Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

Hogyan változtatja meg egy alternatív iskola a gyermekünk személyiségét, jövőjét?

Érdekességek2022. szeptember 14.

Sokan még ma sem tudják, mit kezdjenek az "alternatív intézmény" fogalmával, és azt gondolják, hogy egy átlagos gyereknek semmi szüksége rá. Pedig a gyermekközpontú, játékos mindennapok, a környezettudatos, zöld nevelés vagy a projektoktatás valójában a túlélésük kulcsa lehet a jövőben.  

Egy megújuló alternatív óvoda és iskola, a Gyermekliget igazgatójával, Koszorú Csabával beszélgettünk arról, miben más egy öko-iskola, ahol elsősorban projekt alapú oktatás zajlik, és ahol a NAT mentén, de más ütemben haladnak a gyerekek a tanulással.

Miben más az állami sulinál az alternatív? Miért jobb?

- Erről nagyon sokat lehetne beszélgetni. Vidéken például még mindig kicsit csodabogárként tekintenek az alternatív intézményekre, a fővárosban ez már megváltozott. Budapesten több évtizedes múltra visszatekintő általános és középiskolák működnek alternatív pedagógiai alapokon, ilyen az AKG vagy a Rogers, de egyre több önálló brand és koncepció alakul. Az alternatív iskolák kivétel nélkül részben alapítványi vagy egyesületi fenntartásúak, a szülőknek térítési, képzési díjat kellé fizetniük. Ez azonban nagyon eltérő összeg az egyes intézményekben. 

Visszatérve az alternatív iskolák megítélésére, egyrészt az a kép él róluk, hogy drága, elitista magániskolák, vagy az, hogy ezekre a helyekre csak problémás gyerekek járnak. Nos, egyik sem igaz szerencsére.

Nálunk, a kecskeméti Gyermekligetben például teljesen vegyes az összetétel, azokat az arányokat képezik le a gyerkőcök, mint egy átlagos, állami suliban. Viszont mivel az alternatív iskolákban kisebb csoportlétszámokkal dolgozunk, több idő, tér és türelem jut arra, hogy a papíros diákokkal differenciáltan foglalkozzunk. Ugyanakkor a pedagógiai módszereknek hála, a projektoktatásnak és élménypedagógiának köszönhetően mindenkinek lehet sikerélménye, mindenki megtalálja a helyét és értékét a közösségben. Nem ütköznek ki napi szinten olyan problémák, mert a gyerekek is sokkal nyitottabbak, elfogadóbbak és természetes nekik, hogy sokféle emberke alkothat egy csapatot, és attól még közös célok felé haladunk.

Az alternatív iskolákban talán több lehetőség van olyan modulokat is becsempészni, amelyek az állami iskolákban nem jelennek meg. Ilyen nálunk az ökokert-művelés, a színjátszás, a táncos mozgásfejlesztés, a filmelemzés, a fafaragás, a jóga, a bűvészet vagy épp az agykontroll. Ezek egy része órarendi keretben is meg tud valósulni, mások pedig szakkörök, táborok formájában. Az ilyen ovi-sulikban általában a szülők is nyitottabbak az újdonságokra, sőt, van, mikor kérik, hogy ők is kipróbálhassák ezeket a műhelyeket.


Milyen visszajelzéseket kaptok a szülőktől? 
- Szerencsére többnyire csak pozitívat. Mi a családokkal nagy együttműködésben dolgozunk, az a mondás járja, hogy "családokat veszünk fel, nem gyereket". Az alternatív iskolákban más a felvétel folyamata is, hosszabb, személyiségközpontúbb folyamat. A gyerekek előtte hospitálnak 1-2 hétig és megnézzük, illik-e a csoportba, a javára válik-e, ha hozzánk jár. Nem az dönt, hogy milyen tanuló volt vagy, hogy melyik körzetbe tartozik. Szóval, kapunk többször olyan visszajelzést, hogy "szinte kicserélték a gyereket, kinyílt, most először szívesen barátkozik és otthon is arról mesél, mi történt a iskolában".

Mennyire jellemző, hogy állami suliból hozzátok viszik át a gyerekeket?

