Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

Nem úgy zajlik majd ősztől az oktatás, ahogy megszoktuk

Érdekességek2020. június 15.

Az iskolák és egyetemek soha nem látott kihívással szembesültek, amikor márciusban néhány nap alatt digitális oktatásra kellett átállniuk. A távoktatás egyik legnagyobb kérdése a gyakorlati órák, kurzusok megtartása, az intézmények ebben egyedi, alternatív megoldásokkal segítik a hallgatókat.  

A Budapesti Metropolitan Egyetem egyetemi docense, tanulásmódszertani szakértője szerint három forgatókönyv szerint térhetünk vissza a tantermekbe: teljesen elfelejtjük a digitális oktatás új tapasztalatait, részben adaptáljuk ezeket, vagy teljesen új korszak kezdődik az oktatásban.

Online tanulás vs. távoktatás

Szemléletbeli különbség van aközött, hogy a jelenleg zajló folyamatot online tanulásnak vagy távoktatásnak nevezzük Dr. Vass Vilmos tanulásmódszertani szakértő, a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) docense szerint. A távoktatásban ugyanis a hangsúly az oktatáson van: azon, hogy az oktató milyen tananyagot és hogyan ad le. Az online tanulás már elnevezésében is a diákok tanulására helyezi a hangsúlyt: ebben az esetben az a fontos, hogy az oktató hogyan segíti, támogatja a hallgatók felkészülését. 
 
„Azok az oktatók, akik a tananyag leadására, és nem a hallgatók tanulására koncentráltak, hamar létszámcsökkenéssel és fekete ablakokkal találták szembe magukat az online órákon” – mondta el a szakértő, aki szerint pont a két szemlélet közötti különbségre világított rá a digitális oktatásra átállás. A kreatív feladatok, a hallgatói tevékenységek, kérdések és visszajelzések ugyanis lényegesen nagyobb szerepet kapnak az online tanulásban, amely így alkalmasabb a diákok motiválására a pusztán figyelemre és memóriára épülő egyszerű tananyagleadásánál.

Tanterem a XXI. században

A digitális tér rendkívül rugalmas, személyre szabott kereteket biztosít a tanuláshoz, hiszen az oktatókat bármikor elérhetik a hallgatók. A ritmust az eddig megszokott tanulási folyamatban az oktató és a tantermek adták, most viszont mindenki a saját ütemében haladhat. Ugyanakkor az online tanulásban lényegesen nagyobb a hallgatók egyéni felelőssége is. „Természetes, hogy ami érdekli a hallgatókat, azt szívesebben tanulják, éppen ezért a mi feladatunk, hogy felkeltsük az érdeklődésüket a tanított téma iránt. Azonban akármilyen jó módszertannal tanít is egy oktató, az osztályterem nem ad megfelelő kereteket a XXI. századi tanuláshoz – mondta el a szakértő. – Az elmúlt 15-20 évben hozzáférhetőbb lett az információ, és az információszerzés is felgyorsult, így már nem egyszerűen a hozzáférhető tudás mennyiségével, hanem az információ áramlásának sebességével is meg kell küzdenünk. Ehhez nem csak a megfelelő digitális eszközök jelentik a kulcsot: meg kell tanítanunk a diákokat arra, hogyan tudnak hiteles információhoz jutni a digitális térben és hogyan tudják alkalmazni a tanultakat.”

