Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:30
Szombat: 7:30 - 12:00

A családdá válás nehézségei – Praktikus tippek kispapáknak

2017. május 20.

Az első gyermek születése meghatározó mérföldkő minden pár életében, az új apa-anya szerep azonban a saját szülőkkel való kötelékekben is új felállást hoz. Hogyan alakul át a felmenőkkel a kapcsolat, ha nekünk is gyermekünk lesz? Mennyi időt töltsünk együtt a nagyszülőkkel? Mennyi segítséget kérjünk tőlük? Hogyan húzzuk meg az új család határait? Többek között ezekre a kérdésekre is választ kaphatunk dr. Szőke András pszichológustól az Apa Magazin legújabb számában.

Abban a pillanatban, amikor az újdonsült édesanya és édesapa első közös gyermekét végre a karjaiban tarthatja, új család születik. Ez azonban egy merőben új, szűkebb egység a korábbi családhoz képest, amelynek a friss nagyszülők már nem olyan szorosan a részesei. Természetesen ahány ház, annyi szokás, arra azonban mindenképp érdemes odafigyelni, hogy a felmenőkkel kialakított kapcsolat ne bontsa meg az újdonsült kis család saját életritmusát és harmóniáját. Amennyiben a nagypapa és nagymama a kelleténél többször állít be hívatlanul, rátelepszik a családra vagy véleményét túl erőszakosan hangoztatja, akkor érdemes a problémát időben kezelni: bűntudat nélkül kell tudni nemet mondani és nem szabad attól tartani, hogy ezt esetleg sértésnek veszik.



Szeretnéd, hogy pengeéles agyad legyen? Eddz!

2017. május 19.

"Én okos vagyok, nekem nem kell edzenem", "aki sportol, az buta, inkább könyvet olvasgatna"- ismerős mondatok? Korábbi cikkemben mér megosztottam, hogy az új trend szerint cégvezetőkkel szemben elvárás a sportos külső /Origo/. Hoztam statisztikát is arról, hogy éves átlagot tekintve az online programomban részt vevő bajnokaink több, mint 95% felsőfokú végzettségű, azzal, hogy minimum 10% mindig orvos, vagy jogász. Számtalan előnye van annak, ha edzel. 

 

Én most az edzésnek az agyra gyakorolt hatását veszem górcső alá, és osztom meg veled.

Kis kitekintés a gondolkodásmódra
A képen látható Németországban dolgozó  érsebész, Dr. Kurucz Péter feleségével, a szintén érsebész dr. Molnár Gyöngyvérrel együtt mindig is odafigyelt arra, hogy a szellemük táplálása mellett a testükkel is foglalkozzanak.
 
"6. hete csinálom az online bajnokok programot, a férjem 1 hét után magától csatlakozott a programhoz. Ma lencsevégre kaptam az edzését a pincénkben. Mindenkinek ilyen támogató partnert kívánok, mert ez aztán MOTIVÁL.”
Aki az élet egyik területén sikeres, és megszokta, hogy napról napra szinte hibalehetőség nélkül hozza a maximumot, az át tudja vinni ezt a képességét más életterületre is. A heti 3-4 óra edzés mindig megvan, maximálisan tudatosan végrehajtva, és számukra teljesen mindegy, hol vannak, milyenek a körülmények.  


Mit mond a gyógyszerész? – A száraz szem kezeléséről

2017. május 19.

A szem a legfontosabb és legérzékenyebb érzékszervünk. A szem védekezőrendszeréhez tartozik a megfelelő mennyiségű és összetételű könny. A könny víztiszta, enyhén sós (1,3% nátrium-klorid-tartalmú) folyadék, mely a szaruhártya külső felszínén folyik lefelé, így biztosítva a megfelelő nedvességét. Ha a könny mennyisége nem megfelelő, égő, szúró idegentest-érzés, szemvörösség, illetve fényérzékenység, fokozott könnyezés jelentkezhet, mely tünetek a „száraz szem” betegségre utalnak.

