Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

Így lehet az idei tanév életed legjobb iskolaéve!

Érdekességek2023. szeptember 08.

Avagy: hogyan kerülhető el a tanévkezdési stressz? Szakértői tippek kicsiknek és nagyoknak a tanév első hónapjára.

Nehéz újra beülni az iskolapadba? Nem csoda, hiszen a hosszú nyári szünet élménydús időszaka könnyen felülírja a diákok motivációját. Az iskolába való visszatérés egyes gyerekek számára izgalmas, másoknak azonban szorongással kell szembenézniük az új tanév kezdetekor. Ez különösen igaz azokra a gyerekekre, akik új iskolában kezdenek, vagy akik tanulási nehézségekkel – figyelemzavar, ADHD, diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia stb. – küzdenek. A legtöbb gyereknél szerencsére az új iskolaév okozta aggodalmak hamar elmúlnak, és a szorongás csupán átmeneti.

Ha tanulási nehézség áll fenn

A szülők sokat tehetnek azért, hogy a szorongás mielőbb oldódjon. Ha azonban gyermek szorongása néhány napon belül nem múlik el, esetleg lelki alapon fej- vagy hasfájás is kialakul az iskolába járás miatt, forduljunk mentálhigiénés szakemberhez, aki segíthet kideríteni, miért szorong a gyermek, és megadhatja a szükséges támogatást. Egy kényszerbetegségben szenvedő gyermek talán azért akarja elkerülni az iskolába járást, mert ott nehezen tudja kezelni a szorongását – a szégyen és a kínos helyzetek elől menekül. Az ADHD és a tanulási zavarok okozta problémák miatt a gyerekek az iskolában zavarodottnak és túlterheltnek érezhetik magukat.

Ha tanulási zavarokról van szó, a tudás hatalom. A siker alapköve, hogy segítsünk gyermekünknek megérteni a tanulási zavarát – nem csak azt, hogy mi az, hanem azt is, hogy milyen konkrét módon befolyásolja őt az iskolában és az iskolán kívül is. Például: ha gyermekünk könnyen letér a helyes útról, vagy problémái vannak az impulzivitással, a barátokkal való „tanulás” nem biztos, hogy a legjobb módja az iskolai felkészülésnek.

Egyezzünk meg abban, hogy idén otthon, egy külön erre a célra kialakított csendes helyen tanul, és utána találkozik a haverokkal. Ha gyermekünket könnyen túlterhelik a nagy projektek, nézzük át közösen a tanulnivalót, és az ijesztően nagy feladatokat bontsuk kisebb, könnyebben kezelhető részekre. Ha nehezen boldogul egy adott tantárgyból, már a kezdetektől fogva nyújtsunk neki támogatás, és ne várjunk addig, amíg lemarad. Az előre tervezés segíthet. Beszéljük meg, hogy mit fog tenni gyermekünk, ha elmulaszt egy feladatot vagy megbukik egy vizsgán.


Amikor csak lehet, hagyjuk a gyereket önállóan cselekedni – ez lehet olyan apróság, mint az iskolatáska összekészítése előző este. Ha (ésszerű keretek között) átadjuk a gyereknek az irányítást, az azt az üzenetet közvetíti, hogy bízunk a képességeiben. Az is fontos, hogy a gyermekednek maradjon ideje arra is, hogy egyszerűen csak pihenjen, és olyasmivel foglalkozzon, ami örömet okoz neki. Egy kis sikerélmény nagyban hozzájárul az önbizalom építéséhez. Végleges megoldást hozhat a tanulásban az agytréning (BrainRx), mely közvetlenül a tanulási nehézségek okára koncentrál: legyőzhetők vele a tanulási nehézségek és növelhető az IQ pont gyermekek és felnőttel esetében egyaránt.

Kezdjük magabiztosan a tanévet!

