Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

Pedagógus vagy? Inspirációk, hatékonyság növelés, 7 pontban

Érdekességek2020. október 17.

Pedagógusnak lenni nem könnyű, a szülők, a gyerekek, a rendelkezések, az adminisztráció és a tengernyi elvárás nyomasztó terhe mellett. Szüksége van az embernek arra, hogy folyamatosan inspirálódjon. Hét idézet, hét kapcsolódó, inspiráló gondolat, és hét konkrét tipp vár, hogy segítsük a munkádat!

“Élj úgy, mintha ma lenne az utolsó napod. Tanulj úgy, mintha örökké élnél” - Gandhi 

A tanárember néha elfelejti, hogy neki magának is vissza kell ülni az iskolapadba, Sokan érezzük, hogy ha a helyzet megfordul, az már sokkal kevésbé komfortos, hiszen megszoktuk, hogy mi adjuk az információkat és mások veszik azt fel tőlünk. Néha jól tud esni, ha átülünk a másik oldalra, az iskolapadba, és olyan dolgokat tanulunk, amiről esetleg azt gondoljuk, hogy már régesrég tudjuk. Az egyszerű dolgokban rejlő új nézőpontokkal, apró mestertrükkökkel gazdagabban minden percünket gazdagíthatjuk. 
 

TIPP: A pedagógus naptárunkban van olyan problémamegoldást segítő ív, amelybe ezeket a kis mestertrükköket tudod felírni, feljegyezni, hogy később is emlékezhess rájuk, év végén összesíthesd.

"Ha hajót akarsz építeni, ne dobold össze az embereket, hogy fát gyűjtsenek, és ne adj nekik feladatokat. Inkább tanítsd meg nekik, hogyan vágyakozzanak a tenger mérhetetlen végtelensége iránt." - Antoine de Saint-Exupéry

Egy iskolai osztály akkor igazán jó, hogyha nem egyének laza csoportja, hanem egy cél felé haladni vágyó egység, akárcsak a hajóácsok csapata a fenti példában. Ehhez segít hozzá az úgynevezett „osztályalkotmány”, amit minden gyerek közösség a saját szája íze szerint tud megfogalmazni. Egy közös irányelveket és célokat tartalmazó fogadalom, amelyhez tartani lehet magunkat, hogy elérhessük a célunkat. 
 
TIPP:pedagógus naptárunkban  van külön segédlet, hogy könnyebb és hatékonyabb legyen ezeknek az irányelveknek a megfogalmazása. Ha eddig még nem csináltatok ilyet, ideje kipróbálni!

"Mindenki, aki visszagondol a saját oktatására, tanárokra emlékszik, nem módszerekre vagy technikákra. A tanár a szíve az oktatásnak." - Sidney Hook 

A gyerekek tényleg nem a tantárgyakat, hanem a tanárokat szeretik. Rossz úton jár az a tanár, aki azt mondja, hogy nem kell őt szeretni a gyereknek. Ahhoz, hogy a gyerekekkel személyes kapcsolata legyen egy tanárnak, szüksége van arra, hogy tényleg ismerje őket. Több osztály, több gyerek esetében ez nehéz dolog, de talán megkönnyíti, ha a kedves emlékeket, amiért mi mgaunk szerethetőnek tartjuk a gyereket, fel tudjuk jegyezni. 
 
TIPP: pedagógus naptárunkban  nem csak a hiányzásokat, a gyerekekről szóló egyéni dolgokat tudod feljegyezni, de a mókás gyerekszájakból származó aranyköpéseket is feljegyezhete, értékes kincsed lehet ez a ballagáskor, amely minden gyerekhez közelebb hoz.

"Ha egy gyerek nem tud úgy tanulni, ahogy tanítjuk, akkor úgy kell tanítanunk, ahogy ő tanulni tud." - Ignacio Estrada 

Ugyanazt kell elmondani, de legalább nyolcszor és legalább nyolcféleképpen, sőt először el kell mondani, hogy el fogod mondani nekik, utána elmondod nyolcszor máshogy, utána ugyancsak nyolcszor, hogy elmondtad nekik – és talán megjegyzik. Sokszor jelent nehézséget, hogy egy-egy tanulónk nehezebben halad. Frusztráló dolog, és megakasztja a haladást. 
 
