Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

Szerencsés vagyok, mert sok mindent megélhettem – Beszélgetés Charlie-val

Érdekességek2017. november 29.

Charlie

Ikonikus hangszín, ikonikus dalok meglepő szövegkörnyezetbe ágyazva. 70 éves születésnapja alkalmából egy beszélgetés során próbáltuk megfejteni Charlie titkát. De szó szerint csak próbáltuk, mert még így, hatalmas sikerei tudatában is annyira szerény, hogy mindig vissza kellett terelgetni a beszélgetést saját magára, mert állandóan másokról, barátairól, pályatársairól mesélt. 

Horváth Charlie Liszt Ferenc-díjas énekes, dalszerző, tucatnyi különböző díj tulajdonosa (legutóbb a magyar zeneművészet kategóriában Regionális Prima Díj 2016), zenekari munkásság, szólókarrier – 34 önálló album és számtalan válogatásban való részvétel –, Eurovíziós Dalverseny, filmszerepek, külföldi fellépések szinte az egész világon.
Ötven év színpadi jelenlét „lecsupaszított” mérlege.

Szinte hihetetlen, mennyi minden történt ez alatt az idő alatt. Sajnos a barátok közül is – talán kettő volt vagy három – az egyik már elment, ő Somló Tamás. Legalább harminc könyv kellene, de nemcsak nekem, a kollégáknak is, hogy mindent megírjunk, amiket átéltünk. Hogy milyen korban születtünk, mi minden történt azóta és közben, mennyi mindent felvállaltunk. Abban az időben az úgynevezett kultúrpolitika irányította a zenészeket és döntötte el a sorsukat.


Én is ennek voltam a részese. Más világ volt akkor. Olyan, hogy menedzser a zenekar élén, még nem volt. Azt sem tudtuk szinte, hogy mitől működik ez az egész dolog. De élveztük, csináltuk, képeztük magunkat. Zenéltünk. Három-négy ember felvette a hangszerekre a pénzt, hogy meg tudjuk vásárolni, a szüleim voltak a kezesek, aztán nagy nehezen én is hozzájárultam a költségekhez, mert éjjel-nappal játszottunk. Voltak, akik szerencsések voltak abban a korszakban, a kultúrpolitikától minden elismerést megkaptak, ők ott voltak a televízióban éjjel-nappal, és folyamatosan a rádióban is. Ez most is valamilyen szinten így van. Egyeseket lehet hallani a rádióban, másokat nem. Hetvenéves vagyok, és még most sem igazán tudom, hogy ez az egész dolog hogy működik. Én soha életemben senkitől, sehol nem kértem, és nem kaptam semmit érdemtelenül. De úgy érzem, hogy végül is szerencsés vagyok, mert jó időben jókor lehettem zenész. Persze volt egy pár év, amikor nagy állóvíz volt itt Magyarországon zeneileg. Például, amikor hazajöttem külföldről.

Igen, beutaztam a világot, de nem ez a lényeg, hanem hogy jó dolgokat csináltunk, nagyon jó dolgokat. Persze a külföldi munkának, hogy kimentem, felvállaltam, belefogtam, ennek nyilvánvalóan anyagi okai is voltak, mert megszületett a kisfiam, Ákos. És amikor az ember már „felnőtt”, el kell tartania a családot, felelősséggel tartozik feléjük, és meg kell hoznia a döntést. Sokan mondták, hogy a Charlie vendéglátózott. Az azért más volt, csak a magyar szóhasználat volt ez. Az egy pódium volt, ahol felléptünk, egy kihívás egyben, mert nemcsak angolul kellett tudni énekelni, hanem beszélgetni is, hogy hiteles legyél, és hiteles is maradjál. Nekem borzasztó nagy szerencsém volt, mert egy olyan csapattal mentem ki, akik kitűnő dzsessz-zenészek voltak. Ezért nem is nagyon kellett próbálnunk. Minden le volt írva a kottába, s mivel azt ismertük, csak játszottunk. A vége felé már klubokban is felléptünk. Így amikor hazajöttünk, akkor már kicsit megalapoztam az életemet, hazahoztam egy kis pénzt. Vásároltam egy kocsit, egy Golf 1-est, az nagy boldogság volt. Akkor úgy gondoltam, hogy már itthon maradok. A Rock Színház is felkért Várkonyi Matyival, Miklós Tibivel. Várkonyi Matyival még előtte a Generálban játszottunk, ami egy zseniális zenekar volt. Talán még világkörüli turnénk is lehetett volna, de Tátrai Tibitől elvették az útlevelet. (Ez akkoriban könnyen megesett.)

