Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:30
Szombat: 7:30 - 12:00

Koronavírus étkezési kisokos: a legfontosabb táplálkozási kérdések

Érdekességek2020. március 25.

Fotó: pixabay.com

A koronavírus-járvány miatti korlátozások hatására az emberek drámai módon vásárolják fel a különböző élelmiszereket. A Napi Táptudás blog kezdeményezésére táplálkozástudományi szakemberek és dietetikusok, valamint szervezetek fogtak össze, így elkészült egy tájékoztató infografika, amely segít a lakosság számára a legégetőbb kérdéseket megválaszolni.

A szakértők célja, hogy a legfontosabb információk gyorsan és közérthető formában minél több emberhez eljussanak. Érdemes-e élelmiszert felvásárolni? Miből mennyi legyen otthon? Biztonságosak-e a tartós élelmiszerek? Mire figyeljünk fokozottan az élelmiszerbiztonság kapcsán? Szükséges-e étrendkiegészítőket szedni? Az elkészült anyag ezekben a kérdésekben segít támpontokat adni.

Az ötletgazda, Papp Andrea táplálkozástudományi szakember szerint a legfontosabb az, hogy próbáljunk higgadtnak maradni és gondoljunk másokra is. „Fantasztikus volt látni, hogy alig két nap alatt mennyien fogtunk össze, hogy segítsünk az embereknek. Mindenki segíthet másoknak azzal, ha nem vásárol több élelmiszert annál, mint amennyi valóban szükséges. Véleményem szerint a legnagyobb veszély, ami most az élelmiszer-ellátást fenyegeti az az, ha megrohamozzuk a boltokat és hónapokra betárazunk. Így valóban akadozhat az ellátás. Bár az infografikára csak a leglényegesebb információk fértek rá, de mindannyian igyekszünk részletesebb segítséget nyújtani az oldalainkon.”


Az egészséges táplálkozás alapelveinek követése most is elengedhetetlen, ahogy azt Szűcs Zsuzsanna, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének (MDOSZ) főtitkára is hangsúlyozza: „Fontos, hogy a karantén idején is próbáljuk betartani az egészséges táplálkozás szabályait. Készítsünk zöldséges ételeket, együnk naponta egyszer valamilyen teljes értékű gabonából készült ételt, fogyasszunk rendszeresen sovány tejtermékeket, hüvelyeseket, olajos magokat, halat, tojást. Folyamatos nassolás helyett tartsunk napirendet, amihez napi három-öt étkezés tartozik. Ha unatkozunk vagy stresszelünk, evés helyett mozogjunk kicsit vagy olvassunk bele egy jó könyvbe.”

Zsigovits Angelika, a Smartfood Coach táplálkozástudományi szakembere a túlevés veszélyeire hívja fel a figyelmet: „Beszélnünk kell arról is, hogy az érzelmi evés kockázata hatványozottabban előfordulhat ezen időszak alatt, amit a stressz, szorongás, magány, unalom, szomorúság, harag egyaránt okozhat. Nem érdemes irreálisan nagy mennyiségű alapanyagot felhalmozni otthonunkban, így a túlevés rizikóját is csökkenthetjük. Állítsunk fel magunknak egy napirendet, melyben legyenek ismétlődő, egészséget támogató, rituálészerű szokások, mint például a napi ötszöri étkezés, folyadékfogyasztás, és rendszeres otthoni testmozgás.”

Antal Emese dietetikus, szociológus, a TÉT Platform szakmai vezetője szerint ilyenkor is fontos a tudatosság, úgy a bevásárlás, mint a táplálkozás során: „Felelős emberként csak annyi élelmiszert vásároljunk, amennyi a saját szükségleteinket fedezi. Gondoljunk másokra, és persze ne feledjük azokat sem, akik az élelmiszereinket előállítják és elérhetővé teszik. A mostani időszak legyen inkább egy új, tudatosabb és egészségesebb életmód kezdete, és ne az unaloműző evésé” – fogalmaz a szakértő.

