Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

Hogyan változtatja meg egy alternatív iskola a gyermekünk személyiségét, jövőjét?

Érdekességek2022. szeptember 14.

Sokan még ma sem tudják, mit kezdjenek az "alternatív intézmény" fogalmával, és azt gondolják, hogy egy átlagos gyereknek semmi szüksége rá. Pedig a gyermekközpontú, játékos mindennapok, a környezettudatos, zöld nevelés vagy a projektoktatás valójában a túlélésük kulcsa lehet a jövőben.  

Egy megújuló alternatív óvoda és iskola, a Gyermekliget igazgatójával, Koszorú Csabával beszélgettünk arról, miben más egy öko-iskola, ahol elsősorban projekt alapú oktatás zajlik, és ahol a NAT mentén, de más ütemben haladnak a gyerekek a tanulással.

Miben más az állami sulinál az alternatív? Miért jobb?

- Erről nagyon sokat lehetne beszélgetni. Vidéken például még mindig kicsit csodabogárként tekintenek az alternatív intézményekre, a fővárosban ez már megváltozott. Budapesten több évtizedes múltra visszatekintő általános és középiskolák működnek alternatív pedagógiai alapokon, ilyen az AKG vagy a Rogers, de egyre több önálló brand és koncepció alakul. Az alternatív iskolák kivétel nélkül részben alapítványi vagy egyesületi fenntartásúak, a szülőknek térítési, képzési díjat kellé fizetniük. Ez azonban nagyon eltérő összeg az egyes intézményekben. 

Visszatérve az alternatív iskolák megítélésére, egyrészt az a kép él róluk, hogy drága, elitista magániskolák, vagy az, hogy ezekre a helyekre csak problémás gyerekek járnak. Nos, egyik sem igaz szerencsére.

Nálunk, a kecskeméti Gyermekligetben például teljesen vegyes az összetétel, azokat az arányokat képezik le a gyerkőcök, mint egy átlagos, állami suliban. Viszont mivel az alternatív iskolákban kisebb csoportlétszámokkal dolgozunk, több idő, tér és türelem jut arra, hogy a papíros diákokkal differenciáltan foglalkozzunk. Ugyanakkor a pedagógiai módszereknek hála, a projektoktatásnak és élménypedagógiának köszönhetően mindenkinek lehet sikerélménye, mindenki megtalálja a helyét és értékét a közösségben. Nem ütköznek ki napi szinten olyan problémák, mert a gyerekek is sokkal nyitottabbak, elfogadóbbak és természetes nekik, hogy sokféle emberke alkothat egy csapatot, és attól még közös célok felé haladunk.

Az alternatív iskolákban talán több lehetőség van olyan modulokat is becsempészni, amelyek az állami iskolákban nem jelennek meg. Ilyen nálunk az ökokert-művelés, a színjátszás, a táncos mozgásfejlesztés, a filmelemzés, a fafaragás, a jóga, a bűvészet vagy épp az agykontroll. Ezek egy része órarendi keretben is meg tud valósulni, mások pedig szakkörök, táborok formájában. Az ilyen ovi-sulikban általában a szülők is nyitottabbak az újdonságokra, sőt, van, mikor kérik, hogy ők is kipróbálhassák ezeket a műhelyeket.


Milyen visszajelzéseket kaptok a szülőktől? 
- Szerencsére többnyire csak pozitívat. Mi a családokkal nagy együttműködésben dolgozunk, az a mondás járja, hogy "családokat veszünk fel, nem gyereket". Az alternatív iskolákban más a felvétel folyamata is, hosszabb, személyiségközpontúbb folyamat. A gyerekek előtte hospitálnak 1-2 hétig és megnézzük, illik-e a csoportba, a javára válik-e, ha hozzánk jár. Nem az dönt, hogy milyen tanuló volt vagy, hogy melyik körzetbe tartozik. Szóval, kapunk többször olyan visszajelzést, hogy "szinte kicserélték a gyereket, kinyílt, most először szívesen barátkozik és otthon is arról mesél, mi történt a iskolában".

Mennyire jellemző, hogy állami suliból hozzátok viszik át a gyerekeket?

