nagy eposzai (Gilgames, Mahabharata), a britek Arthur-mondaköre vagy a finnek Kalevalája mind-mind kiemelt szerepet játszanak az adott társadalom kultúrájának, és e kultúra folytonosságának megalapozásában. Hiszen minél régebbre vezeti vissza egy közösség a saját történetét, annál erősebb lehet egyfajta „kulturális magabiztosság”, a „még mindig itt vagyunk” érzete, és nincs ez másként velünk, magyarokkal sem.

Családtörténetek: ha a mítoszok a nagy elbeszélések, akkor a családtörténetek a kicsik. Persze nem abban az értelemben, hogy ne lenne nagy jelentőségük az érintettek számára, pusztán arról van szó, hogy ezek az érintettek csak egy szűk kört alkotnak a nagyobb társadalmon, vagy akár a helyi közösségen belül. Szocializációnk során elsőként a családunk által leszünk azok, akik ma is vagyunk, így természetes, hogy a felmenőinkkel kapcsolatos történetek fontosak lehetnek számunkra. Például az Osztrák–Magyar Monarchia egy távoli szegletéből ideszármazott dédapa sztorija, aki megjárta az I. világháborút is. És jellemző, hogy ezek a privát történetek gyakran fontos történelmi események keretébe illeszkednek, személyessé téve azt, és összekapcsolva családi és társadalmi emlékezetet.

A spontánok mellett az intézményes színterek is fontosak, ezek formális keretek közt adják át a kollektív emlékezet elemeit, miközben van átfedés a spontán formákkal is. (A korábbi példánál maradva: Hunor és Magor története az iskolai tananyagnak is része.) A közös, kulturális emlékezet legfontosabb formális terepei:

Az iskolák: a köz- és felsőoktatás intézményei, az óvodától az egyetemig, melyek szabályozott, általánosított módon igyekeznek valamiféle kulturális minimumhoz való hozzáférést biztosítani mindenki számára.

A múzeumok: amelyek kiemelik, és kontextusba helyezve bemutatják, elsősorban a múlt tárgyiasult elemeit, nem korlátozva mindezt a konkrét történelmi emlékekre.
Egy-egy művészeti alkotás is fontos lehet a kulturális emlékezet szempontjából, mint a Mona Lisa vagy hazánkban a Feszty-körkép. (És egyes műalkotásoknak ezen szerepe igazából független lehet esztétikai értéküktől, Feszty Árpád híres, a honfoglalást bemutató festménye is eredetileg vásári látványosságnak készült.) Eme emlékezetformáló és megőrző funkcióban a múzeumok természetesen osztoznak a könyvtárakkal, melyek közül a nagyobb, központi intézmények gyakran töltenek be egyfajta múzeumi szerepet is. Mint pl. a londoni British Library, ahol a Magna Carta több eredeti változatát, vagy a Gutenberg-féle Bibliát is bemutatják a közönségnek.

A média szerepe is jó ideje megkerülhetetlen, a tömegmédia korában alapvető szerepe van a hagyományos, ill. az online felületeknek. A 1969-es első holdra szállás vagy épp a 2001. szeptember 11-i terrortámadás is a tévé képernyőjén keresztül égett be milliók agyába, sőt, a legtöbben tudni vélik azt is, pontosan hol voltak és mit csináltak egy-egy nevezetes esemény idején. Ez a fajta közvetítettség ráadásul nem egyszerűen csak alakítja a kollektív emlékezetet, de – sokak szubjektív érzete szerint – egyenesen a történelemnek, ha nem is részesévé, de közvetlen megfigyelőjévé teszi az egyént. ugyanakkor épp a modern tömegkommunikáció és a közösségi média ad lehetőséget a torzításokra is.