Amikor 18-20 évesek voltunk, arra gondoltunk, hogy 30 éves korunkra már vége ennek az egész szakmának. Viszont már 18-20 évesen tisztában voltunk vele, hogy mit tudunk. Most is tudom, hogy mit tudunk. Még egy fontos dolog van, hogy a szakma is tisztában legyen azzal, hogy én ki vagyok. És elmondhatom, hogy szeretnek, a szakma is szeret, a közönség is szeret. Nagyon szerencsés vagyok, mert világsztárokkal és híres zenészekkel muzsikálhattam. Többekkel nagyon jóban is lettünk. A kezdetekben mi másoltuk ezeket az embereket. Így tanultunk meg zenélni. Nem népzenészek voltunk vagy táncdalénekesek, mi huligánok voltunk, és hosszú hajú rebellisek, de nagyon jó lelkű, tiszta emberek, az biztos. Rengeteget tanultunk, dolgoztunk – Mándokival is szoktunk erről beszélni. Ő még 16 évesen hozzánk járt a koncertünkre, és a Szíriusz zenekarhoz. De kiváltképp bennünket szeretett. 

Szerintem Isten akarta így, hogy ilyen boldog, szomorú legyen az életem. Volt ebben minden. Ez így volt jó, ahogy volt. 

A zene maga. És, hogy jó zenész legyek, mert az még nem zenész vagy főleg művész, akit anyukája elküldött zenét tanulni. Füle is van hozzá, meg is tanulja, és az Opera harmadik vagy negyedik hegedűse lesz, és minden rendben van. De ez még nem jelenti azt, hogy zenész. Erre a dologra az menjen el, aki nem pénzért csinálja. Már negyvenéves is voltam, és valahogy még mindig nem értettem hozzá, hogyan kellene úgy csinálni, hogy több legyen a pénz, többet kérjünk. Ha több volt, akkor több volt, ha kevés, akkor elmentünk 60 forintért is játszani.

Erre születni kell, úgy, ahogy minden másra. Futballistának is születni kell. 

Szerintem, már amikor a balettintézetben voltam. Markó Ivánnal jutottunk be, ott voltam három-négy évig, és az az egész társaság indított el engem a művészi pályán. A balettintézetben játszott a Nebuló zenekar, köztük ott volt egy úriember, az egyik legjobb trombitás, Kristóf Gabi. Akkor szinte még gitárzene sem volt, dixielandzenét játszottak, Louis Armstrongot, Chris Barbert. Ez nagyon megfogott. Engem mindig az érdekes dolgok érdekeltek: 18 éves voltam, próbáltam úgy énekelni, mint Louis Armstrong, sőt mindenféle énekest próbáltam leutánozni. Miután kialakult a saját stílusom, akkor már másként akartam elénekelni a dalaikat, nem úgy, ahogy ők. Amikor kint voltam, akkor jöttem arra rá, hogy a rengeteg fellépés, a gyakorlat kihozza belőled a saját énedet. Elkezdtem énekelni egy dalt, és kigondoltam, hogy ma most ezt másképp fogom elénekelni. És megtapsolták. Amikor van lehetőséged kipróbálni önmagadat, és ezt meg mered tenni, az nagyon jó. És talán maga ez a hang is hozzájárult, nem tudom. 

Igen, és most várom az év végét, nagyon várom. Most, hogy hetvenéves leszek, két nagy koncertet tervezünk. Az egyik a győri Audiban a születésnapomon, október 28-án lesz, majd december 29-én a szokásos, most már nem is tudom, hányadik Sport Aréna-beli koncert. Nagyon nehéz kiválasztani a vendégeket. Ilyenkor az ember mindig arra gondol, hogy kik voltak azok a zenészkollégák, akik még megmaradtak, akikkel jó volt együtt muzsikálni, mert szétzúztuk a színpadot, szétrohangáltuk magunkat. Ez egy nagyon hosszú történet volt.