Mi okozhatja a száraz szem tüneteit?

  • Fokozott számítógép-, okostelefon-használattal és a tévé előtt ülve a szemünkkel kevesebbet pislogunk
  • Szeles időjárás
  • Légkondicionált, alacsony páratartalmú helyiségben tartózkodás
  • Egyes betegségek, pl.: Sjögren-szindróma
  • Egyes gyógyszerek (pl.: allergiaellenes szerek, aknéra alkalmazott készítmények, szteroidok, egyes antidepresszánsok, fogamzásgátlók, altatók) mellékhatásaként is megjelenhet
  • Kemény kontaktlencse viselése
  • A szem szaruhártyáján végzett műtét
  • Menopauzában gyakori


Iroda jóga gyakorlatok

2017. május 18.

Az ülésről beszéltünk már ebben a bejegyzésben (link) nézzük napközben mit tehetünk az egészségünk érdekében. 

 

Könnyű lenne azt mondani, hogy ne üljünk annyit, és ez valóban egy megoldás lehetne, viszont legtöbbünk számára ez nem kivitelezhető.

Két megoldás mégis van, az alternatív ülő-eszközök, valamint a mozgás.
 
1.) alternatív eszközök
 
- fitball: Ha a fitlabdát választod, mint széket, figyelj arra, hogy olyan átmérőjűt válassz, amire ülve az asztalra tett alkarod merőleges tud lenni a felkarodra úgy, hogy mind a két talpad stabilan a talajon van. Koncentrálós munkához nem ajánlom a fitballt, viszont egy lazább meetingre tökéletes választás lehet.
 
- térdeplőszék: ez talán a legjobb megoldás ülésre a sima szék lecserélésére, mert mivel nem kell egyensúlyozni az idegrendszeredet sem borítod ki a stabilizálással, tudsz koncentrálni.
 
- instabil szék-emelő felületek: ugyanaz igaz rájuk, mint a fitlabdára, a semminél jobb, de nagy koncentráláshoz nem ajánlottak.
 
- állóasztal: ha teheted, dolgozz állva, a munkaidőd harmadában. Itt is fontos, hogy megfelelő magasságú legyen maga a munkafelület illetve a monitor is, hogy ne állva görnyedj rá. Meglátod, csak eleinte lesz fura, hamar energikus leszel, és a tartásodon is észreveszed a pozitív változást. Viszlát derékfájás!


Öl az ülés?

2017. május 18.

ülAz ülés jobban terheli a gerincet, mint az állás, ha pedig még rossz testtartással is párosul, mozgásszervi betegségekhez vezet. Az ún. metabolikus szindróma (magas vércukor, vérnyomás, koleszterinszint és az ezekből adódó betegségek) kialakulási esélyét pedig 26%-kal növeli meg. 

Aki naponta több órát ül, jó, ha tudja, hogy a helytelen ülés majdnem kétszeresen terheli a porckorongokat az álláshoz képest.

  • Az üléskor a porckorongokra nehezedő nyomás állandóan féloldalasan vagy egyenetlenül jelentkezik, mozgásszervi betegségek alakulhatnak ki, amelyek a munkaképtelenséget okozó betegségtípusok között a második helyen állnak.
  • A rossz testtartás nemcsak a vázrendszerre, hanem az izmokra és a szalagokra is ártalmas hatással van, ami szintén fájdalmat okozhat.
  • A túlterhelés miatt a szövetek keringése és anyagcseréje is rossz lesz, mindez veszélyezteti a csonthártya, az ízületi szalagok, a porcfelszínek épségét, kialakulnak a fájdalmas, életminőség-A mozgásszegény, ülő életmód jelentősen megnöveli az úgynevezett metabolikus szindróma esélyét is, amely különféle betegségtípusok (szív- és érrendszeri, daganatos) kialakulását bizonyítottan növeli.


Amit a hozzátáplálásról tudni kell

2017. május 17.

