Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

Őszi finomságokkal a téli vírusok ellen

Érdekességek2022. november 27.

Fotó: pixabay.com

A nyár vége óta sok energiát elfogyasztottunk, itt az ideje, hogy feltankoljuk szervezetünket vitaminokkal! A NaturMed Hotel Carbona szakértői arra adnak tippeket, hogyan készíthetjük fel immunrendszerünket télre, és hogyan köthetjük össze a kellemest a hasznossal, a feltöltődést a finom ízekkel.

Ahogy közeledik a tél, úgy csökken energiatartalékunk, ezért is kell kihasználni az ősz adta lehetőségeket: ekkor a természet ugyanis még bőkezűen ellát bennünket vitamindús zöldségekkel és gyümölcsökkel, amelyekkel felturbózhatjuk étrendünket, hogy szervezetünk készen álljon a vírusok elleni harcra.

Dr. Somogyi Katalin, a hévízi NaturMed Hotel Carbona főorvosa emlékeztet rá, hogy az immunrendszerünk erősítésével részben megelőzhetők vagy elkerülhetők a különböző betegségek. Az egyik legfontosabb, ami ellenállóbbá tesz bennünket, a C-vitamin. Lényeges szerepet játszik a légúti fertőzések megelőzősében és a kollagéntermelésben, amely testünk elsődleges védvonalát, a bőrt táplálja. Fontos mindemellett az A-, B-, D- és E-vitaminok, továbbá különböző ásványi anyagok folyamatos pótlása is. Az utóbbiak közül feltétlenül figyeljünk oda a magnézium, nátrium, kálium és szelén bevitelre, hisz ezek az elemek javítják ellenálló képességünket és közérzetünket.

Sok szezonális zöldség igazi vitaminbomba

Ősszel sokféle szezonális zöldség és gyümölcs közül válogathatunk, amelyeket nyersen vagy sütve-főzve egyaránt fogyaszthatunk. Sőt, még mindig eltehetünk ezt-azt télire, akár befőzve, akár a fagyasztóban. Mindenekelőtt ezért nézzünk körül a piacon, vagy saját kertünkben, gyümölcsösünkben, mert ott is biztosan akad olyan finomság, ami tele van vitaminnal. A hévízi NaturMed Hotel Carbona szakértője többek közt olyan vitamindús zöldséget ajánl, mint a cékla, amelyet sütve vagy reszelve, salátaként is fogyaszthatunk. Vagy a fekete retek, ami tele van C-, B-vitaminnal, vassal, kalciummal, káliummal és magnéziummal, ezért ajánlott megfázás esetén.

A padlizsánnal késő őszig tervezhetünk. C-vitaminban gazdag, ezért antibakteriális, antivirális hatású, és változatosan elkészíthető, akár sütve, akár krém formájában. A kelbimbó szezonja késő ősszel kezdődik. Amellett, hogy többféle vitamint, rostot, kalciumot, vasat tartalmaz, sokoldalúan lehet felhasználni. Közkedvelt egytálétel például a rakott kelbimbó, de köretként vagy salátában is kiváló. Az ősz persze nem telhet el sütőtök nélkül sem, amely a magas A-vitamin és béta-karotin tartalma miatt ideális tápanyagforrás. Készülhet belőle leves vagy püré, vagy meg is süthetjük. A gombát is változatosan használhatjuk fel: levesnek, rakott ételnek, grillezve, rántva egyaránt kiváló, és a B1-vitamin-szükségletünket is részben fedezi. Ráadásul szárítva sokáig eláll.


Foó: pixabay.com

Használjuk ki az őszt: együnk hazai gyümölcsöket

Szeptembertől novemberig gyümölcsökben sincs hiány. A szőlő az egyik legalapvetőbb őszi gyümölcs, amely nemcsak rostokban gazdag, de gyulladásgátló hatással is bír. Kiegészítője vagy alapanyaga lehet főételeknek, salátáknak vagy süteményeknek. Az alma gyakorlatilag tavaszig eláll, ezért ősszel és télen is része lehet étrendünknek.

A többek közt E- és P-vitamint tartalmazó birsnek is vannak kedvező tulajdonságai: hűvös helyen sokáig tárolható, és megsütve vagy kompótként is fogyasztható. A dió sem maradhat el az őszi asztalról. Sok benne az A-, E- és B-vitamin, valamint a magnézium, kálium, fluor és szelén. Magában is rágcsálhatjuk, de szórhatjuk salátára, vagy süteményt is süthetünk vele.

Fotó: 123rf.com

A frissen facsart zöldség- és gyümölcslevek vitamin- és fitonutriens-tartalmukkal támogatják immunrendszerünket. Szabadidőnkben akár kirándulást is szervezhetünk arra, hogy betakarítsuk az őszi erdő terméseit: csipkebogyót, somot vagy kökényt. A hévízi NaturMed Hotel Carbona szakértője szerint ezek rendkívül hasznos vitaminforrások, és többféleképpen fel lehet őket dolgozni.

Fotó: pixabay.com

A magas C-vitamin tartalmú, A-, B- és K-vitaminban gazdag csipkebogyóból készíthetünk teát vagy lekvárt. Ha a tea mellett döntünk, a termést áztassuk 1-2 órán át langyos vízben, így a C-vitamin biztosan nem bomlik le. A som és a kökény szintén alkalmas lekvár főzésére, ezeket akár keverhetjük is. Számos gyümölcsből levest is főzhetünk: az alma, a körte vagy a birs remekül kiegészítik egymást, a levest pedig fahéjjal, gyömbérrel, szegfűszeggel fűszerezve, mézzel édesítve tehetjük pikánssá.


forrás: Patika Magazin
hírek, aktualitások

A várandósság alatti stressz személyiségzavart okozhat

2023. január 28.



