Inczeffy Patika

Szombat: 7:30 - 13:00

Ismerd meg önmagad! – Beszélgetés Klein Dáviddal

Érdekességek2017. június 05.

Tiszta tekintet, világos megfogalmazás, filozofikus elmélkedés, mindez a magányos csavargó és a kommunikatív beszélgetőpartner személyében, aki a Mount Everest 8848 m-es hegycsúcsának oxigénpalack nélküli megmászását tervezi. Mindenkinek más utat kell választania ahhoz, hogy önmagát megismerje. Klein Dávid ezt választja.

1975-ben születtem Budapesten. 12-13 éves koromban kezdtem el a hegymászást, sziklamászást. Ennek a háttere talán az, hogy ügyetlen voltam a fociban, de azt felismertem, hogy fontos számomra a mozgás, a fizikai erőfeszítés, így sodródtam a hegymászás felé. Már az iskolai tanulmányaimat is elég rapszodikusan végeztem. A gimnázium első évében Pécsett tanultam a Leővey Klára Gimnáziumban. Hamar rájöttem, hogy a gimi nem nekem való, nagyon sok a struktúra, a fegyelem és a kötöttség, és kimentem egy évre az USA-ba. Ott megízleltem a kaland szabadságát, a felelősségét, a nehézségét és a szépségét. Megtapasztaltam, hogy milyen nehéz kenyér a szabadság, és azt is, hogy enélkül nem tudok élni. Amikor hazajöttem, beiratkoztam Budapesten a Vörösmarty Mihály Gimnáziumba, majd  - egy év után, az utolsó két évre - magántanuló lettem. Ekkoriban mindennél fontosabb volt számomra a csavargás, a szabadság és a hegymászás. Egy tátrai túra során találkoztam Mezey Lacival, és úgy döntöttünk, belevágunk egy igazi expedícióba.

Az expedíciós hegymászás a hegymászás egy önálló szakiránya. A hegy- és sportmászásnak nagyon sok válfaja van. Az egyik végén ott van mondjuk a teremmászás, alkalmanként néhány órai kreatív sporttal, a másik végén ott van egy 8000-es expedíció, mondjuk két és fél hónapos elfoglaltsággal. Suhajda Szilárd barátommal most az utóbbira vállalkozunk: hosszú ideig leszünk a hegyek között és a világ legmagasabb csúcsának palack nélküli elérése a célunk.

Én nagyon hálás vagyok a családomnak – édesapámnak, édesanyámnak –, mert képesek voltak megvalósítani két dolgot egyszerre. Szeretni és elengedni. Mindig számíthatok rájuk, ugyanakkor soha nem éreztem azt, hogy meg akarnák mondani, mi legyek, ki legyek, mit csináljak. Nyilván izgulnak, de tudják, hogy ilyen szempontból alapos vagyok. A „link”, csavargó énem a hegymászás alkalmával nem jöhet a felszínre.

Nem, nem kell.

Semmit, semmit nem kell legyőzni! Ez egy viktoriánus maradványterminológia.
Az én élményem az, hogyha kőkeményen dolgozom, figyelek önmagamra, figyelek a másik emberre, figyelek a hegyre, akkor lehet, hogy a hegy megengedi, hogy 15 percet vendégeskedjek a csúcsán. Ennek köze sincs valakinek vagy valaminek a legyőzéséhez. 8000 méter fölött lenni - ahol éppenhogy csak vagyok –, olyan, mint a létezés határmezsgyéjén járni. Hogy milyen a viszony a hegy és köztem? A hegy könnyen rá tud venni, hogy ne legyek ott, ahol én akarok. Fordítva ez nem így van, én elég nehezen veszem rá a hegyet, hogy ne ott legyen, ahol ő van. Még csak észre sem veszi a jelenlétemet. Tehát ez nem a győzedelmeskedésről szól. A hegyet biztosan nem tudom legyőzni. És magamat se legyőzni akarom: Megismerni akarom önmagamat, megismerni a mászótársamat, megismerni és megérteni a hegyet.

Egyfajta kettősséget kíván meg tőlem a hegy. Azt várja, hogy legyen bennem őszinteség, keménység és szigor, ugyanakkor legyek érzékeny és empatikus is. Az őszinteség, keménység és empátia jelen kell, hogy legyen persze önmagammal szemben is. A hegyen pontosan olyannak látom magam, amilyen tényleg vagyok. Igazat kell mondanom magamnak. Ha évtizedekig csavarogsz a hegyek között, akkor a belső rezgéseid bizony fontos információt hordoznak. És ha nem figyelsz rájuk, és dirrel-durral átgázolsz a saját belső mondanivalódon, akkor nagy baj lesz. És jó, ha hasonló őszinteséggel és empátiával fordulsz a társad felé is. Ha valamit le lehet hozni odafentről, akkor ez az: egyfajta önismereti plusz, egyfajta minőség. Később, ha igyekszem, ezzel a minőséggel tudok itt, a „tengerszinten” tevékenykedni és viszonyulni másokhoz.

