Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

Így lehet az idei tanév életed legjobb iskolaéve!

Érdekességek2023. szeptember 08.

Avagy: hogyan kerülhető el a tanévkezdési stressz? Szakértői tippek kicsiknek és nagyoknak a tanév első hónapjára.

Nehéz újra beülni az iskolapadba? Nem csoda, hiszen a hosszú nyári szünet élménydús időszaka könnyen felülírja a diákok motivációját. Az iskolába való visszatérés egyes gyerekek számára izgalmas, másoknak azonban szorongással kell szembenézniük az új tanév kezdetekor. Ez különösen igaz azokra a gyerekekre, akik új iskolában kezdenek, vagy akik tanulási nehézségekkel – figyelemzavar, ADHD, diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia stb. – küzdenek. A legtöbb gyereknél szerencsére az új iskolaév okozta aggodalmak hamar elmúlnak, és a szorongás csupán átmeneti.

Ha tanulási nehézség áll fenn

A szülők sokat tehetnek azért, hogy a szorongás mielőbb oldódjon. Ha azonban gyermek szorongása néhány napon belül nem múlik el, esetleg lelki alapon fej- vagy hasfájás is kialakul az iskolába járás miatt, forduljunk mentálhigiénés szakemberhez, aki segíthet kideríteni, miért szorong a gyermek, és megadhatja a szükséges támogatást. Egy kényszerbetegségben szenvedő gyermek talán azért akarja elkerülni az iskolába járást, mert ott nehezen tudja kezelni a szorongását – a szégyen és a kínos helyzetek elől menekül. Az ADHD és a tanulási zavarok okozta problémák miatt a gyerekek az iskolában zavarodottnak és túlterheltnek érezhetik magukat.

Ha tanulási zavarokról van szó, a tudás hatalom. A siker alapköve, hogy segítsünk gyermekünknek megérteni a tanulási zavarát – nem csak azt, hogy mi az, hanem azt is, hogy milyen konkrét módon befolyásolja őt az iskolában és az iskolán kívül is. Például: ha gyermekünk könnyen letér a helyes útról, vagy problémái vannak az impulzivitással, a barátokkal való „tanulás” nem biztos, hogy a legjobb módja az iskolai felkészülésnek.

Egyezzünk meg abban, hogy idén otthon, egy külön erre a célra kialakított csendes helyen tanul, és utána találkozik a haverokkal. Ha gyermekünket könnyen túlterhelik a nagy projektek, nézzük át közösen a tanulnivalót, és az ijesztően nagy feladatokat bontsuk kisebb, könnyebben kezelhető részekre. Ha nehezen boldogul egy adott tantárgyból, már a kezdetektől fogva nyújtsunk neki támogatás, és ne várjunk addig, amíg lemarad. Az előre tervezés segíthet. Beszéljük meg, hogy mit fog tenni gyermekünk, ha elmulaszt egy feladatot vagy megbukik egy vizsgán.


Amikor csak lehet, hagyjuk a gyereket önállóan cselekedni – ez lehet olyan apróság, mint az iskolatáska összekészítése előző este. Ha (ésszerű keretek között) átadjuk a gyereknek az irányítást, az azt az üzenetet közvetíti, hogy bízunk a képességeiben. Az is fontos, hogy a gyermekednek maradjon ideje arra is, hogy egyszerűen csak pihenjen, és olyasmivel foglalkozzon, ami örömet okoz neki. Egy kis sikerélmény nagyban hozzájárul az önbizalom építéséhez. Végleges megoldást hozhat a tanulásban az agytréning (BrainRx), mely közvetlenül a tanulási nehézségek okára koncentrál: legyőzhetők vele a tanulási nehézségek és növelhető az IQ pont gyermekek és felnőttel esetében egyaránt.

Kezdjük magabiztosan a tanévet!

Fontos, hogy mi szülők ne adjuk át a gyermekünknek a saját aggályainkat, ne legyünk stresszesek. Hallgassuk meg a gyermek aggodalmait és legyünk támogatók vele. Ha új iskolába megy, iskolakezdés előtt menjünk el együtt és fedezzük fel az épületet, az osztálytermeket és a környéket. Ha a gyermeknek extra támaszra van szüksége keressünk az iskolában egy támogatót – tanárt, tanársegédet vagy pszichológust – és kérjük meg, hogy napközben nézzen rá, váltson vele pár szót a szünetben.

Mit tehetünk annak érdekében, hogy az új tanév zökkenőmentesen induljon és a lendület az egész tanévben kitartson? Dr.Bohács Krisztina kognitív pszichológus, kognitív készségfejlesztéssel foglalkozó intelligenciakutató praktikus tippjei segítségünkre lehetnek a zökkenőmentes iskolakezdésben.

