Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

Lélekből, szabadon

Érdekességek2018. június 22.

Szívdobbanások a cajón ütemére, rezdülések a hegedű vagy a gitár speciális hangzású dallamaira, belső utazások a handpan lelket érintgető zendülése nyomán… Egy zenekar, amelyet merev műfaji besorolások helyett leginkább hangulatokkal és belső élményekkel lehet jellemezni. A "kozmikus világzenét" játszó Sirius World Music alapítójával, Kőrösi Gáborral és az együttes énekes-táncosával, Szántó Dóra Violával beszélgetünk.  

Bármennyire is kerülnénk a skatulyák használatát, tény, hogy spirituális zenét játszó csapatként tartanak benneteket számon. Számotokra mit jelent ez az irányzat?

Sz.D.V: - Nehéz meghatározni azt, hogy mitől is lehet spirituálisnak nevezni valamit. Én inkább fordítva közelíteném meg a dolgot: nem a zenénk spirituális, hanem a zenénket hallgatva lehet spirituális élménye, érzete valakinek. Szerintem nagyon fontos, hogy ne húzzuk rá mindenre ezt a jelzőt. A zenének – legyen bármilyen stílusú ¬– alapvetően is lélekből kell fakadnia, tehát ezt a kifejezést sok esetben csak egyfajta divathullám diktálja, vagyis valójában nem ez a szó fogja fémjelezni vagy minősíteni a mi zenénket. Sokkal inkább az, hogy mi, aki ebben benne vagyunk, lélekből és szeretetből csináljuk és olyan zenei élményre törekszünk, ahol az összhang meg tud születni. És amikor egy közösségben ez létrejön, annak már nagyon nagy lesz az ereje, a rezgése, az már másokat is meg tud érinteni.


Napjainkra a világzene is meglehetősen tág fogalommá nőtte ki magát. A ti muzsikátok mi által kötődik leginkább ehhez a kategóriához?

SZ.D.V.: - Talán a hangszerek hangzásvilága által, ami a megszokott zenei irányzatoktól kicsit eltérő.

K.G.: - Én a kezdeteknél azt már tudtam, hogy nem szeretnék egy szűk irányzatot követni, mondjuk kizárólag mantrákat játszani. Az első definíciónk az volt, hogy meditatív világzene a műfajunk. Ebben benne volt, hogy mélyebb tudatállapotba lehet kerülni a hallgatása közben és a világzenének az a vonatkozása is, amin elsősorban nem a különböző népzenei elemek felhasználását értjük, hanem a sokszínűséget. A zenekar tagjai különféle zenei irányból érkeztek, mindenki hozott egyfajta zenei ízlésvilágot és ezek mind összeadódtak. Korábban én is játszottam népzenét, sőt, néptáncoltam is sokáig; nemcsak a magyar, hanem a görög, a balkáni dallam- és hangzásvilág is hatott rám, és mostanában nagyon sokat hallgatok indiai, arab illetve távol-keleti muzsikát. Amikor az ember zenét szerez, automatikusan előjönnek ezek az inspirációk. Másrészt valóban, a hangszerek is számítanak. Vannak egzotikus hangszereink – pl. a handpan –, népi hangszereink, mint az indián fuvola, erdélyi furulya, tilinkó, de van klasszikus is, mint a hegedű, zongora, gitár vagy az indiai szitár, amelyek azonban egyedi hangszínen szólalnak meg.

Ha már az egyediséget említed: mit gondolsz, mi adja azt a sajátosságot, ami csak a SWM-ra jellemző?

K.G.: - A csapat tagjai. Az ő lelkük, egyéniségük, zenei karakterük. Szóval maga az ember is nagyon fontos ebben a történetben és bízom benne, hogy éppen ez az, amiért nem lehet bennünket másokhoz hasonlítani.

És akkor a „kozmikus” jelzőről még nem is beszéltünk… Milyen analógiát társítsunk hozzá?

K.G.: - Valami miatt van egy olyan érzetem, hogy a zenéink – többnyire saját, de a közösen kialakított szerzemények is – jönnek valahonnan: mégpedig más dimenziókból, más világokból, amelyek túlmutatnak a földi kereteken. Így fogalmazódott meg bennem, hogy amit játszunk, az „kozmikus világzene”.