Alternatív megoldások, támogató intézmény

Bár a pandémia miatti digitális átállást sikeresen teljesítette több felsőoktatási intézmény, számos – például művészeti – képzés műhely- és eszközigényes gyakorlati kurzusai maradtak el kényszerűségből a 2019/2020-as tavaszi félévben. A Budapesti Metropolitan Egyetem fő célkitűzése a jelen helyzetben, hogy hallgatói a megkezdett félévüket eredményesen be tudják fejezni, valamint gyakorlati jegyeket és vizsgaosztályzatokat szerezhessenek úgy, hogy a teljesítéshez szükséges ismereteket is elsajátítják. Ezért a hallgatói visszajelzéseket is beépítve indította el az egyetem METUCare nevű programját, amelynek egyik lényegi eleme, hogy a koronavírusjárvány miatt meg nem tartható gyakorlati kurzusok – mint például stúdióban zajló divatfotózás, televíziós stúdiógyakorlat, sokszorosítógrafikai vagy éppen textil műhelygyakorlat – egy kéthetes intenzív szakmai program keretében szeptember elejére kerülnek át. 
A járvány és a kijárási korlátozások radikális változást hoztak a hallgatók élethelyzetében is. Ezek feldolgozásában sokan szorultak mentális támogatásra is. A METUCare program részeként az intézmény bővítette az igényelhető karrier- és életviteli tanácsadási szolgáltatásait is: az egyetem képzett trénerei, szakemberei 5-10 alkalmas online konzultáció, terápia keretében segítenek igény esetén a diákoknak a szakmai fejlődésükkel és személyes problémáikkal kapcsolatos kérdésekben. A kijárási korlátozások idején több mint 120 hallgató élt a lehetőséggel.

Oktatás a járvány után

Dr. Vass Vilmos három forgatókönyv megvalósulását tartja lehetségesnek a tantermekbe való visszatérés után.
  1. Az első ilyen eshetőség, hogy semmi nem változik, és a tanulás-tanítás a korábbihoz hasonlóan zajlik majd.
     
  2. A második, hogy a digitális oktatás egyes elemeit az oktatók és a hallgatók is átültetik a tantermi térbe, és a két eszköztár egymás mellett él tovább – ez az ún. blended learning, amikor az internet és a digitális média nyújtotta lehetőségeket, valamint a hagyományos tantermi oktatás módszereit együttesen használják.
  3. A harmadik lehetőség pedig, hogy a digitalizáció meglepő módon pont az emberi tényezők szerepét és a progresszív oktatói szemléletet erősíti meg – nem a technológia vagy a tananyag lesz önmagában izgalmas, hanem az egyéni és a közösségi tevékenységek.

„Egy ilyen, tanár és diák számára is pszichológiailag nehéz időszak után nehéz elképzelni, hogy ősszel ugyanonnan folytatjuk, ahol abbahagytuk. Fontos tanulság, hogy a digitális eszközök szerepe óriási lehet, azonban a legjobb eszköz sem pótolhatja az oktató személyiségét valamint a közösség szerepét és a személyes jelenlétből adódó helyzeteket” – tette hozzá Dr. Vass Vilmos.


forrás: Harmonet.hu
hírek, aktualitások

Legfrissebb hírek a technológia világából

2025. október 25.

A technológiai innováció gyorsasága idén is példátlan ütemben folytatódik, átalakítva iparágakat, javítva életminőséget és megoldásokat kínálva globális kihívásokra.   

A mesterséges intelligencia központi szerepe egyre meghatározóbbá válik, új képességeket nyitva meg a vállalati működéstől a biotechnológián át az oktatásig és fenntarthatóságig. A technológiai fejlődés minden területen érezteti hatását, megváltoztatva a mindennapi életet és az üzleti világot egyaránt.

Az idei év kiemelkedő technológiai eseményei között szerepel az AI-alapú megoldások robbanásszerű terjedése, a kvantumszámítástechnika előretörése, valamint a zöld technológiák növekvő jelentősége. Ezek az innovációk nem csupán technikai újdonságok, hanem olyan eszközök, amelyek valódi változást hoznak az emberek életébe és a vállalatok működésébe.

Ebben az átfogó összefoglalóban bemutatjuk 2025 legfontosabb technológiai fejleményeit és azt, hogyan formálják át világunkat.

Mesterséges intelligencia: az év meghatározó trendje

A generatív mesterséges intelligencia 2025-ben átformáló erővé vált a vállalati innovációban. A Forrester előrejelzései szerint a fejlődő GenAI környezet segíti a vállalkozásokat új bevételi források, bővítések és csatornák generálásában, kényszerítve az iparágakat, hogy átstrukturálódjanak a GenAI által létrehozott érték köré.

A vállalatok különböző iparágakban gyorsítják a GenAI alkalmazását, integrálva működésükbe a termelékenység fokozása és jelentős üzleti érték felszabadítása érdekében. Ez magában foglalja a rutin feladatok automatizálását, a vásárlói élmény javítását, a K+F folyamatok egyszerűsítését és innovatív alkalmazások létrehozását.

