Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

Gyógyító Mesék - Meseterápia a gyakorlatban

Érdekességek2017. november 29.

Minden másodpercben változunk. A minket érő külső hatásokat belső mechanizmusaink segítségével átalakítjuk, szűrjük, és megéljük. Mindannyian keresünk valamit, ami végső soron visszavezet bennünket Önmagunkhoz. Csak akkor találhatjuk meg igazán Önmagunkat, ha megértjük, hogy azok a szituációk, melyekkel újra és újra szembetalálkozunk, azok a feladatok, melyek megoldhatatlannak tűnnek, mind - mind a lelkünk mélyéről hozzánk szóló, belső gyermek üzenetei számunkra.  

 

Minden felnőtt lelkében hordozza gyermekkori énjének lenyomatait, és minden gyermek tükrözi a szülei személyiségének legmélyebb burkaiban rejtőző, az évek alatt a feledés homályába merülő önmagát.

Napjaink nagyobb részét - akár felnőttekről, akár gyermekekről van szó - folyamatos aktív cselekvésekkel töltjük. A szüntelen kifelé fókuszálás, a hétköznapi élet mókuskerekébe szorult felnőtteknél kimerültséghez, betegségekhez, depresszióhoz vezethet, míg gyermekeknél a folyamatos pörgés – forgás, rohangálás egy idő után áthalad az un. holtponton, és onnantól kezdve a gyermek energiái már nem töltődnek, hanem percről percre megmutatkoznak a fáradtság jelei, amik átcsaphatnak feszültségbe, alvászavarba, hiszti rohamokba egyaránt.


A megoldás gyermekeknél az, ha tudatosan arra törekszünk, hogy az aktív, vagy mozgásos és önkifejező kreatív játékokat mindig egy passzívabb, nem kifelé áradó, hanem befelé töltő foglalkozás kövesse. Így a gyermek egyenlő mértékben megélheti kiáradó, teremtő, – és külvilágra ható énjét, ugyanakkor megtapasztalja a csendnek az önmagához visszavezető erejét. 

Felnőtt körökben sokszor elhangzik, hogy azért nem szeretnek egyedül lenni, mert a csend ijesztő, vagy a csend a leghangosabb dolog a világon. Ez valóban így van, hiszen a csend tanít. Amikor megszűnnek a külvilágnak a figyelmünket saját zajaira hívó hangok és hatások, akkor szólal meg belső énünk olyan hangerővel, melyet, ha jól megtanulunk értelmezni, újra eggyé válhatunk önmagunkkal, és megtalálhatjuk a rengeteg elágazó ösvény közül a valódi, saját utunkat. Ezáltal újra és újra feltöltjük energiakészletünket, hiszen a lélek legbelső és legőszintébb hangján felszabadulnak azok az energiaforrások, melyekkel folyamatosan képesek leszünk hatékonyan megvalósítani önmagunkat a külvilágban.

Így záródik be a kör, így hat vissza a passzív, befogadó figyelem az aktív kiáradó tevékenységre. A gyermekeknél sincs ez másképp. Ők a csendet a meséken keresztül tudják a leghatékonyabban megtapasztalni. A mese hallgatása, vagy olvasása meditatív hatással van rájuk. Kiterjesztik figyelmüket, és egy nyugodt, koncentrált közegben erőltetés nélkül, természetes módon tudják a történet szálait követve elkülöníteni a teret és az időt.



A tér maga a saját testük, mely elválasztja őket a külvilágtól, és attól a képzeletbeli világtól, amelyből a mese szól hozzájuk. Az idő pedig a saját, önálló idő, amikor a tevékenység közben kibontakozik az önmagával való első párbeszéd, és megszületik az első saját, belső képek meglátásának képessége, mely elengedhetetlen a képzelet, a fantázia fejlesztésében, ami pedig később, az iskolában a szövegértés, – szövegfeldolgozás, – fogalmazási feladatoknál fontos szerepet játszik.