Vannak év közben is átjelentkezők, illetve abszolút működik a váltás. Mivel nálunk nem annyira szigorúak a keretek, mint pl.egy Waldorfban, hanem vannak jó gyakorlatok átemelve a hagyományos modellekből is, a gyerekek könnyen, gyorsan asszimilálódnak. 

Ha államiból jön át a gyerek, általában ő maga nagyon hamar felenged és jól érzi magát, de azért kell idő, hogy megszokja, más keretek vannak. A nehezebb inkább a szülők része. Ők államiban nevelkedtek, a gyerekük államiba járt, nem ismerik az alternatív pedagógiát. El kell fogadniuk, nyitottnak kell leniiük és bizalmat kell fektetniük a módszerbe. Hogy ilyen példát is mondjak, előfordul aggodalom, hogy mondjuk negyedikben, miért nem tanulja még matekból azt, amit a másikban tanult. Pont ez a lényeg. Személyre szabott ütemben tudnak haladni és fejlődni. Nyolcadik végére ők is elérik a kimeneti kompetenciákat, de odáig rugalmasabb a rendszer. Ha ő másodikra megérik a szorzótáblára, az szuper, de ha csak negyedikre, az sem gond. Időt hagyunk az érésre, mert hosszú távon sokkal biztonságosabb és célravezetőbb.

Mennyivel könnyebben bánnak a szülők otthon gyermekeikkel amiatt, mert a suliban több odafigyelést kapnak a gyerekek?
Ez abszolút rajtuk múlik. Mi nem megváltoztatjuk, megszelídítjük a gyerekeket, hanem a pedagógiánk által személyiségükre szabjuk a fejlődést, tanulást. Persze rengeteg szociális kompetenciájuk erősödik, általában bátrabbak, nyitottabbak, vidámabbak, nem stresszelnek a számonkéréseken, de alapvetően az a szülő-gyerek kapcsolaton múlik, hogy otthon milyen.

Milyen készségek fejleszthetők a témahetekkel és a projekt szemléletű oktatással?

- A projektoktatásban az a nagyszerű, hogy a hagyományossal ellentétben nem az kérdez, aki tudja, attól, aki nem tudja, hanem együtt keresünk válaszokat és megoldásokat egy adott hipotézisre, problémára. A gyerekek párokban, csoportokban dolgoznak a csapaton belül, a tanár nem felülről irányít, hanem része az egésznek. Fejlesztjük a kompetenciáikat, amik a tudás felkutatását és megszerzését segítik, nem pedig frontálisan nyomjuk át rajtuk. Közben rengeteg társas és egyéni kompetenciájuk fejlődik. A végén pedig egy produktum is készül, amiben mindenkinek része volt, így a siker, az érdem mindenkié.

A környezettudatos, zöld nevelést hogyan kell nálatok elképzelni?

 

Nálunk egy hektáros, hatalmas, ligetes iskola udvar áll rendelkezésre. Az évszakokat és a természet világát minden valós időben tudjuk tanulmányozni. Sokat vannak levegőn, napfényen, tudnak fára mászni, bunkit építeni, sarazni. Van egy öko-kertünk, amit ők maguk művelnek, zöldségeket és gyümölcsöket nevelnek, amit utána eladnak a szülőknek. Közben alkalmazzák a környezetismeretet, a matekot (lemérik, megszámolják, árat kalkulálnak), fejlődik a kézügyességük, megértik, hogy milyen jó érzés a saját munka eredményét megtapasztalni.

Pluszban madárbarát iskola is vagyunk, tavasszal odúkat készítenek, később elárvult fiókákat nevelünk közösen vagy süni bébiket, télen a madáretetést tanulják meg.
 
Mennyire igényli a mai generáció a figyelmet? Ki lehet-e őket zökkenteni az okostelefonok mögül?

