Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:30
Szombat: 7:30 - 12:00

Mitől vagy bepörögve? Nézz utána itt!

Érdekességek2018. december 04.

A mai rohanó világban hajlamosak vagyunk azt mondani, hogy bepörgésünk oka a stressz. Ha az ember betegségekkel fordul háziorvosához, kezelőjéhez, gyógyszerészéhez, szinte minden esetben azt mondják neki, a betegséged hátterében a sok feszültség áll.  

A stressz ma nagyon felkapott fogalom, s ezért aztán előfordulhat, hogy bajaink okán előbb kerülünk a pszichiáter kutató tekintetei elé, mint egy alapos kivizsgálásra, vagy egy önismereti tanácsadóhoz. Valóban, a stressz szinte minden betegség forrása, legfőbb tulajdonsága, hogy elsavasítja a szervezetet, s miként a savas eső is felemészti a legelőket, mezőket, úgy az ember ph egyensúlyzavara is tönkreteszi a szervezetet.

Vizsgálódj!
A stressz azonban nem maga a betegség, hanem egy válaszreakció, amely mentesíteni próbálja a szenvedő egyént. Egy felfokozott állapot, folyamatos várvédelem lelkünk, testünk körül.
 
A stressz fogalma gyakorlatilag több dolgot lefed, mint ahányat valóban okoz. Ha úgy érezzük, be vagyunk pörögve, nehéz napjaink vannak, "be vagyunk sózva", nem árt megvizsgálni érzéseinket, mert a háttérben több probléma is állhat.

1. A túlterhelődés:
A leggyakoribb stresszforma a túlterhelődésből kialakult feszültség. Ez a folytonos védelemmel, lelassult reakciókkal, viszont felfokozott idegállapottal írható le a legkönnyebben. Többnyire elég egy kiadós, több hetes, vagy hónapos pihenés ennek megszüntetésére. Legfőbb jele, hogy a kevéske szabadidőnkben, amikor épp nincs tennivalónk, nem tudunk magunkkal hirtelenjében mit kezdeni.


2. A vitaminhiányos állapot:
Gyakran táplálkozási, ásványianyag-háztartási, vitaminszint problémák állnak a stressz hátterében. Erre a stressztípusra jellemző lehet, hogy a pihenőidőszak sem tölti fel az egyént, a stressz a szervezetnek egyfajta követelőzéseként értelmezhető.
Legfontabb a C vitamin, B1 és főként B6 vitamin szint egyensúlyba hozása, de a magnézium szintet is ellenőriztetni és figyelni kell!
 
3. A tüzes, levegős embertípus és a hiperaktív tünetegyüttes:
Nagyon ritka eset, de olykor előfordul, hogy a stressz semmilyen módon nem tűnik el az adott egyénből, mert az személyes adottsága. Az ún. levegős, és tüzes egyének nagyon gyakran pörgősek, égnek, mozgékonyak nem képesek egy helyben ülni. Ilyenkor bár idegeskedőnek ítéljük őket, e mögött a viselkedés mögött valójában egy természetes mozgásigényt láthatunk, és egyetlen ellenszere, ha szabad, aktív elfoglaltságot találunk nekik, kevés kötöttséggel.
Ennek felfokozott válfaja a hiperaktív tünetegyüttes, amely gyakorlatilag nehéz életforma, de nem betegség. A hiperaktív személyek az átlagosnál több, olykor magukra is káros mennyiségű energia hatása alatt élnek, ennek legfőbb ellenszere a napi kiadós több órás testmozgás, és a könnyű, nem terhelő étkezés.

4. A betegségekre adott stresszreakció
Nem ritkán a stressz hátterében nem egyszerű kimerülés, hanem konkrét betegség áll. A leggyakrabban valamely átfogó szervrendszer betegsége, illetve betegségnek nem is minősíthető állapota. Gyakori ok a keringési nehézség, a bélproblémák, izomtónuszavarok, illetve migrénes, vagy akár agyi elváltozások kísérő tüneteként. Ha a stressz krónikusnak tűnik, nem árt mielőbb kivizsgáltatni. Sokszor a görcsös bélfolyamatok kísérőjelensége is. Ez a stressz valójában egy figyelemfelhívó jelenség, és a betegség kikezelésével, nagyon enyhe gyógyteák alkalmazásával könnyedén elmúlik.
 
