Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

Így lehet az idei tanév életed legjobb iskolaéve!

Érdekességek2023. szeptember 08.

Avagy: hogyan kerülhető el a tanévkezdési stressz? Szakértői tippek kicsiknek és nagyoknak a tanév első hónapjára.

Nehéz újra beülni az iskolapadba? Nem csoda, hiszen a hosszú nyári szünet élménydús időszaka könnyen felülírja a diákok motivációját. Az iskolába való visszatérés egyes gyerekek számára izgalmas, másoknak azonban szorongással kell szembenézniük az új tanév kezdetekor. Ez különösen igaz azokra a gyerekekre, akik új iskolában kezdenek, vagy akik tanulási nehézségekkel – figyelemzavar, ADHD, diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia stb. – küzdenek. A legtöbb gyereknél szerencsére az új iskolaév okozta aggodalmak hamar elmúlnak, és a szorongás csupán átmeneti.

Ha tanulási nehézség áll fenn

A szülők sokat tehetnek azért, hogy a szorongás mielőbb oldódjon. Ha azonban gyermek szorongása néhány napon belül nem múlik el, esetleg lelki alapon fej- vagy hasfájás is kialakul az iskolába járás miatt, forduljunk mentálhigiénés szakemberhez, aki segíthet kideríteni, miért szorong a gyermek, és megadhatja a szükséges támogatást. Egy kényszerbetegségben szenvedő gyermek talán azért akarja elkerülni az iskolába járást, mert ott nehezen tudja kezelni a szorongását – a szégyen és a kínos helyzetek elől menekül. Az ADHD és a tanulási zavarok okozta problémák miatt a gyerekek az iskolában zavarodottnak és túlterheltnek érezhetik magukat.

Ha tanulási zavarokról van szó, a tudás hatalom. A siker alapköve, hogy segítsünk gyermekünknek megérteni a tanulási zavarát – nem csak azt, hogy mi az, hanem azt is, hogy milyen konkrét módon befolyásolja őt az iskolában és az iskolán kívül is. Például: ha gyermekünk könnyen letér a helyes útról, vagy problémái vannak az impulzivitással, a barátokkal való „tanulás” nem biztos, hogy a legjobb módja az iskolai felkészülésnek.

Egyezzünk meg abban, hogy idén otthon, egy külön erre a célra kialakított csendes helyen tanul, és utána találkozik a haverokkal. Ha gyermekünket könnyen túlterhelik a nagy projektek, nézzük át közösen a tanulnivalót, és az ijesztően nagy feladatokat bontsuk kisebb, könnyebben kezelhető részekre. Ha nehezen boldogul egy adott tantárgyból, már a kezdetektől fogva nyújtsunk neki támogatás, és ne várjunk addig, amíg lemarad. Az előre tervezés segíthet. Beszéljük meg, hogy mit fog tenni gyermekünk, ha elmulaszt egy feladatot vagy megbukik egy vizsgán.


Amikor csak lehet, hagyjuk a gyereket önállóan cselekedni – ez lehet olyan apróság, mint az iskolatáska összekészítése előző este. Ha (ésszerű keretek között) átadjuk a gyereknek az irányítást, az azt az üzenetet közvetíti, hogy bízunk a képességeiben. Az is fontos, hogy a gyermekednek maradjon ideje arra is, hogy egyszerűen csak pihenjen, és olyasmivel foglalkozzon, ami örömet okoz neki. Egy kis sikerélmény nagyban hozzájárul az önbizalom építéséhez. Végleges megoldást hozhat a tanulásban az agytréning (BrainRx), mely közvetlenül a tanulási nehézségek okára koncentrál: legyőzhetők vele a tanulási nehézségek és növelhető az IQ pont gyermekek és felnőttel esetében egyaránt.

Kezdjük magabiztosan a tanévet!

Fontos, hogy mi szülők ne adjuk át a gyermekünknek a saját aggályainkat, ne legyünk stresszesek. Hallgassuk meg a gyermek aggodalmait és legyünk támogatók vele. Ha új iskolába megy, iskolakezdés előtt menjünk el együtt és fedezzük fel az épületet, az osztálytermeket és a környéket. Ha a gyermeknek extra támaszra van szüksége keressünk az iskolában egy támogatót – tanárt, tanársegédet vagy pszichológust – és kérjük meg, hogy napközben nézzen rá, váltson vele pár szót a szünetben.

