Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

Pedagógus vagy? Inspirációk, hatékonyság növelés, 7 pontban

Érdekességek2020. október 17.

Pedagógusnak lenni nem könnyű, a szülők, a gyerekek, a rendelkezések, az adminisztráció és a tengernyi elvárás nyomasztó terhe mellett. Szüksége van az embernek arra, hogy folyamatosan inspirálódjon. Hét idézet, hét kapcsolódó, inspiráló gondolat, és hét konkrét tipp vár, hogy segítsük a munkádat!

“Élj úgy, mintha ma lenne az utolsó napod. Tanulj úgy, mintha örökké élnél” - Gandhi 

A tanárember néha elfelejti, hogy neki magának is vissza kell ülni az iskolapadba, Sokan érezzük, hogy ha a helyzet megfordul, az már sokkal kevésbé komfortos, hiszen megszoktuk, hogy mi adjuk az információkat és mások veszik azt fel tőlünk. Néha jól tud esni, ha átülünk a másik oldalra, az iskolapadba, és olyan dolgokat tanulunk, amiről esetleg azt gondoljuk, hogy már régesrég tudjuk. Az egyszerű dolgokban rejlő új nézőpontokkal, apró mestertrükkökkel gazdagabban minden percünket gazdagíthatjuk. 
 

TIPP: A pedagógus naptárunkban van olyan problémamegoldást segítő ív, amelybe ezeket a kis mestertrükköket tudod felírni, feljegyezni, hogy később is emlékezhess rájuk, év végén összesíthesd.

"Ha hajót akarsz építeni, ne dobold össze az embereket, hogy fát gyűjtsenek, és ne adj nekik feladatokat. Inkább tanítsd meg nekik, hogyan vágyakozzanak a tenger mérhetetlen végtelensége iránt." - Antoine de Saint-Exupéry

Egy iskolai osztály akkor igazán jó, hogyha nem egyének laza csoportja, hanem egy cél felé haladni vágyó egység, akárcsak a hajóácsok csapata a fenti példában. Ehhez segít hozzá az úgynevezett „osztályalkotmány”, amit minden gyerek közösség a saját szája íze szerint tud megfogalmazni. Egy közös irányelveket és célokat tartalmazó fogadalom, amelyhez tartani lehet magunkat, hogy elérhessük a célunkat. 
 
TIPP:pedagógus naptárunkban  van külön segédlet, hogy könnyebb és hatékonyabb legyen ezeknek az irányelveknek a megfogalmazása. Ha eddig még nem csináltatok ilyet, ideje kipróbálni!

"Mindenki, aki visszagondol a saját oktatására, tanárokra emlékszik, nem módszerekre vagy technikákra. A tanár a szíve az oktatásnak." - Sidney Hook 

A gyerekek tényleg nem a tantárgyakat, hanem a tanárokat szeretik. Rossz úton jár az a tanár, aki azt mondja, hogy nem kell őt szeretni a gyereknek. Ahhoz, hogy a gyerekekkel személyes kapcsolata legyen egy tanárnak, szüksége van arra, hogy tényleg ismerje őket. Több osztály, több gyerek esetében ez nehéz dolog, de talán megkönnyíti, ha a kedves emlékeket, amiért mi mgaunk szerethetőnek tartjuk a gyereket, fel tudjuk jegyezni. 
 
TIPP: pedagógus naptárunkban  nem csak a hiányzásokat, a gyerekekről szóló egyéni dolgokat tudod feljegyezni, de a mókás gyerekszájakból származó aranyköpéseket is feljegyezhete, értékes kincsed lehet ez a ballagáskor, amely minden gyerekhez közelebb hoz.

"Ha egy gyerek nem tud úgy tanulni, ahogy tanítjuk, akkor úgy kell tanítanunk, ahogy ő tanulni tud." - Ignacio Estrada 

Ugyanazt kell elmondani, de legalább nyolcszor és legalább nyolcféleképpen, sőt először el kell mondani, hogy el fogod mondani nekik, utána elmondod nyolcszor máshogy, utána ugyancsak nyolcszor, hogy elmondtad nekik – és talán megjegyzik. Sokszor jelent nehézséget, hogy egy-egy tanulónk nehezebben halad. Frusztráló dolog, és megakasztja a haladást. 
 
TIPP: pedagógus naptárunkban  a problémamegoldó képesség fejlesztésében - életkoronként - és a problémamegoldási tervek megvalósításában segítő kitöltendő lap is van, hogy az egyéni bánásmódot minél egyszerűbben tudd megvalósítani.

