Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

Meddig tarthat a fájdalomtűrő képesség?

Érdekességek2018. december 07.

– Edzéssel járó negatív fájdalom Ha nem sérülésről van szó, ez a fajta fájdalom többnyire a nem megfelelően felépített edzés és a túledzettség számlájára írható, és az egyik tulajdonsága, hogy napokig nem múlik el.  – Figyelmeztető fájdalom Amikor a negatív fájdalom mellé egy másik, figyelmeztető elem is társul, például egy olyan fájdalomérzet, amit a sportoló még nem tapasztalt. Jellemzően fokozatosan alakul ki, így lehetővé válik a sportoló számára, hogy megfelelően reagáljon rá.  – Jelentős akut fájdalom Ez egy intenzív és hirtelen kialakuló fájdalom, ami gyakran sérülés köveztében lép fel és jellemzően egy testrészre lokalizálódik.  – Érzéskiesés, zsibbadás Komoly jel lehet, ha a sportoló nem érez semmit a végtagjaiban, amikor fájdalmat, fáradtságot kellene éreznie. Az érzéketlenség komoly sérülés vagy a fizikai határok jelentős áthágásának jele lehet.  Fotók: pixabay.comHogyan kell reagálni a fájdalomra?  Amennyiben sportsérülés történik, az egyértelmű eset, és nyilvánvalóan kezelést, de legalábbis diagnózist igényel. A sportártalom már más kérdés, és sokszor komoly gondot okoz, hogy valóban szembesüljön vele a sportoló. Utóbbi probléma ismételt behatásra keletkezik, vagyis nincs körülhatárolt traumás epizód. A kiváltó tényező gyakran túlterhelés, de ok lehet még egy rosszul használt sportszer, az ellenfél tevékenysége vagy egy nem kontrollált izom. Mivel azonban nem jár akut fájdalommal vagy külsérelmi nyommal, sok elszánt sportoló hajlamos legyinteni rá. Sőt, sokan még egyfajta bizonyítéknak is tekintik a fájdalmat, hogy hatékonyan edzettek. Holott hosszútávon a nem kezelt sportártalom egyértelműen visszavetheti a fejlődést, a teljesítményt – hangsúlyozza dr. Páll Zoltán, a FájdalomKözpont sebésze, traumatológus, sportorvos. – Az első és legfontosabb teendő, hogy a sportolónak és az edzőjének be kell látnia, hogy egy pontnál tovább nem szabad tűrni és szükséges az orvosi segítség, elsősorban pedig egy diagnózis. A diagnózis felállításánál pedig a jó orvos sosem csak a fájdalmas testrészt, hanem az egész embert vizsgálja. Fontos a holisztikus szemlélet, hiszen bár természetesen nélkülözhetetlenek a klinikai vizsgálatok, a különböző képalkotó eljárások, a CT, az MRI, az ultrahang, a legjobb vizsgálómódszerek közé tartozik az orvos keze is.  Mit lehet tenni?  Páll doktortól tudható, hogy a sportsérülések és sportártalmak terápiájában a rizikófaktorok kiküszöbölésére is koncentrálni kell. Ilyen például a túledzettség, a szorongás, az alvászavar, a nem megfelelő edzésmódszer és akár sportszer – ez utóbbin belül kiemelten fontos a sportcipő alapos megválasztása. A megelőzés és a kezelés részeként a rendellenes anatómiai szituációkat (pl. lúdtalp, tartási rendellenesség, stb.) is korrigálni kell. A kezelések megválasztásakor is vannak alternatívák. A konzervatív kezelések között alkalmazható gyógyszeres kezelés (pl. fájdalomcsillapítók, gyulladáscsökkentők) és strukturális kezelés (pl. hialuronsav injekcióval, orvosi kollagén injekcióval) is. A szakember arra is figyelmeztet, hogy a sportsérülések, ártalmak kezelésekor nem csak a sérült struktúrát kell helyreállítani, de foglalkozni kell a sérült sportoló pszichéjével és szociális környezetével is.A fájdalom bizonyos fokig a sport része, a fájdalomtűrő képesség a siker egyik záloga. Ugyanakkor dr. Páll Zoltán, a FájdalomKözpont sebésze, traumatológus, sportorvos arra figyelmeztet, hogy a sportolóknak ismerniük kell a testük jelzéseit és egy bizonyos pontnál segítséget kell kérniük.

