Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

Módszer, amivel gyorsan és könnyen lehet tanulni 2014.

Érdekességek2018. május 13.

Lantos Mihály a Villámolvasás című könyv szerzője igen sokoldalú személyiség. Tanít a Közszolgálati Egyetemen, bűnügyi nyomozó volt, filozófiáját, életvitelét illetően pedig gyakorló Buddhista. Már ezek is érdekessé teszik őt, de mindezek mellett még Villámolvasást is tanít, sőt Villámolvasás a gyakorlatban címmel írt a módszerről egy tankönyvet is.

„Amikor 1988-ban leérettségiztem, úgy gondoltam, hogy teljesítettem azt a feladatot, amit a szüleim kitűztek elém. Ezután különböző munkahelyeken igyekeztem elfoglalni magam, de ezt inkább csak alibizésnek hívnám, majd kikötöttem a rendőrségen, és beleszerettem a bűnügyi szakmába. Eszembe sem jutott, hogy továbbtanuljak, hogy iskolaszerű tanulásba kezdjek. Egyrészt minek, másrészt az egy nagyon fáradtságos és unalmas tevékenység. 
Aztán az életemnek voltak olyan pillanatai a szakmán belül is, amikor rákényszerültem, hogy mégis tanuljak. Elvégeztem a Rendőrtiszti Főiskolát,amely utód intézményében most, jó néhány évvel később én is tanítok. Viszonylag későn, 31 évesen szereztem az első diplomámat. Mondanom sem kell, hogy a tanulás tekintetében nagyjából vért izzadtam.


Lehet szeretni a tanulást?!
A tanulás maga annyira fájdalmas, unalmas és undorító tevékenység volt, amit szerintem sokaknak nem kell ecsetelnem, mert ugyanilyen nehézkesen végzik az iskoláikat. Ám az életemben következett egy olyan szerencsés pillanat, hogy felkértek: tanítsak a Rendőrtiszti Főiskolán. Világos volt, hogy muszáj lesz egy kicsit tovább fejlődnöm, nemcsak szakmailag, hanem valamiféle olyan tudást is magamra kell szedni, amivel jobb lehetek az új munkakörömben. Amikor bűnügyi nyomozó voltam, akkor is arra törekedtem, hogy jobb legyek, hogy egyre jobban végezzem a munkám. Ugyanez a motiváció vezetett, amikor elkezdtem tanítani a főiskolán, így jelentkeztem az ELTE Pedagógia szakára is. Világos volt, hogy munka mellett képtelenség úgy elvégezni az egyetemet, hogy hagyományos módon olvasom a könyveket, elejétől a végéig, miközben nagy koncentrálással próbálom megjegyezni a tartalmát.

Akkora mennyiségű információt kellett elsajátítani, ami a hagyományos módon lehetetlen, de legalábbis az én szellemi képességeimet meghaladta. Ekkor vezetett az utam Bakos Kornél tanfolyamára. Két dolgot tanultam meg tőle. A villámolvasás alapjait, illetve hogy rájöttem, világlátásomat tekintve a Buddhizmus áll hozzám a legközelebb.

A villámolvasás alapjait tehát elsajátítottam, és úgy éreztem, hogy ez egy fantasztikus módszer. Ez nem a hagyományos értelemben vett olvasás. Ezt azért tartom fontosnak megjegyezni, mert ha valaki meghallja azt a szót, hogy olvasás, akkor automatikusan arra gondol, amit nagyjából hatéves korunkban megtanulunk, hogy betűről betűre, szóról szóra, elejétől a végéig elolvasunk egy könyvet. 

Ezzel szemben mi, gyakorló villámolvasók, merjük állítani, hogy egy picit másként, sokkal hatékonyabban is lehet olvasni. A villámolvasásban ugyanis nem a villámlás, tehát nem a gyorsaság a legfontosabb. A gyorsaság az már csak a hab a tortán, a lényeg a sokkal mélyebb megértési szint, az integráltabb tudás. 

Két óra múlva vizsgázhatsz is a könyvből
Sokan kérdezik tőlem, hogy a Villámolvasással mennyi idő alatt tudok elolvasni egy könyvet. Ez körülbelül olyan kérdés, mint hogy mennyi idő alatt érek le Debrecenbe. Attól függ. Repülővel gyorsabban, vonattal lassabban, és gyalog is le lehet jutni, de az még tovább tart. 
A kérdés az az, hogy mit szeretnék kapni a könyvtől. Hogy milyen előzetes ismereteim vannak a könyv témájával kapcsolatban. Hogy mekkora terjedelmű az a könyv, stb. 

