Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

László Emőke: Mi nem lakást tervezünk, hanem otthont

Érdekességek2022. március 07.

Bevallom, az interjú előtt nem ismertem László Emőkét. Egy ajánlás kapcsán kerestem meg, és miután utánanéztem belsőépítészi, festői – ahogy ő nevezi, képalkotói – munkásságának, egyértelmű lett számomra, hogy ezt érdemes lenne az olvasókkal is megosztanom.

Fotó: Molnar Bobi• Hogyan lettél belsőtervező, és ahogy te mondod, képalkotó?
Marosvásárhelyen születtem, ott jártam a Bolyai Farkas Líceumba, majd Kolozsváron felvételiztem a Műépítészeti Karra, ahol hagyományos, erős művészeti alapokon nyugvó építészképzés van. Egy év után mégis úgy döntöttem, hogy újrakezdem a tanulmányaimat Budapesten a Műszaki Egyetemen. Az egyik fő szempont az volt, hogy magyar nyelven tanulhassak. A diploma megszerzését követően a kivitelezésben kezdtem, majd különböző tervezőirodákban dolgoztam. Ezzel párhuzamosan beiratkoztam a Műszaki Egyetemen indított színdinamika- képzésre, aztán jöttek a gyerekek, és átíródott nagyjából minden, átsorolódtak a prioritások. Összegző szemmel visszatekintve, nagyon egészségesen alakult minden.

Egy nagyon kedves gyerekkori barátnőmnek, akárcsak nekem, a fiai születése után egy teljesen új fejezet nyílt az életében. Váltott a gazdasági világból, „áttanulta” magát lakberendezővé, és pár éve létrehoztunk egy közös tervezőirodát, a Kaláka Stúdiót. Mindamellett, hogy nagyon jó egy csapatként dolgozni, inspiráló és ösztönző, kiemelten lényegesnek tartom megemlíteni, hogy a munkánk eredményessége nemcsak a szakmai felkészültségből adódik, hanem a szemléletből, amit az anyaság formált ilyenné. Ezt az érettséget és látásmódot elegyítjük a tervezésben eltöltött évek tapasztalatával.

• A tervezéskor az ott lakók egyéniségét ötvözöd a szaktudásoddal?
Ez nagyon fontos. Ez a szakma, sőt az összes tervezői szakma az alázatról szól, arról, hogy nem magunknak tervezünk (bár nagyon ritkán magunknak is). Létfontosságú megismernünk a megrendelő lelkületét, illetve, hogy segítségére legyünk abban, hogy jól körülhatárolja és minél pontosabban megfogalmazza mindenekelőtt magának, hogy mit szeretne. Aki építkezik, többnyire nagyon frusztrált, feszült, így mi belecsöppenünk egy kritikus állapotba, egy már adott pszichés lelki környezetbe. Nekünk szakmailag értékelnünk kell a helyzetet, a családi élet dinamikáját: hogyan, milyen ritmusban élnek – felnőttek, gyerekek –, pl. mikor vacsoráznak, együtt vacsoráznak-e? Milyen gyakran jönnek vendégek, milyen létszámú közös együttlétnek, vacsorának, beszélgetésnek kell teret biztosítanunk? Akkurátusan, a legapróbb mozzanatokra is kitérve, a megrendelővel együtt gondoljuk végig a fentieket. Az egyik legnehezebb rész egyetértést teremteni a felek között. Éreznünk kell a rezdüléseket. Óriási a feladat lelki összetettsége: mi nem házat, hanem otthont tervezünk.

• Szerinted miért van az, hogy nálunk a belsőépítészet egy picit mostohagyerek, ellentétben pl. Olaszországgal vagy Dániával?
Összetett a kérdés. Az első gondolatom az lenne, hogy anyagi vonatkozású, de valójában nem.

• Igény? Jobban mondva igénytelenség?
Pontosan így van. Ha manapság egy hétköznapi embert megkérdezünk, azt fogja mondani, hogy nincs rá szüksége, és az anyagi kerete is hiányzik ahhoz, hogy egy megtervezett környezetet hozzon létre, és ehhez megfizessen egy tervezőt. Pedig kis büdzséből megoldott tereknél is lehet szakember segítségét kérni, és ilyenkor nyilván a tervezési díjazás is arányos mértékű.

• Sokszor alakítod át otthon a lakást?
Nem. Nálunk a hálóterületek viszonylag kicsik, a nappali tér nagy. Ott cseperednek a lányok, minden ott történik, még a kutya is bent lakik. Gyakran fogadunk vendégeket, és ilyenkor szeretjük körbeülni a nagy asztalt bent vagy akár a teraszon. Egy nagy közös térben élünk együtt harmóniában, egy jól kitalált otthonban. Eddig senki sem panaszkodott, a gyerekek is mindig boldogan jönnek haza.

• Te hogy rendeznéd be a világot?
Amennyiben a világ az otthonom: olyan legyen, hogy tudjak benne élni. Olyan hely legyen, ahol végre hátradőlhetek, és jól érezhetem magam. Én elég puritán vagyok, szeretem azt, ami egyszerű, nálam a színek sem zajosak. Nyilván mindenki a saját színeit viszi bele az otthonába, apró, személyes tárgyakkal kiegészítve, de úgy vélem, a legfontosabb, hogy az épített miliővel biztosítsuk a nyugalmat magunk és családunk számára.


