Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

Vizsgára készülsz? Olvass másodpercenként egy oldalas sebességgel!

Érdekességek2024. december 15.

A főiskolások és egyetemisták számára elérkezett a vizsgaidőszak megpróbáltatásokkal és magolnivalókkal terhes időszaka. Számtalan könyv sorakozik az asztaldon, és reménytelennek tűnik, hogy valamennyin átrágd magad?  

Evezz át a tananyag tengerén?

Azt hiszem nem vitás, hogy milyen óriási jelentősége van mindannyiunk életében a fejlődésnek, a tanulásnak. Ternészetesen egész életünkben előttünk a lehetőség, hogy újabb képességeket szerezzünk, új dolgokat ismerjünk meg, de a legnagyobb feladat még mindig a középiskolásokra, főiskolásokra, egyetemistákra hárul.

Töménytelen mennyiségű adathalmazt kell feldolgozniuk. A tananyag terjedelme óriási, az idő pedig kevés. Ennek eredményeként két lehetőségük van. Az egyik: délutáni magolások, tanulással átvirrasztott éjszakák, pihenés és szórakozás teljes mellőzése, karikás szemek. Sokan ezt az utat választják, kisebb-nagyobb sikerrel.

A többiek lazábban kezelik a dolgot: kevesebb tanulás, kihagyott leckék, ki nem nyitott könyvek, el nem olvasott kötelező olvasmányok. Vizsga előtti kétségbeesett kapkodás, kidolgozott tételsorok és kész diplomamunkák, szakdolgozatok letöltése az internetről, idegesség. Vagy összejön, vagy nem. Elhalasztott félévek, hátuk mögött tornyosuló vizsgák.

Vajon melyik a helyes út?

Szeritnem egyik sem. A probléma az olvasási módban rejlik. Az általános iskolában megtanították nekünk, hogyan kell olvasni. Azt viszont elfelejtették elmondani, hogy ezzel az olvasási módszerrel igen csekély mennyiségű információt tudunk feldolgozni. Pedig ha ehhez az olvasási tempóhoz kellene igazítaniuk a középiskola és a felsőoktatási tananyagot, igen csak meg kellene szabdalniuk a könyveket és a követelményeket.

A megoldás tehát nem került közszemlére. Mindenkinek saját magának kell rájönnie hát, mit is tehetne, ha normális életvitel mellett szeretné megszerezni azt a tudást, ami miatt iskolába jár.


A megoldás: villámolvasás

Jó hírem van! A megoldás bárki számára elérhető. Köszönhetjük ezt egy Paul Scheele nevű zseniális úrnak, aki a nyolcvanas évek első felében hasonló problémákkal küzködött.

Hét évvel azután, hogy tudományos fokozattal végzett a Minnesota-i Egyetemen, egy gyorsolvasási teszt elvégzésekor megtapasztalta, hogy 170 szót képes percenként elovasni, miközben a megértési szintje 70%-os. Szomorúan konstatálta, hogy olvasási készsége bizony az átlag alatt maradt, és csak az olvasás halogatásában jeleskedhet.

Hamaraosan elvégzett egy gyorsolvasási tanfolyamot, s így ugyanazon megértési szint mellett az olvasási sebessége percenként 5000 szóra növekedett! Ez fantasztikus fejlődés! Három hónap elteltével viszont már egyáltalán nem használta ezt a technikát, mert lélekölő rabszolgamunkának tűnt számára. Egy év múlva lehetősége nyílt rá, hogy saját kutatásokba kezdjen nyomtatott anyagok olvasásával kapcsolatban, amelyekben a szemet és az ún. tudatelőttes feldolgozást speciális módon használta. A tudatelőttes feldolgozás során az agy a tudatos elme bevonása nélkül képes vizuális információt feldolgozni.

Így jutott el a nyomtatott oldal mentális lefényképezésének fogalmáig, amelyet fotóolvasásnak nevezett el. A kísérlet részeként visszatért a régi gyorsolvasási iskolába, és újabb tesztet kért a tanártól. Az eredmény döbbenetes volt: 68 000 (!) szó / perces sebességgel elolvasott egy könyvet, és a megértési szintje 74%-os lett!

Így született meg a "Villámolvasás teljes elmével" nevű módszer, amelynek ereje abban rejlik, hogy olvasáskor a bal és jobb agyféltekénket egyaránt megdolgoztatja. Ez a forradalmian új vívmány mára már meghódította a világ nagy részét. Az 1993-ban kiadott könyv közel 500 000 példányban kelt el, 13 nyelvre fordították, s a módszert 26 országban oktatják.

