Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

Iskolakezdő horoszkóp - Mire készülj fel, anyuka, apuka?

Érdekességek2021. szeptember 04.

Alig ért véget a nyár, éppen, hogy lecsengett a jól megszervezett nyári élményprogram, máris egy újabb turnus következik, az iskola, vagy éppen az óvoda megkezdésének időszakához érkeztünk. Újabb kihívásokkal kell megküzdeni. Bevásárlás, informálódás. Mire számíthatsz, és mire kell nagyon figyelned? Iskolakezdés könnyedén az asztrológia segítségével!  

KOS (Március 21. – Április 20.)

A Kos szülőknek sok teherrel kell megküzdeniük, így az iskolakezdést plusz feladatként élik meg. Lehet, hogy elmarad néhány fontos felszerelés beszerzése, s ezeket az utolsó pillanatban kell elintézniük. Mivel türelmetlenebb hangulatban vannak, a gyermekkel is lehet néhány vitájuk.

A Kos gyermek most „nyűgnek” éli meg az iskolakezdést, nehezebben rázódik bele a kötelességekkel teli hétköznapokba. Segíthet, ha megpróbálunk neki kedvet csinálni az iskolához. Dicsérjük meg többször is, ha különösen nagy tehetséget mutat valamelyik tantárgyban!

BIKA (Április 21. – Május 20.)

A Bika szülők úgy érzik, hogy túl sok elintéznivalóval jár az iskolakezdés. Mivel időhiányban szenvednek, a beszerzések, és az ebédbefizetés az utolsó pillanatra maradhat. Célszerű listát készíteniük a vásárolnivalókról, mérjék fel pontosan, hogy milyen eszközökre, vagy új ruhadarabokra van szüksége a gyereknek!

A Bika gyermeknek nincs sok kedve az iskolakezdéshez, hiszen a nyári pihenés boldog időszakot jelentett számára. Kissé szégyenlősebb hangulatban van, így az iskolatársakkal is nehezebb barátságot kötnie. Mondjuk el neki, hogy új kapcsolatokat kötni mindig érdemes!
 
IKREK (Május 21. – Június 21.)

Az Ikrek szülők örülnek az iskolakezdésnek, hiszen hasznosnak és értékesnek tartják a tudást, amellyel gyermekük gazdagodik. Hiányozhatnak már a szülőtársak is, akikkel mindig lehet tapasztalatokat cserélni. Az iskolai élet több új barátságot tartogathat számukra.

Az Ikrek gyermek szeretne aktívan részt venni az iskolai életben. Ne lepődjünk meg, ha új szakkört, vagy sportot választ magának, hagyjuk, hogy önállóan eldöntse, hogy mi érdekli igazán. Óriási benne a tudásszomj, ha tehetjük, akkor foglalkozzunk vele sokat!

RÁK (Június 22. – Július 22.

A Rák szülők örültek a nyugis nyári szünetnek. Semmi kedvük emberek közé menni, így nincs nagy kedvük az évnyitóhoz, és a szülői értekezletekhez sem. Alapvetően visszahúzódó hangulatban vannak, így az iskolával együtt járó kötelező társasági élet teher lehet számukra.

A Rák gyermek nagyon magabiztosnak tűnhet, de belül önbizalomhiánytól szenvedhet. Ne tévesszen meg minket, ha hangosnak, vagy nagyon vidámnak látjuk. Elképzelhető, hogy ezzel a szorongását próbálja leplezni. Segíthet, ha beszélünk neki a saját iskolai élményeinkről.

OROSZLÁN (Július 23. – Augusztus 22.)

Az Oroszlán szülők mindig büszkék a gyermekükre, s imádnak vele beszélgetni, közös programokat szervezni. Sajnálják, hogy vége a nyári szünetnek, hiszen így kevesebb idő jut majd a közös szórakozásokra. Szerencsére most alkalom kínálkozik a nagy beszélgetésekre, s ez sokat jelent a gyermeknek!

Az Oroszlán gyermek keresi az alkalmakat, hogy félelmeit, örömeit megossza szüleivel. Esténként nézzük kevesebbet, a tévét, s meséljük el a gyereknek a saját iskolai élményeinket. Ezzel arra bátorítjuk gyermekünket, hogy Ő is őszintén megossza velünk a gondolatait.