"Ha tiltva nevelsz, hazudni tanítasz." - grafiti 

A tiltás helyett a motiváció, a megtorlás helyett az inspiráció, a gyerek kényszerítése helyett rávenni őket arra, hogy maguktól csinálják meg a dolgokat, naponta emberpróbáló feladat a tanárok számára. Főleg, ha a pedagógiai közegben az ősi módszerek még naponta ott vannak. A tanár, aki azt vallja, hogy jó megengedni mindent, ami tehető, kereteket adni korlátok helyett, sokszor a diákok közt kedvelt lesz, de a kollégák kirekesztik. 
 
Tipp: A gyakorlati példák a pozitív kommunikációra nem csak a gyerekekkel, de a kollégákkal is beválnak, és kifejezetten ebből a célból tettük a pedagógus naptárunkba . Az egyik legkedvesebb fejezet, amit a tanárok előszeretettel forgatnak.

"A gyereknevelés és tanítás során az a legfontosabb, hogy egy gyerek mindig tudja, akkor is szeretik őt, ha nem tökéletes, és hogy ezen képes javítani. Ez olyan bizalom a felnőtt részéről, amit minden korú gyerek megérez. Hogy hisznek benne. Tévedhet és hibázhat. Nem kell tökéletesnek lennie. A világ sem az." - Tari Annamária

A hétköznapok élményei általában konkrét emlékekhez, élményekhez kötődnek, nem pedig az Aranybulla kibocsátásának évszámához, vagy a kétismeretlenes egyenlethez, meg a négyütemű fekvőtámaszhoz. Az iskolába emberek járnak, tanár ember és diák ember. Ezt az emberséget, ezt az egymásra irányított szeretetet mutatni sokkal könnyebb akkor, ha van mindig valamilyen biztos pont, amihez vissza tudunk nyúlni. 
 
TIPP: A pedagógus naptárunkban  külön fejezetet kaptak a kedves emlékek. Sokan nem tulajdonítanak ezeknek jelentőséget, de olyanok ezek, mint a telefonnak az akksi töltő, egy nehéz, kimerítő nap után. Érdemes vezetni. Év vén, vagy ballagáskor visszanézve rá, biztos, hogy előkerül a zsebkendő … 
"Az igazi tanítás nem a tudás átadását jelenti. Az igazi tanítás arra ösztönzi a tanulót, hogy maga tegyen szert az ismeretekre." - John Milton Gregory 
A tanulók sokszor valóban érdeklődni kezdenek a dolgok iránt, hiszen a jó tanár inspirálni tudja őket ebben. Ostobaság lenne tiltani azokat a digitális eszközöket, melyek a tanulókat segítik. A jó tanár inkább használni kezdi ezeket és a gyerekekkel közösen igyekszik a tudás halmazából az értékes elemeket kiválasztani, sőt erre megtanítani a gyerekeket is. 
 
TIPP: pedagógus naptárunkban  van szabad jegyzetelésre módot adó rész is, ráadásul annyi, amennyit csak szeretnél. Bátran jegyezd fel ezeket a platformokat, ötleteket, gondolatokat, hogy később is hasznosíthasd őket

A tanítás során bebizonyosodott, hogy azok a tanárok és diákok, akik kézzel jegyzetelnek és naplókat használnak, sokkal kreatívabbak és a kognitív képességeik is sokkal jobbak, mint a csak elektronikusan jegyzetelő társaiké. Használd a digitális világ ajánlotta lehetőségeket és a kézi kreativitás eszközeit harmóniában! 


forrás: Harmonet.hu
hírek, aktualitások

Nyírfapollen allergia: Érdemes már most kivizsgáltatnia, hogy alkalmas-e az immunterápiára

2025. november 23.

A nyírfa virágzása csak jövő tavasszal okoz ismét panaszt, de aki allergiás rá és tartós megoldást szeretne a tüneteire, annak legkésőbb decemberben el kell kezdenie a kezelést. Az allergén immunterápia segítségével már a következő pollenszezonban is jelentősen, akár 80 százalékkal csökkenthetők az allergiás tünetetek, megelőzhetők a szövődmények, de a kezdés előtt időt kell szánni az előzetes kivizsgálásra is. Dr. Lukács Anita, az Allergiaközpont – Prima Medica allergológusa, klinikai immunológus, fül-orr-gégész, audiológus mondta el, ki alkalmas az immunterápiára, hogyan zajlik az eljárás és kik azok, akiknek más megoldást kell választaniuk.