Egy nagyon erős átlagot lehet meghatározni. Egy kb. 200 oldalas könyvet, ha érdekel a témája, és már van némi előzetes ismeretünk róla, akkor körülbelül egyórás elfoglaltság alatt feldolgozom úgy, hogy utána képben vagyok, akár rövid előadást tudok róla tartani. Ez az idő egy tapasztalt villámolvasó számára elegendő a teljes feldolgozáshoz. 

Hogy ki a tapasztalat villámolvasó? Aki ezzel a módszer együttessel legalább öt könyvet elolvasott, feldolgozott már. 
Tudom, hogy nagyon sokak számára misztikus ez a módszer, pedig nem az. 

Sok adatot megjegyezni rövid idő alatt
Legtöbbször azok keresnek fel, akik vizsgára szeretnének felkészülni a villámolvasással. Egy ekkora terjedelmű könyv esetén nekik egy kicsit több időt kell rááldozni, de két óránál többet nekik sem. Bevallom, nem túl korrekt, de a tanfolyamon a résztvevőktől meg szoktam kérdezni, hogy ha a hagyományos olvasással két órát foglalkozik a könyvvel, akkor várhatóan meddig jut el benne? Van, aki azt mondja, hogy ő gyorsan olvas, és eljut egészen a végéig. Más meg azt feleli, hogy két óra alatt valószínűleg nem jutna el a száznegyvennegyedik oldalig. 
Azért nem korrekt a kérdés, mert inkább úgy kellene feltenni, hogy: rendben, hogy elolvastad az egész könyvet, de mennyi maradt meg belőle? Le tudnál-e belőle vizsgázni? Nekem az a gyanúm, hogy nem.

Villámolvasással bármilyen témájú könyvet feldolgozhatunk. Azonban szerintem vannak olyan könyvek, melyeket nem érdemes. Ilyen például a szépirodalom, amit azzal a céllal és azzal a motivációval olvasunk, hogy olvasás közben megmozgassuk a fantáziánkat, a kreativitásunkat. Szeretnénk elmerülni a történetben. Élvezni akarjuk, és miközben a főhősök nagyon szerelmesek lesznek, talán még egy-egy könnycseppet is ejtünk. 
Ezt nem érdemes villámolvasással olvasni. Lehet, de elmarad az olvasás élménye. 

Mi a probléma a hagyományos olvasással?
Először is le kell szögezni, hogy az a fajta olvasási módszer, amit tanulunk hatéves korunktól, nem haszontalan, és nem elvetendő, de nem felel meg az elménk felépítésnek, működésének. 
Mert hogyan is működik az elménk? Először is van két agyféltekénk.Mindkét agyféltekének más a funkciója, de szükséges, hogy kommunikáljanak egymással és képesek legyenek együttműködni.

Amikor hatéves korunkban bekerülünk az iskolába, kezdetben rendkívül lelkesek vagyunk, majd két hónap múlva utáljuk az egészet. Hogy mi ennek az oka? 
Agykutatók megállapították, hogy hatéves korunkig sokkal több mindent sajátítunk el a világról, mint utána egész életünk során. Gondoljunk csak bele, ez egy nagyon komoly tanulási folyamat, hiszen ekkor sajátítunk el igen sok mindent a beszédtől a tájékozódáson keresztül, a formákig.Mégsem panaszkodnak az óvodások, hogy jaj, már megint meg kell tanulni egy színt. Sőt, élvezik. Azért, mert alapvetően egy jobb agyféltekés környezetben élnek, ahol a színek, formák, képek, zene, kreativitás, fantázia lakik. Hatéves korukban pedig bekerülnek az iskolába, ahol bal agyféltekére jellemző logika, a hideg racionalitás jelenik meg tanulási igényként. Ez önmagában még nem lenne gond, hiszen ha nem így lenne, akkor a gyerekek nem tudnának elsajátítani olyan logikai rendszereket, mint az olvasás, írás, vagy számolás. 