Vannak év közben is átjelentkezők, illetve abszolút működik a váltás. Mivel nálunk nem annyira szigorúak a keretek, mint pl.egy Waldorfban, hanem vannak jó gyakorlatok átemelve a hagyományos modellekből is, a gyerekek könnyen, gyorsan asszimilálódnak. 

Ha államiból jön át a gyerek, általában ő maga nagyon hamar felenged és jól érzi magát, de azért kell idő, hogy megszokja, más keretek vannak. A nehezebb inkább a szülők része. Ők államiban nevelkedtek, a gyerekük államiba járt, nem ismerik az alternatív pedagógiát. El kell fogadniuk, nyitottnak kell leniiük és bizalmat kell fektetniük a módszerbe. Hogy ilyen példát is mondjak, előfordul aggodalom, hogy mondjuk negyedikben, miért nem tanulja még matekból azt, amit a másikban tanult. Pont ez a lényeg. Személyre szabott ütemben tudnak haladni és fejlődni. Nyolcadik végére ők is elérik a kimeneti kompetenciákat, de odáig rugalmasabb a rendszer. Ha ő másodikra megérik a szorzótáblára, az szuper, de ha csak negyedikre, az sem gond. Időt hagyunk az érésre, mert hosszú távon sokkal biztonságosabb és célravezetőbb.

Mennyivel könnyebben bánnak a szülők otthon gyermekeikkel amiatt, mert a suliban több odafigyelést kapnak a gyerekek?
Ez abszolút rajtuk múlik. Mi nem megváltoztatjuk, megszelídítjük a gyerekeket, hanem a pedagógiánk által személyiségükre szabjuk a fejlődést, tanulást. Persze rengeteg szociális kompetenciájuk erősödik, általában bátrabbak, nyitottabbak, vidámabbak, nem stresszelnek a számonkéréseken, de alapvetően az a szülő-gyerek kapcsolaton múlik, hogy otthon milyen.

Milyen készségek fejleszthetők a témahetekkel és a projekt szemléletű oktatással?

- A projektoktatásban az a nagyszerű, hogy a hagyományossal ellentétben nem az kérdez, aki tudja, attól, aki nem tudja, hanem együtt keresünk válaszokat és megoldásokat egy adott hipotézisre, problémára. A gyerekek párokban, csoportokban dolgoznak a csapaton belül, a tanár nem felülről irányít, hanem része az egésznek. Fejlesztjük a kompetenciáikat, amik a tudás felkutatását és megszerzését segítik, nem pedig frontálisan nyomjuk át rajtuk. Közben rengeteg társas és egyéni kompetenciájuk fejlődik. A végén pedig egy produktum is készül, amiben mindenkinek része volt, így a siker, az érdem mindenkié.

A környezettudatos, zöld nevelést hogyan kell nálatok elképzelni?

 

Nálunk egy hektáros, hatalmas, ligetes iskola udvar áll rendelkezésre. Az évszakokat és a természet világát minden valós időben tudjuk tanulmányozni. Sokat vannak levegőn, napfényen, tudnak fára mászni, bunkit építeni, sarazni. Van egy öko-kertünk, amit ők maguk művelnek, zöldségeket és gyümölcsöket nevelnek, amit utána eladnak a szülőknek. Közben alkalmazzák a környezetismeretet, a matekot (lemérik, megszámolják, árat kalkulálnak), fejlődik a kézügyességük, megértik, hogy milyen jó érzés a saját munka eredményét megtapasztalni.

Pluszban madárbarát iskola is vagyunk, tavasszal odúkat készítenek, később elárvult fiókákat nevelünk közösen vagy süni bébiket, télen a madáretetést tanulják meg.
 
Mennyire igényli a mai generáció a figyelmet? Ki lehet-e őket zökkenteni az okostelefonok mögül?