Egy-egy expedíció, túl azon, hogy egyfajta technikai kihívás is, ahol az ügyességeddel, leleményességeddel, kitartásoddal, szívóságoddal, kreativitásoddal meg kell oldanod egy puzzle-t – a mászóút támasztotta nehézségeket, feladatokat – ebből a nyers önismereti magból is áll. Találkozom önmagammal, olyan szigorú feltételek mellett, amelyek lehetetlenné teszik, hogy saját magamnak hazudjak. Pontosan olyannak mutat meg engem az expedíció saját magam számára, amilyen tényleg vagyok.

Erre mindenkinek magának kell válaszolnia, hogy miért csinálja.

Három kategóriát szoktam említeni. Az első a fizikai felkészülés, az alapok lefektetése, ami nagyon fontos. Sok minden fejben dől el, persze, de ha nem fektetem le a fizikai alapokat, akkor ez költői humbug marad. Van a második, a stratégiai felkészülés, amikor kigondolod, hogy mit fogsz csinálni, mondjuk egy veszélyes szakaszon.

A stratégiában elemzéseket végzel, és a mászótársaddal, most Szilárddal, elemezgeted, hogy milyen szakaszhoz milyen megoldást rendeltek majd. És van a harmadik kategória, a mentális felkészülés. Ez is fejben zajlik, de a mentális különbözik a stratégiaitól, mert az puzzle-megoldás, a mentális pedig érzelmi készenlétet alakít ki. Sokat meditálsz, dolgozol azon, hogy mit jelent ez a hegy és ez a projekt neked.

Tudatában kell lenni a veszélynek. Tudatosítjuk a veszélyt, erről beszélünk, ezt feldolgozzuk. A felismerése és tisztelése a helyzetnek, a hegynek nagyon fontos dolog, de nincs bennem igazán félelem. Izgalom, az persze van, de az más. Az igazság az, hogy a hegyen, odafent sokszor jobban otthon érzem magam, mint idelent.
Amikor ügyet intézek, sokkal több szorongás van bennem, mint 8000 méter fölött egy expedíció során. Az az én közegem.

Négy fázisra lehet osztani az expedíció időtengelyét. Van a megközelítés, ami Budapesttől az alaptáborig tart. Közel két hét, mire az alaptábort egyáltalán elérjük. Kirepülünk Katmanduba, hordókat pakolászunk, utolsó beszerzéseket eszközölünk. Aztán felrepülünk egy meredek hegyi leszállópályára egy kis géppel, majd fölfelé gyalogolunk egy héten keresztül az 5300 méteres alaptáborba minden felszereléssünkel.

A következő fázis a leghosszabb és legfontosabb időszak: két célt valósítunk meg. Egyrészt a hegyen föl-le mozgunk – az egyes akklimatizációs körök után mindig visszatérünk az alaptáborba pihenni –, és így szoktatjuk a szervezetünket az egyre nagyobb magassághoz. Akklimatizálódni csak fenn tudunk, de pihenni csak lent. A feladat, hogy minimális állóképesség-veszteséggel (mert mindig veszítek) maximális akklimatizációt zsebeljek be. A másik feladatunk egy táborlánc kialakítása: készleteket halmozunk fel a hegyen, sátrakat ásunk be az egyes táborokban, ahol gázt, élelmet hagyunk hátra. Ha megvan a táborlánc és az akklimatizáció, akkor a meteorológiánál van a labda. Amikor ők úgy látják, hogy – mondjuk – tíz nap múlva lesz időjárási ablak, akkor felkészülünk a csúcsmászásra.

A harmadik fázis a csúcsmászás maga, amikor az alaptáborból kiindulva, a táborokat érintve felmegyünk a legfelső táborba – ez az Everest esetében 8000 méteren lesz –, ott pihenünk (de nem alszunk, hisz a szervezetünk eléggé megnyugodni a magas pulzusszám miatt ebben a magasságban), majd délután hat órakor elindulunk a csúcs felé, amit folyamatos mozgással másnap délre szeretnénk majd elérni. 18 órát mozgunk fölfelé.
Az utolsó fázis, a levonulás, amikor összeszedünk mindent, és visszatérünk a civilizációba: az alaptáborba és aztán Budapestre.

