Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

Gyógyító Mesék - Meseterápia a gyakorlatban

Érdekességek2017. november 29.

Minden másodpercben változunk. A minket érő külső hatásokat belső mechanizmusaink segítségével átalakítjuk, szűrjük, és megéljük. Mindannyian keresünk valamit, ami végső soron visszavezet bennünket Önmagunkhoz. Csak akkor találhatjuk meg igazán Önmagunkat, ha megértjük, hogy azok a szituációk, melyekkel újra és újra szembetalálkozunk, azok a feladatok, melyek megoldhatatlannak tűnnek, mind - mind a lelkünk mélyéről hozzánk szóló, belső gyermek üzenetei számunkra.  

 

Minden felnőtt lelkében hordozza gyermekkori énjének lenyomatait, és minden gyermek tükrözi a szülei személyiségének legmélyebb burkaiban rejtőző, az évek alatt a feledés homályába merülő önmagát.

Napjaink nagyobb részét - akár felnőttekről, akár gyermekekről van szó - folyamatos aktív cselekvésekkel töltjük. A szüntelen kifelé fókuszálás, a hétköznapi élet mókuskerekébe szorult felnőtteknél kimerültséghez, betegségekhez, depresszióhoz vezethet, míg gyermekeknél a folyamatos pörgés – forgás, rohangálás egy idő után áthalad az un. holtponton, és onnantól kezdve a gyermek energiái már nem töltődnek, hanem percről percre megmutatkoznak a fáradtság jelei, amik átcsaphatnak feszültségbe, alvászavarba, hiszti rohamokba egyaránt.


A megoldás gyermekeknél az, ha tudatosan arra törekszünk, hogy az aktív, vagy mozgásos és önkifejező kreatív játékokat mindig egy passzívabb, nem kifelé áradó, hanem befelé töltő foglalkozás kövesse. Így a gyermek egyenlő mértékben megélheti kiáradó, teremtő, – és külvilágra ható énjét, ugyanakkor megtapasztalja a csendnek az önmagához visszavezető erejét. 

Felnőtt körökben sokszor elhangzik, hogy azért nem szeretnek egyedül lenni, mert a csend ijesztő, vagy a csend a leghangosabb dolog a világon. Ez valóban így van, hiszen a csend tanít. Amikor megszűnnek a külvilágnak a figyelmünket saját zajaira hívó hangok és hatások, akkor szólal meg belső énünk olyan hangerővel, melyet, ha jól megtanulunk értelmezni, újra eggyé válhatunk önmagunkkal, és megtalálhatjuk a rengeteg elágazó ösvény közül a valódi, saját utunkat. Ezáltal újra és újra feltöltjük energiakészletünket, hiszen a lélek legbelső és legőszintébb hangján felszabadulnak azok az energiaforrások, melyekkel folyamatosan képesek leszünk hatékonyan megvalósítani önmagunkat a külvilágban.

Így záródik be a kör, így hat vissza a passzív, befogadó figyelem az aktív kiáradó tevékenységre. A gyermekeknél sincs ez másképp. Ők a csendet a meséken keresztül tudják a leghatékonyabban megtapasztalni. A mese hallgatása, vagy olvasása meditatív hatással van rájuk. Kiterjesztik figyelmüket, és egy nyugodt, koncentrált közegben erőltetés nélkül, természetes módon tudják a történet szálait követve elkülöníteni a teret és az időt.



A tér maga a saját testük, mely elválasztja őket a külvilágtól, és attól a képzeletbeli világtól, amelyből a mese szól hozzájuk. Az idő pedig a saját, önálló idő, amikor a tevékenység közben kibontakozik az önmagával való első párbeszéd, és megszületik az első saját, belső képek meglátásának képessége, mely elengedhetetlen a képzelet, a fantázia fejlesztésében, ami pedig később, az iskolában a szövegértés, – szövegfeldolgozás, – fogalmazási feladatoknál fontos szerepet játszik.