A figyelmet minden gyerek igényelné. És sajnos egyre kevesebb idő jut rájuk otthon a szülőknek, könnyebb a kezükbe adni valamilyen eszközt. Nem csoda, hogy annyi a figyelemzavaros, túlmozgásos, szorongó gyerek, hiszen az éretlen agyuk túl van ingerelve a kütyük által. Nálunk tilos a használatuk, kivéve a digitális kultúra órán vagy, ha anyagot gyűjtenek a projekthez. Teljesen jól elvannak nélkülük, sakkoznak, társasoznak, elbújnak a bunkijukban, szaladgálnak, bogarásznak, beszélgetünk. Persze a nap végén, otthon ugyanúgy beszippantja őket a telefon, hacsak a szülő nem tudatos ebben ott is. De legalább a nap nagy részét a virtuális túlingerlés nélkül töltik el. Zéró toleranciát kár hirdetni, úgysem működik. Meg kell őket tanítani valóban okosan és tudatosan használni ezeket az eszközöket, úgy, hogy a javukra váljon. A személyiségüket pedig fel kell vértezi, hogy egyrészt ne legyenek később online bántalmazók akaratlanul, másrészt, hogy ha őket éri bullying, azt is tudják megfelelően kezelni. Rengeteg a teendő ezzel, és ez sem tud egy hagyományos iskolai modellben elég figyelmet kapni.


forrás: Harmonet.hu
hírek, aktualitások

Futás – Vigyázz, kész… csak aztán rajt

2025. október 27.

„A kezdők leggyakoribb hibája, hogy hirtelen nagy terhelésnek teszik ki magukat minden előkészület nélkül. Ilyen esetekben gyakran jelentkeznek túlterheléses kórképek, különböző gyulladások, mint például sarokfájás, térdproblémák vagy egyéb fájdalommal járó tünetek. Ez mind elkerülhető a megfelelő felkészüléssel, amelynek része a helyes futócipő kiválasztása, a bemelegítés és a fokozatos terhelésnövelés. Nem szabad megfeledkezni továbbá a pihenőnapok beiktatásáról sem. A sérülések elkerülése és a mozgásszervi problémák megelőzése érdekében azt javaslom, hogy a futás megkezdése előtt mindenki konzultáljon szakemberrel. Különösen akkor, ha elmúlt 40 éves és korábban nem sportolt. Az ortopédiai rendelésen alaposan felmérik a test fizikai állapotát, ha pedig valakinek konkrét egészségügyi problémája van (pl. magas vérnyomás, cukorbetegség, túlsúly), számára akár belgyógyászati vagy kardiológiai konzultáció is javasolt” – tanácsolja dr. Hidas Péter.

Töltődjünk fel

Az életmódunk jelentősen befolyásolja futási teljesítményünket, kezdve a megfelelő táplálkozással, amely az edzéshez szükséges energiát biztosítja és segíti a sportolást követő regenerációt. Üres hassal soha ne induljunk el futni. Még kora reggel is együnk egy könnyű reggelit (banánt, gabonaféléket, puffasztott rizst vagy egy marék aszalt gyümölcsöt), mielőtt nekikezdünk a mozgásnak. Délutáni vagy esti időpontban főétkezés után 2-3 órával érdemes belefognunk a futásba, hogy legyen időnk feldolgozni az elfogyasztott ételt. Ilyen esetben az ebéd, illetve vacsora tartalmazzon lassan felszívódó szénhidrátokat (pl. barna rizst, bulgurt, kölest) és minőségi fehérjéket (pl. szárnyasokat, halakat zsírszegényen elkészítve), amik hosszan biztosítanak energiát, tápanyagokat. Kerüljük azonban a nehéz, zsíros ételeket és a nagy mennyiségű rostot, melyek puffadást, szélgörcsöt, hasmenést okozhatnak. Edzés előtt 30-60 perccel gyorsabban felszívódó alapanyagokat válasszunk (pl. müzliszeletet vagy pár darab kekszet). Sportolás után fél-egy órán belül fogyasszunk fehérjét és szénhidrátot a glikogénraktárak feltöltése és az izomregeneráció támogatására (pl. zabkását, túrót, joghurtot, könnyű sajtot, teljes kiőrlésű kenyeret, quinoát zöldségekkel, tojást).