Fontos, hogy mi szülők ne adjuk át a gyermekünknek a saját aggályainkat, ne legyünk stresszesek. Hallgassuk meg a gyermek aggodalmait és legyünk támogatók vele. Ha új iskolába megy, iskolakezdés előtt menjünk el együtt és fedezzük fel az épületet, az osztálytermeket és a környéket. Ha a gyermeknek extra támaszra van szüksége keressünk az iskolában egy támogatót – tanárt, tanársegédet vagy pszichológust – és kérjük meg, hogy napközben nézzen rá, váltson vele pár szót a szünetben.

Mit tehetünk annak érdekében, hogy az új tanév zökkenőmentesen induljon és a lendület az egész tanévben kitartson? Dr.Bohács Krisztina kognitív pszichológus, kognitív készségfejlesztéssel foglalkozó intelligenciakutató praktikus tippjei segítségünkre lehetnek a zökkenőmentes iskolakezdésben.

1. Normalizáld a napirended!

A hajnali lefekvésnek, a közösségi oldalak és videók késő éjszakai görgetésének ideje lejárt. A bioritmus visszaállítására feküdj le a reggeli ébresztődhöz képest 8 órával korábban, így nem fogsz reggel fáradtan ébredni a vekkerre. Tipp: állíts be ébresztőt arra az időre, amikor el kell kezdened a lefekvéshez készülődni – és vedd komolyan.
Az életedbe segít rendszert vinni, ha listát írsz a mindennapi tevékenységeidről – ha elvégezted, pipáld ki őket.

2. Tegyél rendet magad körül!

Selejtezz és rakj rendet a szobádban, válogasd ki az előző tanév eszközei és tankönyvei közül azokat, amelyekre még szükséged lesz. Készítsd elő az íróasztalodat, tedd kellemessé a tanulási környezeted olyan tárgyakkal körülvéve magad, amelyek jó érzéssel töltenek el, motiválnak – de ne ess túlzásba: a zsúfolt környezet ellentétes hatást vált ki.
Tegyél rendet a számítógépeden, tedd rendbe az „asztalt”, rendezd dossziékba a fájlokat és töröld azokat, amelyekre nem lesz szükséged. Ellenőrizd, hogy maradt-e elegendő tárhelyed.

3. Frissítsd a zenei lejátszási listáidat.

A zene jókedvre derít, segít a motiváltság fenntartásában! Ha szeretsz tanulás közben zenét hallgatni, készíts hozzá tanuló zenei listákat, olyan zenékből, amelyek segítenek fókuszálni (kész „study playlist”-ek is letölthetők az internetről). Amikor elfáradsz, nehéz napod van, vagy csak extra motivációra vágysz, jól fog jönni egy „boldogság lista” csupa felemelő, lelkesítő energikus számmal. Készíts relaxáló zenei listát is, amely segít ellazulni este, egy nehéz nap után. Tipp: a reggeli rutinod közben hallgass boldogító zenéket, hogy pozitív gondolatokkal induljon a napod.

4. Tűzz ki célokat!

A célok megfogalmazása és meghatározása segít a feladataid teljesítésében. Fontos, hogy a céljaid pontosak, reálisak (megvalósíthatóak), mérhetőek legyenek, és a teljesítésükhöz adj meg határidőt. Hasznos cél lehet például, hogy a határidős feladatokat 24 órával a határidő lejárta előtt elkészíted. Így egyrészt nem fogod lekésni a határidőt, másrészt marad még egy napod arra, ha a leadás előtt valamin változtatni szeretnél

5. Légy jól szervezett!

A tanuláshoz szükség lesz az irataid rendezésére – ehhez használható iratrendező, lefűzhető dossziék, irattartók, regiszteres füzetek – kinek mi válik be a legjobban. A számítógépen szintén jól átlátható rendszert érdemes kialakítani, és minden fontos dokumentumot a felhőben is eltárolni, hogy semmilyen körülmények közt ne vesszenek el.

6.Találj egy tanulótársat, akivel ki tudjátok kérdezni egymást és meg tudtok osztozni a jegyzeteiteken.

