Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

Pedagógus vagy? Inspirációk, hatékonyság növelés, 7 pontban

Érdekességek2020. október 17.

Pedagógusnak lenni nem könnyű, a szülők, a gyerekek, a rendelkezések, az adminisztráció és a tengernyi elvárás nyomasztó terhe mellett. Szüksége van az embernek arra, hogy folyamatosan inspirálódjon. Hét idézet, hét kapcsolódó, inspiráló gondolat, és hét konkrét tipp vár, hogy segítsük a munkádat!

“Élj úgy, mintha ma lenne az utolsó napod. Tanulj úgy, mintha örökké élnél” - Gandhi 

A tanárember néha elfelejti, hogy neki magának is vissza kell ülni az iskolapadba, Sokan érezzük, hogy ha a helyzet megfordul, az már sokkal kevésbé komfortos, hiszen megszoktuk, hogy mi adjuk az információkat és mások veszik azt fel tőlünk. Néha jól tud esni, ha átülünk a másik oldalra, az iskolapadba, és olyan dolgokat tanulunk, amiről esetleg azt gondoljuk, hogy már régesrég tudjuk. Az egyszerű dolgokban rejlő új nézőpontokkal, apró mestertrükkökkel gazdagabban minden percünket gazdagíthatjuk. 
 

TIPP: A pedagógus naptárunkban van olyan problémamegoldást segítő ív, amelybe ezeket a kis mestertrükköket tudod felírni, feljegyezni, hogy később is emlékezhess rájuk, év végén összesíthesd.

"Ha hajót akarsz építeni, ne dobold össze az embereket, hogy fát gyűjtsenek, és ne adj nekik feladatokat. Inkább tanítsd meg nekik, hogyan vágyakozzanak a tenger mérhetetlen végtelensége iránt." - Antoine de Saint-Exupéry

Egy iskolai osztály akkor igazán jó, hogyha nem egyének laza csoportja, hanem egy cél felé haladni vágyó egység, akárcsak a hajóácsok csapata a fenti példában. Ehhez segít hozzá az úgynevezett „osztályalkotmány”, amit minden gyerek közösség a saját szája íze szerint tud megfogalmazni. Egy közös irányelveket és célokat tartalmazó fogadalom, amelyhez tartani lehet magunkat, hogy elérhessük a célunkat. 
 
TIPP:pedagógus naptárunkban  van külön segédlet, hogy könnyebb és hatékonyabb legyen ezeknek az irányelveknek a megfogalmazása. Ha eddig még nem csináltatok ilyet, ideje kipróbálni!

"Mindenki, aki visszagondol a saját oktatására, tanárokra emlékszik, nem módszerekre vagy technikákra. A tanár a szíve az oktatásnak." - Sidney Hook 

A gyerekek tényleg nem a tantárgyakat, hanem a tanárokat szeretik. Rossz úton jár az a tanár, aki azt mondja, hogy nem kell őt szeretni a gyereknek. Ahhoz, hogy a gyerekekkel személyes kapcsolata legyen egy tanárnak, szüksége van arra, hogy tényleg ismerje őket. Több osztály, több gyerek esetében ez nehéz dolog, de talán megkönnyíti, ha a kedves emlékeket, amiért mi mgaunk szerethetőnek tartjuk a gyereket, fel tudjuk jegyezni. 
 
TIPP: pedagógus naptárunkban  nem csak a hiányzásokat, a gyerekekről szóló egyéni dolgokat tudod feljegyezni, de a mókás gyerekszájakból származó aranyköpéseket is feljegyezhete, értékes kincsed lehet ez a ballagáskor, amely minden gyerekhez közelebb hoz.

"Ha egy gyerek nem tud úgy tanulni, ahogy tanítjuk, akkor úgy kell tanítanunk, ahogy ő tanulni tud." - Ignacio Estrada 

Ugyanazt kell elmondani, de legalább nyolcszor és legalább nyolcféleképpen, sőt először el kell mondani, hogy el fogod mondani nekik, utána elmondod nyolcszor máshogy, utána ugyancsak nyolcszor, hogy elmondtad nekik – és talán megjegyzik. Sokszor jelent nehézséget, hogy egy-egy tanulónk nehezebben halad. Frusztráló dolog, és megakasztja a haladást. 
 
TIPP: pedagógus naptárunkban  a problémamegoldó képesség fejlesztésében - életkoronként - és a problémamegoldási tervek megvalósításában segítő kitöltendő lap is van, hogy az egyéni bánásmódot minél egyszerűbben tudd megvalósítani.

"Ha tiltva nevelsz, hazudni tanítasz." - grafiti 

A tiltás helyett a motiváció, a megtorlás helyett az inspiráció, a gyerek kényszerítése helyett rávenni őket arra, hogy maguktól csinálják meg a dolgokat, naponta emberpróbáló feladat a tanárok számára. Főleg, ha a pedagógiai közegben az ősi módszerek még naponta ott vannak. A tanár, aki azt vallja, hogy jó megengedni mindent, ami tehető, kereteket adni korlátok helyett, sokszor a diákok közt kedvelt lesz, de a kollégák kirekesztik. 
 