Van élet a diagnózis után: a személyre szabott orvoslás új korszakot hoz az emlőrák kezelésében

2025. október 27.

Korai diagnózis esetén akár 99%-nál is nagyobb lehet a túlélési esély

A mellrák a leggyakoribb rosszindulatú daganatos betegség a nők körében, minden 14. másodpercben születik egy ilyen diagnózis a világon, hazánkban pedig több mint 7500 új esetet fedeznek fel évente. A betegséget több mint 90%-ban korai stádiumban fedezik fel, ami döntő jelentőséggel bír, ugyanis a modern, személyre szabott terápia, valamint a pontos diagnosztika és szervezett betegút ma már képesek jelentősen javítani a hosszú távú túlélést. A szakértők a mellrák elleni küzdelem hónapjához közeledve különösen fontosnak tartják hangsúlyozni: a rendszeres szűrésen való részvétel, az időben történő kivizsgálás és az innovatív terápiákhoz való hozzáférés kulcsfontosságú a gyógyulásban és a kiújulás kockázatának mérséklésében is. Ugyanakkor az a tény, hogy egyre fiatalabb korosztályt érint az emlőrák, komoly figyelmeztetés arra, hogy az életmódbeli tényezők mind a megelőzés, mind a kezelés során kulcsszerepet játszanak.

Minden év októbere a mellrák elleni küzdelem hónapja, melynek célja, hogy felhívja a figyelmet a korai felismerés fontosságára, illetve a megelőzéssel és a lehetséges terápiákkal kapcsolatos tudnivalókra. Ennek apropóján szervezett kerekasztal-beszélgetést a Lilly Hungária Kft., ahol többek között az Országos Onkológiai Intézet és a Magyar Klinikai Onkológiai Társaság (MKOT) szakorvosai, valamint érintett betegek osztották meg tapasztalataikat. A résztvevők hangsúlyozták, hogy a korai diagnózis drámai különbséget jelenthet: az 5 éves túlélés lokalizált (korai) stádiumban több mint 99%, míg áttétes esetben körülbelül 32%. Ez szemléletesen mutatja, miért létfontosságú, hogy a gyanús tünetek észlelésekor azonnal orvoshoz forduljunk, és lehetőleg minél fiatalabb életkortól rendszeresen részt vegyünk a megfelelő szűrővizsgálatokon. Erre természetesen nem csupán októberben, a mellrák elleni küzdelem hónapjában, hanem egész évben érdemes odafigyelni.

Mikor kell azonnal orvoshoz fordulni húgyúti fertőzés esetén?

2025. október 26.

Ha magas láz, deréktáji (vesetáji) fájdalom, véres vizelet, terhesség melletti panasz, férfiaknál jelentkező húgyúti fertőzés vagy gyakori kiújulás áll fenn, ne kísérletezzünk házi módszerekkel, mielőbb forduljunk orvoshoz. A véres vizelet mindig kivizsgálást igényel, mert ritkán komolyabb ok – például húgyhólyagdaganat – is állhat a háttérben. Ilyen esetekben a saját diagnosztikai eszközök (tesztcsíkok) nem elegendők, célzott orvosi vizsgálatra és szükség esetén laborra vagy képalkotásra van szükség. Antibiotikum szedése kizárólag a szakorvos által előírva javasolt, amennyiben azt a leadott vizelettenyésztés indokolja.

„A gyors enyhülés csábító, de a félrekezelt húgyúti fertőzés könnyen »felkúszhat« a vesékhez. Ha a tünetek 24–48 órán belül nem javulnak, vagy romlanak, forduljunk orvoshoz. A magánklinikákon online, illetve mobilapplikáción keresztül is lehet időpontot foglalni, a vizsgálat pedig rövid és célzott. A legfontosabb, hogy a páciensek értsék, mi történik velük: a húgyúti fertőzés, a hólyaghurut és a hólyagfájdalom szindróma különböző állapotok, így eltérő megközelítést igényelnek. A célzott orvosi diagnózis és terápia gyorsabb gyógyulást és kevesebb visszatérő panaszt eredményez” – hívja fel a figyelmet dr. Póth Sándor.