A mese mindig színes. A színek világának belső megjelenítése, képekben való elképzelése mindig érzéseket generál a gyermekben. Akár a hideg, – akár a meleg színek csoportjáról beszélünk, egyaránt elmondható, hogy érzelmi hatásaik, és az általuk beindított belső változások egy jól figyelő szakember számára azonnal információként szolgálnak a gyermekekben zajló esetleges belső konfliktusokról, vagy akár érzelmeik, hangulatuk milyenségéről, képzelet,- és fantáziaviláguk aktivitásáról.
Óvodás csoportoknak leginkább fantáziafejlesztő, drámapedagógiai élmény-elemként építhetjük be a meséket, amikor is a képalkotó vizualizációt fejlesztjük. A képek belső elképzelése fontos eszköz az emlékezőképesség, a fantázia és a külső hatások önálló feldolgozásának fejlődésében.

Iskolásoknál a meséket már asszociációs és szituációs szerepjátékokon keresztül is feldolgozhatjuk. 

Mindez segít abban, hogy a gyermekek minden korosztályban megtanulják megérteni a lelkükben zajló folyamatokat, valamint más megközelítésbe helyezni az Őket ért változásokat, hatásokat, legyen szó egy iskolai rosszabb szereplésről, a barátok összeveszéséről, a teljesítménykényszer szorításáról, a családon belüli feszültségekről, vagy akár a testvérféltékenységről. A gyermekek ugyanis azonosulnak a mesekarakterekkel, úgy képezik le a történetet, mintha az elbeszélés róluk szólna, velük történt volna meg az adott szituáció.
Hogy mit mesélünk, tulajdonképpen a képzeletvilág egyedi és végtelenül sok lehetőséget rejtő tárházából szabályok nélkül, szabadon választható. Vannak azonban mankók, melyeket érdemes követnünk, ha az a célunk, hogy kifejezetten gyermekünk egyéni lelkivilágához szóljunk, és a pont Őt fejlesztő és gyógyító szimbólumrendszert használjuk, és ezáltal hozzásegíthessük ahhoz, hogy hétköznapi életének, vagyis saját meséjének a tudatos hősévé válhasson. 

Mivel minden gyermek más – és más személyiség, így karaktertípusához megfelelő mesékre, foglalkozásokra van szükség. 

A kép forrása: Fehér - Pál Rita: Csillag-Szemek című meseregény 


forrás: Harmonet
hírek, aktualitások

Milyen tünetekkel forduljunk orvoshoz horkolás esetén?

2025. október 20.

Ha valaki nincs tisztában azzal, hogy adott esetben horkol, de rekedtséget, a hang gyengeségét vagy elvesztését tapasztalja, rendszeresen torokfájásra, száraz köhögésre, szájszárazságra ébred, annak mindenképpen érdemes orvoshoz fordulni.
– Előfordulhat, hogy csak bizonyos életmódbeli változtatásokat ajánlott bevezetni a tünetek ellen, mint például több folyadék fogyasztása, párásítás a hálószobában, az olyan irritáló anyagok kerülése, mint a cigaretta, az alkohol, a koffein. Ez azonban nem mindig elég – hangsúlyozza dr. Csóka János, a Fül-orr-gége Központ – Prima Medica főorvosa, fej-nyak sebész. – A kivizsgálás során azt is kizárhatjuk vagy éppen megerősíthetjük, ha reflux, a hang nem megfelelő használata, a hangszalagokon esetleg felismerhető ciszta vagy polip, esetleg a hangszalag felszínén lévő ér megrepedése okozza a hanggal kapcsolatos problémát és az oknak megfelelő kezelést rendelhetünk el. Amennyiben gége irritáció, gégegyulladás hátterében a horkolás, vagy esetleg alvási apnoé áll, akkor ezzel a kiinduló helyzettel kell valamit kezdeni. 