5. A türelmetlenség, akadályoztatás
A türelmetlenség  az ötödik főbb csoport, ami stresszt válthat ki. Kezdetben inkább csak beindító, bemozgató érzésnek tűnik, de akadályoztatás hatására, pl. egy tinédzser gyermeknél, akinek órán kell ülnie, kialakulhat a valódi stressz, a korlátok, a beszabályozottság alakítja a negatív érzést bennünk. Ezt leginkább megelőzni lehet: neveléssel, világlátással, életmóddal- vagyis napi rendszerrel. Nagyon sok esetben a türelmetlenséget ésszel kell legyőzni, s egy idő után rutinná válik a nyugalom.

6.  Az önmegvalósítás terhe
Az utolsó kialakulási formája a stressz-jelenségnek a megvalósítási gondokból adódó feszültség.
Ilyenkor nem tisztán alapszinten vagyunk türelmetlenek, hanem átfogóan. Sokszor azt érezzük, elkéstünk, lemaradtunk valamiről, vagy nincs elég időnk élni. Ez a jelenség vezethet hiperaktivitáshoz is, de türelmetlenséghez is. Nagyon sokszor letargia kíséri, közben erős tettvágy is megjelenik a viselkedésben: összességében a mániás depresszióhoz hasonlatos állapot, de nem tükrözi a betegség minden jelenségét. Önismerettel, belső békével, a vallás és spiritualitás útjainak kiismerésével, szellemi szomj oltásával oldható.
 
A stressz tehát átfogó fogalom, kezelése viszont sok módon történhet, attól függően mi a kiváltó ok! Éppen ezért, mielőtt magunkat stresszesnek bélyegeznénk, ismerjük meg a valódi indokokat, s nevezzük azt nevén, hogy utána szelíd gyógymóddal a gyökerénél kezelhessük a problémát! Kitartást kívánok ehhez mindenkinek!


forrás: Harmonet
hírek, aktualitások

25 magyar író nevét rejtettük el a szövegben. Hányat találsz meg?

2019. február 10.

Egy nap története a magyar irodalommal, 25 íróval. Hányat találsz meg közülük?  

Reggel van. Géza felkel, iszik egy kávét, közben játszik egy parti sakkot a kutyával. Bögréje csorba, győz ő. A mosókonyhában vasal Berta.

Kilép a kertbe, alkalmazottainak szól: "Kertészim! Rebarbarát ültessetek!" Felöltözik, és távozik otthonról.

Találkája van. Sokáig vár, végül meglátja barátnőjét a megbeszélt helytől jó 50 méterre. Rákiabál: "elment az eszed? Óratorony, arról volt szó!"

Bosszúságáért kárpótolja a lány csinos megjelenése. Munkahelye egy varroda, nincs is nála több ruhája senkinek! Beülnek ebédelni. A bablevesről érdeklődnek, miféle. "Jókai", morogja a pincér. A tortáról is megtudják, hogy Esterházy. Pétervárról érkezett a cukrász, aki készítette. Fizetéskor Géza nem találja a tárcáját. Táskája az efféle dolgok jó elrejtője. Nője egy ötezrest nyújt felé: "nincs, mi? Cash... kell-e mentőöv"?

Ebéd után irány az állatkert. Lenyűgözi őket a kövér orrszarvú: egy unikornis, mi hájas! Három óra. Ferences szerzeteseket követve lemennek a partra, nézik, hogy hömpölyög a Tisza. Katatón csattogása a vonatkerekeknek odahallatszik a sínoldalból. Meglátnak egy vetőmagboltot. "Árpád van?", kiáltanak be, aztán elszaladnak. Hazaérve megdöbbentő kép fogadja Gézát.

Mi ez a füst? Mi lángol? A konyha! Eloltja a tüzet. Az elszenesedett maradványokat nézi a lábasban. Vajon milyen csirke lehetett? Tandori? De zsörtölődni sincs ideje, csengetnek. Szomszédja áll az ajtóban, panaszkodik a füstre. "Nincs nálad ott lik, Géza?", kérdezi a konyha falára bökve. "Nincs, de ha szükségét érzed, kedves József, a tilalmak ellenére neked oda én egy lyukat török", szofisztikáltan feleli Géza.