Hozzátáplálás – mikor kezdjük, megfőzzük vagy inkább a boltban vásároljuk meg babánk ételét? Ízesítsük a kicsi ebédjét vagy jobb, ha csínján bánunk a fűszerekkel? Ezer és ezer kérdés, amit nem árt tisztáznunk! 

A következőkben a hozzátáplálással kapcsolatban felmerülő leggyakoribb kérdésekre keresünk válaszokat szakértőnk segítségével.

Mikor kezdjük?

A babák emésztőrendszere a 4. és 6. hónap között éri el a megfelelő fejlettséget, a hozzátáplálást tehát ebben az időszakban kezdhetjük meg – magyarázza a gyermek-gasztroenterológus, a Budai Allergiaközpont főorvosa. A mai ajánlások a gyermek 6 hónapos koráig kizárólagos szoptatást javasolnak, ennél tovább valóban nem szabad várnunk az új ételek bevezetésével. Lehetőség szerint a hozzátáplálást még a szoptatás időszaka alatt kezdjük meg, így az anyatej védőfaktorai segíthetnek az allergiás reakciók megelőzésében.

Bolti vagy házi?

A készen vásárolható bébiételek utazások alkalmával nyújtanak nagy segítséget, de használhatjuk őket például az otthon elkészített fogások mellé köretként is. A kész bébiételek szigorú előírások szerint készülnek, a baba életkorának megfelelő összetevőket tartalmazzák. Az otthon készített fogások valamivel kisebb költséggel valósíthatók meg, és mindig a gyermek szája íze szerint alakíthatjuk az összetevőket. Érdemes mindkét változatot megkóstoltatnunk, ebben a kérdésben valószínű, hogy gyermekünk dönt majd.



Népbetegségnek számít a fogágybetegség

2017. május 17.

Tízből nyolc felnőtt szenved valamilyen szintű fogágybetegségben Magyarországon. Ez az ínyt és a fogak körüli csontot pusztító baktérium okozta betegség áll a fogvesztések túlnyomó többsége mögött. Sokan nem tudják, de a fogágybetegségnek az ínyvérzésen kívül vannak általános, az egész szervezetre gyakorolt hatásai is, növelheti például a cukorbetegség vagy akár a kardiovaszkuláris betegségek kialakulásának esélyét, és összefüggésbe hozható a koraszüléssel is – hangzott el a Semmelweis Egyetem Parodontológiai Klinikáján.

A fogágybetegségek túlnyomó többsége krónikus lefolyású, vagyis hosszú évek alatt alakul ki az elváltozás, döntően a nem megfelelő szájhigiéniai szokások és a rendszeres fogászati kontroll elmulasztása miatt – mondta Dr. Windisch Péter, a  Semmelweis Egyetem Parodontológiai Klinikájának igazgatója, hangsúlyozva, hogy Magyarországon általánosnak mondható, hogy a páciensek többsége már csak akkor keresi fel a rendelőt, amikor elkerülhetetlen a fogvesztés, és többnyire már csak költséges fogpótlásokkal orvosolható a probléma.



9 tévhit a szív- és érrendszeri betegségekről

2017. május 16.

Ha nem ismerjük a szív- és érrendszeri betegségek rizikófaktorait, jeleit, a kivizsgálás és kezelés jelentőségét, vagy ha fél-információink, esetleg tévképzeteink vannak róluk, könnyen bajba kerülhetünk. Dr. Vaskó Péter, a Kardioközpont szakorvosa a leggyakoribb tévedésekre hívta fel a figyelmet. 

1.„Túl fiatal vagyok a szívbetegséghez”szív

Sajnos, a fiatalság nem zárja ki a betegséget, különösen az életmód tele van rizikófaktorokkal. Egyre fiatalabbaknál jelentkeznek szívbetegségek, különösen azoknál, akik elhízással, cukorbetegséggel küzdenek, illetve nem mozognak és dohányoznak. Ráadásul bizonyos genetikai okoknál fogva már gyermekkorban kialakulhatnak plakkok az erekben, ami az érszűkülethez vezető út első lépcsője.