Tipp: A gyakorlati példák a pozitív kommunikációra nem csak a gyerekekkel, de a kollégákkal is beválnak, és kifejezetten ebből a célból tettük a pedagógus naptárunkba . Az egyik legkedvesebb fejezet, amit a tanárok előszeretettel forgatnak.

"A gyereknevelés és tanítás során az a legfontosabb, hogy egy gyerek mindig tudja, akkor is szeretik őt, ha nem tökéletes, és hogy ezen képes javítani. Ez olyan bizalom a felnőtt részéről, amit minden korú gyerek megérez. Hogy hisznek benne. Tévedhet és hibázhat. Nem kell tökéletesnek lennie. A világ sem az." - Tari Annamária

A hétköznapok élményei általában konkrét emlékekhez, élményekhez kötődnek, nem pedig az Aranybulla kibocsátásának évszámához, vagy a kétismeretlenes egyenlethez, meg a négyütemű fekvőtámaszhoz. Az iskolába emberek járnak, tanár ember és diák ember. Ezt az emberséget, ezt az egymásra irányított szeretetet mutatni sokkal könnyebb akkor, ha van mindig valamilyen biztos pont, amihez vissza tudunk nyúlni. 
 
TIPP: A pedagógus naptárunkban  külön fejezetet kaptak a kedves emlékek. Sokan nem tulajdonítanak ezeknek jelentőséget, de olyanok ezek, mint a telefonnak az akksi töltő, egy nehéz, kimerítő nap után. Érdemes vezetni. Év vén, vagy ballagáskor visszanézve rá, biztos, hogy előkerül a zsebkendő … 
"Az igazi tanítás nem a tudás átadását jelenti. Az igazi tanítás arra ösztönzi a tanulót, hogy maga tegyen szert az ismeretekre." - John Milton Gregory 
A tanulók sokszor valóban érdeklődni kezdenek a dolgok iránt, hiszen a jó tanár inspirálni tudja őket ebben. Ostobaság lenne tiltani azokat a digitális eszközöket, melyek a tanulókat segítik. A jó tanár inkább használni kezdi ezeket és a gyerekekkel közösen igyekszik a tudás halmazából az értékes elemeket kiválasztani, sőt erre megtanítani a gyerekeket is. 
 
TIPP: pedagógus naptárunkban  van szabad jegyzetelésre módot adó rész is, ráadásul annyi, amennyit csak szeretnél. Bátran jegyezd fel ezeket a platformokat, ötleteket, gondolatokat, hogy később is hasznosíthasd őket

A tanítás során bebizonyosodott, hogy azok a tanárok és diákok, akik kézzel jegyzetelnek és naplókat használnak, sokkal kreatívabbak és a kognitív képességeik is sokkal jobbak, mint a csak elektronikusan jegyzetelő társaiké. Használd a digitális világ ajánlotta lehetőségeket és a kézi kreativitás eszközeit harmóniában! 


forrás: Harmonet.hu
hírek, aktualitások

Porckopás és csontritkulás – van köztük kapcsolat?

2025. november 20.

A porckopás és a csontritkulás két külön betegség, eltérő megelőzési és kezelési elvekkel. Előbbi az ízületi felszín és a lágyrészek problémája; utóbbi a csontok ásványianyag-cseréjének zavara. Közös félreértés, hogy „fájdalom esetén pihenni kell, mert a mozgás árt”. A tartós inaktivitás rontja az izmok állapotát és fokozza a fájdalmat, ezért valójában a jól felépített, ízületkímélő mozgás mindkét esetben alapkezelés. Idős korra jellemző az izomtömeg vesztése, ami rendszeres mozgással lassítható. A mozgás ezenfelül az általános, anyagcserére gyakorolt pozitív hatásai mellett javítja az ízület körüli lágyrészek vérellátását, valamint a porcsejtek táplálkozását.

Emellett artrózisban más szempontból is fontos az izmok megerősítése. A megfelelő izomzat fontos szerepet játszik az ízület stabilizálásában, ezáltal bizonyítottan csökkenti az időskori eséseket. „A mozgás nem ellenség, hanem gyógyszer, de fontos a fokozatosság, a rendszeresség és a személyre szabott mozgásterápia” – teszi hozzá a szakember.

További gyakori tévhitek:


„Csak az idősek/nők betegsége.” Mindkettő gyakoribb idősebb korban és nőknél, de férfiaknál és fiatalabbaknál is előfordulhat korábbi sérülések, túlterhelés, genetikai hajlam, hormonális változások, életmód miatt.
„A vitaminok/étrendkiegészítők majd megoldják.” Az étrendkiegészítők mint a kalcium, D-vitamin, kollagén stb. szedése csak része a megoldásnak, de a bizonyított alap a mozgás, a testsúlykontroll és – ha kell – az orvosi kezelés.
„A testsúly nem tényező.” A túlsúly plusz terhelés az ízületnek, mely minden lépésnél jelentkezik. A cél az egészséges, fenntartható testsúly.
„A ropogtatás/időjárás okozza.” Nincs rá bizonyíték, hogy akár artrózist, akár csontritkulást okoznának, legfeljebb a panaszokat befolyásolhatják.
„Ha porckopásom van, nem lehet csontritkulásom (és fordítva).” Egy embernél együtt is előfordulhat a két betegség; a szűrés és a célzott edzés akkor is fontos, ha a másik kórkép már fennáll.