Milyen fájdalmak vannak?

A sportban az eredményességnek számos kritériuma van, az egyik a sportoló saját testének, reakcióinak, határainak pontos ismerete. A fájdalommal kapcsolatban is tudni kell, mi az a pont, ami még az edzés, a verseny velejárója és segíti a teljesítményt és mi az, amikor már orvoshoz kell fordulni. Ehhez érdemes elkülöníteni a fájdalom típusait.

– Fáradtság és diszkomfort érzet
Ezeket az érzéseket nyilvánvalóan az erőkifejtés, az edzésmunka szüli, de nem elég erősek ahhoz, hogy fájdalomnak lehessen nevezni őket. A sportolóknak meg kell tanulniuk „kényelmesen érezni magukat a kényelmetlenségben”, és folyamatosan tágítaniuk kell a határaikat.

– Edzéssel járó pozitív fájdalom
Állóképességi edzések alkalmával természetesnek tekinthető az izomfájdalom, a tüdőben, a szívben megjelenő kényelmetlenség. Ezek a jelek tulajdonképpen a fejlődésre utalnak, csupán annyit kell tudni róluk, hogy az edzésmunka intenzitásának változtatásával befolyásolhatók.


– Edzéssel járó negatív fájdalom
Ha nem sérülésről van szó, ez a fajta fájdalom többnyire a nem megfelelően felépített edzés és a túledzettség számlájára írható, és az egyik tulajdonsága, hogy napokig nem múlik el.

– Figyelmeztető fájdalom
Amikor a negatív fájdalom mellé egy másik, figyelmeztető elem is társul, például egy olyan fájdalomérzet, amit a sportoló még nem tapasztalt. Jellemzően fokozatosan alakul ki, így lehetővé válik a sportoló számára, hogy megfelelően reagáljon rá.

– Jelentős akut fájdalom
Ez egy intenzív és hirtelen kialakuló fájdalom, ami gyakran sérülés köveztében lép fel és jellemzően egy testrészre lokalizálódik.

– Érzéskiesés, zsibbadás
Komoly jel lehet, ha a sportoló nem érez semmit a végtagjaiban, amikor fájdalmat, fáradtságot kellene éreznie. Az érzéketlenség komoly sérülés vagy a fizikai határok jelentős áthágásának jele lehet.

Fotók: pixabay.comHogyan kell reagálni a fájdalomra?

Amennyiben sportsérülés történik, az egyértelmű eset, és nyilvánvalóan kezelést, de legalábbis diagnózist igényel. A sportártalom már más kérdés, és sokszor komoly gondot okoz, hogy valóban szembesüljön vele a sportoló. Utóbbi probléma ismételt behatásra keletkezik, vagyis nincs körülhatárolt traumás epizód. A kiváltó tényező gyakran túlterhelés, de ok lehet még egy rosszul használt sportszer, az ellenfél tevékenysége vagy egy nem kontrollált izom. Mivel azonban nem jár akut fájdalommal vagy külsérelmi nyommal, sok elszánt sportoló hajlamos legyinteni rá. Sőt, sokan még egyfajta bizonyítéknak is tekintik a fájdalmat, hogy hatékonyan edzettek. Holott hosszútávon a nem kezelt sportártalom egyértelműen visszavetheti a fejlődést, a teljesítményt – hangsúlyozza dr. Páll Zoltán, a FájdalomKözpont sebésze, traumatológus, sportorvos. – Az első és legfontosabb teendő, hogy a sportolónak és az edzőjének be kell látnia, hogy egy pontnál tovább nem szabad tűrni és szükséges az orvosi segítség, elsősorban pedig egy diagnózis. A diagnózis felállításánál pedig a jó orvos sosem csak a fájdalmas testrészt, hanem az egész embert vizsgálja. Fontos a holisztikus szemlélet, hiszen bár természetesen nélkülözhetetlenek a klinikai vizsgálatok, a különböző képalkotó eljárások, a CT, az MRI, az ultrahang, a legjobb vizsgálómódszerek közé tartozik az orvos keze is.

