Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

Pedagógus vagy? Inspirációk, hatékonyság növelés, 7 pontban

Érdekességek2020. október 17.

Pedagógusnak lenni nem könnyű, a szülők, a gyerekek, a rendelkezések, az adminisztráció és a tengernyi elvárás nyomasztó terhe mellett. Szüksége van az embernek arra, hogy folyamatosan inspirálódjon. Hét idézet, hét kapcsolódó, inspiráló gondolat, és hét konkrét tipp vár, hogy segítsük a munkádat!

“Élj úgy, mintha ma lenne az utolsó napod. Tanulj úgy, mintha örökké élnél” - Gandhi 

A tanárember néha elfelejti, hogy neki magának is vissza kell ülni az iskolapadba, Sokan érezzük, hogy ha a helyzet megfordul, az már sokkal kevésbé komfortos, hiszen megszoktuk, hogy mi adjuk az információkat és mások veszik azt fel tőlünk. Néha jól tud esni, ha átülünk a másik oldalra, az iskolapadba, és olyan dolgokat tanulunk, amiről esetleg azt gondoljuk, hogy már régesrég tudjuk. Az egyszerű dolgokban rejlő új nézőpontokkal, apró mestertrükkökkel gazdagabban minden percünket gazdagíthatjuk. 
 

TIPP: A pedagógus naptárunkban van olyan problémamegoldást segítő ív, amelybe ezeket a kis mestertrükköket tudod felírni, feljegyezni, hogy később is emlékezhess rájuk, év végén összesíthesd.

"Ha hajót akarsz építeni, ne dobold össze az embereket, hogy fát gyűjtsenek, és ne adj nekik feladatokat. Inkább tanítsd meg nekik, hogyan vágyakozzanak a tenger mérhetetlen végtelensége iránt." - Antoine de Saint-Exupéry

Egy iskolai osztály akkor igazán jó, hogyha nem egyének laza csoportja, hanem egy cél felé haladni vágyó egység, akárcsak a hajóácsok csapata a fenti példában. Ehhez segít hozzá az úgynevezett „osztályalkotmány”, amit minden gyerek közösség a saját szája íze szerint tud megfogalmazni. Egy közös irányelveket és célokat tartalmazó fogadalom, amelyhez tartani lehet magunkat, hogy elérhessük a célunkat. 
 
TIPP:pedagógus naptárunkban  van külön segédlet, hogy könnyebb és hatékonyabb legyen ezeknek az irányelveknek a megfogalmazása. Ha eddig még nem csináltatok ilyet, ideje kipróbálni!

"Mindenki, aki visszagondol a saját oktatására, tanárokra emlékszik, nem módszerekre vagy technikákra. A tanár a szíve az oktatásnak." - Sidney Hook 

A gyerekek tényleg nem a tantárgyakat, hanem a tanárokat szeretik. Rossz úton jár az a tanár, aki azt mondja, hogy nem kell őt szeretni a gyereknek. Ahhoz, hogy a gyerekekkel személyes kapcsolata legyen egy tanárnak, szüksége van arra, hogy tényleg ismerje őket. Több osztály, több gyerek esetében ez nehéz dolog, de talán megkönnyíti, ha a kedves emlékeket, amiért mi mgaunk szerethetőnek tartjuk a gyereket, fel tudjuk jegyezni. 
 
TIPP: pedagógus naptárunkban  nem csak a hiányzásokat, a gyerekekről szóló egyéni dolgokat tudod feljegyezni, de a mókás gyerekszájakból származó aranyköpéseket is feljegyezhete, értékes kincsed lehet ez a ballagáskor, amely minden gyerekhez közelebb hoz.

"Ha egy gyerek nem tud úgy tanulni, ahogy tanítjuk, akkor úgy kell tanítanunk, ahogy ő tanulni tud." - Ignacio Estrada 

Ugyanazt kell elmondani, de legalább nyolcszor és legalább nyolcféleképpen, sőt először el kell mondani, hogy el fogod mondani nekik, utána elmondod nyolcszor máshogy, utána ugyancsak nyolcszor, hogy elmondtad nekik – és talán megjegyzik. Sokszor jelent nehézséget, hogy egy-egy tanulónk nehezebben halad. Frusztráló dolog, és megakasztja a haladást. 
 
TIPP: pedagógus naptárunkban  a problémamegoldó képesség fejlesztésében - életkoronként - és a problémamegoldási tervek megvalósításában segítő kitöltendő lap is van, hogy az egyéni bánásmódot minél egyszerűbben tudd megvalósítani.

"Ha tiltva nevelsz, hazudni tanítasz." - grafiti 

A tiltás helyett a motiváció, a megtorlás helyett az inspiráció, a gyerek kényszerítése helyett rávenni őket arra, hogy maguktól csinálják meg a dolgokat, naponta emberpróbáló feladat a tanárok számára. Főleg, ha a pedagógiai közegben az ősi módszerek még naponta ott vannak. A tanár, aki azt vallja, hogy jó megengedni mindent, ami tehető, kereteket adni korlátok helyett, sokszor a diákok közt kedvelt lesz, de a kollégák kirekesztik. 
 
