Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:30
Szombat: 7:30 - 12:00

Pedagógus vagy? Inspirációk, hatékonyság növelés, 7 pontban

Érdekességek2020. október 17.

Pedagógusnak lenni nem könnyű, a szülők, a gyerekek, a rendelkezések, az adminisztráció és a tengernyi elvárás nyomasztó terhe mellett. Szüksége van az embernek arra, hogy folyamatosan inspirálódjon. Hét idézet, hét kapcsolódó, inspiráló gondolat, és hét konkrét tipp vár, hogy segítsük a munkádat!

“Élj úgy, mintha ma lenne az utolsó napod. Tanulj úgy, mintha örökké élnél” - Gandhi 

A tanárember néha elfelejti, hogy neki magának is vissza kell ülni az iskolapadba, Sokan érezzük, hogy ha a helyzet megfordul, az már sokkal kevésbé komfortos, hiszen megszoktuk, hogy mi adjuk az információkat és mások veszik azt fel tőlünk. Néha jól tud esni, ha átülünk a másik oldalra, az iskolapadba, és olyan dolgokat tanulunk, amiről esetleg azt gondoljuk, hogy már régesrég tudjuk. Az egyszerű dolgokban rejlő új nézőpontokkal, apró mestertrükkökkel gazdagabban minden percünket gazdagíthatjuk. 
 

TIPP: A pedagógus naptárunkban van olyan problémamegoldást segítő ív, amelybe ezeket a kis mestertrükköket tudod felírni, feljegyezni, hogy később is emlékezhess rájuk, év végén összesíthesd.

"Ha hajót akarsz építeni, ne dobold össze az embereket, hogy fát gyűjtsenek, és ne adj nekik feladatokat. Inkább tanítsd meg nekik, hogyan vágyakozzanak a tenger mérhetetlen végtelensége iránt." - Antoine de Saint-Exupéry

Egy iskolai osztály akkor igazán jó, hogyha nem egyének laza csoportja, hanem egy cél felé haladni vágyó egység, akárcsak a hajóácsok csapata a fenti példában. Ehhez segít hozzá az úgynevezett „osztályalkotmány”, amit minden gyerek közösség a saját szája íze szerint tud megfogalmazni. Egy közös irányelveket és célokat tartalmazó fogadalom, amelyhez tartani lehet magunkat, hogy elérhessük a célunkat. 
 
TIPP:pedagógus naptárunkban  van külön segédlet, hogy könnyebb és hatékonyabb legyen ezeknek az irányelveknek a megfogalmazása. Ha eddig még nem csináltatok ilyet, ideje kipróbálni!

"Mindenki, aki visszagondol a saját oktatására, tanárokra emlékszik, nem módszerekre vagy technikákra. A tanár a szíve az oktatásnak." - Sidney Hook 

A gyerekek tényleg nem a tantárgyakat, hanem a tanárokat szeretik. Rossz úton jár az a tanár, aki azt mondja, hogy nem kell őt szeretni a gyereknek. Ahhoz, hogy a gyerekekkel személyes kapcsolata legyen egy tanárnak, szüksége van arra, hogy tényleg ismerje őket. Több osztály, több gyerek esetében ez nehéz dolog, de talán megkönnyíti, ha a kedves emlékeket, amiért mi mgaunk szerethetőnek tartjuk a gyereket, fel tudjuk jegyezni. 
 
TIPP: pedagógus naptárunkban  nem csak a hiányzásokat, a gyerekekről szóló egyéni dolgokat tudod feljegyezni, de a mókás gyerekszájakból származó aranyköpéseket is feljegyezhete, értékes kincsed lehet ez a ballagáskor, amely minden gyerekhez közelebb hoz.

"Ha egy gyerek nem tud úgy tanulni, ahogy tanítjuk, akkor úgy kell tanítanunk, ahogy ő tanulni tud." - Ignacio Estrada 

Ugyanazt kell elmondani, de legalább nyolcszor és legalább nyolcféleképpen, sőt először el kell mondani, hogy el fogod mondani nekik, utána elmondod nyolcszor máshogy, utána ugyancsak nyolcszor, hogy elmondtad nekik – és talán megjegyzik. Sokszor jelent nehézséget, hogy egy-egy tanulónk nehezebben halad. Frusztráló dolog, és megakasztja a haladást. 
 
TIPP: pedagógus naptárunkban  a problémamegoldó képesség fejlesztésében - életkoronként - és a problémamegoldási tervek megvalósításában segítő kitöltendő lap is van, hogy az egyéni bánásmódot minél egyszerűbben tudd megvalósítani.