Mit tehetünk annak érdekében, hogy az új tanév zökkenőmentesen induljon és a lendület az egész tanévben kitartson? Dr.Bohács Krisztina kognitív pszichológus, kognitív készségfejlesztéssel foglalkozó intelligenciakutató praktikus tippjei segítségünkre lehetnek a zökkenőmentes iskolakezdésben.

1. Normalizáld a napirended!

A hajnali lefekvésnek, a közösségi oldalak és videók késő éjszakai görgetésének ideje lejárt. A bioritmus visszaállítására feküdj le a reggeli ébresztődhöz képest 8 órával korábban, így nem fogsz reggel fáradtan ébredni a vekkerre. Tipp: állíts be ébresztőt arra az időre, amikor el kell kezdened a lefekvéshez készülődni – és vedd komolyan.
Az életedbe segít rendszert vinni, ha listát írsz a mindennapi tevékenységeidről – ha elvégezted, pipáld ki őket.

2. Tegyél rendet magad körül!

Selejtezz és rakj rendet a szobádban, válogasd ki az előző tanév eszközei és tankönyvei közül azokat, amelyekre még szükséged lesz. Készítsd elő az íróasztalodat, tedd kellemessé a tanulási környezeted olyan tárgyakkal körülvéve magad, amelyek jó érzéssel töltenek el, motiválnak – de ne ess túlzásba: a zsúfolt környezet ellentétes hatást vált ki.
Tegyél rendet a számítógépeden, tedd rendbe az „asztalt”, rendezd dossziékba a fájlokat és töröld azokat, amelyekre nem lesz szükséged. Ellenőrizd, hogy maradt-e elegendő tárhelyed.

3. Frissítsd a zenei lejátszási listáidat.

A zene jókedvre derít, segít a motiváltság fenntartásában! Ha szeretsz tanulás közben zenét hallgatni, készíts hozzá tanuló zenei listákat, olyan zenékből, amelyek segítenek fókuszálni (kész „study playlist”-ek is letölthetők az internetről). Amikor elfáradsz, nehéz napod van, vagy csak extra motivációra vágysz, jól fog jönni egy „boldogság lista” csupa felemelő, lelkesítő energikus számmal. Készíts relaxáló zenei listát is, amely segít ellazulni este, egy nehéz nap után. Tipp: a reggeli rutinod közben hallgass boldogító zenéket, hogy pozitív gondolatokkal induljon a napod.

4. Tűzz ki célokat!

A célok megfogalmazása és meghatározása segít a feladataid teljesítésében. Fontos, hogy a céljaid pontosak, reálisak (megvalósíthatóak), mérhetőek legyenek, és a teljesítésükhöz adj meg határidőt. Hasznos cél lehet például, hogy a határidős feladatokat 24 órával a határidő lejárta előtt elkészíted. Így egyrészt nem fogod lekésni a határidőt, másrészt marad még egy napod arra, ha a leadás előtt valamin változtatni szeretnél

5. Légy jól szervezett!

A tanuláshoz szükség lesz az irataid rendezésére – ehhez használható iratrendező, lefűzhető dossziék, irattartók, regiszteres füzetek – kinek mi válik be a legjobban. A számítógépen szintén jól átlátható rendszert érdemes kialakítani, és minden fontos dokumentumot a felhőben is eltárolni, hogy semmilyen körülmények közt ne vesszenek el.

6.Találj egy tanulótársat, akivel ki tudjátok kérdezni egymást és meg tudtok osztozni a jegyzeteiteken.

7. Használj határidőnaplót – ez lehet egy fizikai asztali naptár, határidőnapló, de lehet a telefon digitális naptára vagy egy határidő applikáció is.

8. Ismételd át a tavaly tanultakat – ebben nagy segítségedre lehetnek a Youtube-on fellelhető előadások, digitális tanagyagok (mint például a Videotanár).

+ 1 Tipp: A társadalmi életed és az iskolai életed különálló dolgok! Győződj meg róla, hogy mindkettőre van időd, és nem töltöd minden idődet a barátaiddal, vagy minden idődet tanulással. Ne feledd, hogy az egyensúly a kulcs!


forrás: Patika Magazin
hírek, aktualitások

Méregtermelő tengeri élőlények: A medúzák

2025. szeptember 06.