1. Normalizáld a napirended!

A hajnali lefekvésnek, a közösségi oldalak és videók késő éjszakai görgetésének ideje lejárt. A bioritmus visszaállítására feküdj le a reggeli ébresztődhöz képest 8 órával korábban, így nem fogsz reggel fáradtan ébredni a vekkerre. Tipp: állíts be ébresztőt arra az időre, amikor el kell kezdened a lefekvéshez készülődni – és vedd komolyan.
Az életedbe segít rendszert vinni, ha listát írsz a mindennapi tevékenységeidről – ha elvégezted, pipáld ki őket.

2. Tegyél rendet magad körül!

Selejtezz és rakj rendet a szobádban, válogasd ki az előző tanév eszközei és tankönyvei közül azokat, amelyekre még szükséged lesz. Készítsd elő az íróasztalodat, tedd kellemessé a tanulási környezeted olyan tárgyakkal körülvéve magad, amelyek jó érzéssel töltenek el, motiválnak – de ne ess túlzásba: a zsúfolt környezet ellentétes hatást vált ki.
Tegyél rendet a számítógépeden, tedd rendbe az „asztalt”, rendezd dossziékba a fájlokat és töröld azokat, amelyekre nem lesz szükséged. Ellenőrizd, hogy maradt-e elegendő tárhelyed.

3. Frissítsd a zenei lejátszási listáidat.

A zene jókedvre derít, segít a motiváltság fenntartásában! Ha szeretsz tanulás közben zenét hallgatni, készíts hozzá tanuló zenei listákat, olyan zenékből, amelyek segítenek fókuszálni (kész „study playlist”-ek is letölthetők az internetről). Amikor elfáradsz, nehéz napod van, vagy csak extra motivációra vágysz, jól fog jönni egy „boldogság lista” csupa felemelő, lelkesítő energikus számmal. Készíts relaxáló zenei listát is, amely segít ellazulni este, egy nehéz nap után. Tipp: a reggeli rutinod közben hallgass boldogító zenéket, hogy pozitív gondolatokkal induljon a napod.

4. Tűzz ki célokat!

A célok megfogalmazása és meghatározása segít a feladataid teljesítésében. Fontos, hogy a céljaid pontosak, reálisak (megvalósíthatóak), mérhetőek legyenek, és a teljesítésükhöz adj meg határidőt. Hasznos cél lehet például, hogy a határidős feladatokat 24 órával a határidő lejárta előtt elkészíted. Így egyrészt nem fogod lekésni a határidőt, másrészt marad még egy napod arra, ha a leadás előtt valamin változtatni szeretnél

5. Légy jól szervezett!

A tanuláshoz szükség lesz az irataid rendezésére – ehhez használható iratrendező, lefűzhető dossziék, irattartók, regiszteres füzetek – kinek mi válik be a legjobban. A számítógépen szintén jól átlátható rendszert érdemes kialakítani, és minden fontos dokumentumot a felhőben is eltárolni, hogy semmilyen körülmények közt ne vesszenek el.

6.Találj egy tanulótársat, akivel ki tudjátok kérdezni egymást és meg tudtok osztozni a jegyzeteiteken.

7. Használj határidőnaplót – ez lehet egy fizikai asztali naptár, határidőnapló, de lehet a telefon digitális naptára vagy egy határidő applikáció is.

8. Ismételd át a tavaly tanultakat – ebben nagy segítségedre lehetnek a Youtube-on fellelhető előadások, digitális tanagyagok (mint például a Videotanár).

+ 1 Tipp: A társadalmi életed és az iskolai életed különálló dolgok! Győződj meg róla, hogy mindkettőre van időd, és nem töltöd minden idődet a barátaiddal, vagy minden idődet tanulással. Ne feledd, hogy az egyensúly a kulcs!


forrás: Patika Magazin
hírek, aktualitások

Negatív gondolatok

2025. december 07.

Milyen hatásai vannak és mit tehetünk ellenük?

Érdekes, hogy ami napok, hetek óta ekkora hatással volt ránk, aminek ekkora ereje volt felettünk, hirtelen hatását veszti. Miért?

Gyakori élményem a szeretteimmel beszélgetve a következő. Megosztunk a másikkal egy negatív gondolatot, ami rossz hatással volt már ránk egy ideje. Mondjuk, nyomasztott, megijesztett vagy szorongással, aggodalommal töltött el minket. Még a másik fél nem is reagált erre semmit, ám mi, amint kimondtuk ezt hangosan, máris másképp látjuk a gondolatot. Lehet, hogy ennek hangot is adunk. Néha még fel is nevetünk, „hogy gondolhattunk ekkora badarságot?” Ezzel a nevetéssel pedig távozik belőlünk az a feszültség is, amit eddig ez a gondolat okozott.