7. Használj határidőnaplót – ez lehet egy fizikai asztali naptár, határidőnapló, de lehet a telefon digitális naptára vagy egy határidő applikáció is.

8. Ismételd át a tavaly tanultakat – ebben nagy segítségedre lehetnek a Youtube-on fellelhető előadások, digitális tanagyagok (mint például a Videotanár).

+ 1 Tipp: A társadalmi életed és az iskolai életed különálló dolgok! Győződj meg róla, hogy mindkettőre van időd, és nem töltöd minden idődet a barátaiddal, vagy minden idődet tanulással. Ne feledd, hogy az egyensúly a kulcs!


forrás: Patika Magazin
hírek, aktualitások

A szexualitástól a menopauzáig – így látják saját egészségüket a nők

2025. december 16.

A Richter Gedeon nemzetközi kutatása 12 000 résztvevő válasza alapján

A nők döntő többsége rendszeresen találkozik olyan, a saját testéhez kötődő tünetekkel és fájdalmakkal, amelyek jelentősen befolyásolják a mindennapjaikat. Ezek nagy részét mégis elhallgatás övezi: sokan nem beszélnek róluk, későn kérnek segítséget, vagy egyáltalán nem jutnak el szakemberhez. A női egészség a Richter Gedeon Nyrt. kiemelt üzletága. A vállalat célja, hogy ezen a területen Európa vezető gyógyszergyártójává váljon, és eredeti kutatási programjaival olyan, ma még korlátozottan kezelt betegségekben is előrelépést érjen el, mint az endometriózis vagy a policisztás ovárium szindróma. Erre a szakmai felelősségre reflektál a Richter Gedeon Nyrt. Tabutémák a női egészségben című nemzetközi kutatása.

A hat európai országban – Magyarországon, Németországban, Olaszországban, Portugáliában, Spanyolországban és az Egyesült Királyságban – összesen 12 000 nő részvételével készült reprezentatív, tudományos igényességű felméréssel a vállalat célja az volt, hogy feltárja, hogyan élik meg a nők a kifejezetten őket érintő betegségeket és élethelyzeteket, és mely pontokon nehezíti tabusítás a problémák felismerését, kimondását és kezelését.

A felmérés rávilágít: a nők döntő többsége rendszeresen találkozik olyan, a saját testéhez kötődő tünetekkel és fájdalmakkal, amelyek jelentősen befolyásolják a mindennapjaikat, mégis sok esetben elhallgatják őket, későn kérnek segítséget, vagy egyáltalán nem jutnak el szakemberhez.

A horkolás és az alvási apnoé kezelése

2025. december 16.

A horkolás és az alvási apnoé kivizsgálásban szerepe van a fül-orr-gégésznek és a szomnológusnak is.

A fül-orr-gégész azt vizsgálja, van-e valamilyen anatómiai rendellenesség a háttérben, például orrpolipok, orrsövényferdülés, orrkagyló túltengés, megnagyobbodott garat-, vagy orrmandula, megnagyobbodott nyelvgyök, vagy laza gégefedő és hogy szükség van-e annak műtéti megoldására. A szomnológus pedig éjszakai alvásvizsgálat segítségével tudja felállítani a diagnózist, meghatározni a légzészavar súlyosságát és ennek alapján terápiát javasolni.

Bizonyos esetekben szükség lehet életmódváltásra is: az elhízás csökkentése, a dohányzással való felhagyás és az alkoholfogyasztás minimalizálása mind hozzájárulhatnak a gyógyuláshoz – ismerteti dr. Csóka János, a Fül-orr-gége Központ – Prima Medica főorvosa, fej-nyak sebész. – Ha nem ilyen ok áll a háttérben, gyógyszeres kezelés és számos segédeszköz is elérhető a horkolás megszüntetéséhez, például szájbetétek, orrszárny tágító tapasz. Súlyos esetben alkalmazható pozitív nyomású légsínterápia is, közismert nevén CPAP, amikor a belélegzett levegő nyomásával tartható nyitva a garat. Tehát a kiváltó ok ismeretében számos lehetőség elérhető a horkolás és az alvási apnoé megszüntetéséhez, amivel az egészségi kockázatok is jelentősen csökkennek, és az életminőség is határozottan javul – az érintettnél és a horkolásnak kitett családtagoknál is.

