Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

TSMT-terápia, árulkodó jelek

Érdekességek2024. január 09.

Óvodapedagógusként látom, ahogyan a gyerekek évről évre változnak, és sajnos évről évre egyre türelmetlenebbek, egyre jobban nehezükre esik fókuszálni, a figyelmüket megtartani, huzamosabb ideig egy helyben ülni. Ez azt mutatja, hogy kisebb-nagyobb fejlődési éretlenséggel küszködnek.

Óvó bácsi lettem

A gyerekekkel való foglalkozási szeretetemet és elkötelezettségemet édesanyámtól örököltem, láttam és tanultam. Még mindig élnek bennem azok az emlékek, amikor jöttek a gyerekek az otthoni kiscsoportos magánnapközinkbe, nyári táborainkba, és együtt foglalkoztunk velük. Mikor szabadidőm engedte, akkor pedig az óvodába mentem, ahol anyukám dolgozott, és ott segítettem, ahol tudtam.

28 évesen elköteleztem magam, hogy kitanulom a szakmát, és igazi óvó bácsi leszek. Ekkor már 2 éve Londonban éltem, így miután megtanultam a nyelvet, bekerülhettem az erre specializálódott főiskolára, és elvégeztem az óvodapedagógus szakot. A kinti rendszernek köszönhetően, a főiskola megkezdésétől már főállásban dolgozhattam gyerekekkel, és azóta azon szerencsés emberek közé tartozom, akik azt mondhatják, hogy a munkájuk a hobbijuk.

Majdnem 10 éves pályafutásom során dolgoztam 8 hónapostól 11 éves korú gyerekekkel, segítve elérni tanulási céljaikat, és jó alapot adni nekik az életben.

Sajnos a lista ennél sokkal hosszabb. A legnagyobb baj az, hogy ha hiány van bizonyos képességekből, akkor később az életben lehetnek problémák. De ne ugorjunk ennyire messzire, elég csak az iskolára gondolni, ahol a gyerekeknek 45 percig ülniük kell, ceruzát fogni, türelmesen, csendben lenni, csak akkor beszélni, ha kérdezik őket, nem is beszélve arról, hogy ezeken kívül tanulni is kell fura betűket, számokat meg minden mást. Persze ezt a listát is lehetne még sorolni.

A számtalan módszer és a tapasztalat megmutatta, hogy a leghatékonyabban akkor tanulnak a gyerekek, amikor a foglalkozás szórakozató, van benne kihívás/versenyhelyzet, és mellette rengeteg mozgás. Továbbá, hogy a gyerekek életkoruknak és személyiségüknek megfelelő tevékenységekbe kapcsolódjanak be, így lehetőségük van arra, hogy a saját tempójukban tanuljanak és fejlődjenek.

Ezért nagyon örültem, amikor kaptam egy levelet a BHRG-központból, hogy bekerültem a képzésbe, és ha szeretném, elvégezhetem a TSMT-terapeuta-képzést. A képzés alatt számtalan dolgot tanultam arról, hogy mik lehetnek a gyerekek fejlődésének és viselkedésének okai és okozói. Őszintén meg kell mondjam, elképedtem, mennyi dolog befolyásolja a jó fejlődési menetet, és mennyi minden van, amire nem is gondol a szülő, pedig ártalmas lehet.

Ebben a sorozatban kifejtem a TSMT-felmérés és a torna hasznosságát, a különböző idegrendszeri, nagymozgásos, finommozgásos és kognitív éretlenségeket, amelyekre szülőként figyelni kell. Kifejtem azt is, hogy ezek milyen befolyással lehetnek a későbbi fejlődésre akkor, ha ez gyermekkorban nincs megfelelően kezelve tornával, mozgással, egyebekkel.

Alapfilozófiám, hogy minden gyerek különböző. Különböző érdeklődésük és szükségletük van, és úgy tudnak a leghatékonyabban fejlődni, amikor ezekkel az érdeklődésekkel és szükségletekkel találkoznak a kezelések során, amit a gyereknek természetes, játékos formában kell megélnie.


Amit talán a legnehezebb csinálni egy szülőnek

A szülő felelőssége is figyelni a problémára, és keresni a megoldást a teljes javulás érdekében. Persze ez nem ilyen egyszerű! Mire kell figyelni?