SZŰZ (Augusztus 23. – Szeptember 22.)

A Szűz szülők csúcsformában vannak, mindenre jut idejük. Időben beszerzik az iskolaszereket, s még tartalék ceruzákról, füzetekről is gondoskodnak. Eszükbe juthat néhány jó módszer, amellyel gyermekük tanulását megkönnyíthetik. Még arra is van energiájuk, hogy aktívan részt vegyenek a szülők közösségi munkájában. 

A Szűz gyermeknek nem okoz gondot, hogy visszailleszkedjen az iskolai életbe. Valójában már hiányozhat is neki az iskola, szeretne valami hasznos dologgal foglalkozni. Tele van érdeklődéssel és kíváncsisággal, s egy jó pedagógus mellett kivirágoznak majd a képességei.

MÉRLEG (Szeptember 23. – Október 22.)

A Mérleg szülők szokatlanul fáradtak, s a munkájukkal is nehezen birkóznak meg. Sok lehet a munkahelyi stressz is, így az iskolakezdést nehezen élik meg. Elképzelhető, hogy túlórázniuk kell, így megoldhatatlan problémának tűnhet, hogy mikor szerezzék be a felszereléseket.

A Mérleg gyermek sok félelmet táplál magában az iskolakezdéssel kapcsolatban. Segíthet, ha elmondjuk neki, hogy körülbelül milyen követelményeknek kell majd megfelelnie, nézzünk utána annak is, hogy mit tartalmaz a tananyag. Már az is nagy lépés lehet, ha együtt átnézzük a tankönyveket.

SKORPIÓ (Október 23. – November 21.)

A Skorpió szülők szokatlanul nagy elánnal vetik bele magukat az iskolai életbe. Azt sem bánják, ha szervezési feladatokat kapnak, szívesen segítenek az ünnepélyek, kirándulások lebonyolításában. Ez alkalom lehet arra is, hogy jobban megismerjék a szülőtársakat.

A Skorpió gyermek nagyon várja az iskolát, hiszen hiányoznak a régi barátai. Ha elsős lesz, akkor tele van izgalommal és kíváncsisággal. Rengeteg új barátság, inspiráló kapcsolat vár rájuk. A közösségben központi szerepet tölthet be, hallgatnak rá az iskolatársak.

NYILAS (November 22. – December 21.)

A Nyilas szülők az iskolakezdéssel rengeteg új dolgot tudhatnak meg gyermekükről. Kiderülhet, hogy olyan képességekkel is rendelkezik, amelyek eddig nem voltak nyilvánvalóak. Engedjük meg a gyermeknek, hogy új szakköröket válasszon az érdeklődési körének megfelelően.

A Nyilas gyermek nagyon örül, ha új tantárgyakkal gazdagodik az órarendje. Az új tanulmányokban nagyon sikeres lehet, sőt Ő lehet a legjobb. Különösen a nyelvtanulásra érdemes hangsúlyt helyezni. Kiderülhet a gyermekről, hogy született nyelvtehetség.


forrás: Harmonet.hu
hírek, aktualitások

Hogyan hat a telefonozás és a stressz szájüregünk egészségére?

2025. október 30.

A mindennapi életünkben jelen lévő stressz nemcsak a lelki egyensúlyunkat és általános egészségünket terheli meg, hanem a szájüreg állapotára is negatívan hathat. Egy 2024-ben végzett kutatás rávilágított arra, hogy a fokozott stressz és szorongás összefügg a bruxizmus, vagyis a fogcsikorgatás gyakoribb előfordulásával. Ez a jelenség hosszú távon komoly problémákat okozhat: a fogak fokozott kopásától kezdve az állkapocsízületi panaszokon át egészen a szájüreg általános egészségének romlásáig. Az eredmények hangsúlyozzák, hogy a stresszkezelés és a tudatos szájápolás egyaránt fontos szerepet játszik a megelőzésben.