Tipp: A gyakorlati példák a pozitív kommunikációra nem csak a gyerekekkel, de a kollégákkal is beválnak, és kifejezetten ebből a célból tettük a pedagógus naptárunkba . Az egyik legkedvesebb fejezet, amit a tanárok előszeretettel forgatnak.

"A gyereknevelés és tanítás során az a legfontosabb, hogy egy gyerek mindig tudja, akkor is szeretik őt, ha nem tökéletes, és hogy ezen képes javítani. Ez olyan bizalom a felnőtt részéről, amit minden korú gyerek megérez. Hogy hisznek benne. Tévedhet és hibázhat. Nem kell tökéletesnek lennie. A világ sem az." - Tari Annamária

A hétköznapok élményei általában konkrét emlékekhez, élményekhez kötődnek, nem pedig az Aranybulla kibocsátásának évszámához, vagy a kétismeretlenes egyenlethez, meg a négyütemű fekvőtámaszhoz. Az iskolába emberek járnak, tanár ember és diák ember. Ezt az emberséget, ezt az egymásra irányított szeretetet mutatni sokkal könnyebb akkor, ha van mindig valamilyen biztos pont, amihez vissza tudunk nyúlni. 
 
TIPP: A pedagógus naptárunkban  külön fejezetet kaptak a kedves emlékek. Sokan nem tulajdonítanak ezeknek jelentőséget, de olyanok ezek, mint a telefonnak az akksi töltő, egy nehéz, kimerítő nap után. Érdemes vezetni. Év vén, vagy ballagáskor visszanézve rá, biztos, hogy előkerül a zsebkendő … 
"Az igazi tanítás nem a tudás átadását jelenti. Az igazi tanítás arra ösztönzi a tanulót, hogy maga tegyen szert az ismeretekre." - John Milton Gregory 
A tanulók sokszor valóban érdeklődni kezdenek a dolgok iránt, hiszen a jó tanár inspirálni tudja őket ebben. Ostobaság lenne tiltani azokat a digitális eszközöket, melyek a tanulókat segítik. A jó tanár inkább használni kezdi ezeket és a gyerekekkel közösen igyekszik a tudás halmazából az értékes elemeket kiválasztani, sőt erre megtanítani a gyerekeket is. 
 
TIPP: pedagógus naptárunkban  van szabad jegyzetelésre módot adó rész is, ráadásul annyi, amennyit csak szeretnél. Bátran jegyezd fel ezeket a platformokat, ötleteket, gondolatokat, hogy később is hasznosíthasd őket

A tanítás során bebizonyosodott, hogy azok a tanárok és diákok, akik kézzel jegyzetelnek és naplókat használnak, sokkal kreatívabbak és a kognitív képességeik is sokkal jobbak, mint a csak elektronikusan jegyzetelő társaiké. Használd a digitális világ ajánlotta lehetőségeket és a kézi kreativitás eszközeit harmóniában! 


forrás: Harmonet.hu
hírek, aktualitások

A horkolás és az alvási apnoé kezelése

2025. december 16.

A horkolás és az alvási apnoé kivizsgálásban szerepe van a fül-orr-gégésznek és a szomnológusnak is.

A fül-orr-gégész azt vizsgálja, van-e valamilyen anatómiai rendellenesség a háttérben, például orrpolipok, orrsövényferdülés, orrkagyló túltengés, megnagyobbodott garat-, vagy orrmandula, megnagyobbodott nyelvgyök, vagy laza gégefedő és hogy szükség van-e annak műtéti megoldására. A szomnológus pedig éjszakai alvásvizsgálat segítségével tudja felállítani a diagnózist, meghatározni a légzészavar súlyosságát és ennek alapján terápiát javasolni.

Bizonyos esetekben szükség lehet életmódváltásra is: az elhízás csökkentése, a dohányzással való felhagyás és az alkoholfogyasztás minimalizálása mind hozzájárulhatnak a gyógyuláshoz – ismerteti dr. Csóka János, a Fül-orr-gége Központ – Prima Medica főorvosa, fej-nyak sebész. – Ha nem ilyen ok áll a háttérben, gyógyszeres kezelés és számos segédeszköz is elérhető a horkolás megszüntetéséhez, például szájbetétek, orrszárny tágító tapasz. Súlyos esetben alkalmazható pozitív nyomású légsínterápia is, közismert nevén CPAP, amikor a belélegzett levegő nyomásával tartható nyitva a garat. Tehát a kiváltó ok ismeretében számos lehetőség elérhető a horkolás és az alvási apnoé megszüntetéséhez, amivel az egészségi kockázatok is jelentősen csökkennek, és az életminőség is határozottan javul – az érintettnél és a horkolásnak kitett családtagoknál is.

Az asztrológia múltja

2025. december 15.

Az emberiség történetét – így vagy úgy – végigkíséri ez a misztikus tudomány, bár ennek tudományos jellegéről mindig is viták folytak.