"Ha tiltva nevelsz, hazudni tanítasz." - grafiti 

A tiltás helyett a motiváció, a megtorlás helyett az inspiráció, a gyerek kényszerítése helyett rávenni őket arra, hogy maguktól csinálják meg a dolgokat, naponta emberpróbáló feladat a tanárok számára. Főleg, ha a pedagógiai közegben az ősi módszerek még naponta ott vannak. A tanár, aki azt vallja, hogy jó megengedni mindent, ami tehető, kereteket adni korlátok helyett, sokszor a diákok közt kedvelt lesz, de a kollégák kirekesztik. 
 
Tipp: A gyakorlati példák a pozitív kommunikációra nem csak a gyerekekkel, de a kollégákkal is beválnak, és kifejezetten ebből a célból tettük a pedagógus naptárunkba . Az egyik legkedvesebb fejezet, amit a tanárok előszeretettel forgatnak.

"A gyereknevelés és tanítás során az a legfontosabb, hogy egy gyerek mindig tudja, akkor is szeretik őt, ha nem tökéletes, és hogy ezen képes javítani. Ez olyan bizalom a felnőtt részéről, amit minden korú gyerek megérez. Hogy hisznek benne. Tévedhet és hibázhat. Nem kell tökéletesnek lennie. A világ sem az." - Tari Annamária

A hétköznapok élményei általában konkrét emlékekhez, élményekhez kötődnek, nem pedig az Aranybulla kibocsátásának évszámához, vagy a kétismeretlenes egyenlethez, meg a négyütemű fekvőtámaszhoz. Az iskolába emberek járnak, tanár ember és diák ember. Ezt az emberséget, ezt az egymásra irányított szeretetet mutatni sokkal könnyebb akkor, ha van mindig valamilyen biztos pont, amihez vissza tudunk nyúlni. 
 
TIPP: A pedagógus naptárunkban  külön fejezetet kaptak a kedves emlékek. Sokan nem tulajdonítanak ezeknek jelentőséget, de olyanok ezek, mint a telefonnak az akksi töltő, egy nehéz, kimerítő nap után. Érdemes vezetni. Év vén, vagy ballagáskor visszanézve rá, biztos, hogy előkerül a zsebkendő … 
"Az igazi tanítás nem a tudás átadását jelenti. Az igazi tanítás arra ösztönzi a tanulót, hogy maga tegyen szert az ismeretekre." - John Milton Gregory 
A tanulók sokszor valóban érdeklődni kezdenek a dolgok iránt, hiszen a jó tanár inspirálni tudja őket ebben. Ostobaság lenne tiltani azokat a digitális eszközöket, melyek a tanulókat segítik. A jó tanár inkább használni kezdi ezeket és a gyerekekkel közösen igyekszik a tudás halmazából az értékes elemeket kiválasztani, sőt erre megtanítani a gyerekeket is. 
 
TIPP: pedagógus naptárunkban  van szabad jegyzetelésre módot adó rész is, ráadásul annyi, amennyit csak szeretnél. Bátran jegyezd fel ezeket a platformokat, ötleteket, gondolatokat, hogy később is hasznosíthasd őket

A tanítás során bebizonyosodott, hogy azok a tanárok és diákok, akik kézzel jegyzetelnek és naplókat használnak, sokkal kreatívabbak és a kognitív képességeik is sokkal jobbak, mint a csak elektronikusan jegyzetelő társaiké. Használd a digitális világ ajánlotta lehetőségeket és a kézi kreativitás eszközeit harmóniában! 


forrás: Harmonet.hu
hírek, aktualitások

A tíz legnagyobb hiba a sportolók táplálkozásában

2020. október 14.

Edzés, táplálkozás és regeneráció – ez a sikeres felkészülés 3 kulcsterülete, egyik sem megy a másik nélkül, egyik sem helyezhető a másik elé. A Scitec Institute Sport- és Táplálkozástudományi Intézet – amely a Magyar Olimpiai Csapat hivatalos sporttáplálkozási tanácsadójaként segíti a versenyzők eredményes felkészülését – szakértői most összefoglalták a tíz leggyakoribb hibát, amelyeket a sportolók a mindennapi táplálkozásukban elkövethetnek. Érdemes tanulni belőle!

 
„A sportszakmai felméréseken azt tapasztaltuk, hogy még azok a sportolók is igen sok hibát vétenek a felkészülésük során, akik több olimpián is részt vettek, esetleg érmekkel gazdagodtak. Azt tapasztaltuk, hogy az elit sportolók életét is számtalan kihagyott lehetőség vagy étrendi hiba nehezíti. Ezeket hívjuk behúzott kézifékeknek. Munkatársaimmal azon dolgozunk, hogy ezeket a fékeket kiengedjük, ezért a sportolók számára összegyűjtöttük a tíz legnagyobb hibát, amit a táplálkozás terén elkövethetnek”, fejtette ki Szász Máté, a Scitec Institute szakmai igazgatója.