Olvasás a hagyományos módszerrel

Ha most számba veszed mindazokat, amiket a hagyományos olvasásról tanultál az iskolában, már meg is határoztad az akadályokat, amelyek az új olvasási eredményed útjában állnak. Ez a régi olvasási modell nem követeli meg, hogy tiszta, világos olvasási célt állíts felé magad elé. Ugyanakkor elvárja, hogy szövegtől függetlenül azonos sebességgel olvasd végig az anyagot, az első betűtől az utolsóig, kényszeresen arra törekedve, hogy elsőre mindent jól megérts.

Paradigmaváltás

Ha a villámolvasást választod, az teljes paradigmaváltást jelent számodra. Rugalmassá válsz az olvasásban. Olvasási sebsséged az írott anyaghoz igazítod majd. Tiszta és világos céllal fogsz bele az olvasásba. Ha kedved tarja, akár három könyvet is elolvashatsz lefekvés előtt, és az olvasottak sokkal mélyebb szinten is hatnak majd rád, mint ahogyan eddig történt. Sorra elovasod majd azokat a könyveket, amelyek eddig olvasatlanul áltak a polcodon. Tanulmányi eredményed ugrásszerűen javul, s újabb képességeket sajátíthatsz el.

Villámolvasás a hétköznapokban

Én gyakran úgy használom a villámolvasást, hogy céltudatosan kiválasztok néhány könyvet, és a módszer minden lépését elvégzem, hogy az információ annak rendje és módja szerint a tudatos elmém látókörébe kerüljön. Az államvizsgám során egy percig sem izgultam. Kértem, hogy elsőként felelhessek, és bármit kérdeztek, ömlött belőlem a szó, pedig több tételbe is belekérdeztek. Természetesen kitűnő eredménnyel végeztem, annak ellenére, hogy a felkészülés egyáltalán nem volt megerőltető vagy hosszú a számomra.


Máskor egyszerűen kiválasztok néhány olyan olvasmányt, amelyre már régóta vágyom, vagy azért, mert többen ajánlották már nekem, esetleg azért, mert sok jót olvastam róla az interneten, vagy pedig egyszerűen csak a megérzéseimre hallgatva. Ezeket néhány perc alatt beöntöm a tudattalan elmém tengerébe, és aztán ahelyett, hogy a módszer többi lépésével tudatosan aktiválnám, egyszerűen csak figyelem önmagamat és a gondolataimat az elkövetkező néhány napban, s azt, hogyan változik meg az életem. Nagyon érdekes élményeim vannak az ilyen olvasással kapcsolatban.

Ezzel az új olvasási képességgel bizton számíthatsz rá, hogy megváltozik az életed. Szeretnél megtanulni valamilyen nyelvet, esetleg valamely új képzettséget elsajátítani, de eddig nem mertél belevágni, mert azt hitted, túl bonyolult, esetleg túl sok időbe telne? Szeretnéd döbbenetes mértékben megnövelni tanulmányi eredményedet, miközben mindennapjaid nyugodtabbá, kegyensúlyozottabbá válnak, ráadásul egyéb tevékenységekre is könnyebben szakítasz majd időt? Vagy egyszerűen szeretnél megtapasztalni valamit, amiről eddig azt hitted, lehetetlen?

Mindössze öt lépés

A döntés a Te kezedben van! Nincs más dolgod, mint elsajátítanod a villámolvasás során alkalmazott öt lépést, amely különlegesen hatékonyan használja ki szellemi kapacitásodat. Az öt lépés a következő:
1. Felkészülés
2. Előzetes áttekintés
3. Fotóolvasás
4. Aktiválás
5. Sebesolvasás


forrás: Harmonet.hu
hírek, aktualitások

Savós vagy gennyes középfülgyulladás?

2024. december 16.

Az őszi-téli időszakban jelentős mértékben megnövekedik az akut légúti fertőzéssel orvoshoz fordulók száma, a fertőzések szövődményeként jelentkező középfülgyulladás pedig elhúzódó vagy visszatérő panaszokat is okozhat az érintetteknek. A betegség típusától függően azonban mind a tünetek, mind pedig a szükséges kezelés eltérő lehet – hívta fel a figyelmet dr. Holpert Valéria, a Fül-orr-gége Központ fül-orr-gégész, foniáter szakorvosa.