A Felelős Gasztrohős Alapítvány igazgatója, Varga Judit az élelmiszerpazarlás megelőzésére hívja fel a figyelmet: „Most kiemelten fontos, hogy odafigyeljünk arra, hogy lehetőleg ne pazaroljunk el élelmiszert. Érdemes okosan kihasználni a fagyasztónk kapacitását, akár előre megfőzni néhány nagyobb adagot, amit később csak ki kell olvasztani. Jól jöhetnek a száraz hüvelyesek, a jól tárolható zöldségek, és az olyan ételmentő receptek, mint a mákos guba. Ki tudja, akár még néhány hasznos új konyhai szokást is felvehetünk ezalatt a furcsa időszak alatt!”

A projekt grafikusa, Kőfaragó Anna szerint is rendkívül fontos, hogy a lakosság hiteles információkhoz jusson: “Fontosnak tartom, hogy ezekben a bizonytalan időkben, amit a járvány okoz, a félelemkeltés helyett valós szakértői információkat és segítséget kapjanak az emberek. Hiszem, hogy a grafika nyelvén az információk fogyaszthatóbbak, jobban átláthatóbbak és szemléletesebbek, ezért sokakhoz juthat el ez az étkezési kisokos. Így örömmel vállaltam, hogy a grafikai munkámmal segítsem a szakmai tájékoztatást. Mert hiszem, hogy ezzel nő az esély, hogy egyre többen megfontoltan és tudatosan vásároljanak és étkezzenek ebben a krízishelyzetben.”

A kezdeményezésben számos szakember vett részt: 

Az infografikát Kőfaragó Anna grafikus készítette.

Az információs anyag létrejöttét támogató szervezetek: Magyar Táplálkozástudományi Társaság, TÉT Platform Egyesület, Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége, Felelős Gasztrohős Alapítvány


forrás: Patika Magazin.hu
hírek, aktualitások

Vásárlási és étkezési tanácsok járvány idejére

2020. március 24.

Hogyan érdemes táplálkozás szempontjából előre tervezni, és milyen élelmiszereket ajánlatos beszerezni, ha járvány idején a vásárlási szokásaink átmenetileg megváltoznak, ritkábban járunk boltba, piacra és egyszerre nagyobb mennyiségű élelmiszert vásárolunk?

Ebben az időszakban is törekedjünk a kiegyensúlyozott, egészséges étrend követésére, mivel ez alapvető fontosságú az immunrendszerünk érdekében, a betegségek megelőzése és legyőzése szempontjából. A készleteket ésszerű mennyiségű, az egészséges étrendbe illeszkedő élelmiszerekkel töltsük fel.

Vásárlás előtt:

Mérjük fel a készleteinket!

     Ellenőrizzük le, hogy mekkora készlet áll rendelkezésünkre azokból az élelmiszerekből, amelyeket szeretnénk otthon tudni ebben az időszakban. Ha úgy ítéljük meg, hogy kb. két hétre elegendő mennyiség van az adott élelmiszerből, felesleges még többet vásárolnunk belőle, hiszen ez könnyen vezethet felesleges pénzkidobáshoz és élelmiszerpazarláshoz.

       Írjunk bevásárlólistát előre!

       A listán ne csak a megvásárolni kívánt termékek neve szerepeljen, hanem az is, hogy azokból mennyit szeretnénk vásárolni. Így biztos, hogy mindenből megfelelő mennyiség kerül a kosárba. Vásárlás ideje is jelentősen csökkenthető.

Mi és miért szerepelhet a bevásárlólistán?

Gabonafélék és száraz hüvelyesek, melyek hosszú ideig eltarthatók és sokoldalúan felhasználhatók. Fogyasszunk minden nap 3 adag gabonát (pl.: rizs, lisztből készült termékek, kenyérfélék, pékáruk, kekszek, müzliszeletek stb., amiből legalább 1 adag teljes értékű legyen (teljes kiőrlésű lisztből készült étel, barna rizs, zabpehely, teljes kiőrlésű tészta, bulgur, kuszkusz, köles, hajdina, teljes kiőrlésű keksz, stb.). Fogyasszunk rendszeresen száraz hüvelyeseket (szárazbab, lencse, sárgaborsó stb.). Felbontás után, minőségük megőrzésének érdekében tároljuk ezeket légmentesen záródó edényben, valamint hűvös és száraz helyen.

Fagyasztott zöldség, gyümölcs amely fagyasztóban, mélyhűtőben sokáig eltartható. Ha friss zöldség, gyümölcs nem áll rendelkezésünkre, fagyasztottból is készülhet párolt zöldségköret, rakott zöldség, főzelék, zöldségleves (akár krémleves), a gyümölcsök belekeverhetők natúr joghurtba, túróba, de készülhet belőlük turmix is.