A fiatalok közül ott lesz Tóth Vera, akit én nagyon szeretek. Olyan énekesnő, aki mintha már ötven éve énekelne, annyira benne van a szíve, és nem énekli túl a dolgokat. Amikor még fiatal voltam, nagyon nehéz dolgokat tanultam meg az éneklés szintjén, és azt meg is csináltam, de utána rájöttem, hogy néha a kevesebb, az több. És Verának van ehhez arányérzéke, ami zseniális. Aztán lesz a meglepetésvendég, akit még nem árulhatok el, ott lesz Mándoki a kislányával, aki énekesnőnek készül. És természetesen Tátrai Tibi is. Igen, ők lesznek az én vendégeim, és az én drága zenekarom. Az egyik taggal 1975 óta zenélünk együtt, ő a dobos a Generálból, a másik két úriemberrel 1980-tól. Két úriember, akik akkor csatlakoztak hozzánk, amikor megcsináltam a szólóalbumomat, László Attila és Lattmann Béla dzsessz-zenészek. Zseniális csapat. Mindenki igazi vérzenész, tehát nem a pénzért csinálják. Tanult zenészek. Velem vannak hosszú évek óta. Nagyon szeretek róluk beszélni. A szövegíróm Horváth Attila, akit Petőfi Sándornak szoktam nevezni. Szerintem jobb is, mint a költő, mert ha elolvasom a dalszövegeket, ezt érzem.

Október közepe felé kezdtünk el próbálni. Nálunk nincsenek hosszú hónapokig tartó próbák, mindenki tud mindent. Ahogy mondtam, profik. Inkább csak a vendégekkel kell foglalkozni, és össze kell állítani a műsort, hogy az méltó legyen a drága közönségnek, akik eljönnek. 

Dr. Szarvasházi Judit
főszerkesztő-gyógyszerész


forrás: Patika Magazin
hírek, aktualitások

Magány vagy egyedüllét?

2024. április 13.

Az élet: magány. Ha az ember magányossága miatt szenved, annak az az oka, hogy nem ismeri önmagát, mert nem érti az élet igazi struktúráját. Majdnem mindenki szenved a magánytól, sokan szinte állandóan. A magányosság és az egyedüllét azonban két teljesen különböző dolog.  

„Egyedül születünk, egyedül élünk, és egyedül halunk meg..."

Általában, aki a magányosságtól szenved, az olyasvalami hiányától szenved, amit nem saját magában keresett. Sokan azért vágynak társra, hogy megértésre találjanak, amit nem képesek megadni önmaguknak. Ahhoz, hogy egyedül tudjunk maradni önmagunkkal, hogy elfogadjuk magunkat, az önismeret által juthatunk el. Ha magunkat ismerjük, a világot ismerjük.

Majdnem mindenki szenved a magánytól, sokan szinte állandóan.

A magányos embernek nincs kivel kapcsolatot teremtenie semmilyen szinten, legyen az csupán ismeretség, barátság vagy tartós szerelem. Ha sikerül is kapcsolatot teremtenie, esetleg nincsenek eszközei arra, hogy azt fenntartsa, és ne szenvedjen tovább a magánytól. Az emberi kapcsolatok segítenek saját értékeink megítélésében és abban, hogy életünk eseményeit megfelelően tudjuk kezelni, hogy összhangba hozzuk a tőlünk függetlenül létező külvilág hatásait belső érzéseinkkel.

A magány akkor következik be, amikor az ember nem tudja megítélni ezeket az értékeket, ami következménye annak, hogy nincs akivel megbeszélje, akitől megerősítést kaphatna. A kommunikáció azért játszik fontos szerepet a mindennapi kapcsolatokban, mert segítségével informálódhatunk folyamatosan arról, hogy mennyire fontos a személyünk a másik számára. 

A magány érzése a másik ember társasága, közelsége utáni vágyakozás miatt alakul ki. Azért van szükség a másik emberre, hogy megerősítsen minket önmagunk értékelésében és segítsen eligazodni a körülöttünk történő dolgokban, segítsen felismerni valódi jelentőségünket. Egyes személyeken könnyebben lehet úrrá a magány mint másokon, ilyenkor sok függ attól, hogy elég erős-e az illető személyisége, vannak-e lelki tartalékai, hogy megküzdjön a magánnyal. Számtalan oka lehet annak, hogy valaki magányosnak érezze magát. 

A legnagyobb kár, amit a magány okozhat, hogy egyes elfojtott szorongások elhatalmasodhatnak, és súlyos rombolást okoznak a személyiségben. Az embereknek szükségük van a szerelemre, a szeretetre. Ezek nélkül nem képesek normális, egészséges személyiségként leélni az életüket.

Ez a kardiológiai rehabilitáció 5 fő eleme

2024. április 13.