Ez a puhatestű csalánozó a világ minden vizében honos (édesvízi példányai még a Dunában is felbukkantak). A harang alakú, kocsonyás testből (az állat testének 97%-át víz alkotja) csápok, karok nyúlnak ki. A testen elszórva, de a csápokon is (fajtától függően) kis tokok helyezkednek el, melyek érintésre kipattanó kis szigonyvégű fonalakat tartalmaznak. A kis fonalak méregtartalma allergiás, súlyos túlérzékenységi reakciót okoz. A kipattanás/kilövés mechanizmusa a természet egyik legcsodálatosabb jelensége: ez a kilövellés a biológiában ismert leggyorsabb akció, 600 nanoszekundum alatt lezajlik. A fonalakra ható gyorsulás eléri a 40 000 G-t! Ez a nagy préselőnyomás szakítja át az áldozat bőrét.

A kék palack medúza gyűszűnyi méretű, valóban kék borospalackot formázó testéről kapta nevét. A világ meleg vizű tengereiben él, a szél és a víz mozgása sodorja a partok közelébe. Az általános felmelegedés, a víz sótartalmának növekedése, valamint természetes ellenségei, a teknősök és delfinek pusztulása egyre több medúza megjelenését eredményezi a tengerpartokon (pl. 2005-ben Spanyolországban a havi 800 esetet is meghaladta a medúzasérülések száma).

A kisebb medúzacsípések allergiás reakciót okoznak, a bőr kivörösödik, viszkető, égő fájdalmat okoz. A méreg nem a vérárammal, hanem a nyirokrendszeren át terjed, és az egész testet érintő allergiás sokkot okoz. A kezelés a fonalak eltávolításából (nem csupasz kézzel!) és az érintett terület kezeléséből áll. A közszájon forgó tanácsokra (ecetes borogatás, homokkal való ledörzsölés, paradicsommal való borogatás, hűtés, sós meleg vízben való áztatás), nem szabad hallgatni!

5 okos tipp a látás javítására

2025. szeptember 05.

A modern életmód egyre nagyobb kihívás elé állítja a szemeket. Képernyők, UV-sugárzás, stressz és helytelen táplálkozás mind közreműködnek abban, hogy látásunk fokozatosan romolhat. A jó hír az, hogy egyszerű, mindennapi szokások kialakításával sokat lehet tenni a szem egészségéért és látás megőrzéséért. Az alábbiakban az Alensa javasol 5 tippet, mire érdemes figyelni.

1. Tudatos étkezés – a szem támogatása belülről

A megfelelő táplálkozás kulcsfontosságú szerepet játszik a szem egészségének megőrzésében. Kutatások bebizonyítják, hogy bizonyos tápanyagok közvetlenül befolyásolják látásunk minőségét és a szemmel kapcsolatos betegségek kialakulásának kockázatát. Az Amerikai National Eye Institute által végzett AREDS és AREDS2 tanulmányok kimutatták, hogy a lutein, zeaxantin és omega-3 zsírsavak pótlása jelentősen csökkentheti az időskori makuladegeneráció előrehaladását. A napi étrend kiegészítése 10 mg luteinnel és 2 mg zeaxantinnal jótékony hatással van a szem sárgafoltjának egészségére. Ezek a természetes antioxidánsok főként zöld levelű zöldségekben, tojásban és kukoricában találhatók meg nagy mennyiségben. Az omega-3 zsírsavak hiánya szorosan összefügg a száraz szem szindrómával, ami nemcsak kellemetlen tüneteket okoz, hanem elhomályosíthatja a látást is. A halak, diófélék és lenmagok rendszeres fogyasztása segíthet megelőzni ezt a problémát. Az A-vitamin gazdag ételek, mint a répa, édesburgonya és spenót szintén elengedhetetlenek a jó látáshoz, mivel közvetlenül részt vesznek a látási folyamatokban.