• A festés hogyan kapcsolódik az életedhez?
A festés számomra örömforrás, de ugyan – akkor egy stresszfaktor is abból a szempontból, hogy azt, amit üzenni szeretnék, vajon sikerül-e úgy megmutatnom, ahogy elképzelem. Tehát nem nevezhető egy tipikusan békés és boldog időszaknak az, amikor festek. Évente egyszer mégis elmegyek otthonról egy hétre – hála istennek a család segít ebben, vigyáznak a lányokra, nyugodt lehetek, hogy otthon minden rendben van –, és festek. Ez az én saját időm. Olykor ki is állítom a képeimet. Az esemény és a visszacsatolás sikerélményt nyújt, feltölt. A későbbiekben ez hajt tovább, ez ad erőt a további alkotási folyamathoz.

Fotó: Dester Photography

Ide kapcsolódik, hogy miközben figyelem a gyerekeket – nem csak a sajátjaimat, hanem a környezetemben lévőket, osztálytársakat –, mindig elgondolkodom, hogy milyen is a vizuális nevelésük… A lányaim nagyon jó iskolába járnak, mégis lenne ott is javítanivaló ezen a téren. Szerencsére azért még akadnak szülők, akik energiát nem sajnálva igyekeznek biztosítani gyermekeik részére a színvonalas zenei vagy vizuális élményeket, hiszen ennek nem feltétlenül az iskolai tanítás az egyetlen forrása. Ezek a gyermekek aztán felnőttkorukban is folytatni fogják ezt a viszonyulást, mert igaz az, hogy nem tudunk másként élni, csak úgy, ahogy azt otthon láttuk.

Van egy nagy álmom, tervem, amely, bízom benne, hamarosan realizálódik: egy program az erre nyitott galériák és a vonzáskörzetükben lévő általános iskolák részvételével, amely tulajdonképpen akár rajzórák tananyagának szerves részét képezhetné. Nem alternatívaként, hanem kötelezőként!

A galériákban egy kiállítási anyagnak a bemutatása általában egy hónapig tart. A kisiskolások ezeket a kiállításokat egy-egy rajzóra keretében meglátogatnák, megtanulnák egy kiállítótérben való viselkedés mikéntjét, az alkotások értelmezését, az adott csoport életkorához mérten elhangzó szakmai mondatok segítenék a kulturális közegben való eligazodást. A kortárs műveket szakemberek segítségével tanulmányozva túlnőnék az „ilyet én is tudok” általános szemléletet. Mindez iskolai szervezéssel, keretek között, kötelező jelleggel, havi rendszerességgel. A fiatalok egy idő után otthonosan mozognának ebben a környezetben, „hazajárnának”. Egy ilyen látogatást követő rajzórán minden gyerek azt az alkotást dolgozhatná fel, amelyik a legjobban tetszett neki, a galériák pedig biztosíthatnának egy kis felületet – az inspiráló műalkotások mellett – a kicsik munkáinak kifüggesztésére. Micsoda hatással lenne mindez az olyan gyermekekre, akikre nem jut elég figyelem! Nekik van a legnagyobb szükségük az ilyen külső impulzusokra, a szerencsésebb társaikkal szemben, akik körül minden szép és jó, nem váltak el a szülők, törődnek velük, kirándulnak, színes életük van.

Fotó: Koszta

A rájuk irányuló biztató figyelem, a begyűjtött sikerélmény, amit elraktározhatnának, életfelfogás-, értékrend- és életminőség- formáló hatással bírna. Egy ilyen rendszeresen ismétlődő program talán megakadályozná, hogy a kedvezőtlen körülményeik hatására a szakadékba vezető útra lépjenek. Itt térnék ki arra, hogy a tanároknak, a pedagógusoknak milyen óriási szerepük van az életünkben, életükben. Nyilván a családnak hatalmas a felelőssége, de egy gyerek akkor is alakítható, formálható, ha kevésbé szerencsés közegbe született. Bátorkodom megjegyezni, hogy az általam elképzelthez hasonló programok is ösztönöznék, segítenék azt a generációt, amelyik majd alkalomadtán rólunk gondoskodik, és biztosítani hivatott a békés, idilli öregkorunkat, mindezt nem feltétlenül és kizárólag csak anyagi értelemben. Megnyugtató lenne a tudat, hogy egy kiegyensúlyozott, képzőművészetet szerető, klasszikus, népzenét kedvelő értéket teremteni vágyó világban talál ránk a jövő, és nem valami egészen másban.

Dr. Szarvasházi Judit
főszerkesztő gyógyszerész


forrás: Patika Magazin
hírek, aktualitások

Az auditív feldolgozási zavar folyamata és tünetei

2025. december 18.