TIPP: pedagógus naptárunkban  a problémamegoldó képesség fejlesztésében - életkoronként - és a problémamegoldási tervek megvalósításában segítő kitöltendő lap is van, hogy az egyéni bánásmódot minél egyszerűbben tudd megvalósítani.

"Ha tiltva nevelsz, hazudni tanítasz." - grafiti 

A tiltás helyett a motiváció, a megtorlás helyett az inspiráció, a gyerek kényszerítése helyett rávenni őket arra, hogy maguktól csinálják meg a dolgokat, naponta emberpróbáló feladat a tanárok számára. Főleg, ha a pedagógiai közegben az ősi módszerek még naponta ott vannak. A tanár, aki azt vallja, hogy jó megengedni mindent, ami tehető, kereteket adni korlátok helyett, sokszor a diákok közt kedvelt lesz, de a kollégák kirekesztik. 
 
Tipp: A gyakorlati példák a pozitív kommunikációra nem csak a gyerekekkel, de a kollégákkal is beválnak, és kifejezetten ebből a célból tettük a pedagógus naptárunkba . Az egyik legkedvesebb fejezet, amit a tanárok előszeretettel forgatnak.

"A gyereknevelés és tanítás során az a legfontosabb, hogy egy gyerek mindig tudja, akkor is szeretik őt, ha nem tökéletes, és hogy ezen képes javítani. Ez olyan bizalom a felnőtt részéről, amit minden korú gyerek megérez. Hogy hisznek benne. Tévedhet és hibázhat. Nem kell tökéletesnek lennie. A világ sem az." - Tari Annamária

A hétköznapok élményei általában konkrét emlékekhez, élményekhez kötődnek, nem pedig az Aranybulla kibocsátásának évszámához, vagy a kétismeretlenes egyenlethez, meg a négyütemű fekvőtámaszhoz. Az iskolába emberek járnak, tanár ember és diák ember. Ezt az emberséget, ezt az egymásra irányított szeretetet mutatni sokkal könnyebb akkor, ha van mindig valamilyen biztos pont, amihez vissza tudunk nyúlni. 
 
TIPP: A pedagógus naptárunkban  külön fejezetet kaptak a kedves emlékek. Sokan nem tulajdonítanak ezeknek jelentőséget, de olyanok ezek, mint a telefonnak az akksi töltő, egy nehéz, kimerítő nap után. Érdemes vezetni. Év vén, vagy ballagáskor visszanézve rá, biztos, hogy előkerül a zsebkendő … 
"Az igazi tanítás nem a tudás átadását jelenti. Az igazi tanítás arra ösztönzi a tanulót, hogy maga tegyen szert az ismeretekre." - John Milton Gregory 
A tanulók sokszor valóban érdeklődni kezdenek a dolgok iránt, hiszen a jó tanár inspirálni tudja őket ebben. Ostobaság lenne tiltani azokat a digitális eszközöket, melyek a tanulókat segítik. A jó tanár inkább használni kezdi ezeket és a gyerekekkel közösen igyekszik a tudás halmazából az értékes elemeket kiválasztani, sőt erre megtanítani a gyerekeket is. 
 
TIPP: pedagógus naptárunkban  van szabad jegyzetelésre módot adó rész is, ráadásul annyi, amennyit csak szeretnél. Bátran jegyezd fel ezeket a platformokat, ötleteket, gondolatokat, hogy később is hasznosíthasd őket

A tanítás során bebizonyosodott, hogy azok a tanárok és diákok, akik kézzel jegyzetelnek és naplókat használnak, sokkal kreatívabbak és a kognitív képességeik is sokkal jobbak, mint a csak elektronikusan jegyzetelő társaiké. Használd a digitális világ ajánlotta lehetőségeket és a kézi kreativitás eszközeit harmóniában! 


forrás: Harmonet.hu
hírek, aktualitások

Több mint negyedmillióan használják a Semmelweis HELP-et

2025. november 26.

Egy éve mutatták be a Semmelweis Egyetem ingyenes tünetellenőrző applikációja, a Semmelweis HELP felnőtt betegségekkel kapcsolatos modulját. Az intézmény 2023-ban debütált alkalmazásának mára több mint 257 ezer felhasználója van köztük olyan távoli országokból is, mint Japán vagy Kanada.

A Semmelweis HELP applikációt 2023. június 14-én mutatta be az egyetem a nagyközönségnek. Az alkalmazás 2024. október 14-én bővült és vált használhatóvá felnőtt betegségek kapcsán is, összesen 740 betegséget, egészségügyi helyzetet és 778 tünetet tartalmaz.