1. A kalóriabevitel nem megfelelő mennyiségű. A legtöbb sportoló nincs tisztában a napi energiaigényével. Nem tudja, hogy szervezete mennyi kalóriát éget el nyugalomban és edzés alatt. Így azt sem nem tudja, hogy naponta mennyit is kellene ennie.

2. Az étkezések helytelen időzítése. A megfelelő tápanyagbevitel mellett az időzítésnek is hatalmas szerepe van. Edzések alatt csaknem tízszeresére emelkedik a kalória felhasználásunk, ugyanakkor nem tudunk emészteni, és a felszívódás képessége is sokat romlik. Nemcsak az a fontos, hogy edzés előtt a lehető legtökéletesebben feltöltsük a tápanyagraktárakat, hanem az is, hogy az edzéshez szükséges, minőségi tápanyaggal lássuk el magunkat. A hibás tápanyag-időzítés romló edzésteljesítményhez, csökkenő regenerációhoz vezet.

3. Elmarad a hidratálás. Edzések közben szeretnénk pótolni az elégetett szénhidrátokat, általában valamilyen cukortartalmú sportital segítségével. A túl híg sportitalokkal minimális mennyiségű energia vihető be, míg a túl magas szénhidráttartalmú italok ahelyett hogy elősegítenék a folyadék felszívódását, pont ellenkező hatást váltják ki: a környező szövetekből folyadékot szívnak el. Ilyenkor a sportoló elpilled, erőtlennek és álmosnak érzi magát, hasa felpuffad. Ennek elkerüléséhez a sportital ozmotikus erejét célszerű megadott határok között tartani.

A szem sejtjeinek változása segíthet felismerni az Alzheimer-kórt

2020. október 13.



A szem bizonyos sejtjeinek megváltozása segíthet felismerni az Alzheimer-kórt – állítják amerikai kutatók.

A retinahártya veszített vastagságából azoknál az egereknél, amelyek genetikai beavatkozás után Alzheimer-kórosak lettek. Mivel a retina szerves része az idegrendszernek, ezért neuronjainak pusztulása kapcsolatos lehet az Alzheimer-kóros agysejtek elhalásával – tudósított a BBC hírszolgálata az amerikai Idegtudományi Társaság konferenciáján elhangzott előadásról.

Scott Turner, a Georgetowni Egyetem orvosi karán működő memóriazavar-program igazgatója, a kutatás vezetője munkatársaival a retina rétegeinek vastagságát egy eddig nem vizsgált területen vette szemügyre.

Azt figyelték meg, hogy a retina belső és a gyűjtősejtektől kapott információt feldolgozó ganglionsejtes rétege csak az Alzheimer-kóros egereknél vékonyodott el. A ganglionsejtes réteg ezeknél az állatoknál a felére csökkent, a belső sejtréteg pedig az egyharmadára.

Gyengéden gyógyító virágvizek

2020. október 13.

A virágvizek gyengédebben hatnak, mint az esszenciális olajok, ezért belsőleg és külsőleg is könnyebben felhasználhatók. Íme öt közülük, melyeknek érdemes helyet találnunk az enyhe gyógymódok eszköztárában.

 
A virágvizek, vagy más néven hidrolátumok vízgőzdesztilláció (lepárlás) útján nyerhetők ki a növényekből. Amikor a gőzt átengedik a növényi részeken, a lepárlókészülékből eltávozott víz tetején úszik az esszenciális olaj. Ennek leválasztása után fellelhetők az illóolaj maradványai, a növény aromás és más, vízben oldható hatóanyagai (pl. ásványi anyagok, oligoelemek). A virágvíz sokkal kevésbé koncentrált anyag, mint az esszenciális olaj, ami lehetővé teszi, hogy belsőleg is könnyen alkalmazható legyen – annál is inkább, mert a vízzel tökéletesen elegyedik.


Válasszunk jól

Szájon át történő alkalmazásra válasszunk saját védjeggyel ellátott terméket, ami garancia arra, hogy a virágvíz biogazdálkodásból származik, tartósítószer vagy alkohol hozzáadása nélkül.  Továbbá csak a desztilláció során keletkezett hatóanyagokat tartalmazhatja, azaz az összetevők listáján csak a növény neve szerepelhet. Amennyiben találunk kézműves terméket, feltétlenül részesítsük előnyben, és ha lehetőségünk nyílik rá, vásárláskor szagoljuk meg a virágvizet, és azonosítsuk az illatát.