Megfázásból középfülgyulladás

Ha az elmúlt hetek légúti vírusainak valamelyikét elkaptuk, melynek szövődményeként középfülgyulladás (otitis media) alakult ki nálunk, akkor kétféle lefolyással számolhatunk. Az akut középfülgyulladáson viszonylag hamar túleshetünk, míg a betegség bizonyos formáiban ez egy hosszan elhúzódó, nehezen gyógyuló folyamat és hajlamos lehet a kiújulásra is. Az egyes típusokon belül is meg kell azonban különböztetnünk a betegség hurutos és gennyes formáit, amelyek nem feltétlenül válnak el egymástól, hiszen sokszor egymásba átalakuló kórképként mutatkoznak meg.

A középfülgyulladás típusai

A savós középfülgyulladás a középfület az orrüreggel összekötő fülkürt működési zavara miatt kialakuló betegség. Az őszi-téli vírusfertőzésekben gazdag időszakban általában egy megfázás, banális felsőlégúti fertőzés indítja el a folyamatot. Ilyenkor az orrgarat nyálkahártyájának vagy az orrmandulának a duzzanata akadályt képezhet a középfülbe jutó levegő-utánpótlásnak, és a fülkürt elégtelen szellőzéséhez, valamint a dobüregi nyomáskiegyenlítés zavarához vezethet.

Ez esetben fülkürt hurutról beszélünk, amit fülpattogás, füldugulás és némi halláscsökkenés kísér. Ebben a fázisban általában elegendő a nyálkahártya lohasztó készítmények alkalmazása, és a helyes orrfúvási technikával végzett gyakori orrfújás (gyermekek esetében a porszívós orrszívó alkalmazása). Ha azonban a fülkürt működési elégtelensége hosszabb ideig fennáll, akkor a középfülben vákuum jön létre, a dobhártya behúzódik, a középfül ereiből kilépő savós (sárgás színű) folyadék felszaporodik az üregben, heveny, savós középfülgyulladás alakul ki. Ezen a ponton a betegnek a hallása nagymértékben romlik, de fülfájdalmat még nem érez. Amennyiben fülfájdalom, hőemelkedés, láz is társul a fentiekhez, akut fülgyulladásról beszélünk, ezért tüneti kezelésként az orrnyálkahártya lohasztó készítmények mellett gyulladáscsökkentő-fájdalomcsillapító készítmény alkalmazása javasolt.

Az antibiotikus kezelésnek ez esetben nincs létjogosultsága, valamint a különféle növényi olajok és a fülgyertya használata sem javasolt. Amint arra dr. Holpert Valéria felhívja a figyelmet, előfordulhat, hogy kórokozók jutnak be a vírus által legyengített fülbe, és a középfülben elszaporodva gennyes középfülgyulladást okoznak. A betegség tünetei, illetve kezdeti lefolyása hasonló, mint az akut nem gennyes középfülgyulladás esetében, de a láz és a fájdalom is kifejezettebb, elhúzódóbb lehet (A két folyamatot csak fül-orr- gégész, illetve gyermekorvos tudja elkülöníteni a dobhártya kép megítélésével.) A felszaporodó gennyes váladék a dobhártyát feszítve jelentős lüktető fájdalmat okoz a betegnek, ami csak akkor enyhül, amikor a genny utat tör a hallójárat felé.

Nátha: csodaszer nincs, de lehetnénk tudatosabbak

2024. december 16.

Csupán tízből négy magyar készül előre, hogy ne a bedugult orról és torokfájásról szóljanak az őszi és téli hónapok. A Sterimar friss, reprezentatív kutatása* alapján bőven erősíthetnénk még az immunrendszerünket. Ugyan tízből hárman azt mondják, a náthát nem lehet megúszni, de azért sokan igyekeznek bevetni különféle megelőzési praktikákat. Lehetnénk tudatosabbak: csupán minden ötödik honfitársunk sportol ilyenkor és figyel az étkezésére is.

A legtöbben vitaminokat szednek, minden harmadikunk igyekszik sokat a friss levegőn lenni, ugyanennyien pedig hagynak időt maguknak a pihenésre. Minden negyedik magyar a stresszcsökkentésben hisz, kb. minden tizedik pedig vallja, hogy az orrból a kórokozók kimosása legalább olyan fontos lehet ilyenkor, mint a kézmosás és a fogmosás.