A horkolás kezelése


A horkolás kivizsgálása többlépcsős folyamat, szükségünk van a minél pontosabb kórtörténetre, a tünetek pontos leírására – ehhez nagy segítség lehet a hálótárs beszámolója, leírása a horkolásról -, a kórtörténet mellett a diagnosztika alapja a fül-orr-gégészeti szakvizsgálat, az alvásvizsgálat, és az alvás alatti endoszkópos vizsgálat. Ki kell deríteni, okozhatja-e a horkolást például a laza, túltengő lágyszájpad és/vagy nyelvcsap, a megnagyobbodott alsó orrkagylók, a megnagyobbodott garat-, vagy orrmandula, a megnagyobbodott nyelvgyök, a laza gégefedő vagy esetleg orrsövényferdülés, orrpolip. 

Kemikáliák? Ne a terhesség alatt!

2025. október 20.

Ismert tény, hogy a fejlődő magzat igen fogékony minden káros hatásra, ezért egyre több kutatás irányul arra, hogy vajon a terhesség alatti hatások hogyan befolyásolják a már megszületett gyermekek egészségét.

Újabb kutatások alapján a gyermekkori daganatos elváltozáshoz vezető májkárosodások okai között szerepelnek azok a hormonháztartást befolyásoló kemikáliák, amelyeknek a gyermek édesanyja terhessége alatt volt kitéve. Ezen kemikáliákkal az ételek, italok és más termékek (pl. kozmetikumok) útján nap mint nap találkozunk. A káros anyagoknak való kitettséggel egyidejűleg fokozódik a nem alkoholos eredetű zsírmájjal diagnosztizált gyermekek száma. A kutatás során számos anyag (pl. szerves foszfátok, műanyaglágyítók, parabének, rovarirtók) szintjét mérték a várandós anyák vérében és vizeletében, és később a gyermekeik vérében is vizsgálták egy a májkárosodást előre jelző anyag szintjét. Az eredmények alapján a gyermekek minél inkább ki voltak téve a kemikáliák káros hatásainak a várandósság alatt, annál inkább megemelkedett 7-11 éves korukra ennek a jelző anyagnak a szintje. Kellő körültekintéssel (pl. kevesebb műanyaghasználat, több biotermék fogyasztása) csökkenthető a későbbi károsodásért legalább részben felelős anyagoknak való kitettség, de a modern világban ezek valószínűleg teljesen nem kerülhetők el.

A pitvarfibrilláció kezelési lehetőségei: életmódtól a pacemakerig

2025. október 19.

A pitvarfibrilláció kezelési lehetőségei magukban foglalják az életmódbeli változtatásokat, a gyógyszeres kezelést, valamint az olyan beavatkozásokat, mint a kardioverzió és a katéteres vagy sebészeti abláció. Dr. Sztancsik Ilona, a Kardioközpont – Prima Medica kardiológusa, aneszteziológus, intenzív terapeuta arról beszélt, hogy a kezelésről szóló döntésnél az orvos személyre szabottan mérlegeli a tünetek súlyosságát, a szív működését és a lehetséges kockázatokat.

Miért lehet veszélyes a pitvarfibrilláció?

A pitvarfibrilláció a szívritmuszavarok egy fajtája, ami megnövelheti a stroke és a szívelégtelenség kockázatát, és amelyet korábban az idősebbek betegségének tartottak, de új adatok szerint egyre több középkorút is érint.
– Normális szívműködés esetén egy elektromos jel hatására a szív pitvarai a vért az kamrákba préselik, majd újra megtelnek. Ez valójában a szabályos szívritmus, ami képes folyamatosan keringetni a vért a testben. Ha azonban zavar keletkezik az elektromos jeltovábbításban, akkor a pitvar sokkal gyorsabban pumpál, mint a kamrák, amivel a kamrákat is gyors, kevésbé hatékony összehúzódásra készteti. Így a kamrákból kevesebb vér kerül a vérpályákba, mint normális szívritmus esetén. Ez maga a pitvarfibrilláció, a leggyakoribb szívritmuszavar, ami nem csak gyors, sokszor szabálytalan szívverést okoz, de növeli a stroke rizikót és a vérrög kialakulásának kockázatát is – ismerteti Sztancsik doktornő.