Mit lehet tenni?

Páll doktortól tudható, hogy a sportsérülések és sportártalmak terápiájában a rizikófaktorok kiküszöbölésére is koncentrálni kell. Ilyen például a túledzettség, a szorongás, az alvászavar, a nem megfelelő edzésmódszer és akár sportszer – ez utóbbin belül kiemelten fontos a sportcipő alapos megválasztása. A megelőzés és a kezelés részeként a rendellenes anatómiai szituációkat (pl. lúdtalp, tartási rendellenesség, stb.) is korrigálni kell. A kezelések megválasztásakor is vannak alternatívák. A konzervatív kezelések között alkalmazható gyógyszeres kezelés (pl. fájdalomcsillapítók, gyulladáscsökkentők) és strukturális kezelés (pl. hialuronsav injekcióval, orvosi kollagén injekcióval) is. A szakember arra is figyelmeztet, hogy a sportsérülések, ártalmak kezelésekor nem csak a sérült struktúrát kell helyreállítani, de foglalkozni kell a sérült sportoló pszichéjével és szociális környezetével is.


forrás: Patika Magazin
hírek, aktualitások

Méregtelenítő kúra: gyógyít és szépít

2022. május 08.

A méregtelenítő kúra különösen ajánlott túlsúly, magas vérzsírszint, renyhe bélműködés, aknés, ekcémás bőrpanaszok, allergia, reumatikus problémák, meddőség, klimax esetén. A böjtölés módjáról és szabályairól dr. Bérczy Judit, a Budai Endokrinközpont holisztikus szemléletű endokrinológus, természetgyógyász orvosa ad felvilágosítást.

A leghatékonyabb gyógymód

A testet, lelket megtisztító böjt a daganatos betegségek gyógyításában is szerepet kaphat, speciális intézeti körülmények között.

Az ókorban is ismertékA böjt az élet része, nem éhezés és önsanyargatás. Egészségünk megőrzésében kiemelt szerepet foglal el. Szerveztünk önszabályzó tevékenységét állítja vissza és a leghatékonyabb természet adta gyógymód a szervezet természetes biológiai úton történő megtisztítására. Az élővilágban az étel időszakos elutasítása része az ösztönös öngyógyításnak, a beteg állat ugyanis nem táplálkozik. Az ókor orvosai Aszklépiosz, Hippokratész az ember számára is a leghatékonyabb gyógymódnak tartották az időnkénti koplalást. Egyes kultúrákban ma is gyakran élnek a szervezet méregtelenítésének ezzel a módjával, amikor főleg növényi ételt fogyasztanak, s tartózkodnak a hústól, tojástól, haltól és zsírtól.

A szervezet télvégi nagytakarításával megalapozzuk a regenerálódást és a tavaszi, élettel teli táplálékok optimális biológiai hasznosulását is.A meddőség kezelésében fontos lehet a testsúlycsökkentés, az inzulinrezisztencia oldása, a megfelelő pajzsmirigy működés stabilizálása, melyben a böjt hatékony segítséget nyújt. A fenti problémák orvoslásában a böjttel megalapozzuk, hogy salakanyagoktól, méreganyagoktól mentesüljön a szervezet, így az élettani funkciók szabályozása egyensúlyba jön. Ez segítheti a menstruációs zavarok oldását, az inzulinrezisztencia javul, megszűnhet.

A szervezet stressz tűrő képessége nő. A hangulati élet kiegyenlítettebbé válik, a lelki terhek megoldása elindul, s ezzel a mellékvese, pajzsmirigyműködés napi plusz terhei csökkennek.

A böjtölés 6  aranyszabálya

1. A méregtelenítést bevezető, ráhangoló napokkal kezdjük, amikor csökkentjük a kávét, cigarettát, kevesebb húst, édességet, sajtot, kenyeret eszünk. Több zöldséget, gyümölcsöt, főtt burgonyát, gyógyteát és vizet fogyasztunk.