Amikor a világ hirtelen forogni kezd – a vertigo és kezelési lehetőségei

2025. november 20.

Ha valaha érezte már azt, hogy a világ hirtelen forogni kezd ön körül, miközben valójában minden mozdulatlan – akkor nagy eséllyel megtapasztalta a vertigót. A vertigo nem egyszerű szédülés, hanem annál sokkal zavaróbb és gyakran ijesztőbb élmény. Aki ebben szenved, nemcsak bizonytalanul mozog, hanem úgy érzi, mintha egy láthatatlan kéz megforgatná őt a tengelye körül. Ez nem túlzás, hanem egy nagyon is valós tünetegyüttes.

A témában dr. Tóth Tímea, a Mentaház Magánorvosi Központ neurológus szakorvosa van a segítségünkre

Szédülés? Ez így nagyon tág fogalom…

A közhiedelemmel ellentétben a szédülés nem mindig egyformán jelentkezik. A hétköznapi értelemben vett „szédülés” kifejezés nagyon sok érzetet takarhat: lehet enyhe bizonytalanság, egyensúlyvesztés, gyengeségérzés, sőt néha az ájulás előtti állapot is. A vertigo viszont ennél jobban körülhatárolható – az a benyomás, mintha forogna velünk a világ. Gyakran társul hozzá hányinger, hányás, verejtékezés, sőt, járásbizonytalanság is. Ezek a tünetek önmagukban is nagyon kellemetlenek, de ami igazán aggasztóvá teszi őket, az a kiszámíthatatlanságuk: a rohamok hirtelen jönnek, és nem mindig egyértelmű, mi váltja ki őket.

A háttérben az egyensúlyrendszer zavara áll. Ez egy bonyolult, finoman hangolt rendszer, amelyben a belső fül, az agytörzs és a kisagy működik együtt. A belső fülben aprócska érzékelők – félkörös ívjáratok – figyelik, hogyan mozgatjuk a fejünket, és ezek az információk az idegrendszeren keresztül jutnak el az agyba. Ha bárhol hiba csúszik a rendszerbe, például, ha a fülben lévő kis kristályok elmozdulnak, vagy egy vírus megtámadja az idegeket, az agy „téves adatokat” kap. Ennek az ellentmondásos információnak az eredménye az, amit mi szédülésként, forgásként élünk meg.

Az „osztály bohóca”

2025. november 19.

Pedagógusok és szülők gyakori problémája a folyton bohóckodó gyermek, és ez a gond az iskolás évek kezdetén különösen előtérbe kerül. Amikor azonban a tanítók és a diáktársak a gyermeket már az „osztály bohócának” tartják, az negatív következményekkel járhat a nebuló fejlődésére nézve – állapítja meg egy tanulmány.

Az iskolás évek kezdetén azokat a gyerekeket, akik ügyesen bohóckodnak, hogy szórakoztassák a többieket, szeretik az osztálytársaik, pajtásaik. Amikor azonban a kisdiákok felsőbb osztályba lépnek, a vicces gyermek kedvező megítélése általában romlik. legalábbis egy amerikai egyetem kutatói által megjelent tanulmány szerint. Az írás kimutatja ugyanis, hogy az „osztály bohóca” magatartást később már rosszallóan elutasítják, zavarónak tekintik a diáktársak, de a pedagógusok is. Ezek a „bohócok” pedig zokon veszik a nekik szóló, negatív megjegyzéseket, és a kutatók szerint a dolgot úgy fogják fel, hogy magatartásuk kudarcot jelent számukra a (nem csak az iskolai) közösségben.

A közösség rosszabbodó elismerése

A vizsgálódásból érdekes eredményekre jutottak, többek közt arra is, hogy míg az általános iskola első évében mind a lányokat, mind pedig a fiúkat „bohócoknak” lehetett tekinteni, addig szinte csak a fiúkat tartották annak a második és a harmadik évben. Amellett a rákövetkező évfolyamokon az ilyen típusú diákok nagyon népszerűek voltak társaik körében, de ez a lelkesedés a későbbiekben egyre csökkent irántuk. Vajon miért? A tanulmány készítői szerint ennek oka lehetett többek közt, hogy a viccelődő/bohóckodó fiúknak az iskolai közösségben elfoglalt helyének módosulását a pedagógusok reakciói is befolyásolták. Ami azt jelentette, hogy a hirtelen változás a tanítók viselkedésükre adott negatív válaszát tükrözhette. E szerint az „osztály bohócának” lenni már zavaró volt a tanítási órákon és iskolában, ezeket a fiúkat megdorgálták, egyfajta módon megbélyegezték. Ugyanakkor az osztálytársak kezdték elfogadni ezt az üzenetet, majd egyre kritikusabbak lettek a bohóc gyerekkel szemben.