2.„Tudnék róla, ha magas lenne a vérnyomásom, mert tünetei lennének”

A magas vérnyomást éppen azért nevezik csendes gyilkosnak, mert sokszor nem is tudunk a jelenlétéről. Számtalan esetben csak egy rutin orvosi ellenőrzésen derül fény a magas értékekre. Ugyanakkor sokan nem veszik komolyan az esetlegesen mégis felmerülő tüneteket sem, mint a fejfájás, a tompa fájdalom a tarkóban, halántékban, ami lehajláskor fokozódik, a romló koncentráció, egyensúlyérzék, a verejtékezés, a múló látászavar. Holott a magas vérnyomás korai felismerése és kezelése olyan komoly következményekről is megvédhet, mint a szívinfarktus, a stroke, vagy a vesekárosodás.



Hogyan vizsgálják a kromoszóma-rendellenességeket a várandósság alatt?

2017. május 16.

A babavárás egy nő életében talán az egyik legszebb időszak, minden izgalom és aggódás ellenére. Vajon minden rendben van? Egészséges a magzat? Megfelelő ütemben fejlődik a kicsi? A kérdések megválaszolása érdekében a kilenc hónap alatt ultrahang- és szűrővizsgálatok sora vár a kismamákra. Nézzük, hogy milyen modern diagnosztikai eljárások érhetők már el hazánkban is, amelyek az egyik leggyakoribb kromoszóma-rendellenesség, a Down-kór magzati szűrésére szolgálnak.

A modern ultrahangos és biokémiai szűrővizsgálatoknak köszönhetően ma már a várandósság elején választ kaphatnak a kismamák az őket foglalkoztató egyik legrettegettebb kérdésre: egészséges-e a magzat? A legtöbb leendő anyuka a fejlődési rendellenességek miatt izgul, amelyek közül az egyik leggyakrabban előforduló a Down-szindróma. Ez a veleszületett kromoszóma-rendellenesség, amely a 21. kromoszómatöbblete miatt jön létre, értelmi fogyatékossággal jár, illetve különböző testi rendellenességekkel is társulhat. A modern és innovatív szűrővizsgálatoknak köszönhetően azonban már a legtöbb esetben a várandósság elején fény derül erre a problémára.

„A várandósság 12. hete környékén végezzük el a kötelező, első genetikai ultrahangvizsgálatot, amelynek során megmérjük a magzati tarkóredő-vastagságot, megnézzük, hogy kifejlődött-e az orrcsont és egyéb más tényezőket, amik a rendellenességek esetleges előfordulására utalhatnak” – mondta el Dr. Tidrenczel Zsolt, a Czeizel Intézet szülész-genetikusa, aki hozzátette, hogy a kötelező ultrahangvizsgálatok mellett más, korszerű vizsgálati módszerek is léteznek.



Mit mond a gyógyszerész? – Allergiás eredetű kötőhártya-gyulladás kezeléséről

2017. május 15.

Már kora tavasszal tapasztalhatunk különböző allergiás tüneteket. Ebben az időszakban virágzik a mogyoró, az éger, a ciprusfélék, a kőris és a nyárfa, melyek pollenje egyre több embernél okoz enyhébb-súlyosabb tüneteket. A nagyon zavaró tüsszögés és orrfolyás mellett a szemet érintő tünetek sem elhanyagolhatók. Leggyakrabban viszkető, könnyező, vörös, duzzadt szemeket eredményez az allergiás kötőhártya-gyulladás.

Mivel lehet a tüneteket enyhíteni?

Legjobban lokálisan, szemcseppekkel tudjuk a tüneteket csillapítani:

  • homeopátiás, egyadagos ampullákat tartalmazó készítménnyel,nátrium-kromoglikát-tartalmú szemcseppel – megelőzésre és enyhe fokú allergia esetén alkalmazható már 5 éves kortól,
  • azelastin- (antihisztamin) tartalmú szemcseppel – gyorsan enyhíti a tüneteket, 4 éves kortól,
  • érösszehúzó (tetryzolin-, naphazolintartalmú) szemcseppel – rövid ideig, max. 5 napig cseppegtethető,
  • súlyosabb esetben kombinált hatóanyagú allergiaellenes szemcsepp alkalmazható orvosi rendelvényre.