Az auditív feldolgozási zavar (APD) egy hallási probléma, amely a 3-5%-át érinti az iskoláskorú gyermekeknek. A gyermekek, akik ezzel a problémával küzdenek, nem tudják ugyanúgy megérteni, amit hallanak, mint más gyerekek. Ennek oka, hogy a fül és az agy nem működik teljesen együtt.

Valami megzavarja azt a folyamatot, ahogyan az agy felismeri és értelmezi a hangokat, különösen a beszédet.

A gyermekek általában normálisan érzékelik a hangokat, mivel képesek hallani azokat a hangokat, amelyeket egy csendes környezetben (pl. egy hangtalan szobában) adnak ki. A probléma akkor jelentkezik, amikor a gyermekek nehezen ismerik fel a szavakban lévő hangok közötti apró eltéréseket, még akkor is, ha a hangok elég hangosak ahhoz, hogy hallják őket. Ezek a problémák gyakran előfordulnak zajos környezetben – pl. iskolai osztályteremben, játszótéren vagy bulikon –, ahol sok háttérzaj van.

A glaukóma diagnosztizálásának lehetőségei

2025. december 17.

A zárt csarnokzugú glaukóma, ami Magyarországon nem ritka, krónikus és heveny formában is megjelenhet. Ez a glaukóma forma a Föld teljes népessége tekintetében a vezető glaukómás vaksági ok. 

Heveny formában a szemnyomás nagyon megemelkedik. Ez jelentős fájdalommal is járhat. A zárt csarnokzugú glaukómára főként azok hajlamosak, akiknek a szemük kissé kisebb, mint a szokásos normális szem. Az életkor előrehaladtával, már nagyjából 40 éves kor körül a szemlencse jelentősen nagyobbodni kezd. Ilyenkor, ha a hely kicsi, a szemlencse a pupilla területében elzárhatja a szem belső folyadékának (a csarnokvíznek) az áramlását, és ez váltja ki a csarnokzug elzáródását. Bár a probléma még az elzáródás előtt végzett egyszeri, ambuláns lézer kezeléssel teljesen megelőzhető, ez a kockázat fel nem ismerése miatt sokszor elmarad, és a beteg már csak a súlyos és végleges látáskárosodás kialakulása után kerül lézerkezelésre. Tehát ha valaki távolra pluszos szemüveget hord vagy a családban volt már glaukóma, szemét mindenképpen rendszeresen ellenőrizni kell tünetmentesen is. A szemorvosi vizsgálatkan alaposnak és hozzáértőnek kell lennie, nem elég, csupán a szemnyomásmérés. A krónikus zárt csarnokzugú glaukóma forma tünetszegényebb. A nyitott csarnokzugú glaukómák pedig teljesen fájdalmatlanok. Magyarországon a nyitott csarnokzugú glaukóma formák a leggyakoribb zöldhályog típusok. Erősen hajlamosít rá a rövidlátás és a vérrokonok között előfordult nyitott csarnokzugú glaukóma. Éppen ezért a fenti kockázati tényezőkkel bíró személyeknek különösen fontos a 40 éves kor feletti életszakaszban a rendszeres és jó minőségű szemorvosi vizsgálat, még teljes panaszmentesség esetén is.

Vegye komolyan a kézzsibbadást, izomsorvadást is okozhat!

2025. december 17.

Ártalmatlan tünet, de akár komoly betegség is állhat a kézzsibbadás mögött, amivel már az első tünetek megjelenésekor fontos lenne foglalkozni. Fontos ugyanis megtalálni az okot, hogy nem áll-e a háttérben idegkárosodás, amely akár kézsebészeti beavatkozást is igényelhet. Minél hamarabb kiderül, mi okozza a zsibbadást, annál nagyobb az esély a panaszok megszüntetésére és a káros következmények visszafordítására.

Talán mindenkivel előfordult már, hogy bizsergést, érzéketlenséget, tűszúrásszerű vagy égő érzést tapasztalt az ujjaiban vagy a kezében. Az átmeneti kézzsibbadás mögött néha teljesen ártalmatlan okok állnak, ilyen lehet az, amikor egy rossz testhelyzet vagy tartós mozdulatlanság miatt alakul ki. A vérkeringés visszaállításával és a testhelyzet változtatásával hamar elmúlnak a panaszok. Ugyanakkor, ha a zsibbadás ismétlődik vagy látszólag teljesen ok nélkül jelentkezik és nem is múlik el, komolyan kell venni a panaszokat. Olyan betegség is állhat ugyanis a háttérben, amelyhez orvosi, többnyire kézsebészeti szakértelem szükséges.

Dr. Sándor Zoltán kézsebész szerint a zsibbadás mögött leggyakrabban kéztő- vagy könyök alagút szindróma áll. Ebben az esetben a felső végtag érintett részein az idegek tartós nyomás alá kerülnek például gyulladás, munkahelyi vagy sportból adódó túlterhelés, hormonális változások miatt. Mindez azért gond, mert ha egy ideg túl hosszú ideig van leszorítva, nem tudja funkcióját megfelelően ellátni, ez pedig izomsorvadáshoz és az ujjak érzéketlenné válásához vezethet. A folyamat egy idő után nem visszafordítható és sajnos a végtag mozgáskorlátozottságához vezethet.