SZ.D.V.: - Szerintem mi azt a fajta világzenét keressük magunkban, ami egészen az ősforrásig nyúlik vissza, oda, ahol maga a lélek ered. Én például nem tanultam mélyrehatóan népi éneklést, hanem az ösztönösen belülről fakadó ősi női erőkkel kapcsolódom össze és azokat használom. Úgy érzem, a zenekar is ebben az ősforrásban fürdőzik, főként amikor megtaláljuk azokat a varázslatos pillanatokat, amikor valami nagyon mélyről jön, a „mag”-ból.

Gondolom, ezáltal is kap hatalmas szerepet az improvizáció…

Sz.D.V.: - Igen, ez a fő mozgatórugója. Amióta egyre szerkesztettebb számaink vannak, némileg vannak korlátai is az improvizatív megnyilvánulásoknak, de alapelv, hogy én abból dolgozom, ami az „itt és most”-ban meg tud születni. Ez pedig lényegét tekintve nem fog változni, mert az már nem én lennék. Egyébként hallatlan nagy szerepe van annak is, hogy milyen közönség vesz körül, hogy ők mennyire tudnak velünk szárnyalni, mert az is visszahat a spontán születő kifejeződésekre.

Maga a tánccal való közreműködés is egy spontán ötlet volt?

SZ.D.V.: - Igen. Eleinte csak énekeltem, bár Gábor annak idején eleve táncosként ismert meg – aztán az egyik klasszikus mű, Pachelbel D-dúr kánonjának zenekari feldolgozása során ötlött fel bennem, hogy nagyon szívesen táncolnék rá és mi lenne, ha ezt felvállalnánk egy-két olyan zeneszámnál, amiben amúgy sem éneklek.

Hogyan fogadta a közönség?

K. G.: - Lenyűgöző élmény volt mindenkinek. Nekünk is.

Milyen előzmények után született meg a csapat jelen formációja?

K. G.: - Gyerekkorom óta zenélek, viszont a spirituális zenei világgal csak pár éve találkoztam. 2014 elején kezdődött egy új korszak a zenei életemben, mivel szerettem volna azt ötvözni az akkor már tíz éve végzett gyógyítói tevékenységemmel. Így kezdtem el hangfürdőket tartani hangtálakkal és különböző ütőhangszerekkel. Aztán „véletlenül” csatlakozhattam néhány alkalommal vendégzenészként spirituális zenét játszó zenekarokhoz. 2014 őszétől kezdve pedig már önálló koncerteket adtam. Kezdetben a hangfürdőkhöz hasonlóan hangtálakon és egzotikus ütőhangszereken játszottam, majd később a gitárt is bevontam ebbe a zenei világba. A koncertjeim alkalmával időnként csatlakoztak hozzám zenésztársak is, volt, aki csak egyetlen alkalommal és voltak visszatérő résztvevők is. Így kezdtünk együtt zenélni Neukum Nórával, aki jelenleg a zenekar hegedűse, később pedig megismertem Dórát, aki egy örömzenélős-kontakttáncos esten keveredett oda mellém és tánc helyett énekes improvizációval kapcsolódott a zenészekhez. Így már hárman voltunk és ebben a felállásban több fellépésünk is volt. Ezután felmerült, hogy jó lenne, ha lenne olyan tagunk is, aki csak ütőhangszerekkel foglalkozik, illetve, hogy legyen egy billentyűsünk is, ami mindig nagy vágyam volt. Dóra ajánlotta Borsfay Kriszta billentyűst, én pedig Várnai Ákos ütőhangszerest ismertem, akivel már játszottam együtt itt-ott. Így bővültünk öt fős formációvá.

Hol volt az a pont, ahol „Kőrösi Gábor és barátai”-ból valódi zenekarrá váltatok?

K.G.: - Ez egy folyamat eredménye volt és bennem is meg kellett érjen a dolog. Már rendszeresen felléptünk, készültünk számokkal, benne volt a közös munkánk, amikor egyre inkább éreztük, fontos minőségi ugrást jelent, hogy kimondjuk, zenekar vagyunk. Ez egyfajta szorosabb összetartozást és elkötelezettséget jelent, egyben felelősséget is egymás iránt. Akkor már három éve nagyon sok programom a Sirius névhez kötődött, így a zenekar nevében is azt vittük tovább.

Hogyan születik meg egy-egy zeneszám?