Több mint féléves felkészülési időszakon vagyunk túl. Sok támogatónk van, de most – a kiadványra tekintettel – kiemelném közülük a BioTech-et és a Kalifát. Nálunk – más sportokhoz hasonlóan – iszonyú fontos a megfelelő állóképesség kialakítása. A mi megmérettetésünk hosszú hónapokig tart. Ügyesnek, ravasznak, kitartónak kell lenni az akklimatizálódás során is és nagy magasságban a szervezet már mindenképpen gyengül. Ha megvágom a kezemet, akkor az a vágás két hónap múlva ugyanott lesz a kezemen, nem gyógyul be. Úgyhogy a vitamin-hozzáadás, a sóbevitel – mert a hóból olvasztjuk a vizet, és az tulajdonképpen desztillált víz –, a könnyen emészthető táplálékkiegészítők nagyon fontosak. Szegényes a táplálkozásunk, ezek kellenek. A másik fontos támogatónk a Kalifa. Aszalványokat és magvakat eszünk a hegyen, ami nem csak finom és egészséges, de könnyen emészthető és folyamatosan nassolható. Az emésztéshez oxigén kell, amiből nincs sok, és amit meg tudunk enni ebben a magasságban, az lényegében a magvak, olajos magvak és az aszalványok. Rajtuk kívül kiemelném még a DunaMedical csapatát: az alapos egészségügyi állapotfelmérés nagyon fontos, hogy minden apróság kiderüljön, ami kiderülhet indulás előtt. Az RTL is támogat. Ezek nagyon komoly szakmai partnerek.

Én abban bízom, hogy a hegyek valamilyen formában meg fognak maradni az életemben életem végé, ami – ezt szintén remélem és hiszem – viszonylag távol van még. Az fontos, hogy mindig reflektáljak, mindig megkérdezzem magamtól egy-egy expedíció után, hogy most ki vagyok, most merre tartok, és most mit jelent számomra a hegy. Ezenkívül jó lenne valamikor foglalkozni a filozófiával is, mivel 2004-ben beiratkoztam az ELTE BTK filozófia szakára, amit epikusan hosszú idő alatt elvégeztem, most pedig PhD-hallgató vagyok. Van egy törpe könyvkiadóm. Pszichológiával és pedagógiával foglalkozó könyveket adunk ki. Azért csinálom, mert fontos számomra a személyközpontú pszichológia, pedagógia ügye, amely nagyon közel áll hozzám. Kétévente én vagyok a szervezője a Kultúrák Közötti Kommunikáció elnevezésű egyhetes nemzetközi találkozónak. (Bővebben: www.encounter.hu) Egy bizonyos ponton pedig megint helyet kell adnom majd a csavargó énemnek. És ott van a képben, hogy lehet, hogy egyszer családom is lesz. Nem zárom ki, nem vagyok magányos farkas, azt gondolom, de eléggé könnyedén veszem a dolgot. Majd lesz valami.

0 méteren, azt hiszem, hogy inkább a mi, és 8000 méteren inkább az én. Persze 0 méteren is szeretnék önazonos lenni, és 0 méteren is fontos az, hogy én átéljek valamit. De az évek során sokat erősödött bennem, hogy milyen jó lenne, ha jobban odafigyelnénk egymásra. Mert a másik ember is fontos. Például, ha Szilárd feljut a csúcsra és én nem (benne van a pakliban), biztos vagyok benne, hogy ezt akkor is egy nagyon sikeres expedíciónak fogom megélni! Mert egy expedíció akkor sikeres, ha feljut valamelyikünk a csúcsra, és mind a ketten élve visszatérünk. De az expedíció alapvetően arról szól, hogy én ki vagyok, és hogy valamit szeretnék átélni és megtudni magamról. A lenti életem egyre inkább arról szól, hogy mi kik vagyunk, mint közösség, és hogy tudnánk jobban, emberségesebben viszonyulni egymáshoz.

dr.Szarvasházi Judit

főszerkesztő, gyógyszerész

forrás: Patika Magazin
hírek, aktualitások

Ólom a szembe, viasz az arcra, avagy a halálos csábítás titkai

2024. április 15.

Amióta világ a világ, a nők (és időnként a férfiak is) festik, szépítik magukat. Minden kornak megvolt a maga szépségideálja, minden népnek megvolt a saját tipikus díszítési eljárása, szokása. És ez nem mindig volt veszélytelen...