Az emlékezet nem maga a valóság

Közös történeteink ugyanis nem feltétlen valamiféle objektív valóságot tükröznek. Arról van szó, hogy az emlékek eleve nem puszta lenyomatai tapasztalatainknak, hanem összetett tudati folyamatok eredményei. A kódolás-tárolás-előhívás hármasságában tudatunk elrendezi, keretbe foglalja és bizonyos elemekhez kapcsolja a minket érő élményeket és információkat. Azaz valójában az egyéni emlékeinket nem egyszerűen csak eltesszük az agyunk egy megfelelő „fiókjába”, hanem részben mi magunk alkotjuk azokat. És nincs ez másként a kollektív tudat és az ahhoz kapcsolódó emlékek esetében sem. Ennek egy jellegzetes példája az úgynevezett Mandela-effektus.

A történet ott kezdődik, hogy Fiona Broome, aki főleg „szellem- és kísértetvadászattal” foglalkozó kutatónak tartja magát, még 2009-ben egy konferencián szembesült azzal, hogy Nelson Mandela polgárjogi aktivista, egykori politikai fogoly és Dél-Afrika korábbi elnöke még mindig él. Pedig Broome, sok más emberrel együtt, azt hitte, hogy a Nobel-békedíjas Mandela már jóval korábban, még az 1964 és 1990 közötti bebörtönzése alatt meghalt. (Miközben csak 2013-ban hagyta itt az árnyékvilágot.) Innen kapta a nevét aztán a Mandela-effektus, melynek lényege, hogy a kollektív emlékezet is tévedhet, mi több, eltorzíthatja az egyéni emlékeket is, mert sokak együttes, hamis emlékezete olyan erős, hogy az ember hajlamos azt kritika nélkül magáévá tenni.

A jelenség egyik magyarázata az, hogy az érzelmi elfogultság nagyban befolyásolhatja a hamis emlékek kialakulását, miként a sokfelől áramló fals információ is. utóbbira a legjobb példát a közkeletű összeesküvéselméletek jelentik. (Mint hogy a Hold egy mesterséges űrállomás, vagy hogy a középkorból utólag kitöröltek 300 évet.)

Egy 2020-as kutatás szerint az emberek háromnegyede elkövet minimum egy hibát egy emlékkép-felidézős kísérletben, még azok is, akiknek kifejezetten jó a memóriájuk. A helyes válaszok soha nem mentek 95% fölé, mert az ember emlékezete nem tévedhetetlen, így aztán a közösségé sem lehet az. Ami persze nem csökkenti az egyéni és a kollektív emlékezet fontosságát, mert alapvetően azok vagyunk, akik emlékeink szerint mindig is voltunk.


forrás: Patika Magazin
hírek, aktualitások

Az öngyógyítás lehetőségei utazási hasmenés esetén

2025. július 04.

Sajnos, az utazók 80%-a nem tartja be a biztonságos evés-ivás szabályait. Még a legfigyelmesebb turista is vét kisebb hibákat, melyek betegséghez vezethetnek. Mit lehet tenni, ha mégis fellép a hasmenés az utazás közben?

Az utazási hasmenés kezelésének tengelyében a folyadékpótlás áll. A többszöri hasmenés, hányás ugyanis nemcsak folyadékvesztéssel jár, hanem a szervezetből ekkor igen sok, a sejtműködéshez elengedhetetlen só is távozik. Ugyanaz a helyzet áll elő, mint amit az előző fejezetben a kiszáradásról írtam. Folyadékpótlás történhet palackozott ásványvízzel, teával, vagy házilag elkészíthető keverékkel: 4 púpozott teáskanál cukor, fél teáskanál só 1/2 liter forralt vagy palackozott (nem szénsavas) vízben feloldva. (Lásd még a kiszáradás elleni védekezésnél).

A folyadékbevitel a napi minimum 2 litert el kell, hogy érje: félóránként egy pohár folyadék, plusz minden széklet után még egy pohár ajánlott.