A mese mindig színes. A színek világának belső megjelenítése, képekben való elképzelése mindig érzéseket generál a gyermekben. Akár a hideg, – akár a meleg színek csoportjáról beszélünk, egyaránt elmondható, hogy érzelmi hatásaik, és az általuk beindított belső változások egy jól figyelő szakember számára azonnal információként szolgálnak a gyermekekben zajló esetleges belső konfliktusokról, vagy akár érzelmeik, hangulatuk milyenségéről, képzelet,- és fantáziaviláguk aktivitásáról.
Óvodás csoportoknak leginkább fantáziafejlesztő, drámapedagógiai élmény-elemként építhetjük be a meséket, amikor is a képalkotó vizualizációt fejlesztjük. A képek belső elképzelése fontos eszköz az emlékezőképesség, a fantázia és a külső hatások önálló feldolgozásának fejlődésében.

Iskolásoknál a meséket már asszociációs és szituációs szerepjátékokon keresztül is feldolgozhatjuk. 

Mindez segít abban, hogy a gyermekek minden korosztályban megtanulják megérteni a lelkükben zajló folyamatokat, valamint más megközelítésbe helyezni az Őket ért változásokat, hatásokat, legyen szó egy iskolai rosszabb szereplésről, a barátok összeveszéséről, a teljesítménykényszer szorításáról, a családon belüli feszültségekről, vagy akár a testvérféltékenységről. A gyermekek ugyanis azonosulnak a mesekarakterekkel, úgy képezik le a történetet, mintha az elbeszélés róluk szólna, velük történt volna meg az adott szituáció.
Hogy mit mesélünk, tulajdonképpen a képzeletvilág egyedi és végtelenül sok lehetőséget rejtő tárházából szabályok nélkül, szabadon választható. Vannak azonban mankók, melyeket érdemes követnünk, ha az a célunk, hogy kifejezetten gyermekünk egyéni lelkivilágához szóljunk, és a pont Őt fejlesztő és gyógyító szimbólumrendszert használjuk, és ezáltal hozzásegíthessük ahhoz, hogy hétköznapi életének, vagyis saját meséjének a tudatos hősévé válhasson. 

Mivel minden gyermek más – és más személyiség, így karaktertípusához megfelelő mesékre, foglalkozásokra van szükség. 

A kép forrása: Fehér - Pál Rita: Csillag-Szemek című meseregény 


forrás: Harmonet
hírek, aktualitások

Ólom a szembe, viasz az arcra, avagy a halálos csábítás titkai

2024. április 15.

Amióta világ a világ, a nők (és időnként a férfiak is) festik, szépítik magukat. Minden kornak megvolt a maga szépségideálja, minden népnek megvolt a saját tipikus díszítési eljárása, szokása. És ez nem mindig volt veszélytelen...  

A japán hölgyek rizsporral, európai társaik liszttel fehérítették arcukat, szemfestékek pedig az ólomtól kezdve a szénen át a koromig minden elképzelhető, és elképzelhetetlen dologból készültek. A nők felhasználták, amit csak lehetett: gyümölcsöket, virágokat, ásványokat, állati zsiradékot, kormot, vért.

Katalin cárnő nyers májból, zsírból és vérből álló pakolást használt, a gésák pedig viasszal kezelik arcukat, hogy sima réteget kapjanak a rizspor felviteléhez.

A római nők békabélből készített élénk kék szemfestéket használtak, az ázsiai hölgyek piros tust. A bőrt ólom és higany keverékével fehérítették. Nem baj, ha halálos méreg, a csábítás érdekében soha nem riadtak vissza semmitől a tetszeni vágyó asszonyok.

Még a szigorú középkorban is festették magukat a nők, igaz, csak a léhább fajta, bordélyban dolgozó.

Nem úgy a rokokó dámái, akik szépségtapaszokkal ragasztgatták tele arcukat, és még a parókájukra is púdert szórtak – talán a rossz szagok ellen, hiszen fürdeni akkoriban nem volt divat.