- K. G.: - Ez attól függ, milyen típusú darabról van szó. Vannak saját szerzemények, amik első hangtól az utolsóig meg vannak írva, kötött ütemszámmal elejétől a végéig. Vannak, amik teljesen szabadok, legfeljebb csak az adott, hogy milyen hangnemben akarjuk játszani és azok ott a pillanatnyi hangulattól függően alakulnak. És van a kettő közti átmenet, amikor van egy keret, egy adott struktúra, szabadon kitölthető részekkel. Talán ezek a legütősebbek, ebben tudunk leginkább kiteljesedni. Az is előfordul, hogy a zenekaron belül van valakinek valamilyen többé vagy kevésbé kidolgozott ötlete, azt hozza a próbára, aztán mindenki hozzátesz valamit és úgy alakul, csiszolódik. De arra is volt már példa, hogy egy próbán csak úgy a semmiből elkezdtünk valamit játszani és kialakult belőle egy olyan kompozíció, amit aztán sok koncerten előadtunk.

 Kedvenc szerzemény?

- K.G.: - Ez változó. Régebben biztosan mást mondtam volna, de most nagyon közel áll hozzám a Viola című kompozíció, ami közös munka eredménye. Volt egy alapötlet, egy dallam, amiből együtt felépítettük.

SZ.D.V.: - Nekem az erdélyi, moldvai és arrafelé tendáló népdalok nagy szívszerelmeim. A Rózsa című dalt egyszer már feldolgoztuk, de most lesz belőle egy teljesen új szerkezetű dolog, teljesen új érzetekkel meg elemekkel és úgy érzem, hogy nekem most ez érinti meg leginkább a lelkemet. Ha a táncos énemet kérdezed, akkor meg a Vissza a tengerhez című szerzeményt említeném, mert az minden alkalommal olyan élmény számomra, hogy nem is tudom elmondani.


Bár tudatosan törekedtek a zenekar egyediségére, inspiráló példaképeitek talán vannak. Kiket említenétek?

K.G.: - Nekem nagy kedvencem a Freedom Cafe, nagyon felnéztem rájuk. Ők voltak, akik olyan zenét képviseltek, amire azt mondtam: na igen, hú de jó lenne ilyen jellegű zenét játszani! Az énekes lány karaktere talán még hasonlít is Dóráéra. A gitárzenémre mondták már, hogy Estas Tonne zenéjére hasonlít, bár ritkán hallgatom az ő muzsikáját. Azt viszont büszkén vállalom, amikor a gitáros szóló lemezem számai nyomán valaki Mike Oldfield-re asszociál, hiszen részben az ő zenéjén nőttem fel. A magyar spirituálisnak mondott zenei világban Kövi Szabolcs az, akit nagyra tartok, egy koncerten volt szerencsém együtt is játszani vele.

SZ.D.V.: - Számomra Fodor Réka az, aki olyan erőt, szabadságot és tüzet képvisel, illetve ritmusszekcióval és mozgással is dolgozik, ami számomra mindenképp példaértékű. Másrészt Palya Beát említem, aki egyértelműen az ősi erőt képviseli, miközben halál természetes, ami mindenképp követendő útvonal.

Ha már az előttetek álló utat említed: a jövőt tekintve milyen irányok felé orientálódik a zenekar?

K.G.: - Prem Joshua stílusát is nagyon szeretem ezáltal magam is vonzódom ahhoz a koncepcióhoz, ami az egzotikus hangszereket ötvözi a maiakkal, a klasszikus keleti népzenei elemeket a mai hangzásvilággal, modern effektekkel. Mi is tettünk már lépéseket ezen a téren és szívesen mennék tovább ezen az úton.

Hol láthat-hallhat Benneteket a közönség?

K.G.: - A legnagyobb kihívás most az Everness Fesztivál, amelynek már visszatérő fellépői vagyunk, viszont a nagyszínpadon, főnapon, esti időben most játszunk első ízben, mégpedig egy neves külföldi zenekar előtt adunk másfél órás koncertet. Rendszeres, kéthavonkénti fellépéseink immár második éve a Magnet Házban voltak, viszont a közeljövőben már új helyszínen folytatjuk ezt a sorozatot.

Emlékezetes, rendkívüli koncertpillanat?

K.G.: - Egy alkalommal úgy adtuk elő a vendégzenészként közreműködő Peti fiammal a közös szerzeményünket, hogy megleptük őt. Peti úgy tudta, hogy duettként adjuk elő, de megbeszéltem a többiekkel, hogy egyenként, lassan beszivárognak a szám közben és csatlakoznak a kettőnk kompozíciójához. Számomra ez volt az egyik legszebb koncertélmény.