További híreink megtekintéséhez lapozzon!
1...321322323...339
hírek, aktualitások

Így eshet teherbe pajzsmirigy alulműködéssel

2021. október 06.



A magyar lakosok igen nagy százaléka küzd különböző pajzsmirigy problémákkal. Ezek jelentős hányadánál a szerv alulműködése- köszönhetően többek között annak, hogy az ország jódszegény területnek számít. Sajnos a teherbeesés megfelelő kezelés nélkül igen nehézkes, ráadásul terápia hiányában megnő a vetélés és a magzati károsodások esélye is. Dr. Iványi Tibor, a Budai Endokrinközpont endokrinológusa elmondja, mi mindennel lehet segíteni ilyenkor a teherbeesést.

Kevés pajzsmirigy hormon-  rossz peteérés

A megfelelő pajzsmirigy hormon ellátottság igen fontos a normál peteéréshez és ovulációhoz. Ennek oka, hogy ha túl kevés a T4 és T3 szintje, úgy kompenzáció gyanánt megnő az ún. TRH mennyisége, mely közvetetten, a TSH fokozásán keresztül próbálja több hormon termelésére bírni a pajzsmirigyet. Viszont a TRH mellett ilyenkor a prolaktin mennyisége is megnő, mely akadályozza a megfelelő peteérést és tüszőrepedést az LH/FSH szintjének befolyásolásával.  Ráadásul a túl kevés pajzsmirigy hormon miatt ösztrogéndominancia is felléphet, mely szintén gátat szabhat a normál ciklusnak és anovulációt eredményezhet.

A teherbeesés nem lehetetlen

Sokan akkor szembesülnek a pajzsmirigy alulműködéssel, amikor hosszas próbálkozás után sem sikerül a gyermekáldás, esetleg vetélés következik be. Szerencsére az a probléma sikeresen kezelhető és megfelelő terápiával hamar rendeződhet az állapot.

Teherbeeséshez ideálisabb az alacsonyabb TSH

A TSH referencia tartománya bár laboronként változik, ám általánosságban elmondható, hogy 4 mIU/l alatt tekinthető normálisnak (sőt, az endokrinológusok inkább a 2,5 mIU/l alattit javasolják). Amennyiben valaki teherbe szeretne esni, úgy a legtöbb szakember a 2 mIU/l alatti értéket javasolja, annak ellenére, hogy ennél némileg magasabb szint még nem tekinthető pajzsmirigy alulműködésnek. 

Gyógyszeres kezeléssel a megfelelő értékért

Amennyiben pajzsmirigy alulműködés áll fenn, azt gyógyszeres hormonpótlással lehet kezelni. A tablettát minden nap, üres gyomorra, lehetőleg ugyanabban az időpontban kell bevenni. Fontos, hogy ezt a terhesség során is folytatni szükséges, hiszen a baba az első időkben az anyától kapja a pajzsmirigy hormonokat- éppen ezért az is előfordulhat, hogy a várandósság alatt magasabb dózis indokolt.

Válasszon ízületeinek megfelelő sportágat!

2021. október 06.



Nagy divat a futás, de a szakorvos szerint nem mindenkinek ajánlott, még ha számos előnnyel is jár. Dr. Moravcsik Bence Balázs, a Budapesti Mozgásszervi Magánrendelő ortopéd szakorvosa szerint minden sportnak megvan az előnye és a hátránya, de azt sem árt tudni, melyik mozgásfajta, melyik testrészünk terheli meg.