Felismerés. Észrevenni, hogy valami nem teljesen úgy működik a gyermeknél, ahogyan az kellene. Ez lehet aprócska dolog, pl. nem szereti, amikor egy bizonyos anyagú ruhadarab van rajta, vagy amikor nem lehet lelőni őt, és olyan, mintha megivott volna egy liter kávét, és csak pörög és pörög.

Hallgatni a szakemberre. Ha az óvodában, iskolában mondják, hogy valami nem teljesen úgy működik a gyermekkel, mint ahogyan az kellene, ahelyett, hogy tiltakozunk, összeveszünk, kimondjuk, kivesszük a gyereket az óvodából, az iskolából, inkább gondolkozzunk el azon, amit mondtak nekünk. Hiszen ők sokszor jobban látják, hogy a gyermek hogyan viselkedik.

Elfogadás! Úristen, most itt a világ vége, ezzel most meg vagyunk bélyegezve? Nem! El kell fogadni, hogy ez van, úgy tekinteni ezekre a dolgokra, hogy ez nem egy betegség, nem egy kór. Ez egy állapot, amin lehet segíteni. Ha így állunk hozzá, az mindenkinek könnyebb lesz, nekünk is és a gyermeknek is. Ez azt is jelenti, hogy nem hozzuk fel a vacsoraasztalnál és nem beszélünk róla, mint egy problémáról, hogy már megint ez meg az történt, és ez milyen gáz. Hanem arról beszélünk, hogy hogyan oldjuk meg ezt az állapotot, és milyen fejlődésen mentünk már keresztül azóta, amióta foglalkozunk ezzel a témával.

A pozitív gondolkodás segíti a pozitív fejlődést, a negatív csak hátráltatja.

Nem foglalkozni azzal, hogy mit gondolnak mások. Tán ez az egyik legnehezebb, igaz? Mit fognak mások gondolni, ha kiderül, hogy van valami a gyerekkel? Ki fognak minket nevetni, ki fogják őt is nevetni! Ismerős gondolatok, igaz? Aki kinevet, az nem érdemli meg azt, hogy abba a csoportba tartozzon, akikkel együtt töltjük az időnket. Melyik a jobb? Ha most kinevetnek, mert a gyermeknek kis fejlődési lemaradása van, de ezen próbálunk segíteni. Vagy az, hogy a gyermeknek felnőttkorában lesz valamilyen hátránya, és nem tud majd úgy érvényesülni az életben, mint ahogyan azt tehette volna, ha a szülei nem azzal foglalkoznak, hogy mások mit gondolnak!

Mi a teendője ilyenkor a szülőnek?

A gondolkodás, amit követni kell, a következő!

– Remény mindig van, és habár a változás lehet, hogy a mi szemünkben nagyon kicsinek tűnik, a gyermeknek ez hatalmas előrelépés és segítség. A gyerek csodálatos teremtés, aki egy jól kiegyensúlyozott, jól működő felnőtté tud válni, ha megértést, támogatást kap, és az esetleges fejlődési éretlenségére megkapja a korai fejlesztést.

– A korai fejlesztések olyan fejlesztések, amik megelőzik vagy javítják az esetleges fejlődési éretlenségeket. A gyermek a korai fejlesztésekre könnyen és gyorsan reagál. Hiszen neki még fejlődésben van az idegrendszere, annak plaszticitása (az idegrendszer azon képessége, hogy a tapasztalatok hatására változni és alkalmazkodni tud), így hatékonyabban tud hatni a változásra.

– Ahogy idősödik a gyermek, annál lassabban megy majd a megkésett fejlődési mérföldköveket elérni és jó irányba terelni. De mindig van remény. És mindig lehet fejleszteni és segíteni.

Ezért fontos, hogy minél előbb észrevegyük a gyermeknél ezt az állapotot, elfogadjuk a jelenlegi helyzetet és segítsünk neki a javulásban.

Mik a tünetek?

Most nézzük meg, mik utalhatnak arra, hogy valamilyen idegrendszeri, nagymozgásos, finommozgásos, beszéd-, kognitív fejlődési éretlenség állhat fenn.