A figyelmet minden gyerek igényelné. És sajnos egyre kevesebb idő jut rájuk otthon a szülőknek, könnyebb a kezükbe adni valamilyen eszközt. Nem csoda, hogy annyi a figyelemzavaros, túlmozgásos, szorongó gyerek, hiszen az éretlen agyuk túl van ingerelve a kütyük által. Nálunk tilos a használatuk, kivéve a digitális kultúra órán vagy, ha anyagot gyűjtenek a projekthez. Teljesen jól elvannak nélkülük, sakkoznak, társasoznak, elbújnak a bunkijukban, szaladgálnak, bogarásznak, beszélgetünk. Persze a nap végén, otthon ugyanúgy beszippantja őket a telefon, hacsak a szülő nem tudatos ebben ott is. De legalább a nap nagy részét a virtuális túlingerlés nélkül töltik el. Zéró toleranciát kár hirdetni, úgysem működik. Meg kell őket tanítani valóban okosan és tudatosan használni ezeket az eszközöket, úgy, hogy a javukra váljon. A személyiségüket pedig fel kell vértezi, hogy egyrészt ne legyenek később online bántalmazók akaratlanul, másrészt, hogy ha őket éri bullying, azt is tudják megfelelően kezelni. Rengeteg a teendő ezzel, és ez sem tud egy hagyományos iskolai modellben elég figyelmet kapni.


forrás: Harmonet.hu
hírek, aktualitások

A tej

2025. május 01.



I. rész: A tej, mint megbízható kalciumforrás

A magyarok átlagosan 67,5 liter, naponta 1,8 dl tejet isznak (2010. évi adat), kevesebb mint felét a szakértők által javasolt napi félliteres mennyiségnek.

Az emberi szervezet legkönnyebben a tehéntejből jut kalciumhoz, mert a fehérje, a kalcium, a D-vitamin, a foszfor, a tejzsír és a tejcukor csak a tejben található meg együtt, a megfelelő arányban.

A tej az egyik legfontosabb alapélelmiszer, s az emberi szervezet elsődleges kalciumforrása.

Sajnos számos, tejhez kapcsolódó tévhit van a köztudatban, holott a tej jótékony hatással van az egészségre, gyermekkorban pedig különösen fontos pillére az egészséges táplálkozásnak. Könnyen és jól emészthető táplálékról van szó, mely túlnyomórészt egészséges zsírokat tartalmaz, ugyanakkor hangsúlyozni kell, hogy fogyasztás előtt szükséges és fontos a hőkezelés.

Hajklimax: a változókori hajhullás nem betegség, csak figyelmeztetés

2025. május 01.

A hajunk a testünk tükre. A változókor sok testi és lelki változással jár, amelyekből az egyik legszembetűnőbb a hajhullás. Hogy mi áll a hátterében, mit tehetünk ellene, és hogyan kezeljük, arra Dr. Lieber Andrea orvos- természetgyógyász-kozmetikus ad praktikus tanácsokat.

1. A hormonális egyensúly felborulása, különösen az ösztrogénszint csökkenése, közvetlenül hat a haj növekedési ciklusára. Az ösztrogén segít fenntartani a haj sűrűségét, így annak hiánya a haj ritkulásához és gyengüléséhez vezethet, amely a változókor alapvető tünete.

2. A változókorral járó hormonális ingadozások fokozhatják a stresszt, ami növeli a kortizol-szintet a szervezetben. A magas kortizolszint is hozzájárulhat a hajhulláshoz, mivel befolyásolja a haj növekedési ciklusát, lerövidíti a növekedési fázist, ezzel elősegítve a hajszálak idő előtti kihullását.

3.Bár a hajhullás gyakran a változókor velejárója, nem mindig ez az elsődleges ok. Számos más tényező is okozhatja, például tápanyaghiány, keringési probléma vagy stressz. Ezért érdemes alaposan kivizsgálni a problémát.

4. A megfelelő táplálkozás elengedhetetlen. Fogyasszunk olajos magvakat (dió, mandula, lenmag), leveles zöldségeket (spenót, articsóka), zsíros halakat (lazac, makréla) és kollagénben gazdag ételeket.

5. Az egészséges ételek mellett a vitaminok, ásványi anyagok, nyomelemek is segítenek. A szelén és a cink támogatják a hajhagymák működését, a vas és a réz segítik az oxigénszállítást a fejbőrben. A D-vitamin a haj növekedési ciklusát támogatja, az Omega-3 és az Omega-7 hidratálják a fejbőrt és csökkentik a gyulladást.

6. A hajápolási rutin a változókorban kiemelten fontos. Kerüljük az agresszív samponokat, válasszunk hajerősítő formulákat, természetes összetevőkkel. Érdemes olyan, kifejezetten változókori hajhullásra kifejlesztett hajápoló termékcsaládot használni, amelyben sampon, balzsam, étrend-kiegészítő tabletta és szérum is található. Ez utóbbi a problémásabb területeket bemasszírozva fejti ki hatását. De ne mossuk túl gyakran a hajat, hogy megőrizzük természetes védőrétegét.