Sz.D.V.: - Sok ilyen pillanat volt, amik nem megmagyarázhatók és nem kategorizálhatók, és nagyon erőssé tettek minket. Ilyen például A Fény születésének az egyik első bemutatója, amikor valami olyasmi állt össze, ami azóta is megismételhetetlen. De akadtak ilyen különleges pillanatok az Evernessen való örömzenélések alkalmával is.

K.G.: - Olyankor érezhető, hogy megáll a normál időszámítás… Egyszer például a Blues című számunknál történt meg, hogy a koncerten spontán módon eltértünk a megszokott előadásmódtól, ösztönösen belevittünk valami funky-s betétet, amiből aztán valami fergeteges dolog kerekedett. Az a szép az egészben, hogy amikor be merjük engedi a szabadságot, akkor születnek meg ezek a varázslatos pillanatok.

Pápay Eszter interjúja


forrás: Harmonet
hírek, aktualitások

Tájékoztatás a látogatási korlátozásról és tilalomról, valamint a kötelező maszkhasználat elrendeléséről

2025. január 05.



2025. január 2-án 12 órától a járványügyi helyzet miatt a Semmelweis Egyetem Klinikai Központjának betegellátó szervezeti egységeinél látogatási korlátozást és tilalmat, valamint kötelező maszkhasználatot rendeltek el. 

A 1/2025. (I.2.) számú Klinikai Központ elnöki utasítás a hazai járványügyi helyzet kedvezőtlenebbé válása miatt a Semmelweis Egyetem Klinikai Központjának betegellátó szervezeti egységeinek területén a betegek, látogatók és dolgozók egészségének védelme érdekében látogatási korlátozást és tilalmat, valamint kötelező maszkhasználatot rendel el.

Ennek értelmében az egyetem betegellátó egységeinél a jelentős számú légúti megbetegedés miatt tilos a betegek látogatása. A tilalom alól kivételt képeznek:


az életveszélyes állapotú vagy életvégi ellátásban részesülő betegek hozzátartozója vagy hozzátartozói, előzetes klinikavezetői engedély alapján;
a kiskorú betegek szülei vagy törvényes képviselői közül egy szülő, törvényes képviselő, aki folyamatosan a gyermek mellett tartózkodhat;
a Neonatális Intenzív Centrumokban (NIC/PIC) fekvő újszülöttjét látogató édesanya, és a szülészeti részlegeken a vajúdás és szülés idején az apa;
valamint egyéb, különleges esetek, a betegellátó szervezeti egység vezetőjének engedélyével.


A rendelet értelmében kötelező az orrot és szájat eltakaró maszk a betegellátó szervezeti egységekben a betegellátási területeken és a várótermekben. Az előírás minden egészségügyi dolgozóra, betegre és látogatóra vonatkozik, kivéve a 6 év alattiakat és a mentálisan érintett betegeket. A maszkokat az intézmény területén a szabályoknak megfelelően kell használni, szükség esetén az intézmény biztosítja az egyszer használatos maszkokat.

Emellett a rendelet felhívja a figyelmet a kézmosás és kézfertőtlenítés fontosságára is!

Mitől lesz nyugodt a babavárás? Tippek, tanácsok a stresszmentes 9 hónaphoz

2025. január 05.



Egy gyermek érkezése izgalmakkal teli időszak, főleg, amikor az első babát várja a család. A bizonytalanság, a stressz, a felesleges idegeskedés azonban sem a kismamának, sem a kisbabának nem tesz jót, ráadásul a félelmek, aggodalmak legtöbbször abból adódnak, hogy a leendő szülők nem rendelkeznek elegendő információval, és túl sok a bizonytalanságot erősítő tényező.

Összegyűjtöttünk néhány tanácsot, amelyek segítenek, hogy nyugodtabban, kiegyensúlyozottabban teljen ez a 9 hónap.

Készülj fel testileg és lelkileg is

Egy valóban nyugodt várandósság nem a fogantatással kezdődik, hanem az azt megelőző hetekben-hónapokban. 

A lelki ráhangolódás érdekében pároddal beszélgessetek sokat a családalapításról, a családbővítésről osszátok meg egymással gondolataitokat, keressetek együtt választ a felmerülő kérdésekre. A nyugodt fogantatás és babavárás egyik legfontosabb feltétele, hogy mindketten életeteknek abban a szakaszában legyetek, amikor nyitottak vagytok azokra a változásokra, amiket egy gyermek születése hoz magával.