– Tanulási nehézségek

– Matematikai nehézség

– Észlelés zavara: látás, hallás, mozgás, tapintás

– Figyelem és koncentráció zavara

– Térérzékelés zavara, nehéz tájékozódás

– Egyensúlyzavar, tériszony

– Lemaradt mozgásfejlődés

– Bizonytalan kézdominancia

– Finommotorika-gyengeség

– Szeret mozogni, és szeretne még ügyesebb lenni

– Nem szeret mozogni („lusta gyerek”), pedig kényszerítve lenne a mozgásra

– Magatartászavar

– Beilleszkedési nehézség

– Szorongás

– Nehézség az iskolai eredmények javításában

– Önbizalomhiány

– Mozgáskoordinációs probléma

– Izomtónus-eloszlási probléma: hamar elfárad, laza izomtónus jellemzi

– Megkésett beszédfejlődés, artikulációs zavar: beszéde jelentősen elmarad az életkori átlaghoz képest, a verbális kommunikáció gyengesége miatt frusztrálódás jellemezheti

– Figyelemkoncentrációs probléma: figyelme hamar elterelődik, nem képes hosszú távon egy dologra koncentrálni

– Zavarja a sál, a sapka, a címkét nem bírja elviselni a ruhában

– Fél, szédül a mozgólépcsőn, játszótéri mászókákon, biciklin

Ha a fent említett tünetek közül akár csak egyet is tapasztalunk, akkor a legjobb, amit tehetünk, hogy meglátogatunk egy ezzel foglalkozó szakembert, aki megfigyelés és felmérés alapján meg tudja mondani, hogy kell-e ezzel tovább foglalkozni vagy sem.

Simon Bence
óvodapedagógus, TSMT-tréner

Honlap: www.f360.hu/komplex-sensory-fitness

TSMT

Tervezett SzenzoMotoros Tréning

A csecsemők, kisgyerekek fejlődéséhez szükséges mozgásterápia, amely az idegrendszerre hat, a nagy- és a finommozgások gyakorlásával, fejlesztésével érlelve azt, hogy később az iskolai, munkahelyi, párkapcsolati és szociális beilleszkedés könnyen, problémamentesen menjen. 

A tornagyakorlatokat, az érzékszervek működéséhez kapcsolódó mozgásformákat egyénileg kell megtervezni minden gyereknél, mert minden ember, így minden gyerek is más. A gyakorlatok először szakember felügyeletével, majd otthon is végezhetők. 

A tréning 3 hónapos kortól 8 éves korig ajánlott, addigra az idegrendszer a kellő stabilitásában és megfelelően kifejlődik. 

Nem hiába van a csecsemők mozgásfejlődésének pontos koreográfiája. A fekvésből először fordulni próbálnak, majd jön a kúszás, a mászás, a felülés, majd a felállás és a járás. Ha valamelyik nem kellő ideig történik, vagy netán kimarad, annak később, felnőttkorban is tapasztalhatók a következményei. 

– Ha valaki nagyon összpontosít, akkor kicsit kinyitja a száját, netán kidugja a nyelvét

– Kezével, lábával dobol

– Valami beszédhiba érzékelhető

– Írászavar

-Hangérzékenység a túl nagy zajra

– Érzelmi labilitások

Szinte mindenki tud példát mondani felnőtt ismerősei körében, akinél ezek valamelyike előfordul, de ennél lehetnek sokkal kellemetlenebb következmények is. A jó hír az, hogy mindez gyerekkorban még megelőzhető!


forrás: Patika Magazin
hírek, aktualitások

Okoseszközök és mesterséges intelligencia a mellrák diagnosztikájában

2025. október 31.

Az okoseszközök (pl. okosórák, okosgyűrűk) egyre nagyobb szerepet kapnak az egészségmegőrzésben: bár közvetlen daganatfelismerésre nem alkalmasak, segíthetnek a kockázatok figyelésében és az életmódváltásban (testsúly, aktivitás, anyagcsere-kontroll) is támogathatják a felhasználót, ami a kockázatcsökkentés fontos eleme. A mammográfiában pedig a mesterséges intelligencia ígéretes a képelemzés támogatásában és a korai felismerésben: a radiológusok munkáját kiegészítve teheti pontosabbá a diagnosztikát, így hozzájárulhatnak a gyorsabb, megbízhatóbb szűréshez. „Az AI nem veszi át az orvos szerepét, de egyre több segítséget nyújt majd a mindennapi munkában” – mondja a Budai Egészségközpont szakorvosa.