A megfázás, másnevén nátha az egyik leggyakoribb betegség, amit a gyerekek évente akár egy tucatszor, a felnőttek pedig évente pár alkalommal elkapnak. Mivel a tüneteket több száz vírus okozhatja, ezért azok, akiknek legyengült az immunrendszerük, gyakran egyik megfázásból egy másikba esnek.

Csodaszer ugyan nincs, de sok múlhat az életvitelünkön. Egyrészt megpróbálhatjuk elkerülni, hogy találkozzunk a megfázást okozó vírusokkal. De valljuk be, ez elég nagy kihívás. A másik, amit tehetünk, ha erősítjük az immunrendszerünket.

A Sterimar kíváncsi volt arra, hogy a magyarok tudatosan készülnek-e a lehűlés, esők és nyirkos levegő miatt óhatatlanul megjelenő vírusok leküzdésére.

Ezeket vetik be a magyarok a nátha ellen

Toronymagasan a legtöbben a vitaminokban hisznek ilyenkor. Tízből négyen (41%) kezdenek el tudatosan különböző étrend-kiegészítőket szedni a megelőzés érdekében. A magyarok harmada több időt hagy magának a pihenésre, negyede igyekszik csökkenteni a stresszt. Csak közel minden ötödik honfitársunk lép a tettek mezejére és sportol legalább hetente háromszor. Ugyanennyien figyelnek oda tudatosan a helyes táplálkozásra is. 8 százalék tisztában van ugyan azzal, hogy az orrból a kórokozók kimosása legalább olyan fontos lehet, mint a kézmosás és a fogmosás, de sokkal kevesebben használnak tudatosan tengervizes orrspray-t a betegségek megelőzésére.

„A felmérés adatai alapján sokkal több mindent megtehetnének a magyarok az immunrendszerük erősítéséért. Ilyenkor többet kellene kezet mosni, a telefonunkat, kilincset is fertőtleníteni, és az orrunkat is érdemes lehet kimosni tengervizes sóoldattal. A magasabb sótartalmú tengervizes készítmények ráadásul az orr kidugításában is hatékonyak és a hozzászokás veszélye nélkül alkalmazhatóak” – mondta dr. Tóth Eszter, fül-orr-gégész.

Vizsgára készülsz? Olvass másodpercenként egy oldalas sebességgel!

2024. december 15.

A főiskolások és egyetemisták számára elérkezett a vizsgaidőszak megpróbáltatásokkal és magolnivalókkal terhes időszaka. Számtalan könyv sorakozik az asztaldon, és reménytelennek tűnik, hogy valamennyin átrágd magad?  

Evezz át a tananyag tengerén?

Azt hiszem nem vitás, hogy milyen óriási jelentősége van mindannyiunk életében a fejlődésnek, a tanulásnak. Ternészetesen egész életünkben előttünk a lehetőség, hogy újabb képességeket szerezzünk, új dolgokat ismerjünk meg, de a legnagyobb feladat még mindig a középiskolásokra, főiskolásokra, egyetemistákra hárul.

Töménytelen mennyiségű adathalmazt kell feldolgozniuk. A tananyag terjedelme óriási, az idő pedig kevés. Ennek eredményeként két lehetőségük van. Az egyik: délutáni magolások, tanulással átvirrasztott éjszakák, pihenés és szórakozás teljes mellőzése, karikás szemek. Sokan ezt az utat választják, kisebb-nagyobb sikerrel.

A többiek lazábban kezelik a dolgot: kevesebb tanulás, kihagyott leckék, ki nem nyitott könyvek, el nem olvasott kötelező olvasmányok. Vizsga előtti kétségbeesett kapkodás, kidolgozott tételsorok és kész diplomamunkák, szakdolgozatok letöltése az internetről, idegesség. Vagy összejön, vagy nem. Elhalasztott félévek, hátuk mögött tornyosuló vizsgák.

Vajon melyik a helyes út?

Szeritnem egyik sem. A probléma az olvasási módban rejlik. Az általános iskolában megtanították nekünk, hogyan kell olvasni. Azt viszont elfelejtették elmondani, hogy ezzel az olvasási módszerrel igen csekély mennyiségű információt tudunk feldolgozni. Pedig ha ehhez az olvasási tempóhoz kellene igazítaniuk a középiskola és a felsőoktatási tananyagot, igen csak meg kellene szabdalniuk a könyveket és a követelményeket.

A megoldás tehát nem került közszemlére. Mindenkinek saját magának kell rájönnie hát, mit is tehetne, ha normális életvitel mellett szeretné megszerezni azt a tudást, ami miatt iskolába jár.