A sminkelés oly ősi szükséglete az embereknek, hogy már a legrégebbi ismert törvénykönyv, Hammurapi oszlopa is foglalkozik vele. Eszerint a kihívó, színes festésért nyilvános korbácsolás járt...

Szoptatás cukorbetegen- ezekre figyeljen!

2024. április 15.

Ha valaki  cukorbeteg, az élete több pontján is némi nehézséggel találhatja  szemben magát. Ez különösen igaz azokra az eseményekre, állapotokra, amikor nagyobb  hormonális  változások zajlanak a szervezetében. Éppen ezért dr. Porochnavecz Mariettától, a Cukorbetegközpont diabetológusától azt kérdeztük, vajon hogyan hat a cukorbetegség a szoptatásra, van-e olyan, amire külön figyeljenek ilyenkor a diabéteszes kismamák?

Először is fontos leszögezni, hogy a cukorbetegség nem kontraindikációja a szoptatásnak, vagyis bátran szoptathat a cukorbeteg kismama!.  Az anyatejes táplálás a WHO jelenlegi ajánlása szerint a baba (minimum) 6 hónapos koráig ajánlott, hiszen nem csak az anya-gyermek kapcsolatot erősíti, hanem a gyermek és a szülő egészségéhez is hozzájárul.

Az anyatej hipoallergén, alacsony nátriumtartalmú és megfelelő arányban tartalmaz vitaminokat, ásványi anyagokat, szénhidrátokat, enzimeket, sőt, még esszenciális zsírsavakat is, valamint hozzájárul az agy és az idegrendszer kiegyensúlyozott fejlődéséhez az első hónapokban. 

A szoptatás mind az anyára, mind a gyermekre nézve számtalan előnyös hatással rendelkezik: az anyánál pl.  csökkenti több daganattípus kialakulásának esélyét, segíti a baba immunrendszerének erősödését, valamint hozzájárul a későbbi elhízás, cukorbetegség elkerüléséhez. Szerencsére csupán kevés olyan állapot van, melyek esetén nem lehet szoptatni (ez esetekben sem mindig maga az állapot, hanem az arra szedett gyógyszerek miatt).

Néhány dolgot azonban fontos figyelembe  venni és betartani, hogy a vércukorszint az optimális tartományban maradjon, de a baba igényei is ki legyenek elégítve. De ez ne szegje kedvét, hiszen a szoptatás igen fontos,  többek között azért, mert kutatások szerint az anyatejjel táplált gyermekeknél később kisebb eséllyel lép majd fel cukorbetegség- ez azért is lényeges szempont, mert ha az anya cukorbeteg, akkor a gyereke is a fokozott rizikócsoportba fog tartozni diabétesz szempontjából, így jobb mindent megtenni annak érdekében, hogy ez ne következzen be.

Milyen előnyökkel járhat, ha szoptatja kisbabáját, cukorbetegen is?

• Gyorsabban megszabadulhat a terhesség során felvett plusz kilóktól, ami nem elhanyagolható a vércukorszint rendezése szempontjából

• Gyorsabban zsugorodik vissza a méhe normál méretűre

• Csökken a petefészek/emlőrák kockázata

• Lehet, hogy kevesebb inzulinra lesz szüksége

Azok az anyák, akik terhességi  cukorbetegek voltak és minimum 6 hónapig szoptatnak, kevésbé valószínű, hogy később 2-es típusú cukorbetegség alakul ki náluk.

 Érdemes azonban arra felkészülni, hogy  lehet, hogy a cukorbetegség megnehezíti majd a szoptatást, a tejtermelődést, ennek ellenére érdemes kitartónak lenni! Ha cukorbeteg, akkor előfordulhat, hogy a tejtermelése nehezen, később indul be. Ez ne szegje kedvét, szülés után rögtön tegye mellre babáját és próbáljon szoptatni, akkor is, ha nem sikerül!