Például a vállalatok már most kihasználják a GenAI-t személyre szabott tartalom nyújtására, mint például testreszabott marketing kampányok és ügyfélszolgálat. A Drunk Elephant, a Shiseido által felvásárolt neves bőrápoló márka, az Alibaba Cloud GenAI-alapú Qwen modelljét telepítette ügyfél chatbotjába, hogy javítsa az ügyfél interakciókat Kínában. Várhatóan ez a trend további lendületet kap 2025-ben.

Mellrák – A korai felismerés a túlélés kulcsa, de tehetünk a megelőzésért is

2025. október 24.

Magyarországon 45-65 éves kor között kétévente szervezett, népegészségügyi mammográfiás szűrőprogram működik annak érdekében, hogy minél hamarabb, ideálisan tünetmentes állapotban lehessen kimutatni a korai elváltozásokat.

A friss nemzetközi kutatások alapján a mammográfiás szűrés az emlőrák-halálozás kockázatát mintegy 45%-kal csökkentheti, így a szakemberek mindenkit arra bíztatnak, hogy éljenek ezzel a lehetőséggel. „A szűrés nem lehet teher, sokkal inkább egyfajta életbiztosítás: a mammográfián felfedezett korai elváltozások kezelése sokkal kíméletesebb és eredményesebb, a tévhitekkel ellentétben pedig a vizsgálat gyors és biztonságos. Mivel a nők gyakran kerülik az emlőrákszűrést különböző félelmek miatt, a kapcsolódó programok kommunikációjának egyszerűsítése és a célzott edukáció minden bizonnyal növelné a részvételi arányt” – tette hozzá Prof. Dr. Bodoky György a Magyar Klinikai Onkológiai Társaság tiszteletbeli elnöke, a Dél-pesti Centrumkórház Onkológiai Centrumának vezető főorvosa.

Különösen fontos, hogy a nők tisztában legyenek az otthoni önellenőrzés lépéseivel és azokkal a figyelmeztető jelekkel, melyek előfordulása esetén ajánlott mihamarabb orvoshoz fordulni és részt venni a szűrésen. Ilyen lehet az emlőbimbók váladékozása, befordulása vagy alakjának változásai, a mell bőrének egyenetlenségei vagy kipirosodása, de érdemes odafigyelni az emlőben vagy a hónaljban jelentkező, szokatlan fájdalomra is. Ugyanakkor a legtöbben a mellben kialakuló csomókat vagy szöveti megvastagodásokat, valamint a hónaljban jelentkező duzzanatokat veszik észre először.

A megvalósult édes álom

2025. október 24.

Csokis-meggyes édesség, az „Álmodozó” lett Magyarország Cukormentes Tortája

Kovács Alfréd, a váci Édes Vonal cukrászda cukrásza nyerte az Egy Csepp Figyelem Alapítvány Magyarország Cukormentes Tortája versenyét, amelyet minden évben a Magyar Cukrász ipartestület szakmai partnerségével rendez meg az alapítvány. Az „Álmodozó” fantázianevű tortát az idei Magyarország Tortájával együtt – ami a gyulai Kézműves cukrászda DCJ stílusgyakorlat nevű alkotása – az ország számos cukrászdájában meg lehet kóstolni.

A Magyarország Cukormentes Tortája versenyt 14. alkalommal rendezte meg az Erős Antónia által alapított Egy Csepp Figyelem Alapítvány, amely a cukormentes tortaverseny létrehozója. A torta nem tartalmaz fehér lisztet és hozzáadott cukrot! Egy szelet „Álmodozó” energiatartalma 231,1 kcal, míg szénhidrátértéke 13,7 g, vagyis a cukorbetegek számára is jó választás lehet.

A torta békebeli hangulatot áraszt, felidézi olyan klasszikusok ízvilágát, mint a lúdláb vagy a rigójancsi. A győztes édesség különlegességét a csokoládé és a meggy karakteres párosa adja. A kakaós-mandulalisztes piskótalapok közötti fahéjas, chiamagos meggyragut enyhén édes tejcsokoládékrém keretezi. A rétegek között rejtőzik egy csokoládés, ropogós elem is, melynek fő alkotórésze a kakaóbabtöret.