Az ibuprofen nem súlyosbítja a koronavírus tüneteit

2020. március 23.

Az EMA tudatában van a közösségi médiában megjelent híreknek, amelyek szerint a nem szteroid gyulladáscsökkentő gyógyszerek (NSAID), például az ibuprofen, súlyosbíthatják a koronavírus betegség (COVID-19) tüneteit.

Jelenleg nincs tudományos bizonyíték arra, hogy összefüggés állna fenn az ibuprofen és a COVID-19 súlyosbodása között. Az EMA szorosan nyomon követi a helyzetet, és felülvizsgál minden új információt, amely a kérdés kapcsán a pandémiával összefüggésben tudomására jut.

Az EMA Farmakovigilanciai Kockázatértékelő Bizottsága (PRAC) 2019 májusában elkezdte a nem szteroid gyulladáscsökkentő ibuprofen és a ketoprofen felülvizsgálatát a francia gyógyszerhatóság (ANSM) tanulmányát követően, amely szerint ezek a gyógyszerek súlyosbíthatják a bárányhimlő (varicella) és egyes bakteriális fertőzések tüneteit. Számos NSAID készítmény kísérőirata már tartalmazza a figyelmeztetést, hogy gyulladáscsökkentő hatásuk elfedheti a súlyosbodó fertőzés tüneteit. A PRAC felülvizsgálja az összes rendelkezésre álló adatot, hogy megvizsgálja, vajon szükség van-e további intézkedésre.

A koronavírus betegség kezelésénél a láz- vagy fájdalomcsillapítás megkezdésekor a betegeknek és az egészségügyi szakembereknek mérlegelniük kell az összes rendelkezésre álló kezelési lehetőséget, beleértve a paracetamolt és a nem szteroid gyulladáscsökkentőket is. Minden gyógyszernek megvannak a maga előnyei és kockázatai, amelyek szerepelnek a kísérőirataikban is, és amelyeket figyelembe kell venni a nemzeti irányelvekkel együtt. Az Európai Unióban ezek többsége a paracetamolt ajánlja elsőként láz vagy fájdalom csillapítására.

A nemzeti klinikai irányelvekkel  összhangban a betegek és az egészségügyi szakemberek folytathatják az NSAID-ok (például az ibuprofen) alkalmazását a jóváhagyott kísérőiratoknak megfelelően. A jelenlegi ajánlás szerint ezek a gyógyszerek a lehető legrövidebb ideig a legkisebb hatékony adagban alkalmazhatók.

Ha bármilyen kérdése lenne, beszéljen orvosával vagy gyógyszerészével. A fentebb leírtak alapján nincs semmi ok arra, hogy az ibuprofent szedő betegek megszakítsák kezelésüket. Ez különösen fontos azoknál a betegeknél, akik krónikus betegségek kezelésére szednek ibuprofent vagy más NSAID gyógyszert.

Kaliforniai saláta

2020. március 23.

A fejes salátát leveleire szedjük, megmossuk és apró darabokra tépjük. A paradicsomot karikákra szeljük, a kaprot, a zöldpetrezselymet és a citromfüvet apróra vágjuk 

Hozzávalók:
fejes saláta 1 db
paradicsom 30 dkg
kapor 1 csomó
zöldpetrezselyem 1 cs.
citrom 1 db
Natúr Pannónia krémsajt 15 dkg
olívaolaj 5 cl
fokhagyma 2 gerezd
tejföl 2 dl
őrölt fehér bors, só

Elkészítése:
A fejes salátát leveleire szedjük, megmossuk és apró darabokra tépjük. A paradicsomot karikákra szeljük, a kaprot, a zöldpetrezselymet és a citromfüvet apróra vágjuk. Az egészet jól összekeverjük, megöntözzük citrom-lével és tálalásig a hűtőszekrényben hűtjük. Ezután elkészítjük a salátaöntetet. A Pannónia krémsajtot elkever-jük az olajjal, a lereszelt fok-hagymával, a finomra vágott vöröshagymával és a tejföllel. Sóval, őrölt fehér borssal ízesítjük. Tálaláskor a krémsajtos dresszinget nem öntjük rá a salátára, hanem külön tálban kínáljuk.