Az asztrológia eredetét nem ismerjük, de tudjuk, hogy Babilóniából kiindulva már profi módon készítettek horoszkópokat kaldeusok, arabok, kínaiak – igaz, hogy csak az uralkodóknak. Napkeleten ma is látható néhány, ásatáskor előkerült palota kövezete, ami az ott élő magas rangú úr horoszkópját ábrázolja – mozaikkőből kirakva. A csillagismereteket később átvették a görögök (Arisztotelész 39 könyvet írt), majd tőlük a rómaiak.

Mátyás király korának természettudománya Arisztotelész tanaira épült, és talán meglepő, de elsősorban a csillagok egészségre vonatkozó hatásait vizsgálták. Jól tudták, mit jelentenek a bolygók és a jegyek, és milyen hatással vannak az emberi szervezetre. Regiomontanus 1473-ban kalendáriumot készített, hogy mikor alkalmas érvágást és purgálást végeznie a felcsereknek, mert az ilyen beavatkozás nem volt mindig ajánlatos. Figyelték a Hold állását, a jegyeket és a bolygókat, amelyek uralkodnak az emberi természet, a testrészek és a belső szervek fölött. lássunk hát egy kis ízelítőt a reneszánsz asztrológiájából, a Mátyás király Emlékkönyvből idézve, melyet születésének ötszázadik évfordulójára adtak ki.

„A sápadt Szaturnusz hideg és száraz természetű. A Szaturnusz órájában született gyermek hideg, száraz, melankóliára hajlamos. Szaturnusz irányítja az emberben a lép működését. Szaturnusz órájában nem szabad gyógyítani, eret vágni, köpölyözni, purgálni. Aki Szaturnusz órájában megbetegszik, sokáig lesz beteg – ma azt mondjuk, hogy krónikus…
A derült fényű Jupiter meleg és nedves természetű. Az ő órájában született gyermek szangvinikus és bölcs lesz. Az emberben a máj felett uralkodik. A bölcsek és a békés földművelők csillaga.
A vörös színű Mars meleg és száraz természetű. A gyermeket kolerikussá és meleggé teszi. A vérontás csillaga. Szintén a máj felett uralkodik. Hozzá tartoznak a katonák, orvosok, szakácsok, továbbá akik fémmel és tűzzel bánnak: kovácsok, lakatosok, ötvösök.
A Nap meleg és száraz. Az ő órájában született gyermek heves és száraz, kolerikus természetű lesz. A szív és a gyomor egy része fölött uralkodik. A Vénus hideg és nedves természetű. Az ő idejében született gyermek parázna lesz. Az emberben a vese felett uralkodik. Aki az ő órájában megbetegszik, azt a szerelem gyötri.
A Mercur hideg és nedves természetű. Az ő idejében született gyermek mértékletes, józan életű lesz. A Mercur órájában jó gyógykezelni a beteget, de fürdetni, köpölyözni, eret vágni rajta nem szabad. Alája tartoznak a tudósok, művészek, asztrológusok.
A Hold hideg és nedves természetű. Az ő idejében született gyermek flegmatikus lesz, rossz nedvekben és nyálban bővelkedik. Az ember fejére van hatással. Alája tartoznak az éjjeli foglalkozást űzők, színészek, kocsmárosok.”

Mit érdemes tudni a köhögésről?

2025. december 15.

Az ingerköhögés (száraz, improduktív) és a hurutos köhögés (produktív, váladéktermeléssel járó) egymástól eltérő kezelést igényel, amire a gyógyszerész ad tanácsot.

Köhögéshez (akut bronchitis) többnyire a légutak vírusfertőzés okozta akut gyulladásai vezetnek. A betegség szinte mindig az orr-garat tájék gyulladásával együtt jelenik meg. Kezdetben rendszerint száraz ingerköhögés jelentkezik, ami két-három napig tart, majd hurutos köhögéssé alakul. A köhögés „le is húzódhat”, mellcsonti fájdalmat okozhat – ami egyben a légcső gyulladását is jelzi. Vírusfertőzésre utal, ha a váladék átlátszó és tiszta. A sárgás vagy zöldes váladék oka bakteriális felülfertőződés lehet. A köhögés terápiájában hatékony lehet az inhalálás, ami főként növényi illóolajokkal történik, de az orvos más hatóanyag alkalmazását is rendelheti inhalációs módszerrel.

Az inhalálás helyes módja


Az inhalálás már nem azt jelenti, mint a korábban bevett módszer – azaz kendővel letakart fejjel a forró víz fölé hajolás. Ez a módszer ugyanis ingerli a szem nyálkahártyáját, így az inhalálás túl korai megszakításához vezet.
Olyan inhalátorok használata javasolt, amelyek az orrot és a szájat összeszorító (hámhoz hasonló) szerkezettel rendelkeznek.
A tüdő eléréséhez hatékonyabb a szipka alkalmazása. Forró vízbe cseppentett illóolajjal történő inhaláláshoz nyálkaoldó és hörgőgörcsoldó hatás is társul, emiatt az inhalálás hatékonyabb, mint a mellkasi bedörzsölő alkalmazása.
A legfontosabb, hogy elég hosszú ideig tartson az inhalálás (legalább 15 percig), valamint, hogy azt napi több alkalommal célszerű megismételni.