A probléma ott kezdődik, hogy később már mindent bal agyféltekésen akarunk megtanulni, vagyis a töménytelen mennyiségű információt kizárólag a megértésen keresztül elraktározni. Ez lehetetlen. A történelem például csodálatos tantárgy. Nincs is nagyobb élmény, mint amikor elképzelem az adott történelmi helyzetet, használom a fantáziámat, a kreativitásomat, és ez által később is fel tudom azt idézni. Ám, ha csak az információk tömegeként tekintek rá, a száraz tényeket, dátumokat próbálom magamba erőltetni, akkor ezek az adatok később sokkal nehezebben lesznek előhívhatók. 

Bátran kijelenthetjük, hogy igazából nem is a tanulással van a baj, hanem az előhívással. Elménk amúgy is mindent megjegyez, de ha az elraktározás praktikusan történik, akkor a tudás könnyebben fog a felszínre törni amikor szükség van rá. Villámgyorsan! :)


forrás: Harmonet
hírek, aktualitások

Az utazási hasmenés fő tünetei

2025. július 02.



Külföldön az emberek általában szívesen próbálják ki a helyi konyhát. Vannak azonban, akiknek érzékeny a gyomruk és az idegen ételtől gyomorrontást kapnak: ennek tünetei szintén hányás, hasmenés, gyomorgörcsök. Ez azonban diéta és bő folyadékfogyasztás mellett hamar elmúlik. A komolyabb betegségről, az utazási hasmenésről akkor van szó, ha az utazónál megérkezése után három napon belül, legalább napi három alkalommal híg székletürítésre kerül sor, valamint a vezető tünetek közül (alig visszatartható székelési inger, hastáji fájdalom vagy puffadás, hasi görcsök, émelygés, láz, hányás, véres vagy nyálkás jellegű széklet) legalább három fellép.

A legfontosabb a megelőzés

A rossz hír az, hogy az alkoholfogyasztás, mely a közhiedelem szerint „fertőtleníti az emésztőcsatornát” – nem igaz. Példa rá Hemingway, aki sűrűn alkoholizált utazásai közben (is), mégis, afrikai útjáról mint „az Önök vérhasban szenvedő tudósítója” számolt be olvasóinak. A megelőzés biztos módja a biztonságos, nem fertőzött ételek és italok fogyasztása. Erről a Zsebdoktor utazóknak c. könyv „Egzotikus vidékek – egzotikus ételek” című fejezetében részletesen olvashat.

A diétás megszorításokat és a biztonságos étkezésre vonatkozó szabályokat az utazók többsége nem tartja be, az erre való törekvés mintegy két nap után lanyhul. Mivel az utazási hasmenés tipikusan az elutazás utáni harmadik napon lép fel, a kezdeti óvatosság az első két napban – úgy tűnik – meghozza a gyümölcsét. A megelőzésképpen szedett antibiotikumok – más káros mellékhatásaikon kívül – sem akadályozzák meg a hasmenés kialakulását, főleg azért, mert nem minden utazási hasmenést okozó mikroba érzékeny az adott antibiotikumra.

Ezért nehéz egyedül formába lendülni otthon

2025. július 01.

Hogyan lehet mégis tartós a fejlődés?

Sokan hajlamosak magukat okolni, ha otthon nem jönnek az edzés eredmények, pedig a valóság ennél jóval árnyaltabb. A négy fal között edzeni nemcsak kényelmes, hanem tele van nehézségekkel is: könnyű elveszíteni a lelkesedést, elcsúszni a rendszerességen, vagy épp tanácstalanul válogatni a rengeteg online videó között. Fodor Réka fitnesz szakértő szerint nem a kitartás hiánya a fő akadály, hanem az, ha nincs egy jól felépített terv, személyre szabott segítség és bátorító közösség.

A szakértő szerint a siker kulcsa a részletekben és a tudatosságban rejlik.

„Az otthoni edzés nem szükségszerűen könnyebb vagy kevésbé hatékony, mint az edzőtermi, de csak akkor hozza a kívánt formát, ha helyesen végezzük” – hívta fel a figyelmet a Barackcsapat online edzésplatform alapítója.

Túlzott lelkesedés vs. teljes rendszertelenség

Fodor Réka szerint az egyik leggyakoribb buktató a túlzott kezdeti lelkesedésből fakadó túledzés, vagy éppen ennek ellenkezője, a rendszertelenség.