Éjszakai falásroham?

2025. november 26.

Aki este, lefekvés előtt vagy akár az éjszaka közepén felébredve érzi úgy, hogy enni kell és ezt meg teszi, nem csak a lelkiismeret-furdalással és a testsúlygyarapodás kockázatával számolhat, de akár azzal is szembe kell néznie, hogy betegség áll az állandó éhség mögött. Dr. Mutnéfalvy Zoltán, az Endokrinközpont – Prima Medica endokrinológusa, kóros elhízásra szakosodott specialista az állandó éhségérzet és az éjszakai evés kivizsgálásának jelentőségét hangsúlyozta és néhány gyakori okot is megnevezett.

Az éjszakai evés gyakran tünet

Nagyon gyakran azzal fordulnak hozzánk a páciensek azzal a tünettel, hogy szinte mindig éhséget éreznek, falásrohamokat élnek meg vagy éppen nem tudják leadni a túlsúlyt. Ilyenkor fontos, hogy kikérdezzük őket a tünetekről, a meglévő betegségekről, hiszen például a hormonális betegségek gyakran együttesen vannak jelen, és a szervezetben minden mindennel összefügg. Célzott laborvizsgálatokat is végzünk, hogy képet kaphassunk a szervezet működéséről, olyan gyakori kórképek jeleit keresve, mint például az inzulinrezisztencia és akár olyan ritkább betegségekre utaló markereket is figyelve, mint a növekedési hormon hiány, a leptin rezisztencia, a prolaktin túltermelődés vagy a hipofízis elégtelenség – ismerteti Mutnéfalvy doktor. – Ugyanakkor az éjszakai evés gyakran nem csak a felborult hormonális viszonyokkal magyarázható, hanem akár gyógyszer mellékhatással, magával az étrenddel, illetve sok esetben azzal a pszichés teherrel is, ami miatt ezt a megküzdési stratégiát követi az illető.

Jobb, ha a szemölcsöt az orvosra bízzuk!

2025. november 25.

A legtöbben ismerjük az érzést, amikor észreveszünk egy újonnan kialakult apró bőrelváltozást, és megpróbáljuk elbagatellizálni. Talán csak átmeneti, talán majd elmúlik magától – gondoljuk. A szemölcs pedig pont ilyen. Legtöbbször nem fáj, nem viszket, nem zavar látványosan, így gyakran hónapokig, akár évekig is együtt élünk vele, anélkül, hogy szakemberhez fordulnánk. Pedig a szemölcs több annál, mint egyszerű esztétikai kellemetlenség: valójában egy fertőző, aktív vírusos elváltozás, amelyet érdemes komolyan venni. A témában dr. Móga Kristóf, az L33 sebész szakorvosa van a segítségünkre.

Szemölcs, de miért?

A szemölcsöt a humán papillomavírus (HPV) okozza, amelynek több mint 150 ismert típusa van. Ezek közül egyesek kizárólag a bőrön okoznak tüneteket, mások viszont komolyabb egészségügyi kockázatot is hordozhatnak, főként, ha nem megfelelően kezeljük őket. A fertőzés leginkább apró sérüléseken, felázott, felpuhult felületeken keresztül jut be a bőrbe, és a test különböző pontjain képes szaporodni. Megjelenhet a kézen, lábon, arcon, de akár intim területeken is. Ha pedig nem lépünk időben, a szemölcsök terjedhetnek, kiújulhatnak vagy egyre kellemetlenebb tüneteket okozhatnak.

Nem szabad elfelejtenünk, hogy egy kezeletlen szemölcs – különösen, ha olyan helyen található, amit rendszeresen dörzsölünk vagy nyomunk, például a talpon vagy a kézen – komoly fájdalmat is okozhat. Egyes esetekben a szemölcs olyan mélyre terjedhet a bőrben, hogy egyszerű házi módszerekkel, gyógyszeres ecsetelőkkel már nem távolítható el. A sétálás, sportolás vagy akár a cipő viselése is nehézzé válhat, ha a talpon elhelyezkedő szemölcs nyomásra érzékennyé válik. A fájdalom mellett ott van a pszichés hatás is: egy jól látható helyen lévő szemölcs csökkentheti az önbizalmunkat, szorongást, szégyenérzetet válthat ki.