Az egészségügyi alkalmasság felmérésére a leendő kismamának érdemes nőgyógyászati vizsgálatot, rákszűrést, citológiai vizsgálatot csináltatni, ill. célzott vér- és vizeletvizsgálattal jó előre kiszűrni, hogy esetleg fennállnak-e a várandósságot veszélyeztető és a fogantatást nehezítő egészségügyi problémák.

A leendő apukának andrológiai szakrendelésre és laborvizsgálatra érdemes bejelentkezni, az első a nemzőképességről, a második az általános egészségi állapotról ad információt.

A felkészülési időszakban a felesleges, ill. mellőzhető gyógyszerek szedését érdemes abbahagyni, természetesen orvosi konzultáció után.


Kerülni kell a dohányzást, a dohányfüstöt és az alkoholfogyasztást is. 


A tervezett fogamzás előtt három hónappal legcélszerűbb megkezdeni a magzatvédő vitaminok szedését, hiszen kutatások szerint a veleszületett rendellenességek egyharmada védhető ki a folsavtartalmú multivitaminokkal. A 12. hétig mindenképpen, de mai ismereteink szerint a várandósság teljes időtartamában javasolt a magzatvédő vitamin szedése, ugyanis így a koraszülés kockázata is csökkenthető.

5 gyakori tévhit a vérzékenységről

2025. január 04.

A vérzékenység kapcsán a legtöbben a súlyos hemofíliára gondolnak, ám az állapotnak több típusa is ismert. Dr. Ercsei Ibolyától, a Trombózis-és Hematológiai Központ hematológusától megtudhattuk, vajon milyen tévhitek keringenek a vérzékenységről a köztudatban.

Hosszú vérzési idő a legfőbb tünet

Való igaz, sokaknak az tűnik fel, hogy a sebeik hosszan véreznek, nehezen áll el. De a vérzékenységnek egyéb tünetei is lehetnek, például gyakori orrvérzés, erős menstruáció, fogmosáskor gyakran vérző fogíny, valamint figyelemfelhívó jel az is, ha kék-zöld foltok tarkítják a bőrt, anélkül, hogy előzőleg beütöttük volna magunkat valamibe.

Mindig észrevehető tüneteket okoz

Bár sok esetben vannak a vérzékenységnek tünetei, ám ha igen enyhe a probléma, még az is lehet, hogy az illetőnek fel sem tűnik az állapot- mondja dr. Ercsei Ibolya, a Trombózis-és Hematológiai Központ hematológusa.

Vérzékenység=hemofília

Nagy tévedés, amikor a vérzékenységet a hemofíliával azonosítják. A hemofíliai az a vérzékenység egy típusa, aminek több súlyossági fokozata is van. Legenyhébb esetben csak igen ritkán vérzik a beteg, míg súlyos formájában a spontán vérzés is igen gyakori (ez az izmokban, ízületekben is előfordulhat). Szintén a vérzékenységhez tartozik az ún. Von-Willebrand betegség, melyről bár kevesebbet hallani, ám igen sok embert érint. Enyhe esetben a beteg akár úgy is leélheti az életét, hogy nem is tud az állapotáról.

Csak férfiak lehetnek hemofíliások

A tévhit onnan származik, hogy férfiaknál lépnek fel tünetek, ám a nőknél is fennállhat hemofília, viszont rendszerint ők csupán hordozók, mivel van nekik egy egészséges X kromoszómájuk még. (hemofíliásoknál a hibás gén az X kromoszómán helyezkedik el).

A vérzékenyek nem sportolhatnak

Mivel a vérzékenységnek több súlyossági formája is létezik, ezért nem lehet kijelenteni, hogy nem sportolhatnak. A kérdés inkább a hemofíliások esetén érdekes, főleg azoknál, akiknél súlyos formában van jelen. Általánosságban azonban elmondható, hogy a megfelelő kezelésben részesült hemofíliások nem csak hogy mozoghatnak, de javasolt is, ugyanis a jól felépített izomzat még védelmi funkciót is ellát, így csökkenti a bevérzések kockázatát. Előtte természetesen ajánlott szakorvossal egyeztetni, valamint a balesetveszélyes/küzdősportok kerülendőek.