Az asztrológia múltja

2025. december 15.

Az emberiség történetét – így vagy úgy – végigkíséri ez a misztikus tudomány, bár ennek tudományos jellegéről mindig is viták folytak.

Az asztrológia eredetét nem ismerjük, de tudjuk, hogy Babilóniából kiindulva már profi módon készítettek horoszkópokat kaldeusok, arabok, kínaiak – igaz, hogy csak az uralkodóknak. Napkeleten ma is látható néhány, ásatáskor előkerült palota kövezete, ami az ott élő magas rangú úr horoszkópját ábrázolja – mozaikkőből kirakva. A csillagismereteket később átvették a görögök (Arisztotelész 39 könyvet írt), majd tőlük a rómaiak.

Mátyás király korának természettudománya Arisztotelész tanaira épült, és talán meglepő, de elsősorban a csillagok egészségre vonatkozó hatásait vizsgálták. Jól tudták, mit jelentenek a bolygók és a jegyek, és milyen hatással vannak az emberi szervezetre. Regiomontanus 1473-ban kalendáriumot készített, hogy mikor alkalmas érvágást és purgálást végeznie a felcsereknek, mert az ilyen beavatkozás nem volt mindig ajánlatos. Figyelték a Hold állását, a jegyeket és a bolygókat, amelyek uralkodnak az emberi természet, a testrészek és a belső szervek fölött. lássunk hát egy kis ízelítőt a reneszánsz asztrológiájából, a Mátyás király Emlékkönyvből idézve, melyet születésének ötszázadik évfordulójára adtak ki.

„A sápadt Szaturnusz hideg és száraz természetű. A Szaturnusz órájában született gyermek hideg, száraz, melankóliára hajlamos. Szaturnusz irányítja az emberben a lép működését. Szaturnusz órájában nem szabad gyógyítani, eret vágni, köpölyözni, purgálni. Aki Szaturnusz órájában megbetegszik, sokáig lesz beteg – ma azt mondjuk, hogy krónikus…
A derült fényű Jupiter meleg és nedves természetű. Az ő órájában született gyermek szangvinikus és bölcs lesz. Az emberben a máj felett uralkodik. A bölcsek és a békés földművelők csillaga.
A vörös színű Mars meleg és száraz természetű. A gyermeket kolerikussá és meleggé teszi. A vérontás csillaga. Szintén a máj felett uralkodik. Hozzá tartoznak a katonák, orvosok, szakácsok, továbbá akik fémmel és tűzzel bánnak: kovácsok, lakatosok, ötvösök.
A Nap meleg és száraz. Az ő órájában született gyermek heves és száraz, kolerikus természetű lesz. A szív és a gyomor egy része fölött uralkodik. A Vénus hideg és nedves természetű. Az ő idejében született gyermek parázna lesz. Az emberben a vese felett uralkodik. Aki az ő órájában megbetegszik, azt a szerelem gyötri.
A Mercur hideg és nedves természetű. Az ő idejében született gyermek mértékletes, józan életű lesz. A Mercur órájában jó gyógykezelni a beteget, de fürdetni, köpölyözni, eret vágni rajta nem szabad. Alája tartoznak a tudósok, művészek, asztrológusok.
A Hold hideg és nedves természetű. Az ő idejében született gyermek flegmatikus lesz, rossz nedvekben és nyálban bővelkedik. Az ember fejére van hatással. Alája tartoznak az éjjeli foglalkozást űzők, színészek, kocsmárosok.”