A nagy mennyiségű víz ivása maga is hányingert okoz, ezért előnyben kell részesíteni a teát vagy gyümölcslevet. Jómagam a gyermekbetegeimnek – azok nagy örömére – bő kólafogyasztást és ropievést javasolok: a sósrúd nemcsak szomjúságot okoz, melyre inni kell (folyadékpótlás!) hanem sóval is ellátja a szervezetet.

Székletfogók alkalmazása is indokolt. A hasmenés kezelésére enyhébb esetekben loperamid adását szokták javasolni. Saját tapasztalataim szerint az utazási hasmenésnél, előnyben kell részesíteni a vényre kapható, erősebb, hatásosabb szereket, feltéve, ha a betegnek nincs szürkehályogja. Súlyosabb esetekben jön szóba az antibiotikum adása, mely általában 24 órán belül enyhíti a tüneteket. Ezek azonban vényköteles gyógyszerek, a háziorvos írhatja fel. A rifaximin-származékokat ajánlják széles spektrumuk és bélrendszerből fel nem szívódó hatóanyaguk miatt. A rifamixin 2×200 mg dózisban három napig szedve hatásos szernek bizonyul, ugyanakkor utazóbarát adagolása még azt is eltűri, ha a beteg egy alkalommal elmulasztja a beszedését.

Kiegészítő gyógyszerek, fájdalomcsillapító és görcsoldó nyugodtan alkalmazható.

Érthetetlen módon szinte mindenki elfelejtkezik a diéta megtartásáról, pedig ez az alapja annak, hogy ne terhelje tovább az amúgy is meggyötört emésztőrendszerét.

Apa csak egy van

2025. július 04.



A PSA vizsgálat fontossága

A prosztatarák korai felismerésének leghatékonyabb eszköze a PSA (prosztata specifikus antigén) szint mérése a vérből. A PSA ugyan nem „rák-specifikus”, azaz az emelkedett szintje nem jelenti a rák diagnózisát, de mindenképp felhívja a figyelmet a daganat előfordulásának veszélyére, és további vizsgálatot, szövettani mintavételt tehet indokolttá. A PSA-t egyénre szabottan kell értékelnie a szakorvosnak: a megítélése függ a beteg életkorától, a prosztata nagyságától.

A „szervre lokalizált prosztatarák” (amikor a tumor nem terjed túl a szerv határain, nem ad áttétet nyirokcsomókba vagy távoli szervekbe) jó eséllyel gyógyítható és a beteg további életkilátásai megegyeznek a vele azonos korú és egészségi állapotú férfiakéval.

Szeretnénk kiemelten felhívni a figyelmet a szűrések fontosságára és a megelőzésre, mivel a prosztata rák tünetet csak a késői stádiumban mutat, ugyanakkor idejében felfedezve a legtöbb esetben teljes sikerrel gyógyítható!

Hogyan kell használni a fényvédő termékeket?

2025. július 03.



A fényvédő termékek teljes mértékben csak akkor hatékonyak, ha megfelelő mennyiségben és időközben alkalmazzák őket.

Az átlagos testméretű felnőttek teljes testfelületének védelméhez kb. hat teáskanálnyi (kb. 35 ml) mennyiségnek megfelelő fényvédő készítmény szükséges. Ajánlatos már a napozás, napon tartózkodás előtt 20 perccel bekenni a bőrt, és ezt kétóránként megismételni.

Fürdés, erős izzadás után is ismételni szükséges a bőr lekenését. Egy átlagos flakonnyi fényvédő készítmény tehát 1-2 nap alatt elfogy. Ha ennél tovább kitart, akkor valami helytelen volt az alkalmazás során.

Sokan a tartós napozás helyett megszakításokkal napoznak, mert így vélik elkerülni a tartós sugárzás hatását. A rossz hír az, hogy az ultraviola sugárzás hatása felhalmozódik (kumulálódik) a nap folyamán, tehát a napozásra szánt összidő ne legyen több fél–egy óránál.