Fény, szauna, vitaminok

2019. február 09.

A fényt az őszi időszakban duplán fontos kihasználnunk. Egyrészt igyekezzünk minél többet az őszi napsütésben tartózkodni, hogy feltöltsük természetes D-vitamin-raktárunkat, amely az immunrendszer egyik legfőbb támogatója, azonban a nyári tartalékoknak novemberre már búcsút inthettünk. Emellett pedig próbáljuk ki a polarizáltfény-terápiát, a Sensolite-ot, amely jelentősen serkenti az immunrendszert – javasolja dr. Tatár Ákos.

Ugyanis a polarizált fény aktivizálja a fehérvérsejteket, amelyek a rosszindulatú elváltozásokért felelős sejtfelismerésben és leküzdésben is főszerepet játszanak. A szauna az egyik legjobb immunerősítő módszer, amelyet a finnek már évezredek óta használnak népi betegségmegelőzésként és gyógyírként.

Ráadásul egyszerre élvezhetjük méregtelenítő és bőrszépítő hatásait is, amit gyógyteákkal, pakolásokkal és szaunakrémekkel is fokozhatunk. Igyekezzünk kúraszerűen, legalább hetente egyszer beiktatni, hogy megfelelő mértékig erősítsük szervezetünk védekező mechanizmusait.

A vitaminok szerepe vitathatalan az immunrendszer erősítésében, különösen a téli időszakban. Megfelelő gyümölcs-, zöldségfogyasztással vagy étrend-kiegészítők használatával gondoskodhatunk szervezetünkről.

Hozzátáplálás cumisüvegből

2019. február 09.

A közted és babád közti szeretet és összetartozás legmagasabb szintje a szoptatással valósul meg. Ezt az időszakot úgy is felfoghatjuk, mint a várandósság meghosszabbodását, mert olyan egységben éltek tovább.

Az anyatejed a legideálisabb csecsemődre szabott táplálék. Minden tápanyagot megfelelő arányban, könnyen emészthető formában tartalmaz. Mennyisége kicsid igényei szerint változik, még a nap folyamán is. Hőmérséklete mindig megfelelő, hiszen közvetlenül, rendkívül higiénikus és gyönyörű „csomagolásból”, a melledből kapja. 

Babádnak féléves koráig, de még azon túl sincs semmilyen más enni- vagy innivalóra szüksége. Az az ideális, ha akár 2 éves koráig, de azon túl is szoptatod gyermekedet, természetesen már más ételekkel kiegészítve.

Cumisüveg bevezetése előtt próbálkozhatsz szoptatásbarát itatókkal, pl. svéd itató, kihajló szélű pohár, Spilly Spoon gyógyszeradagoló kanál stb.

Táplálás cumisüvegből

Bármilyen ok miatt, ha úgy döntesz, hogy cumisüvegből is táplálod babádat, akkor jó, ha figyelsz a következőkre. Kicsidnek csak ajánld fel, hogy a szájába vegye az etetőcumit, de soha ne erőltesd! Megpróbálhatod az etetőcumival simogatni a baba arcát és ajkát, de ne tuszkold be a szájába. A cumi a csecsemő szájába egy kicsit felfelé álljon, a szájpadlását érintse, ne a nyelvét. Abban az esetben, ha a pici ellenáll vagy sír, tarts szünetet és később próbáld meg újra.

Ha először adsz cumisüvegből enni a szoptatott babádnak, akkor azt kis mennyiségekkel kezdd, és csak lassan, kb. 15 ml-ként emeld az adagokat. Legfontosabb, hogy csak szoptatás után adj pótlást!

Segítsd a babát a cumisüveghez való alkalmazkodásban. Legyél türelmes, nyugodt, pozitív és kitartó, mert ez egy új készsége a kicsinek. A picik általában könnyebben elfogadják a cumisüveget, amikor álmosak vagy nem nagyon éhesek.