A japán hölgyek rizsporral, európai társaik liszttel fehérítették arcukat, szemfestékek pedig az ólomtól kezdve a szénen át a koromig minden elképzelhető, és elképzelhetetlen dologból készültek. A nők felhasználták, amit csak lehetett: gyümölcsöket, virágokat, ásványokat, állati zsiradékot, kormot, vért.

Katalin cárnő nyers májból, zsírból és vérből álló pakolást használt, a gésák pedig viasszal kezelik arcukat, hogy sima réteget kapjanak a rizspor felviteléhez.

A római nők békabélből készített élénk kék szemfestéket használtak, az ázsiai hölgyek piros tust. A bőrt ólom és higany keverékével fehérítették. Nem baj, ha halálos méreg, a csábítás érdekében soha nem riadtak vissza semmitől a tetszeni vágyó asszonyok.

Még a szigorú középkorban is festették magukat a nők, igaz, csak a léhább fajta, bordélyban dolgozó.

Nem úgy a rokokó dámái, akik szépségtapaszokkal ragasztgatták tele arcukat, és még a parókájukra is púdert szórtak – talán a rossz szagok ellen, hiszen fürdeni akkoriban nem volt divat.

A sminkelés oly ősi szükséglete az embereknek, hogy már a legrégebbi ismert törvénykönyv, Hammurapi oszlopa is foglalkozik vele. Eszerint a kihívó, színes festésért nyilvános korbácsolás járt...

Szoptatás cukorbetegen- ezekre figyeljen!

2024. április 15.

Ha valaki  cukorbeteg, az élete több pontján is némi nehézséggel találhatja  szemben magát. Ez különösen igaz azokra az eseményekre, állapotokra, amikor nagyobb  hormonális  változások zajlanak a szervezetében. Éppen ezért dr. Porochnavecz Mariettától, a Cukorbetegközpont diabetológusától azt kérdeztük, vajon hogyan hat a cukorbetegség a szoptatásra, van-e olyan, amire külön figyeljenek ilyenkor a diabéteszes kismamák?

Először is fontos leszögezni, hogy a cukorbetegség nem kontraindikációja a szoptatásnak, vagyis bátran szoptathat a cukorbeteg kismama!.  Az anyatejes táplálás a WHO jelenlegi ajánlása szerint a baba (minimum) 6 hónapos koráig ajánlott, hiszen nem csak az anya-gyermek kapcsolatot erősíti, hanem a gyermek és a szülő egészségéhez is hozzájárul.

Az anyatej hipoallergén, alacsony nátriumtartalmú és megfelelő arányban tartalmaz vitaminokat, ásványi anyagokat, szénhidrátokat, enzimeket, sőt, még esszenciális zsírsavakat is, valamint hozzájárul az agy és az idegrendszer kiegyensúlyozott fejlődéséhez az első hónapokban.

A szoptatás mind az anyára, mind a gyermekre nézve számtalan előnyös hatással rendelkezik: az anyánál pl.  csökkenti több daganattípus kialakulásának esélyét, segíti a baba immunrendszerének erősödését, valamint hozzájárul a későbbi elhízás, cukorbetegség elkerüléséhez. Szerencsére csupán kevés olyan állapot van, melyek esetén nem lehet szoptatni (ez esetekben sem mindig maga az állapot, hanem az arra szedett gyógyszerek miatt).

Néhány dolgot azonban fontos figyelembe  venni és betartani, hogy a vércukorszint az optimális tartományban maradjon, de a baba igényei is ki legyenek elégítve. De ez ne szegje kedvét, hiszen a szoptatás igen fontos,  többek között azért, mert kutatások szerint az anyatejjel táplált gyermekeknél később kisebb eséllyel lép majd fel cukorbetegség- ez azért is lényeges szempont, mert ha az anya cukorbeteg, akkor a gyereke is a fokozott rizikócsoportba fog tartozni diabétesz szempontjából, így jobb mindent megtenni annak érdekében, hogy ez ne következzen be.

Milyen előnyökkel járhat, ha szoptatja kisbabáját, cukorbetegen is?

• Gyorsabban megszabadulhat a terhesség során felvett plusz kilóktól, ami nem elhanyagolható a vércukorszint rendezése szempontjából

• Gyorsabban zsugorodik vissza a méhe normál méretűre

• Csökken a petefészek/emlőrák kockázata

• Lehet, hogy kevesebb inzulinra lesz szüksége

Azok az anyák, akik terhességi  cukorbetegek voltak és minimum 6 hónapig szoptatnak, kevésbé valószínű, hogy később 2-es típusú cukorbetegség alakul ki náluk.