2. A kúra megkezdésekor és alatta elengedhetetlen a béltisztítás (a kannás beöntés, intenzív bélfürdőkezelés a colon-hydroterápia) vagy enyhe hashajtás, másnaponta.

3. Lé-napokon a frissen préselt zöldséglevet (cékla, répa) és gyümölcslevet (alma, grépfrút, ananász) fogyasszunk 3-3dl-t, 1,5-1,5 dl vízzel hígítva 3 alkalommal, reggel, délben és este. Ebédre 3 dl passzírozott zöldségleves is fogyasztható. Savtúltengés esetén rizsnyák, zabnyák fogyasztása is ajánlott, 3-4 alkalommal. Szükség esetén a menü kiegészíthető 3 teáskanálnyi mézzel és 4-6 szem szőlőcukorral.

4. Böjti napokon ügyeljünk a rendszeres folyadék bevitelre is. Igyunk bőven vizet, szénsavmentes ásványvizet 8 pohárnyit ( 2liter/nap).  0,5-1.0 liter gyógyteát, 4-5 alkalomra elosztva: ezerjófű, csalán, zsúrló, citromfű, borsmenta, galagonya, salaktalanító, májvédő teakeveréket.

5. Fontos a könnyű, friss levegőn végzett testmozgás: séta, gyógyfürdőzés, masszázsok, meditáció, naponta szárazkefés egésztest ledörzsölés, váltózuhany, relaxálás. A nagy testi megerőltetéstől azonban tartózkodni kell, szaunázás mértékletesen ajánlott.

6. A böjt végeztével, a felépítő napokat is szigorúan meg kell tartani. E napok számát megkapjuk, ha a tiszta böjti napokat elosztjuk kettővel. ( 6 böjtnap = 3 felépítő nap)

Fejben dől el: fogyás tiltások nélkül

2022. május 08.

Semmit nem fosztunk meg magunktól, és mégis fogyunk? Sokunk álmodozik róla, de képzeljük el, hogy lehetséges! Feltéve, ha hallgatunk az „intuitív táplálkozás” ajánlásaira, és – még ha olykor vitathatók is – alapjaiban elfogadjuk azokat.

Ahhoz, hogy karcsúak legyünk, nem elég a kilók leadása – figyelmeztet tanulmányában egy francia táplálkozási szakember.  Jobban kellene tudatosítani magunkban, hogy a nehezen leadott kilók nagyon gyorsan visszatérnek, ha nem tekintünk messzebbre, mint a mérleg mutatója….

Hiszen a fogyás kulcsa nemcsak a táplálkozásban rejlik, hanem a fejben is, és a kettő szorosan kapcsolódik egymáshoz. Hiszen először mentális beállítottságunkhoz kell igazítani az étrendünket. Az evés tevékenysége mára már gyakran eltávolodik eredeti, természetes funkciójától, mert sokunk számára egyfajta, önmagunkkal szemben folytatott küzdelemmé vált..

Megbékélés az étrendünkkel

Élvezettel megenni pl. egy süteményt, bűntudat nélkül? Nem számolni többé a kalóriákat? Nem kényszeríteni magunkat „egészséges” élelmiszerekre, ha máshoz volna kedvünk?  Igen, lehetséges – ezek többek közt az „intuitív” táplálkozás törekvései. De ahhoz, hogy működjön, és tartósan megszabaduljunk a felesleges kilóktól, újra fel kell fedeznünk, hogyan táplálkozzunk. Ne harc legyen az étkezés ételek és felesleges kilók ellen, hanem „békés” tevékenység. Azaz vállalkoznunk szükséges az étrendünkkel való megbékélésre.

Az intuitív táplálkozás 6 pontja

Fogyni a nehezen leadott kilók későbbi visszakúszása és lemondások nélkül – ez az intuitív táplálkozás (ösztönös étkezés) lényege. De hogyan lehetne megvalósítani?