Egyre hosszabb az allergiaszezon a klímaváltozás miatt

Minden allergiás érezheti a klímaváltozás kedvezőtlen hatásait: a hirtelen belobbanó allergiás tüneteket és az egyre hosszabb allergiaszezont, ez pedig különösen erősen sújthatja a nyírfapollen allergiásokat. Az utóbbi években az ősz és a tavasz sokkal rövidebb lett, a hőmérséklet nem fokozatosan emelkedik, a tavasz szinte napok alatt robban be. A hirtelen jött meleg miatt az összes kora tavaszi allergén szinte egy időben indul virágzásnak, emiatt a pollenkoncentráció nagyon magas ebben az időszakban. A botanikai rokonság miatt pedig a nyírfapollen allergiásoknál még erősebb tünetek jelentkeznek.
Az utóbbi években jelentősen megnőtt a nyírfapollen allergiások száma is, igaz, még mindig a parlagfű a leggyakoribb allergén. A korfa is terebélyesedett: míg korábban főként a 20-30 évesek körében, napjainkra ennél fiatalabb és idősebb korban is jelentkeznek a pollenallergia tünetei.

5 szokás, amivel megelőzhetjük a porckopást

2025. november 23.


Mozgásprogram okosan: heti 3-4 alkalommal 30-45 perc ízületkímélő erősítés (combfeszítők, farizmok, core), állóképességi tréning (kerékpár, úszás, gyaloglás), rendszeres nyújtás. A cél a stabilizálás és a terhelés elosztása.
Testsúly-kontroll: már 5-10% fogyás mérhetően tehermentesíti a térdet; a kevesebb teher = kevesebb térdfájdalom.
Ergonómia mindenhol: munka közben és sportnál is érdemes óvni az ízületeket: alacsonyabb, de gyakoribb terhelés, helyes technika, megfelelő lábbeli.
Okos regeneráció: alvás, stresszkezelés, gyulladáscsökkentő étrend (megfelelő fehérje, zöldség- és folyadékbevitel).
Időben forduljunk orvoshoz: tartós duzzanat, éjszakai fájdalom, ismétlődő elakadásérzés esetén ne várjunk: ilyenkor ortopédsebész felkeresése javasolt – a korai ellátás a legolcsóbb és leghatékonyabb.


„A prevenció nem kampány, hanem szokás: mozgás, testsúlykontroll, munkahelyi és sport-ergonómia, életmód. Ha pedig eljutunk a műtéti indikációig, ma már olyan precíz eszközeink vannak, amelyekkel rövidebb a felépülés és kiszámíthatóbb az eredmény – a magabiztos, aktív mindennapok visszanyerése” – hangsúlyozza dr. Hidas Péter PhD, a Budai Egészségközpont ortopéd–sportsebész főorvosa.

Pazarlás helyett havi 30-50 ezer forint spórolás?

2025. november 22.

Élelmiszerpazarlási körkép a Munch-csal

Bár saját bevallásuk szerint ritkán dobnak ki élelmiszert, mégis több tízezer forintot spórolhatnának az ételpazarlás csökkentésével a magyar háztartások – derül ki a Munch és az Ipsos közös kutatásából.

A pazarlás kis túlzással már a bevásárlással elkezdődik: ha a családban nincs megfelelő kommunikáció a megvásárolandó vagy otthon már megtalálható élelmiszerekről, az könnyen vezethet a feleslegesen megvásárolt étel kidobásához.

Az étel mellett az időnk is kárba vész

A válaszadók 51%-a az elkészített, de el nem fogyasztott főtt étel kidobását jelölte meg a pazarlás elsődleges okaként. Az adatból jól látszik, hogy az élelmiszer mellett nemcsak a bevásárlásra, hanem a főzésre fordított idő is feleslegesen a kukában végzi. Második helyen a túlzott vásárlás miatti romlás áll.

Annak ellenére, hogy a kutatás résztvevőinek 32%-a azt állítja, hogy csak ritkán dob ki ételt, a háztartások közel 40%-a legalább kéthetente pazarol élelmiszert.

A pazarlás jelentős pénzügyi teher

Fontos megjegyezni, hogy a havi élelmiszerkiadások összege jelentősen polarizált, függ a válaszadó lakóhelyétől, korosztályától és iskolai végzettségétől is.

A számítások szerint egy átlagos magyar család tudatos tervezéssel, bevásárlással és a főtt ételmaradékok csökkentésével havonta akár 30-50 ezer forintot is megspórolhatna. A Munch és az Ipsos szakértői szerint ez nem elérhetetlen cél, hiszen a háztartások többségében mind pénzügyi, mind fenntarthatósági szempontból egyre fontosabb az ételpazarlás csökkentésével kapcsolatos tudatosság.