A kardiológiai rehabilitáció célja nem csak az, hogy megelőzhető legyen egy második szív-érrendszeri esemény, például szívinfarktus, de az is, hogy a fizikai változtatásokon túli szakértői támogatással érhető, fenntartható, sőt élvezhető legyen az új életmód. Dr. Müller Gábor, a KardioKözpont kardiológusa szerint így lehet a kényszer szülte igényből előnyt kovácsolni.

Milyen betegségek, állapotok esetén fontos a kardiológiai rehabilitáció?

A kardiológiai rehabilitáció többet jelent annál, mint egy szív-érrendszeri esemény, például szívinfarktus után a kórházban történő kezelés. A hosszú távú kardiológiai gondozás célja ugyanis nem csak az esemény utáni felépülés támogatása, de az is, hogy az élet hátralévő része jó minőségű legyen és jelentősen visszaszoruljanak azok a kockázati tényezők, amelyek a szív-érrendszeri betegséghez és esetleg a műtéthez vezettek. Éppen ezért minden jelentős hazai és külföldi szakmai szervezet támogatja a kardiológiai rehabilitációt, beleértve az American Heart Association-t is.

Különösen ajánlott a hosszú távú program az alábbi események után, illetve állapotok megléte esetén:


– szívinfarktus,
– szívkoszorúér betegség,
– szívelégtelenség,
– perifériás artériás betegség (PAD),
– mellkasi fájdalom (angina pectoris),
– bizonyos örökletes szívbetegségek,
– szívizomgyulladás,
– bypass műtét, sztent beültetés, angioplasztika,
– szív- vagy tüdőtranszplantáció,
– szívbillentyű beültetés,
– pulmonális hipertónia.

Kutatás: a közösségi média böngészése több órát vesz el az alvásból

2024. április 12.



Az Alvás Világszervezete (World Sleep Society) 2008 óta minden évben a tavaszi napéjegyenlőség előtti pénteken rendezi meg az Alvás világnapját, hogy felhívja a figyelmet az alvás fontosságára, az alvászavarokra és az egészséges alvás pozitív hatásaira. A szervezet szerint az alvás legalább olyan fontos az egészséges élethez, mint a táplálkozás és a testmozgás. A megfelelő alvás támogatja az emlékezetet és a tanulást, erősíti az immunrendszert, és a test energiaszintjének fenntartását. Ennek ellenére sokan nem alszanak eleget vagy jól, ami káros hatással van az egészségükre és a teljesítményükre.

A Huawei és az Ipsos tavalyi, nyolc európai országban végzett kutatása szerint éppen az alvás okozza a vezető egészségügyi problémát a válaszadók körében: a megkérdezettek 35 százaléka szenved alvási nehézséggel, és ugyanennyien szeretnének változtatni rajta2.

Három és fél óra közösségi-média használat alvás előtt

Sok tényező játszhat szerepet abban, hogy miért nem alszunk jól, ezek közül az egyik leggyakoribb az intenzív közösségimédia-használat. Egy tavalyi felmérés szerint az amerikai felnőttek naponta 3,5 órát töltenek közösségi média-oldalakon lefekvés előtt, vagy sok esetben alvás helyett, a túlnyomó többség a YouTube-on (73,8 százalék) és a Facebook-on (72 százalék) szörfözik.

A helyzetet súlyosbítja, hogy sokan épp ezektől remélnek megoldást, holott a kutatások szerint az elektronikai eszközök által kibocsátott kék fény stimulálja az agyat, és gátolhatja az alvási ciklusban fontos szerepet játszó melatonin nevű hormon természetes esti termelését.

Az okosórák segíthetnek jobban odafigyelni az alvásra

Az alvásmonitorozásban nagy segítséget nyújthatnak a viselhető okoseszközök, amelyek alvásfigyelő funkciója széles körben elterjedt, ám sokan még mindig nem ismerik ezt a lehetőséget kellő mértékben. A Huawei fentebb idézett felmérése szerint a válaszadók átlagosan csak két és fél okosóra-funkciót tudtak megnevezni, és ezek között ritkán szerepel az alvásfigyelés. Holott az okosórát használók pozitív hatásról számolnak be: a megkérdezettek jóval több mint fele, 61 százaléka használja az alvásfigyelő funkciót, és a válaszadók 39 százaléka állította azt, hogy eszközük hatására jobban figyelnek alvásukra.