1. Határozzuk meg a „tiltott, kötelező és semleges” élelmiszerek kategóriáit

A szakember szerint ez a három besorolás azt jelenti, hogy a fogyni vágyók számára vannak tiltott ételek, melyeket egyáltalán nem szabad enni; azután vannak „kötelezően” fogyasztandók, még akkor is, ha nem feltétlenül kedveltek, mert feltehetően egészségesek, és jót tesznek az alaknak; végül a „semleges” táplálékok azok, melyek nem tartoznak ebbe a két kategóriába. Az utóbbiak, mivel nincs „érzelmi kötődés” hozzájuk, fogyaszthatók frusztráció nélkül.

Az elgondolás az, hogy egyik kategóriát sem kell törölni, mindegyiknek megvan a maga helye a táplálkozásban, beleértve a tiltottakat is.  Hogy bűntudat nélkül szerepeltessük az étrendünkben a tabuként kezelt élelmiszereket is, a szakember azt javasolja, hogy egyszerűen cseréljünk fel egy „kötelezőt” egy azonos kalória/energia értékű „tiltott” élelmiszerre. Joghurtot és gyümölcsöt terveztünk desszertnek? Azonos kalóriaértékben mást is választhatunk: pl. 3 nagy kocka étcsokoládét (30 gr-ot, mivel 1 átlagos tábla csokoládé 100 gr súlyú).

Esküvői babonák - Te mernél kockáztatni?

2022. május 07.

Számos jelkép és szokás létezik az esküvőkön, aminek az eredeti jelentése egészen más volt, mint napjainkban. Bölcs magyar nyelvünk szavaiban őrzi ezeknek a spirituális jelentőségű eseményeknek az ősi gyökerét.  

Menyasszonytánc: eladó a menyasszony!
Régen az apák leányukért cserébe pénzt, értékes javakat kaptak a vőlegénytől. Manapság már nem erről van szó. A pénzt a fiatalok a közös háztartás elindításához kapják, szórakoztató táncos műsor formájában. A vőfély persze gyakran az eredeti jelentéssel viccelődik. Gyakori, hogy a menyasszonytáncon a menyasszony rokonai, unokabátyjai vagy fiú testvérei megpróbálják "visszavenni" az ifjú arát, többször megpróbálják elrabolni, vgy viccesen egy alósnadrágot rejtve a zsebükbe "még a gatyájukat is odaadják" a párnak, vagy az aráért ...

A harisnyakötő viselése
A menyasszonyi ruha a hiedelem szerint szerencsét hozott. A vendégek próbáltak hazavinni egy-egy darabot a ruhából. A menyasszonyt a harisnyakötője védte meg a teljes ruhátlanságtól. Ma a harisnyakötőt annak a lánynak ajándékozza a menyasszony, akinek a legközelebb lesz az esküvője, mert ez a tárgy szerencsét hoz.

A fátyol felhajtása
A házasság régen elsősorban üzlet volt két család között. A fátyol oltár előtti felhajtásával a vőlegény ellenőrizte, hogy tényleg azt a hölgyet kapta-e, akire megállapodást kötött. Ma a leány kikérésénél szoktak "hamis menyasszonyt" kiküldeni, lefátyolozva. Hatalmas a nevetés, ha a vőlegény siettében elindul például a valódi menyasszony hasonló alkatú unokahúgával, vagy nővérével.

Üvegtörés - cseréptörés
Egyes nézetek szerint a szüzesség elvesztését szimbolizálja. Más vidékeken a cseréptálat teli pénzzel az ifjú párnak úgy kell összesepernie, hogy a vendégsereg széttáncolja az összesepert cserepeket. A vőlegény tartja a lapátot, jelezve, hogy a "hátteret biztosítja" a menyasszony dolgos házimunkában, vagyis seprésben gyakorlott kezéhez.

A menyasszony kezének megkérése
A vőlegény az apától kéri meg a leendő menyasszony kezét. Régen ez a találkozás jó alkalom volt a hozomány nagyságának megbeszélésére. Ma a fiatalok döntenek a házasságról, de szokásból és udvariasságból a szülők beleegyezését kéri a vőlegény. A tradícionális szokásokat követők ma a vőféllyel mennek a menyasszonylért és kikérik a háztól, a szülők pedig kiadják.