Az intim területeken kínzó ekcéma is kezelhető

2025. április 30.

A nemi szervek környékén kialakuló viszketés, gyulladás sokakban a szexuális úton terjedő betegségek gyanúját veti fel, holott nem ritkán ekcéma okozza a kellemetlen tüneteket. Dr. Brezán Edina, a Dermatica bőrgyógyásza, kozmetológus azzal a jó hírrel szolgált, hogy bár az ekcéma krónikus bőrbetegség, de a kínzó viszketés enyhíthető, a gyulladás kezelhető.

A külső nemi szerveken jellemző a kontakt ekcéma

Az ekcéma (dermatitis) a leggyakoribb, gyulladással, szárazsággal és viszkető érzéssel járó bőrbetegség, ami testszerte bárhol megjelenhet, és bár leggyakrabban a végtagokat érinti, az intim területek bőrfelületein is kialakulhatnak a vöröses, fénylő, viszkető foltok. Az ekcémának több típusa van, de jellemzően nem mindegyik érintheti az intim testtájakat.
Az atópiás dermatitisz például általában gyerekkorban kezdődik, és tipikus megjelenési formája a száraz, kipirosodott bőr, ami viszket és gyakran be is repedezik, az akut tenyér-talpi ekcéma, vagyis a dyshidroticus ekcéma pedig a kezeken, ujjakon, lábfejen, talpon jelenik meg és típusos tünetekkel jár.
A külső nemi szerveken leginkább a kontakt ekcéma okozhat kínzó tüneteket. Az allergiás kontakt dermatitisz akkor alakul ki, ha a páciens bőre kontaktusba, kapcsolatba kerül egy olyan anyaggal, ami allergiát vált ki nála. Ez bármi lehet, gyakran valamilyen fém, virág, háztartási anyag, festék, intim területeknél gyakran ilyenek az illatosított mosakodószerek, szappanok, tusfürdők. Az így kialakult ekcémás tünetek (kivörösödő bőr, erős viszketés, duzzanat, hólyagocskák, amelyek kifakadhatnak, váladékozhatnak) nem azonnal, hanem akár napokkal később jelennek meg. Ha a tünetek, főként a duzzanat és a pirosság közvetlenül az allergénnek való érintkezés kapcsán jelennek meg, akkor csalánkiütésről lehet szó.

Így lehet kezelhető az intim részeken kialakult ekcéma

– Az ekcéma kezelésének alapja a bőr folyamatos hidratálása, az elveszített zsírok, lipidek pótlása, amely tünetmentes állapotban is fontos. A helyi gyulladáscsökkentő készítmények viszonylag rövid idő alatt szüntetik meg a gyulladást, ami gyors és jelentős megkönnyebbülést jelent a páciensnek. A tünetek enyhülésekor úgynevezett immunmoduláló helyi krémekkel, kenőcsökkel fenntartható a hosszabb tünetmentes állapot. A szakszerűn alkalmazott immunmoduláló szerek úgy akadályozzák meg a gyulladásos folyamatok kialakulását, hogy közben nem károsítják a bőr szerkezetét. Személyre szabottan más kiegészítő kezelések is szóba jöhetnek, mint bizonyos viszketéscsillapító szerek, gyógyszeres kezelés – hangsúlyozza dr. Brezán Edina, a Dermatica bőrgyógyásza, kozmetológus.
Bőrgyógyász szakorvos javaslatára ajánlott utána járni az esetleges provokáló tényezőknek is, kontakt ekcéma esetén elsősorban a tisztálkodószereknek, a fehérnemű anyagának. A bőrszárazságra hajlamos személyeknek eleve ajánlatos illat- és színezőanyagmentes mosdótermékeket és pamut fehérneműt viselni. Emellett nem szabad megfeledkezni a stresszről sem, mint önálló rizikófaktorról, és azt is tudni kell, hogy sok esetben a gondos kivizsgálás során sem lehet a tünetekért felelős tényezőt kimutatni, a kezelés azonban ekkor is elengedhetetlen.