„A mellrák ma már messze nem egyenlő a halálos ítélettel. A korai felismerés, a modern diagnosztikai eszközök és a személyre szabott kezelések óriási esélyt adnak a gyógyulásra. Ehhez azonban az első lépést mindenkinek magának kell megtennie: elmenni a szűrésre. Ne halogassuk a vizsgálatot – saját magunkért és a szeretteinkért” – teszi hozzá dr. Kocsis Judit.

Miért életmentő a mellrákszűrés?

2025. október 31.

Minél korábban derül ki a baj, annál jobb az esély a teljes gyógyulásra. Ezért az átlagos kockázatú, panaszmentes nőknek 45 éves kortól érdemes rendszeres mammográfiára járni, míg magas kockázat – családi halmozódás vagy ismert génhiba – esetén már korábban szükséges megkezdeni a szűrővizsgálatot. Ez az életkortól és az emlő szerkezetétől függően lehet emlő ultrahang, mammográfia vagy MRI, illetve szükség szerint ezek kombinációja, amit mammográfus szakember javasol.  Fiatalabb korban panasz esetén az első lépés a fizikális vizsgálat és az emlőultrahang; a további vizsgálatokat a szakember határozza meg. Magyarországon jelenleg kétévente szervezett szűrés működik a 45–65 éves korosztályban, az átlagos kockázatúak körében.

A korai felismerés az agresszívebb daganattípusnál is jó kimenetelű: fiatalabbaknál gyakoribb a tripla negatív emlőrák, de, ha időben kiderül, onkológiai kezeléssel gyakran annyira összehúzható, hogy a műtét idejére már nem, vagy csak alig marad kimutatható daganatszövet, és kedvező a hosszú távú túlélés. Későbbi, előrehaladott stádiumban történő felismerés esetén sem reménytelen a helyzet, mivel a rák előrehaladott állapotában is vannak korszerű terápiák, amelyekkel a betegek hosszú évekig, jó életminőségben élhetnek.

Mit jelent ma a korszerű ellátás?

A mellrák-diagnózist szövettani mintavétel alapozza meg, majd a multidiszciplináris onkoteam (onkológus, sebész, emlődiagnoszta, sugárterapeuta) dönti el a műtét, a gyógyszeres és a sugárkezelés optimális sorrendjét. Bizonyos esetekben a műtét előtt neoadjuváns kemoterápia zsugorítja a tumort, megkönnyítve a beavatkozást. A magánegészségügyi intézmények közül a Budai Egészségközpontban a kivizsgálás, a diagnosztika és az utógondozás is elérhető; a kemo- és sugárterápia pedig állami finanszírozásban, onkológiai központban zajlik.

Hogyan hat a telefonozás és a stressz szájüregünk egészségére?

2025. október 30.

A mindennapi életünkben jelen lévő stressz nemcsak a lelki egyensúlyunkat és általános egészségünket terheli meg, hanem a szájüreg állapotára is negatívan hathat. Egy 2024-ben végzett kutatás rávilágított arra, hogy a fokozott stressz és szorongás összefügg a bruxizmus, vagyis a fogcsikorgatás gyakoribb előfordulásával. Ez a jelenség hosszú távon komoly problémákat okozhat: a fogak fokozott kopásától kezdve az állkapocsízületi panaszokon át egészen a szájüreg általános egészségének romlásáig. Az eredmények hangsúlyozzák, hogy a stresszkezelés és a tudatos szájápolás egyaránt fontos szerepet játszik a megelőzésben.

A túlzott telefonozás és a fogszuvasodás kapcsolata

Az okostelefon ma már a mindennapok elengedhetetlen része, ám egyre több kutatás figyelmeztet arra, hogy a túlzásba vitt használata nemcsak a szemre és a testtartásra, hanem a szájüreg egészségére is hatással lehet. Azok a serdülők, akik hetente több mint 6 órán át használtak okostelefont, 28%-kal nagyobb valószínűséggel tapasztaltak fogszuvasodási tüneteket, mint azok, akik kevesebb mint 2 órán át használták okostelefonjukat – számolt be róla 2024-es kutatásában a Nature. A jelenség mögött több tényező is állhat: a képernyő előtt töltött hosszú idő gyakran párosul nassolással, cukros italok fogyasztásával, kevesebb vízivással és hanyagabb szájápolási rutinnal. Mindez együttesen kedvez a baktériumok elszaporodásának és a zománc ásványianyag-vesztésének, vagyis a szuvasodás kialakulásának.