Mintha azzal, hogy kimondjuk, hatástalanítanánk a negatív (és irreális) gondolatainkat. Hirtelen képesek vagyunk meghallani, meglátni egy külső szemszögből ezt a gondolatot, és lehet, már átlátjuk, hogy nem is teljesen valószerű. De egészen annak hittük és láttuk, amíg csak a mi fejünkben volt ez a gondolat. Mintha a kimondás által könnyebben tudnánk a gondolatainkat a valósághoz mérni.

Néha lehet, hogy mi magunk még a kimondás után is épp annyira hihetőnek tartjuk azt a negatív gondolatot, ám a másik fél, a hallgató nem. Ezt kérdéseivel, visszajelzéseivel jelzi is – szándékosan vagy szándék nélkül –, hogy nem tartja valószínűnek, miszerint pl. egy félelmet keltő gondolatunk be fog igazolódni.

Ettől elgondolkodunk. Vajon lehet, hogy nem kéne hinni ennek a negatív gondolatnak? Lehet, hogy az nem a valóságot tükrözi?

Miért fontos a szemorvosi vizsgálat?

2025. december 07.

Elég-e a szemüveg a jó látáshoz? Miért kellene tünetmentesen is szemészeti vizsgálaton részt vennünk, ha a családban volt már zöldhályog? Mit jelent e tekintetben az egészségtudatosság? Professzor Dr. Holló Gábor, a Magyar Tudományos Akadémia doktora, a Szemészeti Központ glaukóma specialistája a szem egészségéről, a leggyakoribb szembetegségekről, a korai felismerés és kezelés jelentőségéről beszélt.

Az egészséges, „jó” látás messze nem csak a szemüveggel korrigált látásélességet jelent, ugyanis a szem egy szerv, aminek szervi betegségei lehetnek. Ezért csupán optikai megközelítéssel a betegségek egyáltalán nem menedzselhetők. Amennyiben valaki szemészeti betegség eredetű, még viszonylag enyhe problémáit szemüvegek felíratásával próbálja orvosolni, ahelyett, hogy szemészorvosi vizsgálattal kezdené az ellátást, akkor kifuthat az időből és akár végleges károsodást szenvedhet. Tehát első az orvosi vizsgálat és csak utána következhet az optika.

4 jótanács a mikulásvirág gondozásához

2025. december 06.

A legfontosabb tennivalók, hogy növényünk ugyanolyan dús és zöld maradjon, mint ahogy az üzletben megvásároltuk.  

Vaskos, zöld lombozat, erős, színes fellevelek, bimbós virágok és finoman elágazó gyökerek: megfelelő körülmények között tartva ilyen a mikulásvirág. Ragyogó szépségét az ünnepek utáni időszakra is megőrizhetjük, egészen Újévig. A lankadó, sárguló vagy lehulló levelek annak a jelei, hogy valami nincs rendben a növény ápolása körül - olykor már a vásárlás előtt -, ám a tünetekből minden esetben kiolvashatjuk, hogy mi állhat azok hátterében.

1. Sárguló és lehulló levelek: hideg vagy pangóvíz

Ha a mikulásvirág zöld lombja sárgára színeződik mielőtt lehullik, biztos jele annak, hogy a növény gyökérrendszere károsodott. Ennek a pangóvíz vagy a hideg a leggyakoribb oka. Ez a kedvelt, télen virágzó dísznövény nem tűri a 15 oC alatti hőmérséklet és ugyanígy a pangóvizet sem. Éppen ezért jól csomagoljuk be a növényt, amikor hazavisszük a virágüzletből, és a lehető leghamarabb érjünk vele haza. Otthon helyezzük 15 és 22 fok közötti hőmérsékletű helyiségbe, és minden második nap gondosan öntözzük meg kézmeleg vízzel.

Vigyázat! A cserépalátétben vagy a kaspó aljában soha ne álljon víz, mert a mikulásvirág azt nem szereti.

2. Előzmények nélkül lehulló levelek: kiszáradás, túlzott napfény vagy fűtés

Ha a mikulásvirág már zölden elhullatja alsó leveleit arra utalhat, hogy a növény kiszáradt, vagy erős napfénynek, esetleg a fűtőtest melegének, illetve száraz levegőnek lett kitéve. A mikulásvirág számára ezért olyan helyet válasszunk, ahol elkerülhetők ezek a hatások. Bár a növény nem szereti az erős közvetlen napsugárzást, a helyiség legyen világos.

Bármi is álljon a háttérben, ha a levelek hullani kezdenek, már túl késő ahhoz, hogy a folyamatot visszafordítsuk. Az elveszített levelek helyére ugyanis nem nőnek újak. Ha a növény felkopaszodott, nincs más hátra, mint beszerezni egy új mikulásvirágot.