„Sem a pihenőnapok nélküli, mindennapos intenzív mozgás, sem a hetekig tartó kihagyások nem vezetnek optimális eredményre. Előbbi könnyen túlterheléshez és sérüléshez, utóbbi pedig motivációvesztéshez és a fejlődés elmaradásához vezethet. A megoldást egy okosan felépített, fokozatosságot biztosító edzésterv jelentheti, amely figyelembe veszi az egyéni terhelhetőséget és biztosítja a szükséges regenerációt.” – meséli Fodor Réka.

Az erdőtüzek térségünket is fenyegetik

2025. július 01.

A klímaváltozás, az emberi tevékenység és a megváltozott tájhasználat együttesen egy olyan jelent teremtett, ahol már nemcsak a déli országoknak kell erdőtüzektől tartania, Közép-Európa is egyre inkább kockázati zónává válik. Megjelent az Európai Akadémiák Tudományos Tanácsadó Testületének (EASAC) legfrissebb, Changing Wildfires: Policy Options for a Fire-literate and Fire-adapted Europe című tanulmánya, melyben a HUN-REN Ökológiai Kutatóközpontjának egyik kutatója is részt vett.

A világon évente közel 780 millió hektárnyi terület ég le – ez akkora terület, mint egész Ausztrália. Bár nem minden térségben nő a leégett területek aránya, a tüzek pusztító ereje és intenzitása aggasztóan fokozódik.

A projektben – ami a tűz új szerepének és kockázatának felismerését célozta – 22 nemzetközi kutató vett részt, a munkacsoport egyik vezetője pedig Valkó Orsolya, a HUN-REN Ökológiai Kutatóközpont tudományos tanácsadója volt. „Szakmailag nagyon inspiráló volt a munkacsoport tagjaival dolgozni, különböző szakterületek képviselőivel, akik Európa számos tájáról hozták a tudásukat, tapasztalatokat. Erős szakmai kapcsolatokat építettünk, már egy közös workshopon is részt vettünk azóta és tervben van egy közös publikáció is – szóval kapcsolatban maradunk a csapattal” – mondta el az ÖK kutatója a projektről. 

Az éghajlati változások – a forróbb nyarak, hosszabb hőhullámok és gyakoribb aszályos időszakok – ideális feltételeket teremtenek a tüzek kialakulásához. A kiszáradt biomassza lényegében „üzemanyagként” viselkedik, amely könnyen lángra lobban, akár egy eldobott csikk miatt is. A tanulmány szerint az emberi tevékenység közvetlenül és közvetetten is felerősíti ezeket a kockázatokat.

Az elhagyott mezőgazdasági területeken meginduló cserjésedés, a kezelés nélküli gyepterületek, vagy az idegenhonos fajok (például fenyők, eukaliptusz) telepítése mind növelik a gyúlékonyságot. Kiemelt kockázatot jelentenek a wildland–urban interface (WUI) zónák, azok a területek, ahol a természetes vegetáció közvetlenül határos a lakott településekkel. Európa területének kb. 7%-a ilyen, és ezekben a térségekben fokozott figyelemre van szükség a tűzvédelemben és várostervezésben egyaránt.

„A déli országok – elsősorban Spanyolország, Portugália, Olaszország és Görögország – régóta küzdenek a nyári erdőtüzekkel. Az újdonság azonban az, hogy Észak- és Közép-Európában is egyre gyakoribbak a súlyos tűzesetek” – magyarázza Valkó Orsolya. Skandináviában például a hőhullámokat követő száraz időszakok miatt már szintén tapasztalhattunk pusztító tüzeket a közelmúltban. Magyarország sem kivétel: míg egy átlagos évben néhány száz hektárt érintenek a vegetációtüzek, 2022-ben – az extrém aszály következtében – már több mint 7000 hektár égett le.

A hazai vegetációtüzek túlnyomó többsége (kb. 99%) emberi tevékenységre vezethető vissza. Az okok ismertek: gondatlan tarlóégetés, eldobott cigarettacsikk, tűzgyújtás a természetben, technológiai hibák vagy akár szándékos gyújtogatás. Mindez arra utal, hogy nem elegendő a tűzoltásra koncentrálni – tudatos megelőzésre és társadalmi szemléletformálásra is szükség van, hangsúlyozzák a kutatók.