A túlzott telefonozás és a fogszuvasodás kapcsolata

Az okostelefon ma már a mindennapok elengedhetetlen része, ám egyre több kutatás figyelmeztet arra, hogy a túlzásba vitt használata nemcsak a szemre és a testtartásra, hanem a szájüreg egészségére is hatással lehet. Azok a serdülők, akik hetente több mint 6 órán át használtak okostelefont, 28%-kal nagyobb valószínűséggel tapasztaltak fogszuvasodási tüneteket, mint azok, akik kevesebb mint 2 órán át használták okostelefonjukat – számolt be róla 2024-es kutatásában a Nature. A jelenség mögött több tényező is állhat: a képernyő előtt töltött hosszú idő gyakran párosul nassolással, cukros italok fogyasztásával, kevesebb vízivással és hanyagabb szájápolási rutinnal. Mindez együttesen kedvez a baktériumok elszaporodásának és a zománc ásványianyag-vesztésének, vagyis a szuvasodás kialakulásának.

A mellrák típusai, kockázati tényezői

2025. október 30.

A mellrák esetében örökletes és nem örökletes („sporadikus”) betegségről beszélhetünk. A ritkább, örökletes emlőrák hátterében gyakran az ún. BRCA gén különféle mutációja áll, ami növeli a daganatok kialakulásának kockázatát. Emellett ismertek más, kockázatot fokozó géneltérések is. Ma már célzott genetikai tanácsadás és vizsgálat segít azonosítani az érintetteket, és ezek az eredmények a műtéti és gyógyszeres döntéseket is befolyásolják.

A nem örökletes emlőrák jelenléte jóval gyakoribb Magyarországon. Kialakulásának leggyakoribb okai:


életmódbeli tényezők, mint a mozgáshiány, túlsúly, dohányzás, túlzott alkoholfogyasztás
cukorbetegség
rossz anyagcsere kontroll
terhesség, szülés, szoptatás hiánya vagy minél későbbi életkorra tolódása
korábbi emlőbesugárzás (pl. gyerekkorban más daganat miatt)
emlőt érő mikrotraumák (bizonyos sportágakban)


A betegség három fő szövettani altípusa eltérő „vezérlő mechanizmussal” és terápiával jár:


Hormonreceptor-pozitív (az esetek kb. 75–80%-a): jól reagál antiösztrogén/ösztrogéncsökkentő kezelésekre.
HER2-pozitív (az esetek kb. 10–15%-a): ma már célzott HER2-gátló antitestekkel és modern molekuláris terápiákkal hosszú távon kontrollálható.
Tripla negatív (az esetek ~10%-a): nem érzékeny hormon- vagy HER2-célzásra, de kemoterápiával és újabb immunterápiákkal hatékonyan kezelhető.

Vizuális érzékelés, avagy a látás világa

2025. október 29.

A látás és a szenzoros feldolgozás arányáról nincsenek pontos, általánosan elfogadott statisztikák, de a szakirodalom szerint a látási élményünk jelentős része nem csupán a látott információk észleléséből áll, hanem azok feldolgozásából is.

Vizuális feldolgozás


Látás: a látás magában foglalja a fényérzékelést és a vizuális információk észlelését, amelyet a szemünk végez. A retina érzékeli a fényt, amelyet az agyunk értelmez, hogy képet alkothasson a külvilágról.
Szenzoros feldolgozás: a szenzoros feldolgozás során az agyunk nemcsak az alapvető látási információkat dolgozza fel (mint pl. színek, formák), hanem azokat kontextusba is helyezi. Ez magában foglalja a figyelmet, a memóriát és az érzelmeket is, amelyek mind befolyásolják, hogyan értelmezzük azt, amit látunk.


Arányok Bár konkrét számadatokat nehéz megadni, szakértők gyakran említik, hogy a vizuális élményünk kb. 80-90%-a származik a szenzoros feldolgozásból.

Ez azt jelenti, hogy csupán 10-20% az, amit közvetlenül látunk, a többi információt az agyunk dolgozza fel és értelmezi.


Érzékszervek az SPD (szenzoros feldolgozási zavar) szerint
Vizuális (látás)
Auditív (hallás)
Taktilis (érintés)
Vesztibuláris (egyensúly)
Proprioceptív (testhelyzet)
Interoceptív (belső érzékszervek)
Olfaktórikus (szaglás)
Gusztatorikus (ízérzés)