Futás

Ez a legegyszerűbb, legharmonikusabb mozgásforma, jó szív- és tüdő kapacitásnövelő, állóképesség javító sport. Manapság egyre nagyobb népszerűség övezi, elsősorban a 20-40 év közötti korosztályban, de a lefutott kilométerektől függően különböző mozgásszervi panaszok alakulhatnak ki. Ízületi porcgyengeség, kopások, duzzanatok alakulhatnak ki a csípőben, a térdben és a bokában, amely az ízület terhelhetőségének csökkenésével járhat. Éppen ezért fontos a megfelelő mennyiségű nyújtás, hiszen az izommerevség az ízület mozgásának beszűkülését, majd annak kopását okozhatja. Az ortopéd szakorvos szerint oda kell figyelni a felső végtagok erősítésére is, nemcsak a könnyebb futás érdekében, hanem azért is, hogy a vállöv és a mellizmok ne rövidüljenek meg.

Konditerem, súlyzózás

Kiváló erőnlét, állóképesség fejlesztésére, izomtömeg növelésére, a testsúly csökkentésére, de erre a sportra is igaz, hogy a fokozatosságot és a szakszerűséget be kell tartani. Fontos, hogy a különböző sporteszközöket megfelelően használjuk, a terhelés nagysága pedig alkalmazkodjon a szervezet terhelhetőségéhez és az adott izomzathoz. Rossz használatból adódóan ficam, izomhúzódás, izomszakadás, extrém esetben csonttörés is a sportolás végét jelentheti, hosszabb távon kopások is kialakulhatnak a végtagokban, amelyek kezelése hosszadalmas és fájdalmas lehet. Egy személyi edző többet segíthet, mint azt talán sokan gondolnák, a bemelegítés után pedig legalább 45 percet eddzen!

A szemüveg öltöztet! Viseld ékszerként! - Okos és szexi külső

2021. október 05.

Gyermekként gyakran félünk szemüvegessé válni, egyesek, pedig olyan kicsi kortól hordják, hogy egészen megszokják, és ruhátlanul érzik magukat nélküle. A szemüveg sokáig negatívumot jelentett, mára azonban csodásan nézhetünk ki benne. Milyen a jó szemüveg, Mitől leszel benne szexi és vonzó?  

Az igazán jó szemüveg személyre szabott, neked áll jól egyenesen. Szinte minden modell, egy-egy arcformához lett szánva. Ezer és egy féle kapható, és ha nap mint nap hordod, mert rászorulsz akkor bizony nem árt a legjobbat venned belőle. Ez persze nem feltétlenül jelenti, hogy drágát kell választanod, de érdemes az elérhető árkategóriában a legszebbre szavaznod.

Mitől leszel szép, mi kell a jó szemüveghez?
1. Mindenképpen fontos, hogy a szemüvegkeret harmonizáljon arcformádhoz. A kerek szódástalp szemüvegek ma már szinte senkinek sem állnak jól, ha nagyon szögletes az arcod, akkor ovális, íves formával, ha inkább kerek, akkor egy keskenyebb, szögletesebb verzióval formálhatod arcodat.

2. A forma mellett nem mindegy, mennyire illik rád a modell. Ha nagyon széles a szemüveg a te arcodhoz, vagy fordítva, keskeny a te szélesebb homlokcsontodhoz, akkor nem érdemes azt a modellt választanod.

3. Nem mindegy, alul, vagy felül, vagy milyen módon keretes. A keret ugyanis alul lehet drótos, ez főleg a rövidebb, kerekebb, vagy kis háromszög arcformájú személyeknek áll jól, mert lefelé enged a térben, vagyis optikailag megnyújt ez a szemüveg. Ha nagyon hosszú arcod van, akkor érdemesebb alul keretes modellt választanod, de nem teljesen kereket mert az túl feltűnő.

4. A keret vastagsága sem mindegy, ma már sokszor a keret felül vastagabb, gusztusosan simul az arcra. De lehet egy modell akármilyen kényelmes, ha túl széles, vagy ha túl keskeny, és ezért túlságosan egybeolvad az arcoddal, akkor lehet, nem érdemes választanod.