2. A 20-20-20 szabály alkalmazása a digitális szemfáradtság ellen

A digitális korszak egyik legnagyobb veszélye a szemek számára a folyamatos képernyőhasználat. Az American Optometric Association jelentése szerint a napi több mint 2 órányi képernyőhasználat már jelentős szemfáradtságot okozhat, és a felnőttek közel 60%-át érinti a Computer Vision Syndrome (CVS). A 20-20-20 szabály egyszerű, mégis rendkívül hatékony módszer a digitális szemfáradtság megelőzésére. A szabály lényege: minden 20 perc képernyőnézés után 20 másodpercig egy 20 láb (körülbelül 6 méter) távolságra lévő pontra kell nézni. Ez a gyakorlat segít relaxálni a szemizmokat és csökkenti a fókuszálási fáradtságot. A kutatások azt is kimutatták, hogy képernyőt néző emberek 66%-kal kevesebbet pislognak, ami száraz szemhez és homályos látáshoz vezet. Tudatos pislogással és rendszeres szünetek tartásával jelentősen javítható a szemek komfortérzete. Érdemes továbbá beállítani a képernyő fényerejét és kontrasztját a környezeti fényhez, valamint kékfény-szűrő szemüveget vagy szoftvert használni, különösen este.

A kezeletlen magas vérnyomás leggyakoribb szövődményei

2025. szeptember 04.

Szív

Amikor a szív kisebb erei elmeszesednek, majd be is szűkülnek, a szív vér- és tápanyagellátása nyilván romlani fog. Erre a folyamatnak számos tünet lehet a következménye, amelyek eleinte meglehetősen általánosak, mint például a fáradékonyság, a nehézlégzés. Idővel azonban, kezeletlen szívelégtelenség esetén a szív teljesítőképessége tovább romlik, és erősebb tünetek jelentkeznek. Már kisebb terhelést is nehezebben visel a beteg, álmatlanság, lábdagadás, gyakori éjszakai vizelés jelentkezik. Súlyos problémára utalhat, ha az ajkak és a körmök lilás színűek lesznek – ezt a stádiumot nem szabad megvárni, már az első, kisebb tünetekkel orvoshoz kell fordulni, hogy minél korábban kezelhető legyen a betegség.
A szív koszorúereinek elmeszesedése miatt a beszűkült erek kevesebb oxigént képesek átereszteni, így időről-időre szorító mellkasi fájdalom léphet fel, amit angina pectorisnak neveznek. Mindenképpen azonnali orvosi ellátást igényel, már csak azért is, hogy kiderüljön, nem szívinfarktus áll-e a háttérben. Ez utóbbi ugyanis szintén kialakulhat a magas vérnyomás talaján, ha a szívben elzáródik egy koszorúér. A szívinfarktus ijesztő tünetekkel jelentkezik, mint mellkasi fájdalom, nehézlégzés, verejtékezés, félelemérzés. Ha ezt tapasztaljuk, azonnal mentőt kell hívni!

Agy

Ha az agyban egy nagyobb ütőeret vérrög zár el, az érintett terület működésképtelenné válik, ezt hívják agyi infarktusnak. A tünetek legtöbbször hirtelen jelentkeznek és az adott terület funkciójától függenek. Felléphet többek közt beszédzavar, látászavar, végtagbénulás, a száj félrehúzódása. Az agyvérzés, vagy szélütés tünetei – a magas vérnyomással szemben – szintén nagyon feltűnőek. Erős, hirtelen megjelenő fejgörcs, hányinger, hányás, eszméletvesztés és féloldali bénulás, amely érintheti a végtagokat és az arcizmokat is. Az agyvérzés bizonyítottan a magas vérnyomás talaján alakul ki.
Nem ennyire látványos és akut az agyi érelmeszesedés folyamata, ami kezdetben nem okoz tünetet. Később is csak kisebb feledékenység hívhatja fel a figyelmet az agy kis ereinek meszesedésére. Ezen erek falán plakk rakódik le, ami miatt egyre csökken az átmérőjük, vagyis egyre kevesebb vért és tápanyagot tudnak az agy szöveteibe juttatni. Emiatt lassan elhalnak a szövetek, és emiatt egyre feltűnőbb a memóriaromlás. A folyamat előrehaladottabb stádiumaiban már komoly koncentrációcsökkenés, szellemi hanyatlás következik be, végső soron az egész személyiség megváltozhat – visszafordíthatatlanul. Ezen jelenség maga az ún. vaszkuláris – vagyis szív-érrendszeri eredetű – demencia.