Maradék nélkül

2024. április 14.

Dr. Nemes Imre, a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal elnöke számtalan fontos, praktikus, az egészségünket megőrző és környezetünket védő tanácsot ad az élelmiszerek kezelésével kapcsolatban.

– Mennyiben követhetik az emberek leginkább a fenntarthatóság elvét, segítve ezzel a Nébih törekvéseit?

– A Nébihnél hiszünk abban, hogy a lakossággal együtt közösen tehetünk a fenntarthatóságért, és tevékenyen ki is vesszük a részünket ebből a munkából, hiszen a felelősségünk is közös. Azonban a lelkesedés nem minden: a tudatosság és a tájékozottság is legalább ennyire fontos össze-tevője segítő cselekedeteinknek. Éppen ezért a Nébih szemléletformáló kampányainak nem titkolt célja, hogy a fogyasztókat hasznos, döntéseiket segítő információkkal ellássa. A Nébih egyik legsikeresebb programja, a Maradék­ Nélkül az élelmiszer-pazarlás mérséklését tűzte zászlajára. A program 2016-os indulása óta számos aktivitással népszerűsítettük azokat a jó gyakorlatokat, amelyekkel érdemben csökkenthető a környezeti lábnyomunk. Szemléletes, hogy ha az országokat szén-dioxid-kibocsátásuk alapján sorrendbe állítanánk, és magát az élelmiszer-pazarlást is országnak tekintenénk, akkor az Egyesült Államok és Kína után a 3. helyen állna. Az élelmiszer-pazarlással szintén összefüggésbe hozható a metánkibocsátás. Ráadásul kárba vész mindaz az idő, természeti erőforrás és be-fektetett munka, amelyet a termék előállításához és szállításához felhasználtak.

A Nébih Maradék­ Nélkül­ Programja évente egy alkalommal, az őszi időszakban hirdeti meg országos háztartási élelmiszerhulladék-mérését. A mérési időszakban törekszünk a nagy létszámú részvételre, amely nagy örömünkre az utóbbi években több száz háztartást jelentett. Az élelmiszerhulladék-körkép elkészítése segíti hivatalunkat abban, hogy azonosítsa a forró pontokat, valamint rálásson az élelmiszer-pazarlás kiemelt figyelmet igénylő aspektusaira.

A Nébih mellett az önkéntes résztvevők is profitálnak a mérésből: megismerhetik saját élelmiszer-pazarlási szokásaikat, és a tapasztalatok alapján felismerhetik, min lenne érdemes változtatniuk.


A fogyasztóknak érdemes tisztában lenniük az egyik legalapvetőbb ismerettel, vagyis a fogyaszthatósági idő és a minőségmegőrzési idő közötti különbséggel.



A fogyaszthatósági idő körébe olyan gyorsan romló élelmiszerek (pl. darált hús) tartoznak, amelyek lejárati idő utáni elfogyasztása akkor is kockázatot jelent, ha nem látunk rajta romlásra utaló jeleket.
A minőségmegőrzési idő olyan időpont, ameddig az élelmiszer a gyártó által kialakított tulajdonságait helyes tárolási körülmények között megtartja. A tartós élelmi-szerek (pl. száraztészta) általában a minőségmegőrzési időt követően is fogyaszthatóak, ha bontatlan csomagolásban és a gyártó által megadott körülmények között tárolták őket. Amennyiben lejárt minőségmegőrzési idejű terméket találunk otthonunkban, de érzékszervi szempontból megfelelőnek ítéljük meg, nyugodtan adhatunk neki egy esélyt.


Rossz gyakorlat, hogy a fogyaszthatósági idővel ellátott élelmiszerek közül hajlamosak vagyunk akkor is a két héttel később lejáró joghurtot választani, ha pontosan tudjuk, hogy három napon belül elfogyasztjuk azt. A bolygónk is megköszöni, ha legközelebb „mérlegre tesszük” valós szükségleteinket, és tudatosabban vásárolunk.