A várandósság alatti súlyos stressz majdnem 10 százalékkal növeli a gyerek későbbi személyiségzavarának kockázatát – derült ki egy 30 évet felölelő, nagyszabású finn kutatásból.

A British Journal of Psychiatry című szaklap friss számában megjelent tanulmány szerzői több mint 3600 várandós nőt kérdeztek meg havona arról, hogy éltek-e át stressz, ha igen, kisebb vagy nagyobb jelentőségűt – számolt be róla a BBC hírportálja.

A résztvevők Helsinki környékén laktak, a gyerekeik 1975-1976-ban születtek.

Amikor a gyerekek 30 évesek lettek, megvizsgálták, hánynál diagnosztizáltak személyiségzavart. Negyven olyan esetet találtak, ahol kórházi kezelésre is szükség volt.

A tanulmány azt állapította meg, hogy a várandósság alatti súlyos stressznek hosszú távú hatása lehet a gyerekekre.

Akiknek az édesanyja súlyos stresszt élt át terhesen, azok 9,53-szor nagyobb eséllyel lettek személyiségzavarosak, mint akiket nem ért stressz magzatként. Akik enyhe stresszt éltek át, négyszer akkora kockázatnak voltak kitéve.


Az anyákat sújtó stressz forrása lehetett többek között a párkapcsolati, szociális vagy lelki problémáknak.


A személyiségzavar azt jelenti, hogy a beteg személyisége megnehezíti a saját és környezete életét: vannak, akik túlzottan szoronganak, érzelmileg labilisak vagy antiszociálisak, a tünetek széles skálán helyezkednek el. A tudósok úgy tartják, minden huszadik ember szenved személyiségzavartól.

Ezeknek az embereknek nagyobb eséllyel alakul ki egyéb mentális zavaruk, többek között depresszió, alkohol- vagy drogproblémák.

A neveltetés, agyi problémák és a genetikai örökség is szerepet játszhat a kialakulásában, mint minden mentális kór esetében is.

Jön a baba! Mit egyek?

2023. január 28.

Megtudtad, hogy gyermeket vársz? Életed legszebb feladatára vállalkoztál, ami azonban felelősséggel is jár. Ez pedig már most elkezdődött. Az ételeidből nyeri a gyermeked a fejlődéséhez szükséges tápanyagokat. Ha hiányt szenved, akkor tőled veszi el a szükséges dolgokat. A magad és magzatod egészsége érdekében egyáltalán nem mindegy, mi kerül a tányérodra.  

A várandósok étrendje nem a mennyiségi, hanem a minőségi étkezésről szól. Nem kettő helyett kell enni, csupán a tápanyagok mennyiségét kell növelnünk, és formálnunk úgy, hogy a babánk minél egészségesebbé váljon.

A várandósság alatt az „ideális” súlygyarapodás mértéke 10-12 kg. Ha a terhesség kezdetén a kismama túlsúllyal rendelkezett, akkor ez a súlygyarapodás csak 9-10 kg legyen.  A súlygyarapodás mértéke kezdetben lassú, 1-10 hétig heti kb. 115 g, majd ezt követően 30 héten át heti 300 g.

Mi teszi ki ezt a súlygyarapodást?


A méhben fejlődő magzat súlya
Méhlepény
Magzatburok, magzatvíz
A méh és az emlő mirigyállományának megnövekedése
Vérmennyiség megszaporodása
Zsírlerakódás


A várandósság idején kb. 300 kcal-val kell többet fogyasztania naponta a kismamának. Ez kb. 2 zsemle energiatartalma. Ebből is látszik, hogy nem kétszer annyi mennyiségre van szükség, inkább bizonyos tápanyagok megnövelt bevitele szükséges.

Megoldások a torokfájás enyhítése

2023. január 27.



Kapar vagy ég a torok, enni is nehezünkre esik… A fájdalmat gyakran a meghűlést kísérő torokgyulladás, garathurut okozhatja. Felnőtteknél általában légúti vírusok okozzák, de olykor bakteriális fertőzés is kiválthatja.

Az öngyógyítás lehetséges a torokfájás esetén is, de hogyan kezdjünk hozzá, és mit tegyünk?

Amikor a torokfájás fokozatosan halad előre, vagy meghűlés után lép fel, láz nélkül, illetve kevés lázzal, különböző módokon enyhíthetünk a bajon:

Kezdetben homeopátiás szerek

Ajánlott: Belladonna 5CH, Mercurius solubilis 9CH, ha fehér lepedékes a nyelv és rossz a lehelet, társítva Phytolacca 9CH golyócskákkal, ha a fájdalom kisugárzik a fül irányában (5 golyócska javasolt 3-szor naponta).

Igyunk zsályateát!

Ez a gyógytea gyulladásgátló és fertőtlenítő hatású. Egy leveseskanálnyi teafüvet áztassunk egy csésze forró vízben, majd kb. 10 perc után szűrjük le. Adhatunk hozzá kevés mézet. Reggel és este igyunk egy-egy csészével.

Hasznosak a helyi gyógymódok

Ajánlott a sóoldatos toroköblögetés (enyhe, 1%-os sóoldattal), amely fertőtlenít, és csillapítja a fájdalmat. Szintén használ a fájó toroknak, ha erdei szederlevél forrázatával gargarizálunk.

Paracetamol 

Ezt a gyógyszert javasolt szedni a láz és a fájdalom csillapítására. Felnőtteknek 1 g ajánlott, max. 3-szor naponta; gyerekeknek 60 mg kilónként, naponta 4-6 alkalommal.