Érdemes azonban arra felkészülni, hogy  lehet, hogy a cukorbetegség megnehezíti majd a szoptatást, a tejtermelődést, ennek ellenére érdemes kitartónak lenni! Ha cukorbeteg, akkor előfordulhat, hogy a tejtermelése nehezen, később indul be. Ez ne szegje kedvét, szülés után rögtön tegye mellre babáját és próbáljon szoptatni, akkor is, ha nem sikerül!

Maradék nélkül

2024. április 14.

Dr. Nemes Imre, a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal elnöke számtalan fontos, praktikus, az egészségünket megőrző és környezetünket védő tanácsot ad az élelmiszerek kezelésével kapcsolatban.

– Mennyiben követhetik az emberek leginkább a fenntarthatóság elvét, segítve ezzel a Nébih törekvéseit?

– A Nébihnél hiszünk abban, hogy a lakossággal együtt közösen tehetünk a fenntarthatóságért, és tevékenyen ki is vesszük a részünket ebből a munkából, hiszen a felelősségünk is közös. Azonban a lelkesedés nem minden: a tudatosság és a tájékozottság is legalább ennyire fontos össze-tevője segítő cselekedeteinknek. Éppen ezért a Nébih szemléletformáló kampányainak nem titkolt célja, hogy a fogyasztókat hasznos, döntéseiket segítő információkkal ellássa. A Nébih egyik legsikeresebb programja, a Maradék­ Nélkül az élelmiszer-pazarlás mérséklését tűzte zászlajára. A program 2016-os indulása óta számos aktivitással népszerűsítettük azokat a jó gyakorlatokat, amelyekkel érdemben csökkenthető a környezeti lábnyomunk. Szemléletes, hogy ha az országokat szén-dioxid-kibocsátásuk alapján sorrendbe állítanánk, és magát az élelmiszer-pazarlást is országnak tekintenénk, akkor az Egyesült Államok és Kína után a 3. helyen állna. Az élelmiszer-pazarlással szintén összefüggésbe hozható a metánkibocsátás. Ráadásul kárba vész mindaz az idő, természeti erőforrás és be-fektetett munka, amelyet a termék előállításához és szállításához felhasználtak.

A Nébih Maradék­ Nélkül­ Programja évente egy alkalommal, az őszi időszakban hirdeti meg országos háztartási élelmiszerhulladék-mérését. A mérési időszakban törekszünk a nagy létszámú részvételre, amely nagy örömünkre az utóbbi években több száz háztartást jelentett. Az élelmiszerhulladék-körkép elkészítése segíti hivatalunkat abban, hogy azonosítsa a forró pontokat, valamint rálásson az élelmiszer-pazarlás kiemelt figyelmet igénylő aspektusaira.

A Nébih mellett az önkéntes résztvevők is profitálnak a mérésből: megismerhetik saját élelmiszer-pazarlási szokásaikat, és a tapasztalatok alapján felismerhetik, min lenne érdemes változtatniuk.

A fogyasztóknak érdemes tisztában lenniük az egyik legalapvetőbb ismerettel, vagyis a fogyaszthatósági idő és a minőségmegőrzési idő közötti különbséggel.

A fogyaszthatósági idő körébe olyan gyorsan romló élelmiszerek (pl. darált hús) tartoznak, amelyek lejárati idő utáni elfogyasztása akkor is kockázatot jelent, ha nem látunk rajta romlásra utaló jeleket.
A minőségmegőrzési idő olyan időpont, ameddig az élelmiszer a gyártó által kialakított tulajdonságait helyes tárolási körülmények között megtartja. A tartós élelmi-szerek (pl. száraztészta) általában a minőségmegőrzési időt követően is fogyaszthatóak, ha bontatlan csomagolásban és a gyártó által megadott körülmények között tárolták őket. Amennyiben lejárt minőségmegőrzési idejű terméket találunk otthonunkban, de érzékszervi szempontból megfelelőnek ítéljük meg, nyugodtan adhatunk neki egy esélyt.

Rossz gyakorlat, hogy a fogyaszthatósági idővel ellátott élelmiszerek közül hajlamosak vagyunk akkor is a két héttel később lejáró joghurtot választani, ha pontosan tudjuk, hogy három napon belül elfogyasztjuk azt. A bolygónk is megköszöni, ha legközelebb „mérlegre tesszük” valós szükségleteinket, és tudatosabban vásárolunk.